Mitä muut kotiäidit tekee yleensä heti

• Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juon kahvia ja istun. En jaksa lapsillekaan ihan heti aamupalaa laittaa suoraan. Annan lasillisen juotavaa käteen lapselle ja laitan katsomaan piirrettyjä (2,5 vuotiaan). Nuorimmaiselle vien pullon maitoa petiin. Sitten Kun olen 2 kuppia saanut juotua kahvia, käydään pesulla, puetaan päivän vaatteet, syödään aamupalaa. Sen jälkeen Lapset leikkii ja minä istun taas. kuten näkyy.. En saa aamuisin siis aikaseksi juuri mitään. Yöt menee aika huonosti, jos jotain puolustavaa tähän loppuun tuolle löytyisi :D Niin ja esikoinen herättää 6-6.30.
Niin ja istun siis toisin sanoen vieläpä koneella, luen uutisia ja käyn facebookit ynnä muut läpi kun ei meille tule lehteäkään :)

mari
Alkuperäinen kirjoittaja juups:
:eek: :eek: te joiden aamut on tylsiä että vaan odotatte koska saa vauvan päiväunille niin miksi ette mee ulkoilemaan? Tai perhekerhoon/avoimeen päiväkotiin?
aamusin täällä ei oo ketään oikeen ulkona, käydään päivemmälla. perhekerho ym ei oo mun juttu. ja mä ite olen aamusin niin yliväsyny kun lapsi herää 4-10 kertaa yössä (1v7kk) niin ei jaksa sinne ulos mennä riehumaan. aamusin on puhti pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Pötkötellään ja heräillään sohvalla (katsotaan aamutv:n uutiset+piirrettyjä ), aamupesut+vaatteiden vaihdot, aamupala+lehti, kotihommia.
Pari tuntia noissa yleensä menee. On ihana kun ei ole mihinkään kiire aamusella :)

lapsi 1v9kk.
Näinhän se meilläkin aika pitkälti menee :D Lapset 1v9kk ja 9kk =) Isompi on nyt viime aikoina innostunu Pikku Kakkosesta ja kattoo sen joka aamu.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja IloIrtiElämästä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä tuntuu et poikakin välillä turhautuneena kävelee ympyrää ja huokailee. Leluilla ei vielä leikkimällä leiki, mut esim. duploilla tykkää aikansa rakennella.. Kaikkee koitan keksiä mut suurin osa miun ajasta pojan syntymän jälkeen on mennyt olohuoneen lattialla istuessa.
Sormivärejä voisitte koittaa =) Ja leivotte vaikka pullaa tai sämpylöitä, siinä voi lapsikin koittaa pöyritellä taikinaa.
Ja pihalta löytyy tekemistä =)
sormiväreillä oon antanu maalata mut ei se siinäkään viihdy kun sen 5min maksimissaan. Leipoa en osaa :D Pihallakaan ei kyllä sen kummemin meillä tekemistä ole kun isompien lasten kiikku ja hiekkalatikko, mutta silti siellä oon mahdollisuuksien mukaan. Lähimpään kauppaan 10km ja kaupunkiin ainaskin se 30 eli liian pitkä matka kävellen ajokortittomalle äidille.

Moi
2v ja 4v lapset. herään kun lapset herättää. ne menee sohvalle ja laittaa telkun päälle et katsovat pikku2. mä makaan hetken sängyssä, raahaudun sohvalle ja siitä keittiöön kahvia keittämään. samalla teen lapsille leivät tai kuorin hedelmät ja vien ne niille olohuoneeseen ja meen oman kahvin kans sinne myös. olen ehkä maailman aamu-unisin ihminen ja siks haluan vaan olla sohvalla ekan tunnin kun ei kerran ole kiire. sit kahvin jälkeen teen kotihommia ja puen lapset tai ainaki etin vaatteet et voivat pukea ite. 2v usein syö aamupalansa mun sylissä. sit 9 maissa kirmaamme ulos ja minäkin olen taas energinen itseni ;)

Mulla noita on kolme, ja muutakin hommaa sen verran, ettei tosiaan tartte miettiä mitä tekis ensimmäiset pari tuntia.
Vaellan kahvikupin kanssa hakemassa eskarilaiselle vaatetta, vaihdan vaipan pienimmältä, hoputan eskarilaista pukemaan, puen pientä ja keskimmäistä, viritän koko porukalle pikaista aamiaista.
Vahdin että eskari ottaa lääkkeen, hoputan sille ulkovaatteita ja puen pienimmän samalla kun autan keskimmäistä.

