mitä lapselle aamulla, kun puuro ei maistu & jugurteissa/muroissa kamalasti sokeria?

  • Viestiketjun aloittaja "mandariini"
  • Ensimmäinen viesti
"mandariini"
aina kaupassa hirveä miettiminen, että mitä se nyt syö aamulla.. tänään sai lasillisen mehukeittoa ja sämpylän kurkulla. neljävuotiaasta kyse. pienempänä söi mielellään puuroa, jossa voisilmä, mutta sitten tökkäsi. enkä viitsi pakottaa.
 
"Jenis"
Meillä ei kans uppoa puuro. Teen monesti rahkapohjaista smoothieta, pitää nälkää ja on helppo "syödä" eli juoda. Rahkaa, mehukeittoa, kauraleseitä ja pakastemarjoja - nopeaa ja suht. terveellistäkin :)
 
vieraskin.
Miten olisi ihan täysjyväleipä ja juustoa leikkeletta proteiiniksi siihen päälle. Leivissä on kymmeniä eri vaihtoehtoja, joten ei kyllästy ja leikkeleissä myös. Proteiini pitää nälkääkin hyvin poissa.
 
öälkjh
No meidän taapero söi tänään aamiaiseks maustamatonta jogurttia, täysjyväleipää ja banaania. Hän ei tykkää ollenkaan (onneks) noista sokerijogurteista. Monesti laitetaan maustamattoman jogun sekaan jotakin hedelmä- tai marjasosetta. Siis noista pienistä pilttipurkeista. :)
 
eräsvaan
Meillä usein kans maustamaton jogurtti marjoilla tai vaikkapa appelsiinimehulla maustettuna, ja joukkoon sekoitan hiukan kauraleseitä ja pellavansiemenrouhetta kuiduksi (menee huomaamatta). Myös mysli tekee kauppansa paremmin kuin puuro, sellaista vähemmän sokerista versiota :) Annan aamupalalla usein myös muutaman pähkinän ja jotain hedelmää tai porkkanaa naposteltavaksi.
 
ööööööööööööööö
Ei sen sokerin kanssa tartte hysterisoida. Esim. A+ lisäaineettomissa jugurteissa on aika vähän lisättyä sokeria. Eikä ne mehukeitotkaan sokerittomia ole, ellet ole mennyt syöttämään jotain keinomakeutettua sontaa. Leipäkin on ihan hyvä vaihtoehto, lisäksi vähän hedelmää tai marjoja. Toisinaan ehkä myös kananmunaa.
 
"Mymy"
Jäisiä mustikoita soseeksi banaanin ja omenan kanssa. Ei tartte sokeria erikseen, kun banaani on niin makeaa. Sitten vielä leipää, kananmunaa tai vaikka raejuustoo.
 
ööööööö
miksi niin harva ehdottaa ihan leipää? miksi lapsi ei voi syödä leipää, juustoa, vaikka tomaattia, maitoa ja vaikkapa hedelmän? näin meidän taapero usein tekee. välillä joku sokerijugurtti. välillä kananmunaa. smoothie. mutta leipää aina. puuro vain illalla.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja ööööööö;30437580:
miksi niin harva ehdottaa ihan leipää? miksi lapsi ei voi syödä leipää, juustoa, vaikka tomaattia, maitoa ja vaikkapa hedelmän? näin meidän taapero usein tekee. välillä joku sokerijugurtti. välillä kananmunaa. smoothie. mutta leipää aina. puuro vain illalla.
Leipä ja puuro on puhdasta hiilaria, eivät pidä nälkää. Leipä + hedelmä on hiilaria plus hiilaria :)
 
friisi
Meillä syödään puuroakin, mutta vaihtelunvuoksi välillä munakasta, karjalanpiirakoita, mikrotettuja ruisleipiä (tomaattia, kinkkua, juustoa), jogurttia marjojen kanssa, hedelmiä, ihan tavallisia leipiä tai sitten pala kinkku-/feta-tms piirakkaa. Ei nyt ihan perinteisiä aamupalavaihtoehtoja, mutta mukavampi, että lapset syövät edes jotain.
 
ööööööööö
Mä en ymmärrä, että lastenkin kanssa pitää alkaa hiilarihysterisoimaan. En tarkoita, että lapsille pitäis syöttää pelkkää vehnää ja karkkia, mut ruisleipä ja hedelmät kyllä sopivat myös lasten ruokavalioon. Pullallakin voi herkutella silloin tällöin. Ruokavalion kuuluu olla rento! Meillä kasvaa kohta syömishäiriöinen sukupolvi, kun mammat ja papat syöttää lapsille omien painonhallintaan tähtäävien dieettiensä mukaista ruokaa taaperoille. Lukekaapas hieman tutkimuksia, mm. liikä proteiini altistaa lapsia ylipainolle ja hedelmiä syövät ovat keskimääräistä hoikempia ja terveempiä.
 
[QUOTE="Jenis";30437593]Leipä ja puuro on puhdasta hiilaria, eivät pidä nälkää. Leipä + hedelmä on hiilaria plus hiilaria :)[/QUOTE]

Leipää harvoin syödään sellaisenaan, vaan sen päällä on rasvaa ja proteiinia, kasviksiakin. Pitää nälkää kummasti.
 
