Mitä maksaa vaipat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja budjetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

budjetti

Vieras
Odotan esikoista ja jännitän, miten käy taloudellisesti vauvan synnyttyä (vaikka tulot on ihan ok). Vaipat on varmaan suurimpia menoja kun kaikki isot asiat on jo hankittu.

Paljonko teillä muilla on kulunut rahaa vaippoihin kuukaudessa? Varmaan vaikuttaa lapsen ikä, eli nyt kyselisin lähinnä ihan alkuajoilta?

Onkos kestovaippailijoita tai osakestovaippailijoita? Paljonko osakestovaippailijoilla on kulunut kertakäyttövaippoihin kuukaudessa? Ja missä tilanteissa on ollut kestot / kertakäyttöiset käytössä?

Meillä on alusta asti käytetty kestoja päivisin, yöllä ja reissussa kertakäyttövaippoja. Kertakäyttövaippoihin menee 5-15 euroa kuussa, riippuen reissataanko vai ei.

Olen ajatellut kokeilla parilla kestolla alkuun, miten niiden käyttö sujuisi. Anoppi on onneksi ompelutaitoinen ihminen :) Haluaisin sellaisen systeemin, missä olisi kaksi osaa, eli imuosa ja sitten se päälinen. Jos päädyn käyttämään kestovaippoja kertakäyttöisten tilalla, kuinka monet imuosat ja pääliset kannattaisi hankkia? Kestoja siis käyttäisin aina kotona (paitsi yöllä).

Niitä sisävaippoja yleensä suositellaan paritkymmenet. Kuoriosia ei tartte pestä joka kerralla, niin niitä riittää 3-4kpl. Yhtä kokoa siis. Ootkos vieraillut kestovaippainfon sivuilla www.kestovaippainfo.fi, sieltä löytyy paljon infoa mm. erilaisista vaippasysteemeistä.

Meillä on osittaiskestoiltu elikkäs kertiksiä ollaan käytetty öisin ja reissuilla (pienilläkin), ja joskus myös kotona. Tarkoitus olis kyllä lisätä kestovaippojen käyttöä.

Sande

Me aluksi osakestoiltiin eli yöt ja reissut meni kertiksillä mutta pääosin kotona pidettiin kestoja. Kestojen lisäksi meillä meni siis 3-5 kertistä päivässä (noin vajaa euro/päivä).

Aluksi hankin Bumpyn testipaketin jossa oli kahdet kuoret sekä muistaakseni 4 (?) taittoflanellia ja kaksi muotoonommeltua flanellivaippaa. Myöhemmin ostin osakestoiluun vielä 6 lisää noita flanelliliinoja sekä kolmannet kuoret. Nämä maksoi yhteensä jotain 80 euroa. Testipaketteja on muillakin valmistajilla ja niillä pääsee mielestäni hyvin osakestoilemaan ja kokeilemaan mikä itselle sopii.

Pelkkiä kertiksiä menisi päivässä ehkä kymmenisen nyt kun poika on 4 kk, joten niille voisi laskea kaksi euroa/päivä.

Siirryttiin sittemmin täyskestoiluun, kun osoittautui meille sopivaksi vaihtoehdoksi (nyt on neljät kuoret ja 25-30 sisävaippaa).

Kestovaipat on maksaneet melkein saman kuin pelkät kertikset olisi maksaneet tällä ajalla, mutta niiden jälleenmyyntiarvo/säilyvyys toiselle vaipatettavalle tekevät kestovaihtoehdosta laskujeni mukana 50-70% edullisemman. Lisäksi itse saa tehtyä tosi hyviä vaippoja jos tietää vaan alusta asti mitä haluaa. Ekat kuoret kannattaa tosin ostaa valmiina, niiden ompelu vaatii hiukan näkemystä aiheesta.

Käy katsomassa Kestovaippainfon sivuilta lisätietoja ja kokemuksia eri vaipoista. Se on paras tietolähde.

Meillä ei ole kestoja käytetty ollenkaan ainoastaan kertakäyttövaippoja.

Alussa (Liberon newborn) ja kk:ssa meni 20-25e, poika kakki koko ajan.
Ja nyt 9kk menee joku .... no saman verran, ehkä vähän vähemmän. Ja potta touhut on aloiteltu, et sinnekkin tekee jo pissan ja kakan.

