mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä minullakin pistää niin vihaksi nämä pakkosyötöt. Ne eivät kyllä auta ketään. Lapselle tulee pahimmassa tapauksessa traumoja, syömishäiriö, pelkotiloja... On se kumma kun pitää väkisillä syöttää. Muistan tarkkaan kuinka kammottavaa se pakottaminen oli omalla kohdalla. Minä olin hyväruokainen ja söin aina reippaasti melkein kaikkea, paitsi sitä perhanan riisipuuroa. Ja sitä en voi vieläkään syödä kun sitä miltei väkivalloin minut pakotettiin joka kerta maistamaan. Ja kun olin maistanut väittivät etten ollut ja lisää pitää ottaa. Se avuttomuuden tunne oli jotain kamalaa. En vaan pysty näkemään yhtään järkevää syytä pakottaa lapsia syömään.

Ja mitä siitä, jos ovat itse ottaneet liikaa ruokaa? Sitähän siellä opetellaan. Ei monet aikuisetkaan osaa aina arvioida nälkäänsä oikein, onko se nyt ihan pakko oksennusta pidätellen kaikki vääntää alas jos tulikin yliarvioitua nälkää. Kaikki ihmiset, jotka suhtautuvat lapsiin jo valmiiksi sillä asenteella, että niskuroivat vaan, kuuluisivat jollekin muulle alalle.

mamma*5
Mies soitti koululle tänään ja selvitti asiaa..On kuulemma ollut toistuvaa tämä syömättömyys..Heh... poika on käynyt koulua siellä kokonaiset 6 päivää..Toistuvaa joo..Yhden kerran tämän lisäksi on tainnut olla pahaa ruokaa..

Alkuperäinen kirjoittaja mamma*5:
Mies soitti koululle tänään ja selvitti asiaa..On kuulemma ollut toistuvaa tämä syömättömyys..Heh... poika on käynyt koulua siellä kokonaiset 6 päivää..Toistuvaa joo..Yhden kerran tämän lisäksi on tainnut olla pahaa ruokaa..
Vaikka lapsesi ei söisi mitään minään päivänä, opettaja ei saa häntä pakottaa. Jos mun lapselle tämä kävisi, nostaisin kyllä metelin. Fiksusti toki hoitaisin, mutta siten että ymmärtävät koulussa että meidän lapsia kohdellaan aina hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos opettaja käyttää väkivaltaa niin kyllä todellakin soitan silloin kun asia on ajankohtainen enkä 15. päivä.ihan pikkuasioista en soittele vapaa-ajalla (mitä tehdään liikuntatunnilla tai että lapseni ei tule kouluu jne) mutta kyllä tämä on vähän eri asia.
Mutta ei kyllä viikonloppuna eikä opettajan vapaa-ajalla voi silti soittaa. Virka-aikana puhelut ja koulun kautta kannattaa sitä yhteyttä yrittää ottaa eikä etsiä opettajan henkilökohtaisia numeroita tiedusteluista.

Itse asiaan vielä, että ei tuosta kannata mielestäni nyt mitään hirveää haloota nostaa. Riittänee, että tekee selväksi koulun henkilökunnalle, ettei tällaista toimintatapaa hyväksy oman lapsen kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Ja mitä siitä, jos ovat itse ottaneet liikaa ruokaa? Sitähän siellä opetellaan. Ei monet aikuisetkaan osaa aina arvioida nälkäänsä oikein, onko se nyt ihan pakko oksennusta pidätellen kaikki vääntää alas jos tulikin yliarvioitua nälkää. Kaikki ihmiset, jotka suhtautuvat lapsiin jo valmiiksi sillä asenteella, että niskuroivat vaan, kuuluisivat jollekin muulle alalle.
"Kaikki pitää syödä mitä on ottanutkin" on minustakin yksi haitallisimpia suomalaisia kasvatusjuttuja. Mitä hemmetin järkeä on opettaa lapsi syömään enemmän kuin jaksaa? Tämä on opetettu varmaan 95% suomalaisista aikuisista. Arvioin että ehkä 30% aikuisista ottaa ruokaa vain tarpeen mukaan, loput liikaa. Siitä näkee, että tuo oppi on joka tapauksessa turha, ellei haitallinen. Siinä sitä sitten väännetään vaikkei nälkä enää ole, kun kerran otettua tuli....

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma*5:
Vaikka lapsesi ei söisi mitään minään päivänä, opettaja ei saa häntä pakottaa. Jos mun lapselle tämä kävisi, nostaisin kyllä metelin. Fiksusti toki hoitaisin, mutta siten että ymmärtävät koulussa että meidän lapsia kohdellaan aina hyvin.
Nimenomaan fiksusti. Eli uskon, että riittää kun ilmoittaa, ettei hyväksy ko. toimintatapaa. Ainakin pitäis riittää. Ja hyvin todennäköisesti opettajat itsekin haluavat välttää niitä konflikteja, joten toivetta kuuntelevat.

Sitä mä en ymmärrä, että opettaja työntää väkisin lusikan suuhun, mutta muuten mun mielestä on ihan normaalia, että kaikki ruoka syödään mitä on otettu.

Meillä ala-asteella keittäjät annostelivat ruoat ja kaikki oli syötävä. Se oli tapa ja kaikki söivät mutisematta yleensä. Jos nyt jostain syystä ruoka ei jollekulle maistunut satunnaisesti, sai sen kipata. Mutta ei siihen kippipurkkiin edes kehdannut mennä laittamaan, kun se oli "kiellettyä". Onko meistä nyt kaikista tulltu syömishäiriöisiä?

Mulle on itsestään selvää, että hyvää ruokaa ei heitetä pois. Kyllä jokaisen pitää oppia ottamaan sen verran, että jaksaa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mulle on itsestään selvää, että hyvää ruokaa ei heitetä pois. Kyllä jokaisen pitää oppia ottamaan sen verran, että jaksaa syödä.
Mutta kun se ei ole tästä asiasta kiinni, että oppiiko sen vai ei. Vai miten selität sen, että suurin osa aikuisista ei osaa pitäytyä kohtuudessa vaikka heille (meille) on melkein kaikille se opetettu?

mamma*5
mies oli sinne koululle asiansa selvittänyt.Poika oli sanonut koulussa silloin, että ei vanhassakaan koulussa ollut pakko syödä ja siitä kai tämä toistuva juttu tsrkoitti.Poika syö melkeinpä mitä vaan ja tosi hyvin, mutta muutamia poikkeuksia on.Rehtorikaan ei oikein hyväksynyt asiaa ja oli pahoillaan.Opettaja ei ole anteeksi pyytänyt tai mitään muutakaan asiasta sanonut.Jos tälläistä tapahtuu toiste niin pitää ottaa asia muualle puheeksi.En hyväksy pakkosyöttämistä missään muodossa.

Yhteistyössä