Mitä mieltä olette yläkoululaisten taksvärkkipäivästä ?

• Viestiketjun aloittaja "ope"
  • Ensimmäinen viesti
"ope"
Koulumme vietti tänään taksvärkkipäivää ja oppilaiden vaihtoehtoina oli koulupäivän sijaan tehdä työtä 5 euron edestä tai poimia kouluun puolukoita. Kerätyt varat käytämme koulun Plan -kummilapseen. Jotenkin tuli tunne, että suurin osa oppilaista osti itselleen vapaapäivän ja ne joilla ei ole varaa "joutuvat" (tai vanhemmat joutuvat) puolukkametsään. Onko taksvärkki teidän huoltajien mielestä vain historiallinen jäänne, josta voisi luopua vai tekevätkö lapsenne "oikeasti" työtä rahasumman eteen? Tämän paikkakunnan ongelma on se, ettei 500 yläkoululaiselle löydy työpaikkoja kodin ulkopuolelta ja näin maksumiehiksi joutuvat sukulaiset.

"Syksytär"
[QUOTE="ope";24547615]Koulumme vietti tänään taksvärkkipäivää ja oppilaiden vaihtoehtoina oli koulupäivän sijaan tehdä työtä 5 euron edestä tai poimia kouluun puolukoita. Kerätyt varat käytämme koulun Plan -kummilapseen. Jotenkin tuli tunne, että suurin osa oppilaista osti itselleen vapaapäivän ja ne joilla ei ole varaa "joutuvat" (tai vanhemmat joutuvat) puolukkametsään. Onko taksvärkki teidän huoltajien mielestä vain historiallinen jäänne, josta voisi luopua vai tekevätkö lapsenne "oikeasti" työtä rahasumman eteen? Tämän paikkakunnan ongelma on se, ettei 500 yläkoululaiselle löydy työpaikkoja kodin ulkopuolelta ja näin maksumiehiksi joutuvat sukulaiset.[/QUOTE]

Hei! :)

Itse aikoinaan täksvärkkipäivänä tein kotona töitä..joo tiedän kamalaa.
Äiti oli varannut ne pahimmat kotityöt minun tehtäväksi: röyhelö verhojen silitys..ei enää ikinä.Lattiakaivon putsaus, moppaus ( huoneita riitti ), pölyjen pyyhintä.
Ei ollut mukavaa.
Ei perinteestä pidä luopua :D

Minusta sen joutaisi lopettaa. Olin tätä mieltä jo omana kouluaikanani. Äitihän tuon rahan joutui pulittamaan siitä, että siivosin kotona tms. Oli yksinkertaisesti mahdotonta saada mitään töitä siksi päiväksi.

Kuuntelin eräässä työpaikassani suorastaan kauhistuneena, kun rehtori ilmoitti, että kukaan oppilas ei saa tehdä taksvärkkiä kotona, ellei ole todella hyvä syy (esim. remontti), vaan kaikkien on mentävä oikeisiin töihin tai tultava kouluun. Oma kokemus kun kertoi, että niitä töitä ei niin vaan saa. Ei varmaan yllätä, että kouluun tulijoita oli paljon...

Sinänsä on harmillista olla tätä mieltä, koska päivän tarkoitus on kuitenkin hyvä.

"ope"
[QUOTE="tööt";24547707]Onpas kamalaa pakkotyötä, että pikku piltti joutuu pulpetissa istumisen sijaan raittiissa ilmassa ja luonnossa muutaman tunnin olemaan. Aivan ennenkuulumatonta![/QUOTE]

Näin nykynuoret asian meille opettajille esittävät. Toiset brassailevat välitunnilla maksavansa viikkorahoistaan itselleen vapaapäivän ja toiset sanovat äitiensä poimivan marjat. Omat lapset ovat vielä niin pieniä ettei taksvärkki heitä koske, joten todellisuudesta minulla ei ole tietoa.

"piupau"
Minun aikanani muistan rahasumman olleen kyllä enemmän kuin viisi euroa. Ainakin kymmenen. Ja omat vahmemmat eivät tuota koskaan suostuneet maksamaan, joten menin sitten kiltisti kouluun. Ne oli ihan kivoja päiviä, koska siellä oli maksimissaan joku 10 oppilasta ja sitten vain tehtiin jotain pienia varaston siivouksia porukalla.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="ope";24547738]Näin nykynuoret asian meille opettajille esittävät. Toiset brassailevat välitunnilla maksavansa viikkorahoistaan itselleen vapaapäivän ja toiset sanovat äitiensä poimivan marjat. Omat lapset ovat vielä niin pieniä ettei taksvärkki heitä koske, joten todellisuudesta minulla ei ole tietoa.[/QUOTE]

Meidän lapsilla oli myös kolmas vaihtoehto, koulupäivä ja sen he yleensä valitsivat.
Miksikö? Helppo päivä.