Tuokin riippuu tosiaan käyttääkö vain kertiksiä ja mitä merkkiä.

Me ollaan käytetty pelkkiä kertakäyttövaippoija, pääsoin Pampersia ja välillä Liberoa. Kuukaudessa vaippoihin menee noin 25e. Yöllä käytämme Liberon vaippoja ja päivällä nykyään Pampers Active Fit, koska on hyvä pojan päällä kun on kapea haarovälistä ja siinä on joustot sivulla.
Meillä ei mahdollisuutta kestovaippailuun, koska asunnossamme ei ole kuivaustiloja, enkä halua olohuoneessa kuivata pyykkien lisäksi vaippoja!

No joo, meillä on alusta asti mennyt saman verran , nyt ehkä menee vähän vähemmän, mutta keskimäärin 8 vaippaa per vuorokausi, paketti (56 kpl) kestää siis noin viikon, paketin hinta on 15,90e jollei tarjouksessa, eli kuukaudessa menee 63,60 euroa vaippoihin. Käytössä Pampers Active Fit.
En kyllä tajua miten jollakulla kuukaudessa menee parikymppiä vaippoihin jos käyttää kertakäyttövaippoja?!?

Meillä täyskestoillaan. Itse suosittelisin lämpimästi Bumbyn kuorivaippoja. Meillä vain yökuoria, pitävät paremmin. tarvitset näitä 3-4 kpl/per koko. Sisältönä me ollaan käytetty harsoja. ne kuivuvat huomattavasti nopeammin kuin valmiiksi muotoon ommellut sisävaipat. Valkaisemattomat parhaita imukyvyltään (esim. Popolinit ovat paksuja ja valkaisemattomia). Näitä tarvitset just about 20 kpl, tai sitten hiukan yli 20, riippuen pyykinkuivausmahdollisuuksista. Harsojen kiinnittämiseen olen käyttänyt Näpsyä/Nappinippaa (= sama asia, eri nimet).Niitä tarvitaan pari. Kuivaliinoina taasen olen käyttänyt mikrofleeceä, jota itse ostin Eurokankaasta ja leikkasin sopivan kokoisiksi paloiksi.Kuivaliinoja saman verran kuin harsojakin. Kun pissa pikkuhiljaa lisääntyy, voi leikata esim. vanhoista froteepyyhkeistä lisäimupalasia harson ja kuivaliinan väliin laitettavaksi.

Kuivaliina laitetaan siis aina ihoa vasten ja kuori tietty päällimmäiseksi. Ja harsot ja muut imut näiden väliin. Harson taitteluohjeita kestovaippainfon sivuilta. Vanhat joustofroteelakanat ovat muuten sitten loistavia lisäimumateriaaleja!kestovaippainfon sivuilta löydätmyös oikeat vaipanpesuaineet. Ongelmia tuottavat lähinnä nuo fleecekuivaliinat, jotka tukkiutuvat peruspesuaineista. itse käytän ecoverin nestemäistä pesuainetta villalle ja silkille kaikkeen vauvapyykkiin. Saa ainakin luontaistuotekaupasta ja stockmannilta. Kannattaa myös sisäänajaa harsot ja kuivaliinat ja pestä ne monta kertaa ennen käyttöönottoa , jotta toimivat sitten odotetusti.

Bumbyn vaippahousut maksavat n. 16 euroa kpl eli esim.3 kpl olisi 48 e. Näitä ihmiset useimmiten hankkivat s ja l -koot Eli yhteensä koko vaippaiän kuoret tulisivat maksamaan 96 euroa. Kuivaliinat maksaisivat noin 5-10 euroa ja sillä hinnalla saa jo kuivaliinoja aimo kasan. Popolinin harsot maksavat 22e/ 10 kpl eli 20 kappaletta olisi 44 euroa. 3 kpl nappi nippoja maksavat 5,50. Ymmärrettävästi vanhoista pyyhkeistä tms. tehdyt lisäimut ovat ilmaisia.Eli koko vaippaiän kestovaipatus maksaisi näillä eväillä 155,50. Elikäs Koko vaippaiän!!!! lasketaan nyt sitten vaippaiän pituudeksi vaikka tuo 2 vuotta. Jos nyt sitten lasketaan tuo Melindan 63,60 kertaa 24 on se yhtäkuin 1526, 40 €. Eli taitaisi kyllä olla varaa sitten ostaa vielä yksi paketti harsoja ja molemmissa koissa yhdet vaippakuoret lisää. Johan olisi vaippoja tarpeeksi. tällöin kestovaippailu maksaisi 209,50. Koko ajalta. Ja tietysti pesuaineet(annostellaan vaippapyykkiin vain puolet suositellusta määrästä) ja konepesu päälle. Vastaavanlaisesti tietysti jätemaksut pysyvät aisoissa. Nämä samat vaipat voi sitten kierrättää myös muilla sisaruksilla, kun taas kertakäyttövaippoja ei tietystikään voi. Eli jos lapsia tulee kaksi, koko vaippaikä maksaisi kummallekin noin 105 euroa. Huimaa, eikö?

