Mitä kuuluu 1-vuotiaille?

Mielellään kuulisin muiden 1-vuotiaiden kuulumisia!
Meillä tyttö tasan vuoden. Valoisa, tyytyväinen ja sosiaalinen tyttö. Kävellyt jo pian 2 kuukautta. Nyt harjoittelee juoksua ja tanssimista. Sanoja noin 10. Ei itse vielä syö. Lempipuuhaa nuken hoitaminen, pallon heittäminen, kirjojen lukeminen, lusikan piilottaminen, saunominen ja keinuminen. Selvästi jo omaa tahtoa. Äidissä kiinni aika lailla. rinnalla vielä mennään ja yöt tissutellaan.
 
Meidän herra 1v 2kk.

On kävelly jo reilut 3 kuukautta, juoksee, tanssii ja kiipeilee (sänkyyn, sohvalle, syöttötuoliin). Omia sanoja paljon, selkeitä ymmärrettäviä jokunen.

Syö jonkun verran itse, mut sit saattaa olla laiskotusta joko pojalla tai äidillä ja äiti saa syöttää :). Juomiset hoitaa kokonaan itse, nokkamukista vettä, maitoa tuttipullosta (ei huoli maitoa mukista eikä nokkiksesta). Pottailtu ollaan jo sen verran aikaa, että harvoin enää isommat hädät tulee vaippaan, ja pisutkin aina pottaan tulee, ulkoilun tai päikkäreidenkin ajan on jo aika usein vaippa kuiva.

Tuntee hirmuset määrät sanoja, tietää niiden merkityksen ja tietää esineiden nimet vaikkei osaa ite niitä sanoa. Osaa kysyttäessä näyttää missä korvat ovat.

Lempipuuhia ovat leikkiminen kavereiden kanssa puistossa, musisointi sekä kotona että muskarissa ja autot ovat suosikkileluja.

Nukkuu jatkettavassa sängyssä, jonne menee sekä päikkäreille että yöunille pyynnöstä ja kun käyn peittelemässä, jää sinne kiltisti (tietty joskus poikkeuksia) ja nukahtaa omineen ja tulee herättyään pois sängystä ja omasta huoneestaan, tai alkaa leikkiä siellä :).
 
Meillä tuli poika 17. päivä eli perjantaina vuoden. Konttaa ja seisoo ilman tukea. kävelee tukea pitkin ja yhdestä kädestä vieden. Sanoja tulee noin kymmenen ja ruumiinosia osaa näyttää kun kysyy. Ymmärtää myös paljon sanoja, mitä ei vielä itse sano. Tykkää kirjoista ja palloista,autoista ja siskon nalle puh talosta+tavaroista ja ruoka leikit, leikki uunilla ovat hauskaa puuhaa. Osaa jo itsenäisesti leikkiä huoneessa ja välillä myös siskon kanssa. Suihkussa tykkää olla ja saunominen on myös erittäin kivaa.
Neljä hammasta ylhäällä ja alhaalla.
Osaa jo vaatia asioita näyttämällä, jos jotain tahtoo. vilkas ja villi, silti niin herkkä ja hellyyden kipeä, että haleilla ja suukoilla ei ole rajaa. Äitille riskaa, muuten yhtä hymyä lähes aina. :xmas:
 
Meidän poika on 1v3kk. Hän sanoo monta sanaa ja monet tulee molemmilla kielellä esim; blomma ja kukka, sukat ja sockan jne. Ymmärtää puhetta paljon ja jos häntä pyytää laittaa kirjan takaisin laatikkoon ja laatikon kiinni niin hän tekee sen. Hän ei osa kävellä, eikä paljon konttaa. Menee ryömien eteenpäin vauhdilla ja kiipeilee erittäin paljon. Eilen hän oppi istumaan tuetta. hän istui siinä selkä suorana ja taputti käsiään. Se oli kiva yllätys. Hänellä on ollut alaraaja kipsi muutama kk ja on sen takia vähän myössä. Kipsi poistettiin muutama viikko sitten.
 
Chanel
Meillä neito 1, 1 v ja kävellyt jo aivan heti 10kk täytettyään joten meno on nyt todella kovaa jo, juoksee ja hyppii ja on liikkeissään erittäin taitava. Sanoja ei ole yhtään. Tai on joskus kyllä mutta luulen niiden olevan osaksi vahinkoja, omaa pälpätyspuhetta kyllä on.

Syö itse melkein kaikkea, paitsi että lusikka vaan koristeena ja pistelee sormin, juo mukista hienosti, pullosta menee enää vain aamuvelli..

