Mitä mieltä olette, jos äitiyslomaa pitäisi vain 3kk?

Jos tilanne olisi, että lasta hoitaisi mummo lapsen omassa kodissa. Äiti tekisi lyhennettyä työaikaa 4 päivää viikossa 5h kerrallaan. Tämäkin Isän työn kanssa limittäin, että hoitoaika olisi 4h kerralaan lapsella. Työmatkaa on vain 10 min.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27862542:
Minä olen sitä mieltä, että niin kauan kuin lapsi voi hyvin ja vanhemmat tuntevat jaksavansa, niin mikäs siinä. :)
Kiitos kannustavasta kommentista :) Tämä siis vielä ihan ajatuksen tasolla suunnittelua, mutta jotenkin kuvittelisin että tämä voisi sopia minulle.
 
vikuri
Enpä usko, että tossa kukaan mitenkään kärsii, mutta jos esikoista odotat, voi mieli muuttua lapsen syntymän jälkeen. Mutta jos sittenkin tuntuu itsestä hyvältä, niin sitten se varmasti on hyvä järjestely.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Vaikuttaa ihan kivalta, mutta tosiaan jos on ensimmäinen niin oma kunto tai halu voivat yllättää. Vauvan jättäminen voi tuntua ylivoimaiselta tai synnytyksestä palautuminen voi kestää (fyysisesti ja/tai henkisesti) yllättävän pitkän aikaa. Tai sitten ei :). Kyllä tuollainen ratkaisu on ihan mahdollinen jos siinä tilanteessa kaikki ovat ratkaisuun tyytyväisiä.
 
hellsbells
Voi toimia tai sitten ei. Niinkun millenia sanoi. Siihen vielä päälle imetys, voihan olla että haluatkin imettää vielä 3 kuukautista vauvaa. Toki pumppu on keksitty, mutta onnistuuko jos on jatkuvaa, sitä en tiiä.
 
Juuh
Mun äiti aina kertoo tarinaa siitä kuinka "meidän aikaan" äitiysloma oli tuon 3kk, ja sen jälkeen tuli hoitaja kotiin. Äitini oli samassa pihapiirissä töissä, ja kävi kotona imettämässä aina kun hoitaja soitti. Ja se oli ihan tavallista se.

Uskon että ap:n järjestely toimii hyvin. Mulla olisi ollut rankkaa töissä kun vauva valvotti yöt, mutta tuon ikäinen lapsihan nukkuu varmaan suuren osan tuosta hoitoajastaan joten eipä hänellä varmasti hätää ole. Ja tulee luotua mummoonkin kestävä side heti alusta, se on varmasti hyvä.

Jos tuollainen on suunnitelmissa niin kannattaa varmistaa, että vauva suostuu sitten syömään myös tuttipullosta, meillä se ei meinaan onnistunut. Koitimme ekan kerran siinä 2-3kk iässä antaa pumpattua maito pullosta eikä huolinut vaikka kuinka harjoiteltiin.
 
---
Jokainen tekee tyylillään mutta itse en olisi pystynyt olemaan erossa noin pienestä vauvasta (aikaisintaan nyt, kun tyttö täyttää 2v voisin harkita osaika-hoitoa) eikä se imetyksen puolesta olisi ollut mahdollistakaan. Työpaikalle ei mielestäni kuulu maidon pumppaamiset ym. joita olisin joutunut tekemään.
 
"vieras"
Mun mielestä mikäs siinä, jos hyvin menee. Onko sulla kyseessä ensimmäinen lapsi? Kannattaisi kuitenkin sopia työnantajan kanssa, että voit palata kotiin, jos sinä, lapsi tai mummu ei voi hyvin. Tai mummun uupuessa voiko isä jäädä kotiin.

Itse en esikoisen kanssa olisi voinut kuvitellakaan töihin menoa tuossa vaiheessa, olin niin poikki. Toisen lapsen kanssa olisi voinut onnistuakin. Ja tosiaan, se ikävä lapseen voi sitten yllättää.
 
