Mitä mieltä olette Cesar Millanista?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sitähän arvostellaan tosi paljon. Osittain, ehkä aiheestakin. Osittain, aiheettomasti.
Millanin menetelmät perustuvat koirapsykologiaan, se on ihan eri juttu kuin normaali koirankoulutus. Samallatavoin, kuin arvosteltaisiin normaalia lastenkasvatusta verrattuna
siihen, että todella jos kaikki on jo mennyt pieleen, täytyy toteuttaa sellaisiakin menetelmiä joista asianomainen ei taatusti pidä.

Millanin menetelmissä on myös huomattavaa, että hänellä on koiralauma, johon hän voi viedä ongelmakoiran oppimaan koirien hierarkiaa ja käyttäytymistä.

Mun mielestä, suuri osa koirien ongelmakäytöksestä johtuukin siitä että koirien ei anneta olla koiria.
Niitten ei anneta tavata toisia koiria eikä tutustua niihin, pennusta asti.
Niitten ei anneta leikkiä, riehua, toisten koirien kanssa ja muodostaa suhteita toisiin koiriin.

Koira tietää olevansa eri lajia kuin ihminen. Se tarvitsee omanlajisiansa lajikumppaneita.

"vieras"
En koe tarpeellisiksi hänen koulutusmetodejaan.
Hyvä pointti tuo koiralauman opetusmahdollisuus, siitä olen samaa mieltä, tosin eihän sillä ole mitään tekemistä Cesarin koulutusmetodien kanssa, ainahan koiralauma opettaa.

ap.
En tykkää Milanin koulutusmetodeista. Siis niistä, jotka on leikattu suomessa esitettävistä jaksoista pois.

Jyrkkä ei siis sähköpannan ja piikkipannan käytölle koirankoulutuksessa.
Mä opetin oman, toisille koirille aggressiivisen ja karkailevan uroskoirani pois niistä tavoista, 2 viikossa Millanin metodeilla. Enkä potkinut enkä rääkännyt sitä yhtään, eikä tosiaan ollut käytössä mitään sähköpantoja.

[QUOTE="vieras";26532966]En koe tarpeellisiksi hänen koulutusmetodejaan.
Hyvä pointti tuo koiralauman opetusmahdollisuus, siitä olen samaa mieltä, tosin eihän sillä ole mitään tekemistä Cesarin koulutusmetodien kanssa, ainahan koiralauma opettaa.[/QUOTE]

Niin no...tämä toisten koirien kanssa oleminenkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Ihmiset eivät yleensä ymmärrä mikä homman nimi oikeasti on ja tekevät sillä vain vahinkoa, että päästävät pentunsa haistelemaan jokaista vastaantulevaa koiraa.

Omat koirani eivät ole koskaan saaneet lupaa mennä tapaamaan lenkillä vastaantulevaa koiraa. Nuorempi ei ole myöskään koskaan tavannut koirapuistossa täysin vierasta koiraa. Ja silti ne molemmat ovat hyväkäytöksisä ja toisten koirien kanssa toimeentulevia yksilöitä. Nuorempi välillä saattaa pöhkiä, mutta nämä tilanteet ovat sellaisia että se on pelästynyt, eikä heti tiedä miten tilanne tulisi kohdata. Rauhoittuu kuitenkin nopeasti ja eiköhän tuo jää pois, kun kakaralle tulee ikää lisää.

Koira ei tosiaan ole ihminen, mutta vähän siinä on kuitenkin vielä sutta jälellä. Sudet eivät ole kanssakäymisissä vieraiden laumojen kanssa, joten miksi koirien pitää olla?

Ei siinä sinänsä ole mitään pahaa, että vieraat koirat tapaavat. Pakkohan koirien on toisiaan sietää, jos ihmisen rinnalla elävät. Mutta se, että MITEN ne tapaamiset järkätään on ihmisestä kiinni ja siinä voidaan mennä pahasti ojaan ja allikkoon.