Sitten pihalle, katotaan että eskarilainen pääsee taksiin. Hevosille heinät tarhoihin ja puurot kuppeihin, puen ne jotka pitää pukea, talutan ulos ne jotka pitää taluttaa.
Jos keli on hyvä niin pienet rypee tallin edessä sillä aikaa kun siivoan, jos on huono keli mennään takaisin sisään.

Kun koira, kani ja kissat on ruokittu ja kissojen vessat siivottu, on yleensä viimeistään vierähtänyt se pari tuntia.
Mä löydän sen kylmän kahvini lojumasta takan päältä tai kodinhoitohuoneen pöydältä tai eteisen ikkunalaudalta ja huokaisen.

Puuro kiehumaan, vessaan hammaspesulle, huomenet 2 pojalle, pyykkikone pöyrimään,vaatteet lapsille, hammaspesu pojalle, tarkistan hänen repun ja ulkovaatteet, laitan puuron valmiiksi pojalle, mahdollisesti tyhjennän astiapesukoneen tai vaihdan vauvalta vaipan yms., saatan pojan tienlaitaan taksiin. Siihen kuluu tunti.

Toinen menee tyttöjen passauksessa ja mahdollisessa kerhoon viennissä sekä omassa aamupalassa sekä vähän myös isompien poikien kanssa seurustellessa. Eli ihan samaa rataa täälläkin menee aamun ensimmäiset tunnit aina arkisin.

ap
Meillä tuntuu et poikakin välillä turhautuneena kävelee ympyrää ja huokailee. Kaikkee koitan keksiä mut suurin osa miun ajasta pojan syntymän jälkeen on mennyt olohuoneen lattialla istuessa.
:(

käyttekö ollenkaan ulkona leikkimässä/kävelemässä?
Käydään kyllä, mutta tuo siällä oleminen tökkii eikä ulkonakaan viihdy koko päivää varsinkaan kun pihana on oma takapiha (rivari asunto) ja lähin leikkipuisto on yli 10km päässä. Ajokorttia en omista.

hmm
Pihallakaan ei kyllä sen kummemin meillä tekemistä ole kun isompien lasten kiikku ja hiekkalatikko, mutta silti siellä oon mahdollisuuksien mukaan.
no lapsi löytää ihan varmasti ulkona tekemistä ilman keinuja tms, jos sä vaan tarjoat mahdollisuuden. ei kai teidän kotipihassa tarvitse kököttää? joku tuolla ehdottikin perhekerhoja, siinä myös yksi vaihtoehto.

YxVaan
Meillä kaksi lasta, 2 v 8 kk ja 1 v 3 kk ja näin:
- lapset herää ja leikkii keskenään n. 30 min- tunnin, me vanhemmat saadaan torkkua
- puetaan päivävaatteet ja mennään aamupalalle
- aamupalan jälkeen lapset leikkii/ pyörii vieressä, juon sohvalla aamukahvit
- käyn ehkä suihkussa tai ainakin puen päivävaatteet itselleni
- pedataan sängyt
- käyn aamutupakalla ja sitten lähdetään ulos (usein läheiseen puistoon) tai kauppaan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja IloIrtiElämästä:
Sormivärejä voisitte koittaa =) Ja leivotte vaikka pullaa tai sämpylöitä, siinä voi lapsikin koittaa pöyritellä taikinaa.
Ja pihalta löytyy tekemistä =)
sormiväreillä oon antanu maalata mut ei se siinäkään viihdy kun sen 5min maksimissaan. Leipoa en osaa :D Pihallakaan ei kyllä sen kummemin meillä tekemistä ole kun isompien lasten kiikku ja hiekkalatikko, mutta silti siellä oon mahdollisuuksien mukaan. Lähimpään kauppaan 10km ja kaupunkiin ainaskin se 30 eli liian pitkä matka kävellen ajokortittomalle äidille.
No tässä on sulle hyvä tilaisuus opetella leipomaan :D Joulukin tulossa, niin pippareita ja torttuja tekemään vaan. Ja vaikka koitatte askarrella jotain joulukoristeita ja -kortteja.

Meillä tuntuu et poikakin välillä turhautuneena kävelee ympyrää ja huokailee. Kaikkee koitan keksiä mut suurin osa miun ajasta pojan syntymän jälkeen on mennyt olohuoneen lattialla istuessa.
:(

käyttekö ollenkaan ulkona leikkimässä/kävelemässä?
Käydään kyllä, mutta tuo siällä oleminen tökkii eikä ulkonakaan viihdy koko päivää varsinkaan kun pihana on oma takapiha (rivari asunto) ja lähin leikkipuisto on yli 10km päässä. Ajokorttia en omista.
No en minäkään viihdy ulkona "koko päivää". Lapsi tykkää kävellä pihapiirissä ja ihmetellä pikku-metsikössä kaikenlaista.
Poika itse saa päättää mihin suuntaan kotipihasta lähdetään tarpomaan :D harvemmin tulee edes puistossa käytyä (vaikka kilsan säteellä löytyykin 2kpl), musta tuo "vapaa ulkoilu" on kehittävämpää.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no telkkari kiinni! ehkä tulee vaihtelua olkkarissa tönöttämiseen.
Ei se telkkari oo auki kun aamun lastenohjelmien ajan mitkä saa poika kattoa + illalla hetken. Itestänihän tää kai on kiinni kun ulos lähteminenki tuntuu vaivalloiselta olla siellä vaan pojan kanssa kaksistaan kun täällä ei asu lapsiperheitä maillahalmeilla... On tullukki mietittyä monesti muuttoa poikkeen täältä sen takia et saisin itteni taas liikkeelle paremmin.. Näkis muitakin kun naapurin, miehen ja pojan..

Meil on aina vakio että jos ei ulos pääse just sillo ja seinät alkaa kaatua päälle niin otan imurin esiin ja eka siivotaan tuon 1v9kk kanssa ja sen jälkeen se saa suhata sen imurin kanssa omassa huoneessaan ja viihtyy siellä tosi hyvin :D Pipareitakin leivottiin pojan kanssa toissa viikolla ja siinä sai tosiaan hyvin menemään aikaa =)

meillä
Ylös, aamupalat, takkaan valkea, poika touhuaa paljolti leluillaan siinä sivussa, ruoan laitto, ulkoilemaan/kaupassa käynti, syömään ja päikkäreille. Tuo lämmitys kyllä välillä hatuttaa kun mihinkään ei pääse ennenku tulet on pidetty =(

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Pihallakaan ei kyllä sen kummemin meillä tekemistä ole kun isompien lasten kiikku ja hiekkalatikko, mutta silti siellä oon mahdollisuuksien mukaan.
no lapsi löytää ihan varmasti ulkona tekemistä ilman keinuja tms, jos sä vaan tarjoat mahdollisuuden. ei kai teidän kotipihassa tarvitse kököttää? joku tuolla ehdottikin perhekerhoja, siinä myös yksi vaihtoehto.
Itseasiassa tarvii.. Tai no vaunulenkillä ei tuu käytyä oikeestaan ollenkaan koska täällä on 3 eri vaihtoehtoa minne mennä ja kulkee niin maan pirusti rekkoja etten noille kapeille teille uskalla kovinkaan etäs lähteä..