Mun mielestä nuoret voisi velvoittaa enemmänkin tekemään tällaista yleishyödyllistä työtä. Kävisivät vaikka haravoimassa vanhusten pihoja tai ulkoiluttamassa vanhainkotien asukkaita. Itse asiassa sellaisen pitäisi kuulua ihan opetussuunnitelmaan.
Tuosta minäkin olen ihan samaa mieltä. Mutta taksvärkki on ihan eri juttu, kun siitä pitäisi saada rahaakin.

"tööt"
Taksvärkin toimintatapa pitäisi muuttaa sellaiseksi, että oppilaat 'myytäisiin' muutamaksi tunniksi ~ 2-3 h halukkaille vaikka kymmenen euron hintaan tekemään pikkuaskareita kuten pihan haravointiin, kämpän imurointiin jne. kotona makaamisen sijasta.

Joo, tiedän: ei se tule ikinä toteutumaan, sillä tasa-arvo-, ihmisoikeus- sekä muut kukkahattutätivaltuutetut torppaisivat tämän orjakaupan ihmisarvon vastaisena ja muuta paskaa.

"minnie"
Oli yksinkertaisesti mahdotonta saada mitään töitä siksi päiväksi.
Jep. Ite muistan olleeni seiskaluokalla äidin mukana kaupassa töissä, muina olinkin sitte kotona. Kyllä aika kekseliäs sai olla että paikan sai, läheskään kaikki paikat kun ei edes ottaneet taksvärkkiläisiä, tai sitten ottivat tasan yhden. Mutta kun meitä oli joku 200. Lisäksi muistan että eräänä vuonna oli toisen yläasteen tetti samaan aikaan, niin taksvärkkipaikan saanti oli entistä vaikeampaa kun kaikki oli jo täynnä.

Sinänsä toi on ihan hyvä idea, mutta miten saatais varmistettua kaikille joku paikka (esim. että kaikilla ei olis tota taksvärkkiä samaan aikaan tms.?)? Koska aika tylsää tavallaan että joku saa sen 5€ pelkästään nukkumalla (kun taas joku toinen on oikeasti töissä -vaikka sitten siellä kotona), kun se ei ole se idea.

Vitosen?

MUN kouluaikana se oli 50mk, eikä muuten vanhemmat maksaneet ilman työtä sitä, ellei sitten saanut jotain paperinviikkaajan paikkaa Tiimarista tai vastaavaa.
Meinaan sain siivota ulkoa ja sisältä muutaman auton taksvärkkipäiväni aikana kotosalla.....

"vieras"
Se oli jo muinainen jäänne 70-luvulla. En tunne ketään, joka olisi silloin jotain oikeita hommia tehnyt, kotona joutui osa tekemään hommia, mutta suurin osa piti vapaata maksamalla.

"hmm"
Ehkä helppo sanoa nyt kun oma lapsi ei vielä ole yläkoululainen, mutta pyrin toimimaan seuraavasti
->yritän saada lapsen hankkimaan taksvärkki paikan jostakin
Jos ei tässä onnistu, niin en tosiaankaan rahaa anna tyhjästä vaan tekee sen eteen töitä!
Ja taksvärkkipäivä on hyvä, ei saisi lopettaa.
Itsekkin olen valmis ottamaan taksvärkkiläisen tähän päiväksi avuksi :)

juuh
[QUOTE="ope";24547615]Jotenkin tuli tunne, että suurin osa oppilaista osti itselleen vapaapäivän ja ne joilla ei ole varaa "joutuvat" (tai vanhemmat joutuvat) puolukkametsään.[/QUOTE]

Älä viitsi, etteikö jollain olisi varaa siihen 5€ palkkaan. Sinne puolukkametsään joutuvat ne, joiden vanhemmilla on arvot kohdallaan tai sitten ne lapset joutuivat kotona hommiin ja haravoimaan. Osa menee aina siitä missä aita on matalin, niin lapset kuin vanhemmatkin.
Taksvärkkipäivä on ihan hyvä idea, opettajille jää haaste markkinoida asia niin, että alkuperäinen ajatus kirkastu niin oppilaille kuin vanhemmillekin. Muistithan muuten itsekin laittaa päivän palkkasi hyväntekeväisyyteen!

Taksvärkkipäivä oli omassa koulussa aina syksyisin niin pääsin aina haravoimaan pihan. Taisi olla joku 20e se summa, vajaa tunti siinä kesti. Kouluunlähtijöitä varmasti ketutti kun koulupäivä oli heille joku 5h.

Voin sanoa, että ihan hyvä systeemi.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24547718:
eiköhän tuo menen niin, ett isukit jä äitit antaa lapselle sen vitosen ja lapsukainen nukkuu sitten noin kolmeen iltapäivällä
Heh. Joillakin ehkä noinkin.
Meillä aikoinaan touhusivat kieli poskessa naapurin/kunnan/seurakunnan/ parin tutun kotihommia.
Ja samalla lailla itse "palkkasin" naapurin mukulan meille.

En toivo yhteisvastuullisuuden herättely -päivästä luovuttavan, vaikka se ei ihan kaikilla toivotulla tavalla toimikaan.

Yhteistyössä