Mitä lapsenne tekevät kun siivoat?

  • Viestiketjun aloittaja ahdistaa ajatuskin
  • Ensimmäinen viesti
ahdistaa ajatuskin
Miten teillä muilla useamman pienen äidillä sujuu siivoaminen? Meillä nyt 5, 4 ja 1 v. lapset. Yritän siivoilla noin kerran viikossa, en useammin. 1v.n kanssa ei ongelmaa, hän pyörii siinä ympärillä ja leikkii ja jossain vaiheessa menee ulos päikkäreille. Nämä isommat eivät kovin hyvin vielä viihdy ulkona keskenään. Aina kun aloitan imuroinnin, annan heille jotain omaa hommaa; piirtämistä, askertelua, videoiden katselua ym. Ei kulu kauaa kun jompi kumpi jo kiusaa tai riehuvat ja kiljuvat ympäri taloa. Kun tilanne rauhoittuu ja yritän jatkaa niin taas sama juttu. Lapset välillä osallistuvat siivoamiseen esim. pyyhkimällä pölyjä, mutta aina ei jaksa sitäkään, ymmärrätte varmaan...

Onko väärin kuvitella saavansa siivota rauhassa näin kuitenkin jo suht isojen lasten kanssa? Muina päivinä olen lasten kanssa paljon ulkona, luetaan, askarrellaan ym. Eli saavat huomiota minulta aivan varmasti. Toki kädet on tosi täynnä ja jatkuvasti on tekemistä, mutta silti mielestäni eivät ole huomiota vailla.

Ahdistaa aina kun ois pakko siivota ja tietää mitä siitä tulee. Ei huvittaisi aina viikonloppuna toista päivää käyttää siivoamiseen kun myös mies on kotona. Silloin tietysti paljon helpompaa kun molemmat ollaan kotona, mutta yhteistä aikaa ei huvita käyttää aina siivoamiseen. Kertokaa vinkkejä tai antakaa vertaistukea. Ja onhan sekin totta, että lasten kasvaessa kaikki helpottuu...
 
Oletko koettanut ottaa muksut mukaan siivoamiseen; antaa kunkin vuorollaan imuroida hetki, sitten jokaiselle pölyrätit kouraan, joilla saavat lääppiä kukin jotain hyllytasoja (no juu, ehkä vähän seiniäkin, mutta lapsiperheissähän ollaan, onko tuo niin nuukaa). Multa ainakin nnistuu vallan mainiosti jokaviikkoiset siivoamiset näin. Eivät tytöt (5v ja 2,5v) kauan jaksa kuitenkaan osallistua. Mulla on toinen lattiamoppikin sellainen, josta saa varren pituuden säädettyä ihan lyhyeksikin - enempi tulee joskus tappelu siitä, kumpi tuon mopin saa ensin käsittelyyn:)
 
mukaan vaan
Minulla on aina lapset olleet mukana siivoamassa. Eivät siis leiki, eivät piirtele eivätkä katso videoita tai telkkaria. Siivoavat mukana. Nyt tämä hännänhuippu-ainokainen on kohta 3 v ja silloin kun vanhemmat lapset olivat pieniä, olivat hekin mukana.

Siivoamiseen menee ehkä enemmän aikaa näin, kun pitää lasta opastaa ja katsoa perään ettei lattia ihan lainehdi kun luutuaa, mutta no, en tiedä miten muutenkaan onnistuisin siivoamaan.

Esim. saunan ja kylppärin pesussa oli mukana,nakupellenä konttasi ja hankasi juuriharjalla lattiaa. Ensi kertaa ajatellen ostan toisen juurharjan, nyt tuli kina siitä ainoasta.

Käytännössä: lapset aloittaa siivoamalla omat lelut pois. Anna siis lapselle oma luutuussanko, osta kaikille omat pienet sankot / hiekkaänmpärikin siihen hommaan sopii tai joku muu pieni, muovinen hillopurkki vaikka, , ja sitten pölyrätti. Hiukan tiskiainetta sekaan, neuvo miten ne luutut puristetaan (molemmin käsin melko kuivaksi, vettä ei saa valua jne) ja sitten vaan luutuilemaan pöytäpintoja. Lapset voivat myös imuroida jonkun pienen alueen.. ja mattojen tamppaus on lapsista tosi kivaa puuhaa, ei se mitään auta, mutta kovasti on intoa ja yritystä, ja kun sitten kehuu ja kiittää ja kannustaa ja sanoo, että ilman lapsen apua ei siivouksesta mitään olisi tullutkaan, he ovat aivan onnesta soikeena.

Meillä lapset ovat apuna olleet hetken aikaa, sitten siirtyneet toisiin puuhiin, tosin tämä nuorimmainen on aivan mieletön siivousfriikki. hän luutuaa parvekkeen lattiaa, sitä kun saa vapaalla vedellä luututa. :p

Kun mies rassaa autoa, tenava on mukana: pyörii takapenkeillä, etupenkeillä, häslää ympärillä.. ja on iloinen ja onnellinen kun saa olla mukana, kaverina, tärkeänä, aikuisten hommia tekemässä eikä vaan patistella nurkkaan ja pois jaloista.

:wave:
 
sotkevat perässä minkä ehtivät... :LOL:

joskus onnistuu tuo mukana siivous, yleensä eivät kauaa jaksa. Ulos en heitä kaksin laita, kaikki aika kun kuluu toisen kiusaamiseen (pojat 5,5 ja just 7). Joskus piirretään tai leikitään, useimmiten kyllä tapellaan taustalla.... :headwall: tämä on niin tätä :/
 
Luuttuaminen on heidän lempitouhua ja molemmat pesevät lattioita (6 ja 2) minkä ehtivät. Jaksavat sitä yhtä kauan kuin minä.

Tekevät kaikkia kotitöitä mun kanssa.

Vaikeampaa oli kun pienempi oli 1 vuotta ja ei muistanut että lattia on liukas, ja kaatui aina joka kerran kun autteli mukana. Nyt jo menee paremmin.
 
kasvatuksellisuus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:59 sebuni kirjoitti:
sotkevat perässä minkä ehtivät... :LOL:

joskus onnistuu tuo mukana siivous, yleensä eivät kauaa jaksa. Ulos en heitä kaksin laita, kaikki aika kun kuluu toisen kiusaamiseen (pojat 5,5 ja just 7). Joskus piirretään tai leikitään, useimmiten kyllä tapellaan taustalla.... :headwall: tämä on niin tätä :/
Minusta tämä kertoo kyllä paljon enemmän vanhemmista kuin lapsista.
 
hmmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 12:52 kasvatuksellisuus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:59 sebuni kirjoitti:
sotkevat perässä minkä ehtivät... :LOL:

joskus onnistuu tuo mukana siivous, yleensä eivät kauaa jaksa. Ulos en heitä kaksin laita, kaikki aika kun kuluu toisen kiusaamiseen (pojat 5,5 ja just 7). Joskus piirretään tai leikitään, useimmiten kyllä tapellaan taustalla.... :headwall: tämä on niin tätä :/
Minusta tämä kertoo kyllä paljon enemmän vanhemmista kuin lapsista.
Samaa mieltä... Isot pojat eivät jaksa siivota ja tappelevat ulkona ja sisällä... RAjat ja kuri taitavat puuttua pojilta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 21:43 hmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 12:52 kasvatuksellisuus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:59 sebuni kirjoitti:
sotkevat perässä minkä ehtivät... :LOL:

joskus onnistuu tuo mukana siivous, yleensä eivät kauaa jaksa. Ulos en heitä kaksin laita, kaikki aika kun kuluu toisen kiusaamiseen (pojat 5,5 ja just 7). Joskus piirretään tai leikitään, useimmiten kyllä tapellaan taustalla.... :headwall: tämä on niin tätä :/
Minusta tämä kertoo kyllä paljon enemmän vanhemmista kuin lapsista.
Samaa mieltä... Isot pojat eivät jaksa siivota ja tappelevat ulkona ja sisällä... RAjat ja kuri taitavat puuttua pojilta.
Höpö höpö
 
tiukkis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2006 klo 08:18 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 21:43 hmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 12:52 kasvatuksellisuus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:59 sebuni kirjoitti:
sotkevat perässä minkä ehtivät... :LOL:

joskus onnistuu tuo mukana siivous, yleensä eivät kauaa jaksa. Ulos en heitä kaksin laita, kaikki aika kun kuluu toisen kiusaamiseen (pojat 5,5 ja just 7). Joskus piirretään tai leikitään, useimmiten kyllä tapellaan taustalla.... :headwall: tämä on niin tätä :/
Minusta tämä kertoo kyllä paljon enemmän vanhemmista kuin lapsista.
Samaa mieltä... Isot pojat eivät jaksa siivota ja tappelevat ulkona ja sisällä... RAjat ja kuri taitavat puuttua pojilta.
Höpö höpö

Vanhemmista onkin ihan oikeasti kiva, kun lapset ovat niin "eläväisiä ja villejä " ja "ei se mitään usko" ja niin edelleen. Hymyillään kun lapset nakkelee lelujaan, rieuhuu ja "sisarukset nyt keskenään aina vähän riitelee, niin mekin tapeltiin oikin tukkanuottisilla oltiin ja nyt aikuisina ollaan hyvä ystäviä ja ei mekään toteltu vanhempia ja nyt ollaan kutienkinkunnon kansalaisia" ja niin edelleen ja seli-seli.

Olen nähnyt näitä vanhempia jotka sekoittavat vallattoman ja raisun tai vilkkaan käytöksen ja törkeän ja rajattoman käytöksen keskenään.

Että tuo villepetteri nyt on tuommonen itsepäinen ja vilkas poika, ja villepetteri syytää kiviä ja hiekkaa äitinsä päälle ja kun äiti hymillen kieltää, villepetteri sylkee päälle ja taas äiti ottaa taka-askelia ja kieltää ja hymyilee mutta villepetteri on NIIIIIN vallaton ja pojat ny on tommosia ja on se sitten vahvatahtoinen,
kun kyseessä on vain vanhempi, joka ei osaa eikä saa mitään otetta lapseen ja lapsi, joka ei kunnioita vanhempiaan / äitiään.

EN IKINÄ sietäisi jos lapseni , leikki-ikäinen lapsi
- löisi minua
- sylkisi päälleni
- tai muutakaan vastaavaa
- koska minäkään en kohtele häntä noin

- tappelisi sisarensa kanssa niin, että pitää olla vahti vieressä
- sotkisi perässä kun olen siivonnut

yksinkertaiksesti, olisi tottelematon - silloin kyllä miettisinomaa toimintaani, kaikkien noiden kohdalla.

Nimimerkillä lapseni on tavallisen vilkas ja riehuu ja hölmöilee, mutta häneen saa ns. otteen, hän myös tottelee.
 
Eilen siivottiin miehen kanssa aamupäivällä. 6 ja 4v pelasivat tietsikalla ja kuopus katsoi lastenfilmiä. Me ollaan perusteellisia, mutta aika nopeita siivoojia, kun yhdessä toimitaan. Yleensä mies on siivonnut perjantaisin päivällä (on kotona lasten kanssa) ja silloin muksut on ollu mukana siivoushommissa omalla tavallaan, esim. pyyhkineet pölyjä leikkihuoneessaan. :)
 
meillä lapsen on osallistuneet siivoukseen varmaan tuolta jostakin parin kolmen vuoden iästä keräämällä itse lelunsa. nykyään 10 v ja 7 v siivoavat itse kokonaan huoneensa, ei ole vaaraa että äiti silloin roskistaisi jotakin arvokasta tavaraa.
Lapsi voi minun mielestäni ihan hyvin osallistua tai "osallistua" leikkimällä siivousta, vaikka sen oman pölyrätin kanssa jos ei niin pieni ole että siivousämpärin lattialla kaataisi tai sieltä suuhunsa vettä kauhoisi.
Kun lapsi näkee mitä siivous on ja miten sitä voi ennakolta helpottaa laittamalla tavaroita paikoilleen, niin ehkäpä siitä tulee helppo tapakin
 
Sotkevat parhaansa mukaan uudelleen! :D No joskus sujuu ihan hyvinkin, annan pienemmälle pölyhuiskan ja isommalle imurin ja istun itse sohvalla ja luen seiskaa. :LOL: Ei vaan ihan tosissaan, parhaiten onnistuu kun otan lapset mukaan touhuamaan, tavalla tai toisella. Ja joskus siivoilen kun pienempi nukkuu ja isompi touhuaa ulkona. Illalla meillä sitten yleensä onkin jo saman näköistä kuin ennen siivoamaan rupeamista.
 
Olen yrittänyt kehitellä jokaiselle oman siivoustehtävän. Tyttö 6 v rakastaa pölyjen pyyhkimistä, poika 8 v saa viedä roskia ja laseja keräyslaatikolle ja autella kantamista vaativissa tehtävissä. Sen lisäksi täytyy siivota tavasta omassa huoneessa. Siivoamme perjantaisin,ja siivouksen jälkeen lämmitetään sauna ja syödään jotain hyvää. Pitäähän hyvästä työstä palkita!
 
tyty 2v pyyhkii pölyjä,rullaa mattoja ja tampaa mattot .poika 6v häipyy nykyisin ulos omiin leikkeihinsä ennen kyllä siivos kovasti mukana mut ei enään.Lapset kyllä keräävät lelut yhdessä aina ennen muun siivoamisen aloitusta. Ja joskus kun poika oikein on puhtaus intoilu päällä siivoaa itse koko pienen kolmion missä asumme. Meillä kostutetaan siivouksen aluksi sopiva määrä moppeja ja pyyhkeitä ettei tarvi sitten lättärä vedellä ja yleensä pölyjen pyyhintään käytetään kuivamenetelmää eli mikrokuituliinoja.Mutta mä en oo niin nuuka tuon siivoamisen suhteen et joka viikko pitäs paikat kuurata kunnolla kyllä päivittäinen tai joka toinen pv tehty ylläpito siivous riittää siihen et mökki on tarpeeksi siisti.
näin toimii työkseenkiin siivoava B)
 
kkemeli


Meillä 4v katselee usein videoita, kun järjestelen paikkoja, mutta imurointiin haluaa osallistua niin, että imuroi omaa huonettaan.
Hyvä vaihtoehto on myös säästää se siivoilu miehen vapaapäivään, jolloin mies voi mennä muutamaksi tunniksi touhuamaan lapsen kanssa ulos ja minä saan nopeasti ja tehokkaasti siivottua!
 
Pojat 5v ja 3v yleensä katselevat videoita ja 11k tyttö seuraa imurin perässä(johdot kun ovat niin kiinnostavia ja se imurista lähtevä ääni ihmetyttää)
Lattioiden pesun siirrän niin että nuorimmat on päikkäreillä. :)
 
meillä pojat 5v7kk ja 1v9kk pelkäävät imuria joten saan imuroituu rauhassa ja sit oon jakanut noit isompii töitä vähän joka päivälle, joten joka päivä ollaan pihalla ja sit kun pikkunen nukahtaa niin mä siivoon ja sit toi isompi joko auttaa tai tekee omia juttujaan sen aikaa. ja näin ei ees kestä kauaa =)
 
snuffi
Minulla juuri 2v täyttänyt poika,ja kun päivittäin siivoon,poika touhuaa mukana.Vie automaattisesti oman lautasensa tai mukinsa astian pesu koneeseen,roskat roskiin,jos löytää pienenkin roskan lattialta,niin samantien roskiin =)
Ja kun imuroin,poika tulee rikkalapion kanssa perässä,tai luuttu ämpärin,jossa ei siis ole vettä tai pesuaineita..
Kova apu on pojasta,ja ihan hyväkin että oppii nuorena tavoille,ja nyt kun kohta saa pikkuveikan tai siskon,niin luulen että pojasta on kovasti apua! =)
 
Tyttöjen äiti
Meillä siivoavat mukana. 4 ja 5 vuotiaat tytöt. Annan pölyrätit käteen, niin pyyhkivät pölyja, järjestelevät omia huoneita yms. Olen ajatellu et parempi opetella aikaisemmin huolehtiin omista huoneista kun sitten murkkuna tapella niistä asioista. Toki ei poissulje etteikö niistä sitten tapeltaisi... Mutta ovat ainakin tottuneet siivoamaan pienestä pitäen. Sit kun ovat omat huoneet "siivonnet", voivat katsoa esim. videoita.
 
Rouva-K
Esikoinen siivoaa yleensä samaan aikaan huonettaan... Tai sitten molemmat lapset leikkii lastenhuoneessa...

Kuopus kyllä mieluusti imuroisi tai ainakin istuisi imurin päällä.

lapset 4v ja 11kk.
 
mulla on siivouspäivä aina maanantaisin päikkäaikaan. eli kuopus nukkuu sopivasti sen aikaa. imuroinnin hoidan kyl ennen unia, mut muut siivoukset teen sit rauhassa. esikoinen joko nukkuu pienet unet tai sit askartelee, kattelee kirjoja tms mitä tekee yksikseen. tietää mun kuviot, että sillon touhuu sellasta yksinäistä hommaa =)
 

Yhteistyössä