Mitä lapset saavat mummeilta ja ukeilta jouluna?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kotiäiti
Miehen vanhemmat ostavat, tai siis antavat kirjekuoressa 10 euroa, ja kuopukselle 5 euroa.
Omat vanhempani kysyvät mitä tarvitsemme lapsille ja pyrkivät hankkimaan sellaista mitä tarvitaan; nyt tytöt saavat pussilakanapaketit, sellaiset mitä toivoivat. Viime jouluna kuopus sai rattikelkan.
 
vieras
Jotenkin uskomatonta tää touhu et valitetaan siitä mitä lapset saa lahjaksi. Et saavatko tarpeeksi isoa ja arvokasta. Itelle ei tulis mieleenkään ja lapsetkin yritän opettaa siihen et lahjoista ei valiteta, ainakaan suureen ääneen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotenkin uskomatonta tää touhu et valitetaan siitä mitä lapset saa lahjaksi. Et saavatko tarpeeksi isoa ja arvokasta. Itelle ei tulis mieleenkään ja lapsetkin yritän opettaa siihen et lahjoista ei valiteta, ainakaan suureen ääneen.
No varovasti kysäisin, kun mieleeni hiipi ajatus...mutta ap lähtee nyt nurkkaan häpeämään...

 
Nii
JOs isovanhemmat pitävät vaikka tiliä lapsille tai jotakin? En sanois että on pientä, jokainen ostaa mitä parhaimmaksi näkee. Toiset haluavat ostaa "paljon ja isoa" toiset sitten vähemmän.
 
Liliana
Meille on tulossa minun vanhemmilta Wii tykötarpeineen, eli kolme peliä ja se tasapainolauta ja joku erikoisohjain. Miehen vanhemmat ovat kuolleet.

Mutta kysymykseen, että onko dvd liian pieni lahja, niin ei minusta jos se on toivottu ja oikeasti sellainen, josta lapsi tykkää. Minusta hinnalla ei jouluna ole merkitystä vaan toiveiden täyttymyksellä. <:)
 
meillä miehen äiti kyseli lahjatoiveita ja mies kertoi sit mitä lapset on toivonu, joten osti molemmille 2 lahjaa.
mun vanhemmat on ostanu jtn, en muista mitä. yleensä kysyvät toiveita ja toteuttaa niitä.
miehen isältä tulee kans lahjoja.
minusta on melkeen ihan sama mitä ostavat, pääasia että muistavat edes jotenkin.
 
lisko harmaana
Tyttö saa toisilta baby born-nuken ja toisilta kirjan. Pojat saavat samaten kirjan kumpikin , mutta toisten isovanhempien lahjoja en tiedä vielä. Kirjat on ihan kivoja. Lapset tykkää lukea ja tavaraa on runsaasti jo ennestään. Ahdistuisin jos molemmat isovanhemmat kantaisivat tänne isot kasat tavaraa. Ostetaan ne supersuosikkijutut itse lapsille ja kummit yleensä ovat kysyneet aika tarkat vinkit. Eli mun mielest dvd on oikein hyvä lahja. Ellei oo sit jotain ihan muuta kuin mikä lapsia kiinnostaa. Siis vaikka aikuisten elokuva.
 
s
Miehen vanhemmat ei isoja ostele, ei lapsille eikä muille, joulu menee heillä vähän "siinä sivussa". Meillä (siis minulla ja vanhemmillani) taas joulu on suurempi juhla ja nautimme lahjojen ostelusta ja antamisesta, siispä minun vanhemmiltani tulee "isoja" lahjoja lapsillekin, toiveena olleita leluja, pelejä jne. Miehen puolelta taas tulee jotain pienempää, just tyyliin dvd, kirjoja tms.
 
