Kyllä minullakin pistää niin vihaksi nämä pakkosyötöt. Ne eivät kyllä auta ketään. Lapselle tulee pahimmassa tapauksessa traumoja, syömishäiriö, pelkotiloja... On se kumma kun pitää väkisillä syöttää. Muistan tarkkaan kuinka kammottavaa se pakottaminen oli omalla kohdalla. Minä olin hyväruokainen ja söin aina reippaasti melkein kaikkea, paitsi sitä perhanan riisipuuroa. Ja sitä en voi vieläkään syödä kun sitä miltei väkivalloin minut pakotettiin joka kerta maistamaan. Ja kun olin maistanut väittivät etten ollut ja lisää pitää ottaa. Se avuttomuuden tunne oli jotain kamalaa. En vaan pysty näkemään yhtään järkevää syytä pakottaa lapsia syömään.
Ja mitä siitä, jos ovat itse ottaneet liikaa ruokaa? Sitähän siellä opetellaan. Ei monet aikuisetkaan osaa aina arvioida nälkäänsä oikein, onko se nyt ihan pakko oksennusta pidätellen kaikki vääntää alas jos tulikin yliarvioitua nälkää. Kaikki ihmiset, jotka suhtautuvat lapsiin jo valmiiksi sillä asenteella, että niskuroivat vaan, kuuluisivat jollekin muulle alalle.
Ja mitä siitä, jos ovat itse ottaneet liikaa ruokaa? Sitähän siellä opetellaan. Ei monet aikuisetkaan osaa aina arvioida nälkäänsä oikein, onko se nyt ihan pakko oksennusta pidätellen kaikki vääntää alas jos tulikin yliarvioitua nälkää. Kaikki ihmiset, jotka suhtautuvat lapsiin jo valmiiksi sillä asenteella, että niskuroivat vaan, kuuluisivat jollekin muulle alalle.