Mitä mieltä olet siitä, että n.16-17-vuotiaille ostetaan alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
ne joille kotonana haetaan juomat juovat myös eniten...
Ei todellakaan ole noin, pentuna meillä kotona oltiin todella ankaria alkoholin suhteen, eikä sitä sallittu, samoin ystävieni kotona. Ja me oltiin melkein joka viikonloppu kavereiden kanssa ryyppäämässä, kielletty kun kiehtoo eniten teini-iässä.
Niin teineillehän ei saa rajoja laittaa, niinkö =)
Ei ei, koska teini tekee kuitenki niin, ostakaamme viinat, tupakat valmiiks. Väärennetään henkkarit et pääsevät baariin :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ap kysyt onko väärin ostaa alaikäselle?? Etkö tiedä siis mitä laki sanoo siitä?

Jos joku asia on lain mukaan väärin, ei se aina välttämättä ole moraalisesti väärin...asioita voi pohtia myös itse. Toki on väärin rikkoa lakia, mutta joskus lakikin voi olla huono...enkä nyt puhu tästä asiasta.

missä mielessä huono, jos sillä suojellaan nuorten terveyttäkin?
Minähän sanoin, etten puhunut nyt tästä laista vaan yleisesti. Ärsyttää, kun kaiken pitäisi aina olla automaattsesti myös moraalisesti väärin, jos laki sanoo niin...esim. aborttikin jakaa mielipiteitä, vaikka se on laissa sallittu. Ikärajat alkoholinkäytössäkin eroavat eri maissa, jossain 16v, Suomessa 18v ja Jenkeissä 21v.
ole sitten tyytyväinen että edes suomessa asut etkä jenkeissä =)
Mikä maa sitten on oikeassa tässä asiassa, onko 21 parempi kuin 18?

mitä vanhemmaksi pystyy aivojaan ja maksaansa säästämään sitä parempi!

sama
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Ei todellakaan ole noin, pentuna meillä kotona oltiin todella ankaria alkoholin suhteen, eikä sitä sallittu, samoin ystävieni kotona. Ja me oltiin melkein joka viikonloppu kavereiden kanssa ryyppäämässä, kielletty kun kiehtoo eniten teini-iässä.
Ei ei, koska teini tekee kuitenki niin, ostakaamme viinat, tupakat valmiiks. Väärennetään henkkarit et pääsevät baariin :LOL:
Teillä vissiin jäänyt lukemisen opettelu kesken? Hopi hopi kouluun takas :eek:

vieras
:D

sama
:D
Tuo ylempi vastaus edelleen, mutta mutta.. Rajojen kieltämisenhän mä jossain kohtaa kirjoitin tai mitään edes siihen suuntaankaan viittaavaa.

Se ei muuten aina pidä paikkaansa, että nuoret juovat joka tapauksessa, antoivat vanhemmat luvan tai ei. Mä olen yksi esimerkki siitä: koskaan en ole juonut salaa, mulla oli todella tiukka omatunto. Syyllistyin heti, kun äitini sanoi luottavansa muhun, en halunnut tuottaa vanhemmille pettymystä, sellainen olin yläasteiässä. Ensimmäisen kerran join 16-vuotiaana vanhempien luvalla. Olen joskus miettinyt, olisinko juonut ennen 18v ikää, jos mun olisi pitänyt juoda salassa..voi olla, koska lukioiässä en ollut enää ihan niin kiltti tyttö.

jensku
No kuinkas sitte jos ostamienne juomien lisäks (pohjien) juovat tietämättänne muualle itsensä tolkuttomaan tilaan ja jotain sattus,kaduttasko että olette ne pohjat ostanut?
Niin tai jos lapsesi olisi pyytänyt ostamaan vaikka kuusi olutta ja et olisi ostanut. Jonka seurauksena olisi hankkinut joltain jotain kotitekoista tai sitten muutaman "lapun" ja olisi hieman pidempään heikossa hapessa....

Aivan varmasti meistä moni tekee jotain mitä joku toinen ei tekisi mistään hinnasta ja siten tuomitsee paremman ihmisen-oikeudella.

Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
No kuinkas sitte jos ostamienne juomien lisäks (pohjien) juovat tietämättänne muualle itsensä tolkuttomaan tilaan ja jotain sattus,kaduttasko että olette ne pohjat ostanut?
Niin tai jos lapsesi olisi pyytänyt ostamaan vaikka kuusi olutta ja et olisi ostanut. Jonka seurauksena olisi hankkinut joltain jotain kotitekoista tai sitten muutaman "lapun" ja olisi hieman pidempään heikossa hapessa....

