Meillä täyskestoillaan. Itse suosittelisin lämpimästi Bumbyn kuorivaippoja. Meillä vain yökuoria, pitävät paremmin. tarvitset näitä 3-4 kpl/per koko. Sisältönä me ollaan käytetty harsoja. ne kuivuvat huomattavasti nopeammin kuin valmiiksi muotoon ommellut sisävaipat. Valkaisemattomat parhaita imukyvyltään (esim. Popolinit ovat paksuja ja valkaisemattomia). Näitä tarvitset just about 20 kpl, tai sitten hiukan yli 20, riippuen pyykinkuivausmahdollisuuksista. Harsojen kiinnittämiseen olen käyttänyt Näpsyä/Nappinippaa (= sama asia, eri nimet).Niitä tarvitaan pari. Kuivaliinoina taasen olen käyttänyt mikrofleeceä, jota itse ostin Eurokankaasta ja leikkasin sopivan kokoisiksi paloiksi.Kuivaliinoja saman verran kuin harsojakin. Kun pissa pikkuhiljaa lisääntyy, voi leikata esim. vanhoista froteepyyhkeistä lisäimupalasia harson ja kuivaliinan väliin laitettavaksi.
Kuivaliina laitetaan siis aina ihoa vasten ja kuori tietty päällimmäiseksi. Ja harsot ja muut imut näiden väliin. Harson taitteluohjeita kestovaippainfon sivuilta. Vanhat joustofroteelakanat ovat muuten sitten loistavia lisäimumateriaaleja!kestovaippainfon sivuilta löydätmyös oikeat vaipanpesuaineet. Ongelmia tuottavat lähinnä nuo fleecekuivaliinat, jotka tukkiutuvat peruspesuaineista. itse käytän ecoverin nestemäistä pesuainetta villalle ja silkille kaikkeen vauvapyykkiin. Saa ainakin luontaistuotekaupasta ja stockmannilta. Kannattaa myös sisäänajaa harsot ja kuivaliinat ja pestä ne monta kertaa ennen käyttöönottoa , jotta toimivat sitten odotetusti.
Bumbyn vaippahousut maksavat n. 16 euroa kpl eli esim.3 kpl olisi 48 e. Näitä ihmiset useimmiten hankkivat s ja l -koot Eli yhteensä koko vaippaiän kuoret tulisivat maksamaan 96 euroa. Kuivaliinat maksaisivat noin 5-10 euroa ja sillä hinnalla saa jo kuivaliinoja aimo kasan. Popolinin harsot maksavat 22e/ 10 kpl eli 20 kappaletta olisi 44 euroa. 3 kpl nappi nippoja maksavat 5,50. Ymmärrettävästi vanhoista pyyhkeistä tms. tehdyt lisäimut ovat ilmaisia.Eli koko vaippaiän kestovaipatus maksaisi näillä eväillä 155,50. Elikäs Koko vaippaiän!!!! lasketaan nyt sitten vaippaiän pituudeksi vaikka tuo 2 vuotta. Jos nyt sitten lasketaan tuo Melindan 63,60 kertaa 24 on se yhtäkuin 1526, 40 . Eli taitaisi kyllä olla varaa sitten ostaa vielä yksi paketti harsoja ja molemmissa koissa yhdet vaippakuoret lisää. Johan olisi vaippoja tarpeeksi. tällöin kestovaippailu maksaisi 209,50. Koko ajalta. Ja tietysti pesuaineet(annostellaan vaippapyykkiin vain puolet suositellusta määrästä) ja konepesu päälle. Vastaavanlaisesti tietysti jätemaksut pysyvät aisoissa. Nämä samat vaipat voi sitten kierrättää myös muilla sisaruksilla, kun taas kertakäyttövaippoja ei tietystikään voi. Eli jos lapsia tulee kaksi, koko vaippaikä maksaisi kummallekin noin 105 euroa. Huimaa, eikö?
Vaipat ovat suomessa suurin yksittäinen jäte. Ne aiheuttavat suuria jätekuormia jotka vaativat maatuakseen erittäin pitkän ajan . Lisäksi ne vapauttavat metaania ilmakehään melkoisesti. Meillä vauvan pylly ei kestä yhtään kertakäyttöisiä, näppylöitä ja punoitusta tulee heti. En halua sellaisia muoveja vauvani pyllylle, itsellänikin kertakäyttöiset terveyssiteet kutisevat. Ja vaipat sentään peittävät melkolailla enemmän. Kestovaipat tulevat myöskin halvemmaksi. En ole todellakaan kokenut pyykkäystä vaivalloiseksi. Napistahan siinä todellisuudessa vain painetaan. Meillä on myös yökestoilu sujunut täysin ilamn ongelmia, En edes älynnyt pelätä, ettei vaippa pitäisi. Kunhan muistaa laittaa lahkeensuut tarpeeksi kireälle ja katsoa ettei harsoa näy mistään, pysyvät kaikki taatusti vaipan sisällä.
Tsemppiä vaippailuun!!!