Mitä mieltä yli 2 vuotiaan imetyksestä?

• Viestiketjun aloittaja hyi olkoon
  • Ensimmäinen viesti
mutta kuulkaa
pakko kysyä, että yli 1-v tai 1,5-v lapsen imetystä luonnottomana pitävät lopetatteko tutin ja tuttipullonkin päivälleen silloin kun lapsi täyttää sen vuoden? Mietin vaan, kun ne on kuitenkin myöhemmin keksittyjä korvikkeita alkuperäiselle luonnontuotteelle, rinnalle, ja jos luonnollinen imemisentarve lakkaa mielestänne 1-v syntymäpäivänä, niin eikö silloin sitten ole luonnollista viskata muutkin imemisentarpeeseen tarkoitetut välineet pois?

hfsd
Alkuperäinen kirjoittaja mutta kuulkaa:
pakko kysyä, että yli 1-v tai 1,5-v lapsen imetystä luonnottomana pitävät lopetatteko tutin ja tuttipullonkin päivälleen silloin kun lapsi täyttää sen vuoden? Mietin vaan, kun ne on kuitenkin myöhemmin keksittyjä korvikkeita alkuperäiselle luonnontuotteelle, rinnalle, ja jos luonnollinen imemisentarve lakkaa mielestänne 1-v syntymäpäivänä, niin eikö silloin sitten ole luonnollista viskata muutkin imemisentarpeeseen tarkoitetut välineet pois?
no kuules, en heitä tuttia pois ja saa juoda tuttipullosta.

emppu
En katsonut ohjelmaa, mutta kyllä n. 2v. alkaa olla jo raja. Oma tyttö on 1-vuotias, ja jos imetys olisi meillä sujunut, voisin hyvin kuvitella häntä vielä imettäväni, helposti. Meillä vaan loppui jo 4 kk:n ikäisenä :(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hfg:
ajatelkaa ku lapsi osaa kävellä, puhua ja ja....se jois tissistä niin ei se kuulosta enää normilta. ite en todellakaan pystyis...max 1 vuotias olis mullakin.
Mun lapsen ensimmäiset sanat oli äiti ja titti. :) Ikää oli alle vuoden, imetän edelleen, lapsi 1v3kk.

jääenkeli
Se on todella surullista kuinka ihmiset on vieraantuneet siitä luonnollisesta tavasta ravita lasta, eli imettämisestä. Imetystä paheksutaan. Ja sitten kuitenkin pidetään ihan normaalina että vauvalle annetaan tutti korvaamaan se imemistarve. Ja korvataan se luonnollinen äidinmaito lehmänmaidolla. Lisäksi nämä luonnosta vieraantuneet äidit kilvan arvostelevat imetystä. Jotenkin päälaelleen kääntynyt länsimäinen tapa ruokkia jälkikasvunsa.
Itse en ole kertaakaan mennyt kysymään yhdeltäkään äidiltä "et kai sä anna vauvallesi korviketta?" Mutta olen itse kuullut monelta äiditä " et kai sä enään imetä?"

mutta kuulkaa
Alkuperäinen kirjoittaja hfsd:
no kuules, en heitä tuttia pois ja saa juoda tuttipullosta.
Joo ei munkaan mielestä sun tarvitse, kun ne on sun lapselle tärkeä turva. Vähän niinkuin joillekin lapsille imetys. Toiset lapset eivät nääs huoli tuttia tai pulloa vaikka olis tarjottukin. Onneksi me kaikki ihanat äidit yritetään ajatella lastemme parasta, eikä ohikulkevien ja muiden ihmettelijöiden. :flower:

jääenkeli
Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:
Mulle tuli ykä kurkkuun joka kerta kun joku niistä lapsista sanoi " I want mummymilk" :x
Sä varmaan olisit oksentanut kun meidän 2v 4 kk eilen aamulla sanoi unenpöpperössä "anna mulle tissimaitoa". Sehän on niin oksettavaa ja rivoa!
Niin mä en kyllä enään edes imetä, mutta lapsella on vieläkin muistissa se kuinka sai lohtua siitä äidinmaidosta.

vieras
Pätemisen halusta äidit aina kehuu pitkää imetystään. Ihan ookoo jos imettää pitkään mutta pitäköön omana tietonaan. Yli kaksi vuotiaan imetys kertoo kyllä äidin halusta olla parempi ellei paras.

:)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
2v on WHO:n suositus, ei kai se nyt niin päivälleen ole, että just silloin pitäisi lopettaa kun 2v tulee täyteen.
Ei. Suositus on vähintään kahteen vuoteen ja sen jälkeen lapsen ja äidin halun mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:
Mulle tuli ykä kurkkuun joka kerta kun joku niistä lapsista sanoi " I want mummymilk" :x
Sä varmaan olisit oksentanut kun meidän 2v 4 kk eilen aamulla sanoi unenpöpperössä "anna mulle tissimaitoa". Sehän on niin oksettavaa ja rivoa!
Niin mä en kyllä enään edes imetä, mutta lapsella on vieläkin muistissa se kuinka sai lohtua siitä äidinmaidosta.
Ei imetyksessä ole mitään rivoa tai oksettavaa. Mun mielestä ton ikäinen ei enää tarvii sitä tissimaitoa. Mulle vaan tulee kylmät väreet jos iso lapsi osaa ääneen vaatia tissiä.

Nää taaperoimettejät vetää aina tän " teidän mielestä se on rivoa"-kortin jos jotain negatiivista sanoo. Voisi vähän miettiä muutakin kuin omaa napaansa.