Vaipat ovat suomessa suurin yksittäinen jäte. Ne aiheuttavat suuria jätekuormia jotka vaativat maatuakseen erittäin pitkän ajan . Lisäksi ne vapauttavat metaania ilmakehään melkoisesti. Meillä vauvan pylly ei kestä yhtään kertakäyttöisiä, näppylöitä ja punoitusta tulee heti. En halua sellaisia muoveja vauvani pyllylle, itsellänikin kertakäyttöiset terveyssiteet kutisevat. Ja vaipat sentään peittävät melkolailla enemmän. Kestovaipat tulevat myöskin halvemmaksi. En ole todellakaan kokenut pyykkäystä vaivalloiseksi. Napistahan siinä todellisuudessa vain painetaan. Meillä on myös yökestoilu sujunut täysin ilamn ongelmia, En edes älynnyt pelätä, ettei vaippa pitäisi. Kunhan muistaa laittaa lahkeensuut tarpeeksi kireälle ja katsoa ettei harsoa näy mistään, pysyvät kaikki taatusti vaipan sisällä.

Tsemppiä vaippailuun!!!

Kiitos vastauksista kaikille!

Kestovaippasivuilla olen jo käynyt, kiitos äitiyspaketissa tulleen kestovaippaesitteen. Hintahaitari kertakäyttövaippojen käytössä näemmä liikkuu 20 eurosta melkein 70 euroon... Lapsi- ja vaippamerkkikohtaista varmaan. Kaipa kertakäyttövaippojen laaduissa sitten on eroja?

Tuosta neuvosta ostaa ekat kuoret valmiina, koska ompelu vaatii näkemystä aiheesta... Olisin kyllä edelleen hyödyntämässä anopin taitoja kunhan löydän sopivan ohjeen. Siksi olisi mukava kuulla teidän kokeneempien vinkkejä juuri siitä, millainen se kokeilusetti kannattaa olla. Eli lähinnä sen kuorivaipan mallin suhteen ihan pikkuisen kanssa. Oli hyvä kuulla pesuainevinkki muuten, kiitoksia!

Suosittelen kuoriksi hahtuvavillahousuja. Meilläkin anoppi on kutonut niitä. Pitävät pienen sisäänajovaiheen jälkeen todella hyvin, tosin kannattaa tehdä lahkeellista mallia (meillä lahkeettomia ja falskaavat välillä siitä syystä). Kun ostat tuota hahtuvavillalankaa, pyydä ohjeet mukaan. Tuolla kestovaippainfon sivuillakin on jotain ohjeita. Nuo on todella nopea kutoa, jos anoppisi kerran on käsityötaitoinen. Lanka vaan katkeilee helposti, minkä vuoksi mulla itellä ei kestänyt hermot tehdä noita (tosin olin silloin viimeisilläni raskaana...) Ostin aikoinaan kaksi rullaa hahtuvavillalankaa, makso yhteensä kymmenen euroa, niistä on tullut neljät housut + anoppi on kutonut niistä muutakin!! Ostan varmaan kohta lisää lankaa ja pyydän kutomaan isommat koot lahkeellisina. Kolmet housut on meillä riittänyt kerrallaan, mutta niitä tarvii siis uusia kun vauva kasvaa. Riippuu mallista, kuinka usein tarvii vaihtaa kokoa.