vieras
Meidän neiti saa kummeiltaan nuken vaunut joka kyllä mielestäni on aika kallis mutta kerran haluavat ostaa niin toki saavat:) me ollaan ostettu muumi pehmo muumi kylpylelut, ti ti nalle cd,ja keinuhevonen. Mummi osti tytölle talvilakin ja hanskat sekä yöpaidan. Oma äitini ei osta mitään enkä vaadikkaan koska hän on köyhä eläkeläinen, ja muutenkin sisarusten kesken sovimme etemme osta mitään toisillemme mutta äidille me jokainen laitetaan lahja:). Olen ostanut kummilapsilleni joita on ihanat viisi niin jokaiselle 10-15 euoroa maksavat lahjat, ei se hinta ole tärkeä vain ajatus:)
 
lisko harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja lisko harmaana:
Tyttö saa toisilta baby born-nuken ja toisilta kirjan. Pojat saavat samaten kirjan kumpikin , mutta toisten isovanhempien lahjoja en tiedä vielä. Kirjat on ihan kivoja. Lapset tykkää lukea ja tavaraa on runsaasti jo ennestään. Ahdistuisin jos molemmat isovanhemmat kantaisivat tänne isot kasat tavaraa. Ostetaan ne supersuosikkijutut itse lapsille ja kummit yleensä ovat kysyneet aika tarkat vinkit. Eli mun mielest dvd on oikein hyvä lahja. Ellei oo sit jotain ihan muuta kuin mikä lapsia kiinnostaa. Siis vaikka aikuisten elokuva.
Ja olisin vielä lisännyt, että ymmärrän tietyllä tavalla mitä ap tarkoittaa. Mutta jotkut ihmiset ovat kasvaneet tiukemmin kiinni kulutusjuhlaan ja toisten mielestä niukempi on jotenkin sopivampaa. Siis noista isovanhemmistakin. Ja olen itse oppinut pikkuhiljaa ymmärtämään, että se yksi pieni kirja niiden isojen röykkiöiden keskellä voi olla ainoa niistä lahjoista joka muistetaan vielä seuraavana syksynäkin "mummi antoi jouluna". Ei kukin tyyillään. Kun tarkoitus on hyvä, se riittää.
 
IhanaValo
Miun vanhemmilta lapset saa muumitalon, kun esikoinen on sitä kovasti pyydellyt. Tiedän että vanhempani ostavat sen käytettynä eikä haittaa yhtään, tuskin lapsiakaan. Varmaan jotain muutakin pientä. Anopista en tiiä mitä ostanut.
 
äiti
Meillä isovankemmilla on kummenkunta lastenlasta eivätkä todella saa mitään pleikkaa tms.
Silti minä olen tyytyväinen lahjoihin joita saanevat:
Poika saa isän vanhemmilat kylpytakin ja Remeksen nuorten kirjan, minun isältä 50e
Tytöt saavat kumpikin isän vanhemmilta pinkit reinot ja jotain, ehkä Arabian astioita jota keräävät ja minun isältä 50e
Minun äitini ja isäpuoleni, heillä ei ole rahaa antaa lahjaa kenellekään, ei lapsille eikä lapsenlapsille, vaan me lapset viemme hailla lahjaksi jouluruuat.
 
neljä lasta
Toiset ostavat mitä haluavat ja nämä tulee
1v & 3v = yhteinen potkuri
8v = korurasia ja korvakorut
10v = science sähkökoe systeemin

Toiset mitä pyydettiin
1v = vaatetta
3v = fisher price piirtotaulu
8v = cd-levyjä 2 kpl
10v = PS2 pelin
 
uuu
Kirjoitit että itse ostatte melko kalliin lahjan. Vois harmittaa vähemmän jos itsekään et satsaisi lahjaan niin paljon. Ymmärrän noin periaatetasolla sinua. Me ostimme eräs joulu myös anopille moccamasteri, joka oli meidän tuloilla tosi tosi paljon (toinen hoitoalalla ja toinen opiskeli) ja saatiin vastalahjaksi jotain pientä ulkomaantuliaista.
No harmittu muakin, lähinnä lasten puolesta kun olin odottanut jotain kivaa heille. Tuon jälkeen olen muuttanut ajatusmaailmaani; tehdään jotain kivaa anopille ja appiukolle tai ostetaan, mutta niin että antaminen on vielä kivaa (eikä siis loveta meidän kukkaroa liikaa) näin ei tarvi odottaa sitä lahjaa sieltäpäin, jos jotain tulee niin kiva, muttei sillä ole niin väliä. Tavallaan sillä rahalla mitä siitä jää, voikin sitten ostaa itse lapsille mitä kivaa haluaa =)
Tässäkin tapauksessa kyse on hyvintoimeentulevista isovanhemmista, jotka pyytävät usein apua meiltä (ei rahallista kylläkään)

Mutta näin menee siis hyvin. Osta itsekin vähemmän niin ei mieli pahotu, tässä opetus =)
 
wefr
Meidän 2-vuotias saa äidiltäni peruspaketin Duploja, joka on toki loistava lahja...mutta minä valitsin sen :eek:. Yleensähän vanhemmilta kysytään lahjatoiveita, mutta me kirjaimellisesti menimme äitini (ei mikään vanhus, reipas kuusikymppinen!) kanssa lelukauppaan, melkein suoraan Duplo-hyllylle kun äiti alkoi kitisemään ettei mukamas jaksa lahjaostoksia (varmaan onkin taas jaksamisesta kiinni keskikokoisessa kaupassa, kun ihmisiä oli kourallinen ripoteltuna pitkin kauppaa eikä edes joulumusiikki soinut taustalla..) ja minä sitten kiireessä osoitin sormellani ensimmäistä alle 20?:n pakkausta. :( Jotenkin jäi surkea fiilis...
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Risuja jos appiukko sais päättää... :(
Kurjaa. :( Miksi se ei pidä lapsenlapsistaan?

Meillä anoppi kysyi mitä 1v2kk "haluaa" ja minä sitten halusin hänen puolestaan JOTAIN seuraavalta listalta:

* Marimekon Jääkarhut-ruokalapun
* Marimekon Jänönen-paidan
* Piirustusvälineitä
* Lampaantaljan

Äh, jotain oli vielä mutta en muista.. Tuossa on niin monen hintaista toivetta, että oli mielestäni kohtelias lista. Tulossa taitaa anopin tuntien olla ainakin nuo Marimekon tuotteet ja ehkä vähän tilintäytettä kirjekuoressa ja ehkä joku ylläri. Ostaa yleensä ajatuksella lahjoja. =)
 
meil on onneks viel niin pienet lapset et se on joulupukki joka ne lahjat tuo... ei tarvii miettii kenenkään mitään lahjanostajista.
Mun äitini ei ainuttakaan lahjaa ole koskaan ostanut lapsenlapsilleen (jokaisella ois varaa vaikka siihen lautaseen...) Miehen isä on kuollut...
Olkaa tyytyväisiä että edes ovat teidän elämässä... Huvittavaa miten materialisteja ihmisistä on tullut,eikai sillä voi mitata "rakkautta" että minkähintaisen lahjan ostaa???
Ehkäpä eivät välitä shoppailusta tai ajattelevat,että lapset ovat vielä niin pieniä,ni eivät tarvi joka vuosi montaa isoa pakettia tms...
 
vieras
Pussilakana setin saa tänä jouluna,semmosesta sovittiin anopin kaa ja jokin pienei pieni paketti lisäksi mitä en tiedä.Riittävästi on noissa.Meillä anoppi auttaa pitkin vuotta reippaalla kädellä.
 
vieras
2,5v saa legopaketit ja jonkun pelin mummolta, pappa ostanut jotain myös ( asuvat erikseen miehen vanhemmat )

Mun äiti ostaa joitain leluja josita ei ole kyselty vielä mitään....
 
Meillä toinen mummo tekee villasukkaa ja lapasta, joskus saattaa laittaa pakettiin pyyhkeet, pussilakanasetit, kalsarit / pitkikset / yöpyjamat / sukkapakkaukset ym. koko porukalle.
Minusta ok.
Toinen mummola laittaa kanssa mahdollisesti neulomiaan juttuja ja jotain pientä... esim. karkkia, mukit jne. jokaiselle.

Mie en ainakaan oleta ja odotakkaan mitään suuria toivelahjoja mummoloista... jo siksikin, että meidän mummoilla on lapsenlapsia niin paljon, eläkkeet / työttömyysturvat jne eivät ole suurensuuria ja minusta on mukavaa, että ylipäätään muistavat jotenkin - vaikka se muistaminen ois kortti.

Parasta on se, että mummot toisinaan ottavat yhden lapsen kerrallaan kylään - saa jokainen sit sitä "laatu-aikaa" ihan yksinään... se kun tuntuu olevan se muoti-ilmiö, tai ainakin mua usein kritisoidaan just siitä, että saako meillä kukaan koskaan yksilöllistä aikaa... omaa aikaa, ja voinkin vastata hyvillä mielin että kyllä jokainen saa... ja jopa mummon ja vaarinkin kanssa :)
 

Yhteistyössä