Mietin kun tuossa dokkarissa noi imetysaktivistit piti niitä tukipalveluita yms. niin entäs sitten kun imetys loppuu ja elämässä on muutakin kuin se mummymilk ja julkisesti imettäminen. Jotenkin noi naiset tuntui junnaavan tuossa yhdessä elämänvaiheessa. Miksi jostain noin luonnollisesta pitää tehdä hirveä haloo. Miksi ei voi imettää vaikka harson alla tai vessassa..noikin oikein provosoivasti keskellä kauppakeskusta rynttäät paljaana esittelivät miten he imettävät taaperoitaan. Ihan oikeastikko ne oletti, että kaikki vaan ihastelee sitä hommaa?!

:)
Alkuperäinen kirjoittaja he:
Minusta tuo on jokaisen oma asia. Maailmassa on niin paljon muutakin normista poikkeavaa, ihmettelen vain äidin jaksamista isojen imettämisen kanssa.
Sellainen parivuotias ei syö rintamaitoa niin usein eikä niin pitkään kuin vauva. Sen voi ottaa ennemminkin levon kannalta.

p
Ei imetyksessä ole mitään rivoa tai oksettavaa. Mun mielestä ton ikäinen ei enää tarvii sitä tissimaitoa. Mulle vaan tulee kylmät väreet jos iso lapsi osaa ääneen vaatia tissiä.

Nää taaperoimettejät vetää aina tän " teidän mielestä se on rivoa"-kortin jos jotain negatiivista sanoo. Voisi vähän miettiä muutakin kuin omaa napaansa.

Mietin kun tuossa dokkarissa noi imetysaktivistit piti niitä tukipalveluita yms. niin entäs sitten kun imetys loppuu ja elämässä on muutakin kuin se mummymilk ja julkisesti imettäminen. Jotenkin noi naiset tuntui junnaavan tuossa yhdessä elämänvaiheessa. Miksi jostain noin luonnollisesta pitää tehdä hirveä haloo. Miksi ei voi imettää vaikka harson alla tai vessassa..noikin oikein provosoivasti keskellä kauppakeskusta rynttäät paljaana esittelivät miten he imettävät taaperoitaan. Ihan oikeastikko ne oletti, että kaikki vaan ihastelee sitä hommaa?!
Ai tässä olikin kyse vain jostain ohjelmasta. En ole sitä nähnyt, ja luulin, että aloitus koski ylipäätään pitkää imetystä. Itse siis imetin 2v 8kk eikä sitä varmaan kukaan tiedä omaa perhettä lukuun ottamatta, että niin pitkään imetin. Julkisesti en imettänyt koskaan, koska itse en siihen pysty, mutta ei mua toisten imetykset häiritse.

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Ai tässä olikin kyse vain jostain ohjelmasta. En ole sitä nähnyt, ja luulin, että aloitus koski ylipäätään pitkää imetystä. Itse siis imetin 2v 8kk eikä sitä varmaan kukaan tiedä omaa perhettä lukuun ottamatta, että niin pitkään imetin. Julkisesti en imettänyt koskaan, koska itse en siihen pysty, mutta ei mua toisten imetykset häiritse.
No kantsis lukaista toi aloitusviesti ;)

Eilen tuli dokkari telkkarista..ne oli tehneet esim. kalenterin missä imetettiin nostaakseen taaperoimetyksen profiilia ja suunnittelivat sen lähettämistä englannin kuningattarelle. Siinä myös kehuskeltiin keskenään kuka on imettänyt kenenkin julkkiksen vieressä etc.

vieras
Itse olen imettänyt omia lapsiani reilusti yli pari vuotiaiksi. Meillä taustalla allergioita ja niistä johtuva lapsen ikäisiään rajoitetumpi ruokavalio. En ole kokenut pitkää imetystä mitenkään rivona, lähinnä se on ollut olosuhteiden sanelema "pakko", kun lasta ei ole saatu juomaan riittävästi erityiskorvikkeita ja ruokavalio on ollut muutenkin kapea. Julkisesti en ole yli vuoden ikäisiä lapsia imettänyt.

mie
Mun mielestä 2-4vuotiaan imettämisessä ei ole mitään outoa tai ällöttävää. Voisin jopa todeta, et jos se sinusta on ällö-pervoa niin sulla likainen mielikuvitus ja voisi jopa sanoa että olet pervo. Imettämisessä ei ole mitään pervoa piste.

Nää ketjut tuppaa rönsyilemään alkuperäisestä aiheesta, jeten siihen dokkariin en ota kantaa, koska en sitä ole nähnyt.
Mitä tohon rivouteen tulee, niin kyllä se oli ihan tässä ketjussa muutamaan kertaan sanottu että 2-vuotiaan imettäminen on rivoa. Ja itse käytit tuota hymiötä minkä ainakin itse tulkitsen pahoinvoinnin symboliksi. "Me taaperon imettäjät" käsittääkseni mietimme juuri muutakin kun omaa napaamme, eli sitä mitä maitoa lapsemme saa.
Itse en ole taaperonimetyksestä tai imetyksestä tehnyt koskaan mitään haloota. Olen vain imettänyt silloin kun lapsi on maitoa halunnut ja se on ollut tarpeellista. Enkä todellakaan aio ottaa siitä sen enempää hyvä-äiti kun huono-äiti syndroomaa. Muille se vaan tuntuu olevan ärsyyntymisen asia jos joku myöntää että on imettänyt yli vauvaikäistä. Ja silloin kun vielä imetin, niin en todellakaan kokennut aiheelliseksi viedä lasta vessaan syömään. Eihän muutkaan ihmiset käy siellä syömässä!

Yhteistyössä