Mitä kysyisit kätilöltä?

• Viestiketjun aloittaja kiira
  • Ensimmäinen viesti
miksi ihmeessä uudelleensynnyttäjää kohdellaan kaltoin? Kun se on ennenkin synnyttänyt, niin ei se mitään kipulääkettä tarvitse, ja kyllä se hyvin menee. Sitäpaitsi ei tänne ole tultu mitään kivutonta synnytystä hakemaan jne......se oli se kolmas kerta. |O

miksei mulle sanottu että leikataan väliliha :kieh: suihkutti jotain puudutetta ja kysyin että mitä teet kun polttelee alapäätä, kertoi vain suihkuttelevansa jotain puudutetta..
kotiinlähtöpäivänä toinen kätilö tarkasti alapaan ja kertoi leikkaushaavan parantuneen hyvin.. olin että mitä vit... ja ei siis ollut mikään hätä/kiire tms. :headwall:

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sarppus:
miksi ihmeessä uudelleensynnyttäjää kohdellaan kaltoin? Kun se on ennenkin synnyttänyt, niin ei se mitään kipulääkettä tarvitse, ja kyllä se hyvin menee. Sitäpaitsi ei tänne ole tultu mitään kivutonta synnytystä hakemaan jne......se oli se kolmas kerta. |O
Voi että... Missä ihmeen sairaaloissa olette JOUTUNEET synnyttämään kun tuollaista näköjään useampi kokenut! :(

ja lisäksi kärsin astmasta, sanoin etten saa kunnolla henkeä että ahistaa että pakko saaha lääkettä. kätilö oli tosi tympääntyny ja sano vain että äläpä höpötä. Tuntu niinku keuhkot räjähtää. Onneksi mies sitten kätilön poistuttua hetkeksi antoi astma lääkettäni. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja waaka:
miksei mulle sanottu että leikataan väliliha :kieh: suihkutti jotain puudutetta ja kysyin että mitä teet kun polttelee alapäätä, kertoi vain suihkuttelevansa jotain puudutetta..
kotiinlähtöpäivänä toinen kätilö tarkasti alapaan ja kertoi leikkaushaavan parantuneen hyvin.. olin että mitä vit... ja ei siis ollut mikään hätä/kiire tms. :headwall:
Mulle kans ei sanottu mitään että väliliha leikataan. Tai siis kysytty että saako leikata. :kieh:

ap
Koska sitä ei pahemmin tunne ja on parempi ettei sano mitään. Äiti säästyy pahemmilta pelästymisiltä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja epiduraali:
Voiko epiduraali "hidastaa" synnytyksen kulkua? Itse sain epiduraalin, jonka jälkeen synnytys ei oikein edennytkään kunnolla. Voiko johtua siis tuosta epiduraalista?
Voi hiukan, mutta tuskin siitä on ollut pelkästään kyse.
Etkö kysynyt synnytyksessä olleelta kätilöltä syitä? Vai eikö hän tiennyt?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koska sitä ei pahemmin tunne ja on parempi ettei sano mitään. Äiti säästyy pahemmilta pelästymisiltä.
no todellaki ois ollu kiva että sanotaan,ja mulle kyllä sano se joka kotiinlähtöpäivänä tarkasti että mulla on oikeus tehdä ilmoitus että on laitonta olla ilmoittamatta k.o asiaa. LUVATTA leikkelee toisten alapäitä jumalauta! :kieh:

-
No synnytyksen jälkeen olis ollut kysyttävää kätilöltä, eikä kukaan oikein ehtinyt sairaalassa kunnolla vastaamaan. Synnytys sinänsä oli mennyt kai ihan hyvin eikä isoja repeämiä tms tullut (imukuppia käytettiin kyllä). Ahdisti kun koko lantionseutu oli jotenkin ihan puutunut/tunnoton synnytyksen jälkeen, ja tätä jatkui aika kauan. Pelotti että joku hermo on vioittunut eikä koskaan enää tunto ja tuntuma palaudu. Olisin halunnut tietää mistä moinen tunnottomuus johtui ja meneekö se ohi jne. Toipuminen kesti lopulta n. 9 kk tai vähän enemmänkin, en olisi osannut moista odottaa.

vieras
Onko ihan normaalia että kätilö lähtee kesken ponnistusvaiheen pois useamman kerran ja jättää ensisynnyttäjän yksin ponnistamaan? Onks oikeesti niin vähän porukkaa laitoksilla ettei voi edes ponnistusvaiheessa olla koko aikaa paikalla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ihan normaalia että kätilö lähtee kesken ponnistusvaiheen pois useamman kerran ja jättää ensisynnyttäjän yksin ponnistamaan? Onks oikeesti niin vähän porukkaa laitoksilla ettei voi edes ponnistusvaiheessa olla koko aikaa paikalla?
sama!! arvaapa painelinko kelloa sekunnin välein? :LOL: se kätilö juoksi aina henkihieverissä äkäsenä ovenrakoon "mikä hätänä"

sanoin että nyt on pakko työntää ja kunnolla kohta tulee,niin se vain että jos työnnättää työnnä. Ja lähti toiseen huoneeseen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no todellaki ois ollu kiva että sanotaan,ja mulle kyllä sano se joka kotiinlähtöpäivänä tarkasti että mulla on oikeus tehdä ilmoitus että on laitonta olla ilmoittamatta k.o asiaa. LUVATTA leikkelee toisten alapäitä jumalauta! :kieh:
Ihmettelen kyllä että ei esimerkiksi heti napsasun jälkeen sanonut.
En itsekään sano kun vasta juuro kun leikkaan tai heti sen jälkeen. Samoin sektiossa, kerron ensimmäisestä viillosta menneessä muodossa niin äiti ei osaa jännittää niin paljon.

voiko sairaalasta pyytää sen synnytyskertomuksen (tai mikälie, siis se kätilön sepustus synnytyksen kulusta) itselleen?
aikaa synnytyksestä on jo reilu 1,5v, mutta jäi jotenkin vaivaamaan kun kätilöni ei käynyt synnytystä kanssani läpi osastolla ollessani, niinkuin tapana olisi, ja kokonaiskuva 15h synnytyksestä jäi sillai vähän sekavaksi (kun ajantaju katosi ja muutenkin siinä kipujen keskellä)..

Yhteistyössä