Mitä olet viimeksi lukenut lapselle/lapsille?

Onko muilla tapana lukea lapsille ääneen?
Tuli mieleen kysyä, kun olen viikon päivät lukenut pojalle Astrid Lindgrenin iiiihanaa Kesäkummun Marikki -kirjaa. Poika on vasta kolme, mutta kuuntelee hyvin keskittyneesti ja välillä kesken päivääkin kiikuttaa kirjaa luettavaksi =)
(meillä luetaan siis ennen nukkumanmenoa, jotta rauhotutaan)
 
Lehmä joka tahtoi keinua.
Norqvistin kirjat on aivan ihania- niitä lukee itsekin ihan mielenkiinnolla :)
Ja kuvissa riittää katseltavaa pienemmällekin.

Iltasella meilläkin luetaan yleensä ja toki joskus päivälläkin. Pienempikin taapertelee suosikkikirja kädessään että nyt pitää lukea :)
 
Mintun esikoulu kirjan viimeks. Luen lapsille monta kertaa päivässä ääneen jonkun kirjan. Pian 7v täyttävä esikoinen osaa lukeaa jo itse, mutta tykkää kuunnella kun joku muu lukee jotain hänelle, vaavi vielä :)
 
AleXAN
Ainakin iltaisin luen pari kirjaa lapsille. Nyt luin miina ja manu sarjan kirjoja. Joissakin on nykyään kuuntelu cd:tki mukana mut lapset tykkää et niille niitä luetaan.
 
mies alotti just pari päivää sit lukemaan veljeni leijonamieltä 4v pojallemme. voi sitä kysymysten ja innon määrää. meillä luetaan kyllä monta kertaa päivässä, pienimmälle ei vaan kelpaa kun ne tutut ja turvalliset: näkki, auto kirja, tiitiäisen satupuu ym. tulee kyllä itse tarkastettua eka mitä lukee ja mielummin kotimaista.
 
vieras
Mä luen joka päivä, mutta en iltasatua. Lapset rauhottuu niin hyvin keskenään unten maille iltarukouksen jälkeen, että en ole sitä rituaalia viitsinyt muuttaa.

Sadut tosin eivät ole mitään pitkiä, kun toinen lapsista vasta 1v. Hän se tosin innokkaammin tuo kirjoja luettaviksi, mutta ne ovat lyhyehköjä (tai sitten pitäisi luetella lelukirjoista, joka ainoa nukke ja nalle)
3v kuunteleekin pidempiä satuja ja tarinoita, mutta mieluusti kuvien kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rima Riina:
mies alotti just pari päivää sit lukemaan veljeni leijonamieltä 4v pojallemme. voi sitä kysymysten ja innon määrää. meillä luetaan kyllä monta kertaa päivässä, pienimmälle ei vaan kelpaa kun ne tutut ja turvalliset: näkki, auto kirja, tiitiäisen satupuu ym. tulee kyllä itse tarkastettua eka mitä lukee ja mielummin kotimaista.
Must toi on kaikista kauhein kirja, minkä ikinä oon lukenu. Tai en ees lukenu, vaan kuunnellut opettajan lukemana. Toivottavasti teiän pikkuselle ei tuu mitään pelkoja ton kirjan suhteen...
Olin aina tykänny Joonatan nimestä ja miettiny, et sit jos saa lapsia, niin antaisin nimeks Joonatan, mut kirjan kuuntelemisen jälkeen päätin et en ikinä anna sitä nimeä. Enkä antanu!

Mä en voi käsittää miten A.Lindgren on voinu kirjottaa noin kauheen kirjan, kun kaikki muut sen teokset on niin ihania, varsinkin Eemeli, Marikki ja Saariston lapset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rima Riina:
mies alotti just pari päivää sit lukemaan veljeni leijonamieltä 4v pojallemme. voi sitä kysymysten ja innon määrää. meillä luetaan kyllä monta kertaa päivässä, pienimmälle ei vaan kelpaa kun ne tutut ja turvalliset: näkki, auto kirja, tiitiäisen satupuu ym. tulee kyllä itse tarkastettua eka mitä lukee ja mielummin kotimaista.
Must toi on kaikista kauhein kirja, minkä ikinä oon lukenu.
Miksi? Mun mielestä se on älyttömän hienosti kirjoitettu vaikeasta aiheesta. :eek:
 
Joo hyi tuo Veljeni leijonanmieli on kauhea. Muistan kuinka se katsottiin koulussa ala-asteella ja näin monta yötä siitä painajaisia. Sisko taas luki sen kirjan samaan aikaan ja on mua 3v vanhempi ja näki kans siitä painajaisia.

Totta, muut Lindgrenin kirjat on paljon parempia, mutta toi on ihan kauhee. Oon pitänyt huolta ettei tuo meidän neiti sitä mistään kirjastostakaan lainaa luettavaksi.
 
mm
Muumi-kirjoja 2 iltasaduksi.
Veljeni leijonamieli on aika raskas noin pienelle, mutta toisaalta lapset ymmärtävät sen hyvin erilailla kuin me aikuiset. Sama kuin Mio poikani Mio. Kuolemaa käsittelevät molemmat, vaan pienet eivät sitä ihan niin ymmärrä, vaan kuuntelevat seikkailuna.
 
vieras
Meidän kaksi vuotias neiti on tykänny aina kirjoista. Tosin nyt ei saa lukea, katsellaan vaan kuvia ja puhutaan niistä. Heti kun yritän lukea, sivut kääntyy vinhaan vauhtiin ja tekee selväksi ettei tykkää kun luen. varmaan joskus vuoden iässä antoi viimeksi lukea.
 
Ina
Mä en uskaltanut lukea meidän lapsille vielä tuota veljeni leijonanmieli- kirjaa (lapset 5v. 10v. ja 12v.) Itse luin sen aikoinaan joskus ala-asteella ja oli tosi koskettava kirja.

Mutta viimeksi luin lapsille Koiramäen kaupunki reissusta. Mä rakastan Kunnaksen kirjoja :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän kaksi vuotias neiti on tykänny aina kirjoista. Tosin nyt ei saa lukea, katsellaan vaan kuvia ja puhutaan niistä. Heti kun yritän lukea, sivut kääntyy vinhaan vauhtiin ja tekee selväksi ettei tykkää kun luen. varmaan joskus vuoden iässä antoi viimeksi lukea.
Juu ja ne kirjat unohtu...muumit on suosikkeja, nalle-puhia, satukirjoja...meillä on paljon kirjoja
 
just luin poitsulle iltasaduksi Puuha-Pete; Annin puuhakas päivä taijtn sen suuntasta. Tuo poika on ihan pöhkönä kaikkeen Puuha-Pete ja Posti-Pate-materiaaliin, tuskin maltan oottaa et se jaksais kiinnostua muistaki saduista :LOL:
 

Yhteistyössä