mitä lapsenne harrastaa?

Jäppinen on VASTA 3v4kk ja ei kyllä sen pahemmin harrasta vielä mitään. Koska meistä on ihan älytöntä noin pienen elämää sotkea kauhealla hössötyksellä,että maanantaina sitä,tiistaina tota,keskiviikkona sinne yms.
Kotileikit,puistot ym. tuollainen arkinen on meidän perheen mielestä noin pienelle parasta. Seurakunnan kerho (2h) kerran viikossa on ollut ihan riittävän "jännä" kokemus.
Päivät jos on yhtä hulinaa niin se näkyy myös öissä joten KOHTUULLISEN harrastelun aika on ehkä vähän myöhemmin... :wave:
 
Lapset on niin omanlaisiaan persoonia jo heti pienenä =)
Meillä juuri 5 täyttänyt tyttö on käynyt kohta vuoden baletissa ja uimakoulussa.
Pikkuveli joka juuri 4v kävi jossain vaiheessa muskarissa, mutta muut hommat uinti, jumppa ei ole innostaneet, niin ei olla sitten väkisellä tuputettu.
Mutta neiti kyllä nauttii omista harrastuksistaan =)
 
Minäkin peesaan tuossa edellä kirjoitettua, eli en tahdo lapsilleni kovasti mitään ihmeellisiä harrastuksia vielä asettaa, esikoinen on 4-vuotias, käy kahdesti viikossa kunnan kerhossa, ja on viihtynyt siellä, oppii sopivasti askartelua ja leikkimistä, kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa, kun olen kotona kolmen lapsen kanssa - mutta mitään lisäharrastuksia en ole vielä edes ruvennut etsimään. Nämä meidän nuoremmat ovat 2 v. ja 4 kk, eli heitä ei tosiaankaan ole vielä aikomustakaan harrastuksiin kuljettaa :heart: Arkielämä riittää, kunhan lasta huomioidaan ja hänelle annetaan vastuuta ja tehtäviä kotona sopivassa suhteessa, saa onnistumisen iloa jne.. Välillä käydään uimassa, ja useampi leikkikaveri on lähipiirissä, joiden luona saavat käydä leikkimässä yhdessä ja erikseen, ilman äitiä. Kirjastojuttuja ja muuta tämmöstä kyllä riittää, kahvilassa käyntiä. Uskon, että onnellisia ovat ilman jatkuvaa häsläämistä erityisten "harrastusten" kanssa.
 
4,5 vuotias poikamme käy 2 x vkossa seurakunnan kerhossa ja lisäksi kerran vkossa gladiaattoreissa-mikä on poikien ryhmä,missä juostaan,pelataan,tehdään "temppuja" tms..
Ja itse olen taasen sitä mieltä että jo tuon ikäinen lapsi voi hyvinkin harrastaa,mikäli ITSE sitä haluaa. Meillä jätkä ei millään malttaisi odottaa aina vkoa että pääsisi taas uudelleen harrastukseensa. Ja kun ikä riittää niin poika haluaa jalkapallokouluun ja sitä käydään myös sitten koettelemassa.
eli mikäli jätkä itse haluaa ja jaksaa,eikä liian "ylivoimaiseksi"/häiritsevällä tavalla vaikuta pojan elämään,niin annan kyllä harrastaa!!!!
Keskinmäinen on reilu 3 vuotias ja ensi syksynä käydään kokeilemassa hänen kanssaan satubalettia...mutta mikäli ei typy tykkää,niin sitten annetaan olla ja hänen kasvaessaan ja jostain kiinnostuessaan,niin annetaan kokeilla sitten jotain muuta "harrastusta"..
 
Meillä poika pikkasen vajaa 3v. Tällä hetkellä olen vielä hoitovapaalla ja käymme kerran viikossa perhekerhossa ja toisen kerran uimassa. Niillä viikoilla, kuin kerhoa ei ole (toimii vapaaehtoisten voimin) teemme retkiä esim. eläimiä katsomaan tai lasten puuhapaikkoihin. Muuten menee aika kotosalla, leivotaan aika paljon ja lapsi saa muutenkin osallistua kaikkiin arkipuuhiin. Tykkää mm. imuroida (toivottavasti myös 10v päästä :p !!). Joskus askarrellaan, mistä tykkää, tai sitten piirretään/väritetään, luetaan kirjoja, leikitään ulkona, lauletaan aika paljon... ihan normaalia lapsiperheen arkea siis.
 
leikki mielestäni sopiva harrastus pienille. :D 5v tyttö käy kerhossa (onko harrastus) ja käyn hänenkans uimassa ja vähän luistelua harjotellaan ja hiihtoa jne,mutta ei varsinaista harrastusta viä...ehkä eskari ja kouluiässä paremmin, enkans halua liian aikataulutettua elämää tuon ikäselle viä..
 
amlo
Meidan 3- ja 5- vuotiaat tyttaret kayvat Little Gym:ssa eli lasten voimistelussa kerran viikossa nyt kolmatta vuotta. Esikoinen kay uimakoulussa kerran viikossa, mina pulikoin kuopuksen kanssa samaan aikaan lastenaltaassa.
 
tän taas tietää että tämmönen ketju kun on niin tämä menee aina samaan keskusteluun siitä et pitääkö lapsen harrastaa? saako lapsi harrastaa? mikä on sopiva ikä ja sopiva määrä? jne jne... vastauksia on yhtä monta kuin lapsiakin :)

meillä 3-vuotias (kohta 4-vuotias) tyttö harrastaa voimistelua, liikuntaleikkikoulua ja muskaria kaikkia kerran viikossa.

Ei ole päivähoidossa. Srk:n kerhossa käy kerran viikossa 2h ja perhekerhossa pappansa kanssa kerran viikossa 2h.

Yhdessä käydään uimassa yleensä kerran pari viikossa ja nyt talviaikaan luistelemassa ja hiihtämässä ja pulkkamäessä. kesällä sitten paljon pyöräillään. Niin ja sunnuntaisin käydään välillä liikunnan ihmemaassa puuhamassa.
 
Poika 5v. harrastaa uimista kerran viikossa
Poika 7v. harrastaa uimista kerran viikossa ja ratsastusta
Poika 11v. harrastaa kilpauintia 4 kertaa viikossa + ratsastusta + kontrabasson soittoa

Itse ovat halunneet nama harrastukset ( ja oikeastaan enemmankin..). Mitaan ei olla tuputettu kenellekaan...
 
Meillä 6,5 vuotias harrastaa sirkuskoulua ja ranskankielistä kerhoa, molempia kerran viikossa.

Ranskan kerhossa on käynyt pari vuotta, oli aikaisemmin ranskan kielisuihkupäiväkodissa ja jäi kaipaamaan kieltä kun muutettiin toiselle paikkakunnalle ja meni täysin suomenkieliseen päiväkotiin. Siinä välissä oli vuoden tauko, kieli oli unohtunut, ja pojalla oli välillä kovasti kynnystä mennä sinne kerhoon. Esim. loman jälkeen ei tahtonut mennä, mutta sitten kerhon jälkeen kertoi innoissaa mitä oli tehty ja tahtoi pian uudelleen. Nyt parin vuotta käytyään ei ole ollut mitään ongelmaa mennä sinne joka viikko.

Sirkuskoulun poika aloitti viime syksynä: ilmoitti itse mulle kesällä että tahtoo sellaiseen ja etsin kesäloman aikana hyvän paikan läheltä kotia.

Nyt on keskusteltu asiasta lapsen kanssa kun ensi syksynä alkaa koulu ja siellä ilmeisesti liikuntapainotteinen (sähly & keilailu & yms.) iltapäivähoito, musta siinä olisi harrastusta jo ihan riittävästi. Olen pyytänyt valitsemaan toisen harrastuksen ja jättämään toisen pois, mutta ainakin nyt itku kurkussa vääntää että tahtoo käydä molemmissa. Katsotaan tilanne ensi syksynä taas...

Itse ohjaan 4-6 vuotiaille taekwondoa ja olen vahvasti sitä mieltä, että lasta ei saa pakottaa mihinkään harrastukseen - siitä ei tule kuin paha mieli vuosiksi eteenpäin. Tietysti jokaiselle lapselle tulee hetkittäin päiviä, ettei tahdo lähteä harrastamaan ja täytyy sitten tilannekohtaisesti katsoa että jätetäänkö treenit väliin vai ei. Joskushan pienellä suostuttelulla lapsen saa osallistumaan ja viihtyykin sitten harjoituksissa taas ja tulee into piukassa seuraavalla kerralla.
Meillä oman lapsen kohdalla aika roisisti jätetään harrastuskertoja väliin, jos on samalla viikolla esim. muuten tiukka aikataulu.
 
meillä neiti oppi viime kesänä uimaan ja uimahallissa käydään ahkeraan 1-2 kertaa viikossa.
muskari on kerran viikossa ja seurakunnan päiväkerho myös.

Muuten on hoidossa perhepäivähoitajalla. ikää kohta 4v. :)
 
meidän kohta 5-v poika harrastaa fudista 1krt/vko ja käy muskarissa 1krt/vko. Fudiksesta tykkää kovasti ja kävisi useamminkin. Muskarissa käy "ihan mielellään" mutta ehkä kuitenkin lopetetaan siellä käynti tämän kevään jälkeen
 
13-vuotias pelaa jääkiekkoa, harkat + pelit noin 6 x viikossa. 5-vuotias pelaa jalkapalloa, harkat 2 x viikossa. Ei tarvii varmaan kertoa et äiti ja iskä ei harrasta paljon mitään =) Molemmat pojat on aina olleet liikkuvaisia ja nuoremman kohdalla pelaaminen kuuluu kuntoutussuunnitelmaan, sen lisäksi et poika itse tykkää siitä kovasti. ( Mites mulle tuli olo, et harrastamista pitää jotenkin puollustella.. B) )
 

Yhteistyössä