Meillä on osakestoiltu alusta asti ja on tullut todella halvaksi, koska käytetään sideharsovaippoja, jotka olen kaikki saanut omalta äidiltäni + äitiyspakkauksesta ne muutamat. Ja nuo hahtuvat todella edulliset + lisäksi kuivaliinoja tein microfleecestä leikkaamalla joten eivät montaa euroa maksaneet. Kertiksiä käytetään yöllä + reissussa, mummolassa tosin kestoja kun pesu onnistuu sielläkin. Vauva on 5 kk eikä montaa pakettia olla kertiksiä jouduttu ostamaan.

Meillä ainakin on vauvan iho pysynyt todella hyvänä eikä pyykkirumba oo mua juurikaan haitannut. Meillä sitä paitsi vauva on ollut alusta asti tiheä kakkaaja, joten meillä ois menny kertikseen aika tuhottomasti rahaa, koska kakkavaippahan täytyy vaihtaa heti. Lisäksi meillä on toiveissa ainakin toinen lapsi, joten kaikki kestovaipat jää säästöön ja tulee toivottavasti vielä käyttöön uudemman kerran.

No, en tajua kyllä minäkään miten 25 e riittää kuukaudeksi vaippoihin. Yritimme kokeilla halvempaa kuin Pampers, mutta kaikki märkänä... joten se siitä. Kyllä se yli 60 e menee kuussa. Mutta ei kai auta muu kun maksaa, kun kerran en kestovaippojen kanssa jaksa alkaa pulata. Ellei sitten ihottumat iske...

Vielä lisäyksenä, että nuo on siis oikeasti varmasti todella helppo kutoa, mä vaan olen aivan surkea käsitöissä ja olin liian kriittinen itselleni - nyt kun katselen noita anopin kutomia niin oisin kyllä varmaan itekin saanu loppujen lopuksi samanlaiset aikaan. Taidankin jopa itse koittaa kutoa noita lisää. Nuo tulee todellakin niin edullisiksi, että ehdottomasti kannattaa kokeilla, eipä paljon maksa vaikka ne eivät teillä pelittäisikään (vaikka kyllä luulen että pelittävät!!). Pyydä eka tekemään kolmet pienintä kokoa, niitähän saa sitten ajan myötä tehtyä lisää jos osoittautuvat toimiviksi.

Mulla on kuorina ollut käytössä yhet päivä-bymbyt, yhet villahousut ja parit ite tehdyt hahtuvahousut. Noi hahtuvahousut tulee halvimmaksi. Mä oon kuitenkin eniten tykännyt bumbyn kuorista, koska meillä tulee hirveen usein kakat pitkin lahkeita, niin villaset housut on hidasta pestä ja kuivata. Pitäis varmaankin vaan opetella taittelemaan harso paremmin niin ettei lahkeet vuoda :). Samoin villahousuista tulee todella isokokoinen paketti! Mutta muutenhan hahtuvat on todella ihania, ja niitä on helppo ja nopea tehdä lisää.

Sande kera 8viikkoisen pojan

Me käytämme vain kertakäyttövaippoja. Kymmenen pistettä sille, joka käyttää kestoja.

Vauva nyt 8vk vanha. Käytämme Pampersia (ns.tavallisia). Maksaa 12-13 euroa 70kpl:een paketti (4-9kg). Sairaalasta sai näytteet Liberosta ja Muumista, mutta en tykännyt niistä. Pampersit ovat miellyttäviä, koska ovat ohuita. En ole laskenut kovin tarkkaan vaippojen kulutusta. Rahaa menee NOIN 40 euroa kuukaudessa.

Meilläkin osakestoillaan mutta toistaiseksi ehkä enemmän kertavaippoja kuin kestoja. Minulla on niitä vain 7 kpl, ja niiden kuivattaminen vie päiviä. Pitäisi ostaa enemmän, mutta täytyy sanoa että en ole vielä täysin vakuuttunut niiden puolesta. Jätteiden määrässä toki huomaan eroa, kun niitä käyttää, mutta muuten vaipat imevät pissaa aivan koko vaipan osuudelta, ja jos ei heti huomaa vaihtaa vaippaa niin punottaa mahakin sen jälkeen!
Vauvani on kuukauden ikäinen, joten vaipat ovat hieman liian isojakin vielä (oli pieni vauva syntyessään).
Lisäks vauvan hoito on öisin enemmän mun kontolla, ja tein sen ""virheen"" että pidin kestovaippoja yöllä. Silloin pissat joutu olemaankin kauemmin vauvalla kuin olisi päivällä ollut.

me käytetään kertisvaippoja,ja niille jotka ihmettelee et miten menee van 20-25e kuussa,niin miettikääpäs. jos käyttää esim. lidlin vaippoja (7,99e) ja noin 4-6 vaippaa per vrk. 2-3 pakettia per kuukausi.