Omalle kohdalle tuollainen ei olisi tullut kysymykseen millään tavalla. Olin niin kiinni vauvassa ja olen vieläkin parivuotiaassa :D Mutta mikäs siinä jos joku kokee tuon olevan hyvä ratkaisu niin siitä vain. Mummo hoitajana on paljon parempi kuin joku tuntematon palkattu lastenhoitaja. Tosiaan jos esikoista odotat niin mieli voi muuttua hyvinkin toiseen suuntaan kun saat vauvan elämääsi, mutta jos ennestään on jo lapsia ja tietää kuviot niin voihan tuo olla joillekin hyvä juttu että menee töihin vauvan ollessa 3kk ikäinen.
 
Ensimmäistä lasta tässä yritellään, mutta henkisesti jo koitan valmistautua tilanteeseen. Tällä hetkellä elämän yksi tärkeimmistä asioista on työni, joten siksi tuntuu mahdottomalta, että olisin vaikkapa vuoden poissa sen parista. Mutta lapsen myötä todellakin voi mieli muuttua, sen tottakai sallin itselleni. Kiitos kaikille kannustavista kommenteista ja kokemusten jakamisesta. :)
 
Omalle kohdalle tuollainen ei olisi tullut kysymykseen millään tavalla. Olin niin kiinni vauvassa ja olen vieläkin parivuotiaassa :D Mutta mikäs siinä jos joku kokee tuon olevan hyvä ratkaisu niin siitä vain. Mummo hoitajana on paljon parempi kuin joku tuntematon palkattu lastenhoitaja. Tosiaan jos esikoista odotat niin mieli voi muuttua hyvinkin toiseen suuntaan kun saat vauvan elämääsi, mutta jos ennestään on jo lapsia ja tietää kuviot niin voihan tuo olla joillekin hyvä juttu että menee töihin vauvan ollessa 3kk ikäinen.
Ehkä yksi syy miksi ajattelen meneväni mahdollisimman aikaisin takaisin töihin, on juurikin se etten halua olla lapsessani liikaa kiinni. Omalla kohdalla oma äitini on ollut hyvin ripustuvaa sorttia, ja siksi haluiaisin itse erilaisen äitiyden roolin. Mutta voihan se mieli vielä muuttua ;)
 
Ihan hyvältä kuulostaa, mutta siltikin se mieli voi muuttua. Lapsen synnyttyä se työ ei ehkä enää tunnukaan niin tärkeältä jne.

Itse olisin aiemmin sanonut etten tuohon pystyisi, kolmannenkin lapsen kohdalla olisi tuntunut mahdottomalta. Varsinkin kun tuo imetettävä vauva ei huolinut pulloa ja näin oli aikalailla äidissä kiinni.

Nyt kuopus on 7 viikkoa ja olen jo jonkin verran ollut hänestä erossa. Esim kolmeen kertaan tuollaisilla 4-6h uima-shoppailureissuilla isosiskonsa kanssa. Nyt ei ajatus tuollaisesta töihinpaluusta tunnu enää mahdottomalta ja uskon että (täys)imetyskin onnistuisi. Myönnän että tähän vaikuttaa myös omat lähtökohtani. Olen ollut kokoajan kotona siitä asti kun tuo nyt 2v isosisko syntyi joten ei tuntuisi yhtään hullummalta saada välillä muutakin tekemistä. Silloin kun tuo 2v oli 7 viikon ikäinen en todellakaan olisi voinut edes miettiä töihin lähtöä... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="...";27862829]Mina asun ulkomailla ja taalla meillapain tuo on ihan tavallista. Minulla on nyt 4kk vauva, olen ollut kuukauden toissa ja hyvin on mennyt.[/QUOTE]

Suomessa taas tällainen ratkaisu saa varmasti ainakin yhden kummin kaiman serkun tai naapurin rouvan suu mutrulla moittimaan lapsen kehityksen laiminlyönnistä. On hienoa että Suomessa on vaihtoehtoja kauanko olla poissa töistä, mutta toisaalta pitäisi löytyä suvaitsevaisuuttakin erilaisille ratkaisuille.

Yksi syy miksi uskallan tällaista edes ajatella on juurikin tämä malli ulkomailta. Ei suomalaiset lapset ole yhtään sen henkisesti terveempiä tai parempia kuin ulkomaalaiset lapset, vaikka ovatkin useat täysin kotihoidettuja ensimmäiset vuodet.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Tsuh
[QUOTE="...";27862829]Mina asun ulkomailla ja taalla meillapain tuo on ihan tavallista. Minulla on nyt 4kk vauva, olen ollut kuukauden toissa ja hyvin on mennyt.[/QUOTE]

Samoin. 3 kk on täällä normi. Jotkut järkkää vuosilomansa perään jotta saa parilla viikolla venytettyä.

Ei kannata ap.n. Muiden kulmakarvojen kohottelusta välittää.

Tsemiä!
 
Mikäs siinä. Meillä alkanut muodostua sellainen kuvio, että ite palaisin vanhempainvapaan jälkeen töihin, mutta lapsi ois kotona ainakin vuoden ikään asti, koska meitä ois ainakin kolme, mie, mieheni ja äitini kaitsemassa vauvaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"mamma"
Voihan se toimia, mutta voi olla että kun vauveli tulee niin et raskis tuohon ryhtyä. Päälle imetysasiat ja yövalvomiset jne.

Itse en raskis jättää, on se bebe vaan niin IHANA <3
 
Porvari
Jos AP: nimimerkki Porho viittaa siihen, että pätäkkää löytyy, niin hänen kannattaa olla kotona ainakin vanhempainrahakauden loppuun.
Itselläni kylläkin tulot romahtivat, kun jäin äitiys/vanhempainvapaalle. v. 2011 verotettava tuloni oli 578432,89€ ja nyt saan vanhempainrahaa 13945,75 € kuukaudessa. Onneksi mieheni tienaa vähän paremmin, niin emme ole kovin paljon joutuneet tinkimään elintasostamme. Ja voin sanoa, että ehdottomasti on kannattanut jäädä kotiin hoitamaan vauvaa. Ne ovat vain hetken pieniä, ja kerkeää sitä myöhemminkin tienaamaan.
 
Koliikkikarju
Huonosti nukkuvan koliikkivauvan kanssa voi jaksaminen olla kortilla. Silloin tollanen osittaisen työviikon tekeminen piristää kummasti, kun ei koko ajan tarvitse kanniskella karjuvaa kääröä, vaan voi keskittyä aikuisten hommiin.
 
Whaaat?
Jos AP: nimimerkki Porho viittaa siihen, että pätäkkää löytyy, niin hänen kannattaa olla kotona ainakin vanhempainrahakauden loppuun.
Itselläni kylläkin tulot romahtivat, kun jäin äitiys/vanhempainvapaalle. v. 2011 verotettava tuloni oli 578432,89€ ja nyt saan vanhempainrahaa 13945,75 € kuukaudessa. Onneksi mieheni tienaa vähän paremmin, niin emme ole kovin paljon joutuneet tinkimään elintasostamme. Ja voin sanoa, että ehdottomasti on kannattanut jäädä kotiin hoitamaan vauvaa. Ne ovat vain hetken pieniä, ja kerkeää sitä myöhemminkin tienaamaan.
Onko tämä muka mahdollista???
 
duunari
Jos AP: nimimerkki Porho viittaa siihen, että pätäkkää löytyy, niin hänen kannattaa olla kotona ainakin vanhempainrahakauden loppuun.
Itselläni kylläkin tulot romahtivat, kun jäin äitiys/vanhempainvapaalle. v. 2011 verotettava tuloni oli 578432,89€ ja nyt saan vanhempainrahaa 13945,75 € kuukaudessa. Onneksi mieheni tienaa vähän paremmin, niin emme ole kovin paljon joutuneet tinkimään elintasostamme. Ja voin sanoa, että ehdottomasti on kannattanut jäädä kotiin hoitamaan vauvaa. Ne ovat vain hetken pieniä, ja kerkeää sitä myöhemminkin tienaamaan.
WTF, pakkoko tänne tulla kehumaan paljonko tienaa.
 

Yhteistyössä