Aivan varmasti meistä moni tekee jotain mitä joku toinen ei tekisi mistään hinnasta ja siten tuomitsee paremman ihmisen-oikeudella.
No epäilen silti et huonompi omatunto on sillä joka osti, kun sillä joka ei ostanut

jensku
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ap kysyt onko väärin ostaa alaikäselle?? Etkö tiedä siis mitä laki sanoo siitä?

Jos joku asia on lain mukaan väärin, ei se aina välttämättä ole moraalisesti väärin...asioita voi pohtia myös itse. Toki on väärin rikkoa lakia, mutta joskus lakikin voi olla huono...enkä nyt puhu tästä asiasta.

missä mielessä huono, jos sillä suojellaan nuorten terveyttäkin?
Minähän sanoin, etten puhunut nyt tästä laista vaan yleisesti. Ärsyttää, kun kaiken pitäisi aina olla automaattsesti myös moraalisesti väärin, jos laki sanoo niin...esim. aborttikin jakaa mielipiteitä, vaikka se on laissa sallittu. Ikärajat alkoholinkäytössäkin eroavat eri maissa, jossain 16v, Suomessa 18v ja Jenkeissä 21v.
ole sitten tyytyväinen että edes suomessa asut etkä jenkeissä =)
Mikä maa sitten on oikeassa tässä asiassa, onko 21 parempi kuin 18?

mitä vanhemmaksi pystyy aivojaan ja maksaansa säästämään sitä parempi!
Tää on kaikista paras vaihtoehto jonka toivoo oman lapsensa valitsevan.

kuutta olutta ei edes 18 v tarvitse ainakaan äidin ostamana! ja "lapuilla" ilmeisesti tarkoitat huumeita vai kuinka? en tunne alan sanastoa. Mutta sen verran huumeista tiedän että oma nyt jo aikuinen vanhin lapseni on aikanaan spr.n huumevalistuskurssit käynyt ja oppinut että ei taatusti niitä koskaan kokeile. itse olea aina ollut 101% huumevastainen ja sen uskon meidän lapsiinkin tarttuneen/tarttuvan. jos taas vanhemmat suhtautuu huumeisiin leväperäisesti (niinkuin tällä palstallakin lukee ja jos ei huumeista niin joidenkin rauhoittavien lääkkeiden turhasta tai jopa hupikäytöstä ) niin lapsenkin on helppo imeä siitä se oma asenteensa

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Se ei muuten aina pidä paikkaansa, että nuoret juovat joka tapauksessa, antoivat vanhemmat luvan tai ei. Mä olen yksi esimerkki siitä: koskaan en ole juonut salaa, mulla oli todella tiukka omatunto. Syyllistyin heti, kun äitini sanoi luottavansa muhun, en halunnut tuottaa vanhemmille pettymystä, sellainen olin yläasteiässä. Ensimmäisen kerran join 16-vuotiaana vanhempien luvalla. Olen joskus miettinyt, olisinko juonut ennen 18v ikää, jos mun olisi pitänyt juoda salassa..voi olla, koska lukioiässä en ollut enää ihan niin kiltti tyttö.

Mahdoinkohan olla ainoa näin tottelevainen teini vai löytyykö muitakin? =) Sellaisia kyllä tiedän, jotka eivät saaneet juoda, mutta eivät halunneetkaan. Muistaakseni olisin halunnut siinä 15v:nä jo jotain juoda, 13-14v:nä saarnasin moralistina juovia ystäviäni. :saint:

Minä en osta alaikäiselle lapselleni juotavaa siitä yksinkertaisesta syystä, että minusta se on viesti juomisen hyväksymisestä. Ja minä en sitä hyväksy. Se, että teinit ehkä juovat joka tapauksessa on aivan eri asia. En ole sinisilmäinen ja tiedän sen, mutta minun ei sitä tarvitse äitinä hyväksyä.

jensku

kuutta olutta ei edes 18 v tarvitse ainakaan äidin ostamana! ja "lapuilla" ilmeisesti tarkoitat huumeita vai kuinka? en tunne alan sanastoa. Mutta sen verran huumeista tiedän että oma nyt jo aikuinen vanhin lapseni on aikanaan spr.n huumevalistuskurssit käynyt ja oppinut että ei taatusti niitä koskaan kokeile. itse olea aina ollut 101% huumevastainen ja sen uskon meidän lapsiinkin tarttuneen/tarttuvan. jos taas vanhemmat suhtautuu huumeisiin leväperäisesti (niinkuin tällä palstallakin lukee ja jos ei huumeista niin joidenkin rauhoittavien lääkkeiden turhasta tai jopa hupikäytöstä ) niin lapsenkin on helppo imeä siitä se oma asenteensa
Sepä se jotkut tekevät jotain mitä me emme tekisi jne.
Mutta jos tuo sinun kirjoittamasi ajatus siitä, että kotoolta lapsi imee asenteensa esim huumeita, lääkkeitä ja alkoholia kohtaan niin olisikin niin yksioikoinen. Mutta vaan ei ole.
Tuon ajatuksen perusteella minun ei tarvitse miettiä ikinä jotta lapseni kokeilee mitään päihdeaineita...

Tästä tuli mieleen että aikoinaan kun olin töissä eteläsuomessa, möin marjoja kaupan pihassa ja ylä-aste oli siinä vieressä. JOKA IKINEN välitunti oli yläasteelaiset kinuamassa ohikulkijoilta että joko käy heille ostaan tupakkaa :kieh:

Mahdoinkohan olla ainoa näin tottelevainen teini vai löytyykö muitakin? =) Sellaisia kyllä tiedän, jotka eivät saaneet juoda, mutta eivät halunneetkaan. Muistaakseni olisin halunnut siinä 15v:nä jo jotain juoda, 13-14v:nä saarnasin moralistina juovia ystäviäni. :saint:

Tytsi, hieno homma :flower: Meilla on kummastakin vanhimmasta kehkeytymassa samanlaisia. Olematta silti nynnyja, painvastoin. Olet sita monta kertaa miettinyt, olisiko ollut nain jos olisivat lapsuutensa ja nuoruutensa Suomessa asuneet. Olisivatko menneet valtavirran mukaan? En usko kuitenkaan.

Tytsi sä nyt kuulostat fiksulta nuorelta muutenki :flower:
Kiitos :D Kiillotan vielä sädekehääni kertomalla, etten ole ikinä maistanut tupakkaa :saint: B)
Minä tulen samaan hehkutteluun, minäkään en ole tupakkaa testannut. Alkoholia kyllä maistelin teininä, mutta ei se ollut mun juttu silloin eikä nyt.

Minä en ollut niinkään tottelevainen, mutta kun kukaan ei mun perääni katsonut, niin piti vastata omasta elämästä hyvin huolellisesti. Tiesin, että elämä on mun, enkä halunnut pilata sitä.

konstit on monet
paikkakuntamme nuoriso on keksinyt uuden päihtymis tavan.he ostattavat pienemmillä helium ilmapalloja ja imppaavat ja päästävät heliumin sisuksiinsa.samoin sytkän kaasut.pakko saada pää sekaisin keinolla millä hyvänsä

Mulla ei ollu minkäänlaista kiinnostusta alkoholia kohtaan teininä. Voi olla, että kärsin jonkinlaista kiltin tytön syndroomaa ja en halunnut pettää äitiä. Samaan aikaan veljet kyllä tuli kännipäissään kotiin ja ei se vanhempia järkyttänyt, vaikka tosi ehdottoman alkottoman linjan meille syöttivätkin. Heti kotoa muutettuani (olin silloin 19v) löysin kyllä alkon ilot ja tuli otettua ihan reippaasti viinaa, koko opiskeluajan.

Tupakkaa en mäkään oo maistanut. Haisee pahalta ja näyttä idiootilta. Viinasta on sentään jotain hetkellistä iloakin. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja konstit on monet:
paikkakuntamme nuoriso on keksinyt uuden päihtymis tavan.he ostattavat pienemmillä helium ilmapalloja ja imppaavat ja päästävät heliumin sisuksiinsa.samoin sytkän kaasut.pakko saada pää sekaisin keinolla millä hyvänsä
Mutta miksi pitää saada pää sekasin?

jensku
Alkuperäinen kirjoittaja konstit on monet:
Mutta miksi pitää saada pää sekasin?
Kait se vaan on niin, että monesti kuvitellaan että niin vain kuuluu tehdä.
Itse ajattelin olevani omituinen kun en aloittanut juomista heti yläasteelle siirryttyäni. Harrastus oli minulla se asia joka piti ns erossa juomisesta kunnes lopetin harrastamisen ja päätin kokeilla sitä ns pakollista kivaa jota kaverit tekivät.

minä en myöskään oppikouluikäisenä kännäillyt enkä myöskään silloinkaan enkä myös senkään jälkeen tupakkaa ole kokeillut. Montakohan muuta löytyy joka ei tupakkaa ole koskaan maistanut?

Yhteistyössä