Aika vähän jos 4 vaippaa vuorokaudessa??? Meillä kun tulee puolvuotiaallakin 3-4 kakkat päivässä, eikä pissavaippojakaan viitti kauan pitää -> joten ehkä 8 vaippaa päivässä on realistisempi luku.

Eihän nyt kaikki vauvat voi samallalailla pissiä ja kakkia. Ja ikähaitarikin voi olla iso..Mulla likka 2kk ja kakkaa ehkä kerran päiväs tai kahessa päivässä. Ja vaipan vaihdan aina ku on syöny, paitsi yöllä. Pissaa on kyl joka kerta vaipas, yön jälkeen paljon ja neito yhtä hymyä aina aamuisin.
Meil menee aamust iltaan ehkä n.6 vaippaa.

Lidlin vaipat vastaavia kuin Pirkka vaipat ja olettaisin että Muumi-vaipat, siis ihan ok halpisvaippoja.
Pampersiin erona on tietysti imevyys, Pampersissa on hyvät reunat, harvoin päästää pisut sivusta vaikka vauva olis kyljellään, hajun pitävyys, hyvät yö-unet kun vaippa tuntuu kuivalta koko yön jne jne..

Itse en viitsi vaipoissa pihistellä, ei se vaippaikä niin kauaa kuitenkaan kestä. Itse en pitäisi Vuokkoset-kuukautissiteitä koska ovat epämukavia, enkä käyttäisi pestäviä ""kesto-kuukautissuojia"", vaan käytän kalliimpia mutta miellyttäviä kertakäyttöisiä suojia, tämän suon siten ehdottomasti myös lapsellenikin, mutta toiset käyttää itsekin kestoja tai halpiksia niin miksei silloin lapsikin, vai?

En ole laskenut, mitä kestot on tähän mennessä tulleet maksamaan. Meillä käytetään kestoja kotona ja kertiksiä siihen päälle. Olen sillä tavalla pedantti, että ei tulisi mieleenikään pitää märkää kestovaippaa edes kuivaliinan kera kovin montaa tuntia, varmasti menisi iho rikki. Siispä pintakuivat kertikset on meillä käytössä aina kun vaipanvaihtoväli on epäselvä (yöllä, pitkät päikkärit, automatka tms).

Tuosta kestojen pesemisestä olen sitä mieltä, että kyllä meilllä ainakin se on tuottanut lisää vaivaa. Kahden alle kaksivuotiaan kanssa elämä on yhtä hulinaa, meillä on onnettomat kuivausmahdollisuudet ja telineitä siirrellään koko ajan tieltä pois. Joten ihan jokaisena päivänä meillä ei kestoilla, jos sattuu niin, että kaikki vaipat makaa koneessa odottamassa pesua. Mutta suosittelen ehdottomasti kokeilemaan kestoilua! Tyytyväisin olen ollut taskuvaippoihin (fuzzi bunz).

Niin, meillä on jokapäiväsessä kaytössä nuo Lidlin vaipat, ja olen erittäin tyytyväinen.

Meillä pojalla (3kk) tuli öisin pissat kyljestä läpi, vaikka mitä kokeiltiin ja huolehdittiin ""tappi"" oikeaan suuntaan. Pidän itse Lidlin vaippoja hyvinä, ja niissä on takana jousto-osa, jonka ansiosta istuu hyvin ja tiiviisti. Meille esim. Pampersin baby dry:t ei sopinu, kun olivat ""joustamattomia"". Active Fit oli parempi, mutta tajuttoman kallis. Lisäksi vaipat ovat pehmeitä. Ja hintahan ei päätähuimaava näissä Lidlin vaipoissa ole, käytetään keskikokoa ja se maksaa 50 kpl 7,99€. Kannattaa ainakin kokeilla!

Jostain keskustelupalstalta luin, että nämä Lidlin vaipat tekis Saksassa sama tehdas ku Pampersit, en tiedä onko jotai hölönpölyjuttua, mutta kuitenki.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä