[QUOTE="heikosti positiivinen";26278438]No en tiedä, onko se nyt niin kapeakatseista. Ehkä jossain määrin, mutta kaikilla meillä on ollut jonkinlainen perhe ja kyllä varmaan aivan jokainen joutuu pohtimaan, siis tekemään valinnan, haluaako itse perhettä vai ei. En puhunut mistään ideaalista, mutta kyllä silti mielestäni olen poikeeava, kun en halua lapsia.[/QUOTE]
No onhan se tietenkin yhteiskunnankin kannalta tae jatkuvuudesta, että ihmiset muodostavat perheitä, johon lapsetkin kuuluvat. Ja ihmisen geeneihinkin tietysti ohjelmoitu, kun me täällä kerran vielä tallataan
Mutta jokaisella on oikeus olla poikkeava, siinä määrin kun se ei kenenkään oikeuksia loukkaa.
Nykyään ihminen voi (ainakin Suomen kaltaisessa maassa) pitkälti itse vaikuttaa siihen, millaiseksi elämä muodostuu. Jos jostain ideologisesta syystä jätttää lapset tekemättä (ekologinen ajattelu), tai kokee, ettei ole riittävä äidiksi, on se jokaisen oma valinta. Monesti vaan kuulee, että vapaaehtoisesti lapsettomia pidetään itsekkäinä. Noh, sitähän he omalla tavallaan ovatkin. Mutta jos oikeasti tuntee, ettei jostain syystä osaa tai halua ottaa sitä vastuuta, joka lasten saanniin myötä harteille kaatuu, on sen myöntäminen todellakin vastuullisempaa kuin se, että hankkii lapsia vastentahtoisesti vain, koska se on yhteiskunnan normi. Ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Sanoit, että tunnet alakuloa näiden viestien lukemisesta. Älä nyt vaivu synkkyyteen, hyvä immeinen. Tietenkin varmasti ajatuksesta luopuminen aiheuttaa surua, mutta eihän mikään Sinun kohdallasi vielä ole sanottua. Elä mieluummin tässä päivässä, älä ota asiasta turhaa stressiä. Asiat selviävät aikanaan!