Rähinä-Reetta
Mä en tykkää siitä että ongelmakoiraa tervehditään nasakalla potkulla, kuten hän teki jossain jaksossa "luodakseen koiralle näkymättömän oven" sen aitaukseen. Ei vaan mene mun tajuntaan.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;26533009:
Mä en tykkää siitä että ongelmakoiraa tervehditään nasakalla potkulla, kuten hän teki jossain jaksossa "luodakseen koiralle näkymättömän oven" sen aitaukseen. Ei vaan mene mun tajuntaan.
Ehkä munkin olisi pitänyt laittaa koiralle rajat, heti kun se tuli tänne.
Se karkaili, rähjäsi ja huusinremmin päässä, sitä ei voinut päästää vapaaksi kun karkasi heti.
Heti kun noudatin Cesarin oppeja, koira muuttui.
Siihen liittyi tuo, että koira ei saa mennä ovesta jos ei annata lupaa mennä.
Eikä sitten mennytkään, eikä karkaillut pihasta mihinkään.
Nyt se koira on jo kuollut, mutta ihan koira oli.

"vieras"
Niin no...tämä toisten koirien kanssa oleminenkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Ihmiset eivät yleensä ymmärrä mikä homman nimi oikeasti on ja tekevät sillä vain vahinkoa, että päästävät pentunsa haistelemaan jokaista vastaantulevaa koiraa.

Omat koirani eivät ole koskaan saaneet lupaa mennä tapaamaan lenkillä vastaantulevaa koiraa. Nuorempi ei ole myöskään koskaan tavannut koirapuistossa täysin vierasta koiraa. Ja silti ne molemmat ovat hyväkäytöksisä ja toisten koirien kanssa toimeentulevia yksilöitä. Nuorempi välillä saattaa pöhkiä, mutta nämä tilanteet ovat sellaisia että se on pelästynyt, eikä heti tiedä miten tilanne tulisi kohdata. Rauhoittuu kuitenkin nopeasti ja eiköhän tuo jää pois, kun kakaralle tulee ikää lisää.

Koira ei tosiaan ole ihminen, mutta vähän siinä on kuitenkin vielä sutta jälellä. Sudet eivät ole kanssakäymisissä vieraiden laumojen kanssa, joten miksi koirien pitää olla?

Ei siinä sinänsä ole mitään pahaa, että vieraat koirat tapaavat. Pakkohan koirien on toisiaan sietää, jos ihmisen rinnalla elävät. Mutta se, että MITEN ne tapaamiset järkätään on ihmisestä kiinni ja siinä voidaan mennä pahasti ojaan ja allikkoon.
No juu, oletan että koiranomistajilla on sen verran järkeä päässä ettei kaikille vieraille koirille omaansa tutustuta.

Mutta on se häikäisevää katsoa miten aikuinen koira opettaa pennulle käytöstapoja ja miten muutamassa tunnissa kakara oppii uuden tavan leikkiä, juuri sopivan tälle aikuiselle koiralle.
Ihminen ei niitä taitoja vaan pysty opettamaan samalla tavalla kuin toinen koira.

[QUOTE="vieras";26533106]No juu, oletan että koiranomistajilla on sen verran järkeä päässä ettei kaikille vieraille koirille omaansa tutustuta.

Mutta on se häikäisevää katsoa miten aikuinen koira opettaa pennulle käytöstapoja ja miten muutamassa tunnissa kakara oppii uuden tavan leikkiä, juuri sopivan tälle aikuiselle koiralle.
Ihminen ei niitä taitoja vaan pysty opettamaan samalla tavalla kuin toinen koira.[/QUOTE]

No kun tämä on juuri se ongelma. Ei ole.

Mutta mitä tuohon tapojen opettamiseen tulee, niin siihen toki pystyy vain toinen koira.

Yhteistyössä