Nousen ylös, annan lapsille ruokaa, puen vaatteet, laitan tietokoneen ja/tai telkkarin päälle, luen tai katson uutiset, juon aamukahvin, luen lehden, puen lapset, laitan molempien lasten tukat, sitten omani. Sitten yleensä jo mennäänkin jonnekin.

ei yhtään tylsää
Kuulostaapa tylsältä, elämä istuen olohuoneen lattialla. Meillä tuon ikäinen mukana hommissa, keittiön siivous aamupalan jälkeen, petien raqivaus ja päiväpeitot paikoilleen. Lapsi leikkii tai katsoo kun meikkaan ja laitan hiukset. Sitten lähdemmekin ulos, kauppaan.
Sisälle tullaan vasta lounaallee joka usein on edellispäivän päivällistä. Sitten onkin päiväunet ja oma aikani päiväkahvin kera, lukemista jotain pientä puuhaa.
Unien jälkeen välipala, käymme myös yleensä ulkona ellei jotain erikoista tekemistä ja sitten päivällisen laittoon. Pyykit on hoitunut tässä kaiken välissä ja puhtaat kaappiin.
Päivällisen jälkeen vain ollaan, katsotaan telkkua, saatan silittää. Lapsileikkii siinä sivussa.
Iltapala ja nukkumaan ja minulla alkaa oma aika.

vaan
lapset 2v 5kk ja 10 kk. Kuopus herättää klo 7,nostan viereen köllimään.Esikoinen kömpii vähän jälkeen 7 meidän viereen. Noustaan, käydään aamupesuilla ja puetaan vaatteet,keittelen puurot samalla. Syödään,luen samalla lehden. Hiustenlaittoa,petienpetausta,keittiönsiivousta,lapset pyörivät mukana tai leikkivät omiaan. Saatetaan lukea jotain kirjaa hetki esikoisen kanssa.Sitten lähdetään ulos tunniksi-pariksi,jonka jälkeen takaisin syömään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eikös teillä edes linkkejä kulje millä vois mennä johonki muualle vaikka leikkipuistoon tai kerhoon?
Kerran päivässä oon nähny tuosta linja-auton menevän enkä edes tiedä kulkeeko tuo millon ja tuskin on vaunuille paikkaa..

IhanaValo
Yleensä lapset herättää, mihin aikaan nyt sattuvatkaan heräämään. Harvoin mie ehdin ekana heräämään.
Sit aukasen telkan, jos on lastenohjelmat menossa ja meen keittiöön laittamaan aamupalaa ja kahvit tippumaan. Kun lapset on syömässä, ruokin kissat ja kalat. Sit yleensä lapset tulee kattomaan telkkaa ja mie juon aamukahvit koneella.
Sen jälkeen alan tekemään kotihommia, astioita/pyykkejä koneeseen, yleisraivausta jne. lapset joko leikkii tai on auttamassa mukana. Joskus sit ei heille leikit maistu niin hengaan sit heijän kans, joko koitan jotain leikkiä tai ylipäänsä koitan keksiä jotain kivaa tekemistä.

Jossain vaiheessa yritetään uloskin päästä, jos vaikuttaa kovin vaikeelta/lapset kiukkusia tai itellä vaikeempi aika, niin en ala väkisin niitä sinne passittamaan. Ootetaan että mies tulee kotiin tai sit ei mennä ollenkaan. Tuskin ulosmenoa ees yritetään meijän päivän kahden ekan tunnin aikana.

p

Kerran päivässä oon nähny tuosta linja-auton menevän enkä edes tiedä kulkeeko tuo millon ja tuskin on vaunuille paikkaa..

[/quote]

tää nyt kuulostaa vähän siltä,ettei sua itteeskään kauheesti kiinnosta, jos mulla olis noin tylsää ja haluisin jotain vauhtelua, ottaisin selvää mihin se bussi menee tms muista jutuista! Ota ittees niskasta kii kyllä aina tekemistä riittää niin sisällä kun ulkona ilman suuria virikkeitä!

Yhteistyössä