Mitä mieltä?

Hei!

Olen tammikuussa 16-vuotta täyttänyt nuori. Peruskoulu loppuu 2kk päästä ja ihan ok arvosanoin.
Ja olen seurustellut poikaystäväni kanssa puolitoista vuotta. Nyt kuitenkin epäilen olevani raskaana, ainakin kuukautiseni ovat reilun viikon myöhässä. En ole tehnyt raskaustestiä, mutta se pitäisi tehdä mahdollisimman pian.Emme ole suunnitelleet raskautta eli se on vahinko, mutta kun kerroin poikaystävälleni että olen mahdollisesti raskaana niin hän innostui eikä ollut vastahakoinen. Olen miettinyt kuitenkin olisiko edes mahdollista elättää lasta näin nuorena tai olisiko minusta tämän ikäisenä äidiksi?? Olen aina ollut lapsirakas ja itselläni on 5 pikkusiskoa ja nuorin on tällä hetkellä 1,5 vuotias. Tiedän siis jotain vauvvojen hoidosta ja muusta. Mutta haluaisin tietää kokeneilta ja mahd. muilta nuorilta äideiltä kommenttia siitä mitä mieltä ovat tilanteestani? Ja neuvoja tilanteen jatkamiseen?
 
Kyllähän se onnistuu se lapsen pitäminen, mutta todella suurella todennäköisyydellä se tulee olemaan älyttömän vaikeaa ja raskasta. Mutta jos koet olevasi valmis siihen, niin miksi ei. Toisaalta jos ajattelee, että sulla ei oo mitään muuta taustaa kuin peruskoulu niin mistä voit jatkaa sitten kun on sen aika. Mutta sitten taas toisaalta onhan muutkin siitä selvinnyt. Mulla ei itselläni ole lasta vielä, mutta suunnitelmissa on nyt lähiaikoina ruveta yrittämään. Itse olen siis 19 tällä hetkellä. Reilusti vanhempi jo, mutta toisaalta kuitenkin ihan yhtä lapsi kuin sinäkin lukuunottamatta täysi-ikäisyyttä.

Siihen täytyy ainakin varautua, että katseita ja kommentteja tulee. Niitä ei vaan pidä ottaa itseensä.

Laita yv:tä jos kiinnostaa jutella aiheesta lisää :)
 
olin itse 16 vuotias kun sain poikani, meillä on mennyt kaikki todella hienosti. Poika on nyt 2 vuotias. Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta jo miettimättäkin täysin tervetullut ja haluttu. Nyt olis jo pikku sisarus haaveissa ;) Positiivisella asenteella vain eteenpäin. Yhtä hyvä äiti se 16 vuotias voi olla siinä missä vaikka kolmekymppinen. Ei ole ikärajaa sille koska olet valmis äidiksi. Jos uskot itseesi,niin kuin joku jo sanoikin, ja olet positiivinen, niin kyllä sinä pärjäät. :) Se on toki ihmisestä itsestäänkin kiinni. Anna elämän antaa mitä elämällä on annettavaa.. monet tuppaa sanomaan minulle "pilasit/pilaat nuoruutesi" mutta äitinä oleminen on ihaninta ja kauneinta maailmassa, eikä minun kohdallani se ainakaan ole mitään pilannut, PÄINVASTOIN. tsemppiä :)
 
Jos vähänkään epäilyttää niin eiköhän se jo kerro sen ettei vielä ole oikea aika!
Eiköhän kaikkia äidit vähän epäile aluksi! :eek:

Miwa: Kannattaa tarkkaan miettiä mitä haluaa. Kyllä sun ikäisestä on siihen. Ei tietenkään kaikista. Ja riippuu ihan ihmisestä, jos koet että haluat lapsen ja oot valmis ottaa siitä vastuun niin anna mennä. :)
 
Minusta se kyllä osoittaa ennemminkin vastuuntuntoa ja sitä, että tajuaa kuinka iso asia lapsi on kuin asiaa pohtii ja kysyy neuvoa muilta.

Kyllä minä kans olen sitä mieltä, että kyllä sinusta voi tulla hyvä äiti, mutta sun pitää tarkkaan miettiä oletko valmis siihen täysin sitoitumaan, koska mikään ei ärsytä niin kuin huonosti kasvatetut lapset, joiden vanhemmat eivät jaksa välittää.

Stemppiä mietintöihin ja ota tosiaan huomioon sekin seikka, että entä jos sun poikaystävä ei olekkaan valmis siihen ja lähtee kävelemään niin onko sinusta yksihuoltajaksi. En halua mitenkään pelotella, mutta aina on sekin vaihtoehto ja nuoret pojat saattaa olla vastuuntunnottomampia kuin tytöt.

Jos päätät pitää lapsen uskon, että sinusta tulee vastuuntuntoinen äiti ja tulet nauttimaan äiydestä. Ja jos käy toisin niin uskon, että tästä lähtien ainakin panostat ehkäisyyn kunnes olet valmis tulemaan äidiksi.
 
moikka ! olen itse 19 & odotan toista lastani :) olin melkein samassa tilanteessa kun odotin esikoista . Silloin kouluni meni hyvin , ka 9,2 . Päätimme muutamaa vuotta vanhemman poikaystäväni kanssa , että pidämme lapsen . En ole katunut päätöstäni tippaakaan :) lapsi on aina ilon asia , ja ei vanhemmuus ikää katso . Jos olet omasta mielestäsi valmis , nii hyvä :)
 
Mä olen sua kymmenen vuotta vanhempi, ensimmäinen raskaus ja todella toivottu ja harkittu, mutta voin kertoa, että en ole sen valmiimpi tähän kuin sinäkään ;)

Olen itse silloin peruskouluaikana nähnyt muutamia sinun ikäisiä äitejä, osa todella asiansa osaavia ja osa aivan liian lapsia, mutta kaikki tietääkseni ovat lapsensa hoitaneet, hyvin, ja ainakin tuosta tekstistäsi päätellen vaikutat fiksulta tyypiltä joka varmasti päätyy itselleen parhaaseen ratkaisuun. Niin ja ei se ikä välttämättä tuo sen paremmin varmuutta, tietoa, tahtoa tai mitään muutakaan, ikä on oikeasti vain numero.

Jos jonkun neuvon antaisin (en yleensä tykkää neuvoa ketään, tykkään vain keskustella asioista) niin puhu asiasta oman äitisi kanssa, hän varmasti osaa neuvoa sinua tässä asiassa kaikista parhaiten =)
 

Yhteistyössä