ööööööööööö
joku lainasikin "nimmariani" mutta olen samaa mieltä. leipää olen omassa lapsuuden kodissani oppinut syömään ja sitä meilläkin syödään. viis nykyajan kotkotuksista. leipiä toki syödään vaihdellen, hapankorpusta karjalanpiirakkaan ja kaikkea siltä väliltä. en käsitä että lastenkin syömisistä pitää noin hiilareita ja muita tarkkailla. huhhuijaa.
 
"hjkl"
Jenis leipä hedelmä hiilari
-Leivässä on kuituja, hedelmissä on kuituja, ne pitää nälkää.

Se miksi itse en ehdota leipää, nii meillä lapsi syö siitä pelkät pääliset, jotka omien ruokatottumuksien vuoksi valitettavasti on yleensä leikkelettä ja juustoa. Ja siinäpä sit olikin jo koko viikon kovat rasvat, nitriitit ja suolat.
 
ööööööööööö
ja en kyllä allekirjoita sitä ettei puuro pidä nälkää. työssä ollessani parhaiten minun nälkää pitää aamulla syöty puuro. vaikka jenis muuta väittää. mutta minun maha on minun maha..
 
maustamatonta rahkaa, loraus tavallista jogurttia sekaan. ei sitä sokeria oikeen voi välttää tässä maailmankolkassa, parempaa se, ku rasvattomat jogurtit, jotka taas on täynnä lisäaineita. ei siihen sokeriin oikeasti kuole, vaikka tänä pänä niin kovasti niin toitotetaan. se määrä ja asenne siihen sokerin syömiseen ratkaisee.
 
"hjkl"
Plus, suomalainen saa itseasiassa nimenomaan ruisleivästä ylimääräiset suolansa.

Tapoja voi opetella uusia, eli sitä monipuolisuutta, jos maanantaina antaa leipää, voi vaikka huomenna antaa hedelmää. Ties vaikka seuraava sukupolvi tottuis edes niihi kasviksien ja hedelmien makuun
 
"Hanna"
Leipää, karjalanpiirakkaa, perunapiirakkaa, munakasta, hedelmiä, marjoja, porkkanaa, paprikaa, leipäjuustoa, keitettyä kananmunaa, amerikkalaisia pannareita, lättyjä ym. Meillä usein tämän tyyppistä. Joskus harvoin muroja, meillä ei murot oikein muutenkaan maistu, usein saa heittää vanhentuneina roskiin.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja ööööööööö;30437614:
Mä en ymmärrä, että lastenkin kanssa pitää alkaa hiilarihysterisoimaan. En tarkoita, että lapsille pitäis syöttää pelkkää vehnää ja karkkia, mut ruisleipä ja hedelmät kyllä sopivat myös lasten ruokavalioon. Pullallakin voi herkutella silloin tällöin. Ruokavalion kuuluu olla rento! Meillä kasvaa kohta syömishäiriöinen sukupolvi, kun mammat ja papat syöttää lapsille omien painonhallintaan tähtäävien dieettiensä mukaista ruokaa taaperoille. Lukekaapas hieman tutkimuksia, mm. liikä proteiini altistaa lapsia ylipainolle ja hedelmiä syövät ovat keskimääräistä hoikempia ja terveempiä.
No meillä tuo "hiilarihysteria" johtuu siitä, että ne eivät pidä nälkää, ja lapsi on hetken päästä taas jotain sapuskaa vailla. Leivän päälle toki voi lisätä proteiinia esim. juustolla (suolaa ja rasvaa) ja leikkeleillä (tutkitusti epäterveellisiä jatkuvassa käytössä), mutta samalla vaivalla sen leivän päälle lataa kasviksia ja ottaa proteiinin esim. rahkasta tai kananmunasta. Ja hiilaria lapset kyllä saavat päivähoidossa ihan riittämiin - aamupala puuroa tai muroja, ruualla pastaa/riisiä/perunaa, välipalalla kiisseliä ja muroja. Ei takuulla mene proteiinisuositukset yli vaikka aamupalalla olisi esim. sitä rahkaa... sokerisuositukset sen sijaan menee, ja reippaasti.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja ööööööööööö;30437670:
ja en kyllä allekirjoita sitä ettei puuro pidä nälkää. työssä ollessani parhaiten minun nälkää pitää aamulla syöty puuro. vaikka jenis muuta väittää. mutta minun maha on minun maha..
En käsittääkseni oo ottanut kantaa sun mahaan, vaan omien lasteni. Ja ap mainitsi että lapsensa syö sämpylää aamulla eikä puuro uppoa ja kaipasi vaihtoehtoja - leipäkö nyt sitten on se sämpylän vaihtoehto? :D
 
En käsitä, miksi rahka/jogurttipohjaiset marja/hedelmäsmoothiet olis huonoja? Nyt täytyy itsekin valmistella niitä heti huomenna, kun meidänkin lapselle on taas tullut joku nirsoiluvaihe. Ei puuroa (ei meinannut jäädä päikkyynkään muka puuron takia, ei tykkää), ei muroja, ei leipää (pitääkin koittaa sitä näkkäriä ens kerralla vaihtoehdoksi). Mutta täältä sai jo paljon hyviä vaihtoehtoja, kiitos!
 

Yhteistyössä