Lempileikit: ei ollenkaan lelut vaan kaukosäätimet, puhelimet, lehdet, kaikki aparaatit ja keittiön kaapeista kipot ja sellaset.. Liekö aivan kummallinen lapsi, en tiedä..

Hellyyttä osaa jakaa ihanasti, suukottelee ja halaa joka mutkassa.. ;)
 
Nanna28
Poju on vuos ja kolme kuukautta. Kävelemään meillä lähettiin n.1v 1kk:n iässä ja nyt jo juostaan. Kiipeää penkille,sängylle ja sohvalle,mut osaa myös ihan itse tulla pylly edellä alaskin. Sanoja tulee tyttö,töitä,ätä... Yhdistää iskä-sanan oikeaan henkilöön. Parhaimpia leluja ovat kattilat,kannet,
kaukosäätimet joita sit saakin aina ettiä. Tykkää olla ulkona ja leikkiä koirien kans. Suurin intohimo on autot ja traktorit. Osaa itse syödä,mut joskus äitikin saa syöttää. Hampaita on ilmestyny jo 16.
 
Meidän tyttö on nyt 1v2kk, kävelty on 2kk ajan. Juoksee, tanssii, kiipeilee sohville, tuoleille ja ihan minne vaan pääsee... :whistle: Hyvin eloisa ja menevä tyttö, hyvä että perässä pysyy..

Sanoja ei oikeastaan ole kovin paljoa: kukka ja kissa. Ensimmäiset sanat oli ätä ja iti =) sitten höpöttää, pulisee ja kiljuu, ihan oma kieli on toisella.
Mielileikkejä on kirjojen lukeminen, musiikin tahdissa tanssiminen, kaiken maailman hippaleikit ja kurkistukset, kutittelut, pallopelit, "teekutsut" ja äidin syöttäminen mielikuvitusruualla ;) aika paljon viihtyy omissa leikeissä, välillä käy tankkaamassa hellyyttä ja sitten taas mennään. :heart:
Toiset lapset kiinnostaa hirveästi, hoidossa on onneksi kolme kaveria joiden kanssa tykkää temmeltää. ööö... mitäköhän muuta...

hampaita on yhteensä 8, osaa syödä itse mutta syötetään edelleen. juo nokkamukista ja tavan mukista itse, unimaidot haluaa pullosta ja tuttikin on vielä käytössä. potalla tykkää istua ja yhdet pissatkin sine tuli vahingossa... nyt ihan vasta totutellaan pottaan ja siinä istumiseen.
omaa tahtoa löytyy, voi sitä kiukun puuskaa jos jotain kieltää...

 
Meillä tyttö 1v2kk ja oppi kävelemään jo 9 kuukautisena.
Kiipelee sohville, sängyille ja joka paikkaan.
Koko ajan on liikkeessä. :)

Sanoja on nyt alkanut tulemaan kuukauden sisällä aika paljon. Uusin on sisään ja sauna.
Syö itse joten kuten, mutta pääasiassa äiti ja isi syöttää. Maidon ja veden juo mukista.
Pottaulu on menossa siinä vaiheessa, että neiti ei enään pelkää pottaa! :D
Nyt siinä istutaan aina välillä, mutta vielä ei mitään pottaan ole tullut.

Lempi leikit on ehdottomasti kirjan lukeminen. Äiti alkaa välillä kyllästyttämään kamalasti kun joka päivä luetaan kirjaa ja monta kertaa samat kirjat.
Mutta hyvähän se on että ne kiinnostaa.
 
Kippo
Meillä on tyttö vähän päälle pian 1v ja 1kk.

Kävelee tukea pitkin ja vähän yhdestä kädestä taluttaen. Kovasti yrittää kiivetä sohvalle ja muutaman kerran onnistunutkin. Tykkää työntää tuolia.

Tuttipullosta juo vain iltamaidon, muuten juo itse nokkamukista. Tyttö ei syö vielä itse, kiinnostus siihen on vasta heräämässä ja lusikan käyttöä harjoitellaan. Itse napsii sormin banaania yms. pehmeää. Hampaita on vasta 2, joten kovat ruuat ei mene.

Nukkuu vielä kahdet päikkärit. Tutti on käytössä unien aikaan. Leikkii palikoilla, muovorasiolla. kaukosäätimellä, puhelimella, laulavalla säästöpossulla... oikeastaan vähän kaikella. Jääkaappimagneetit ovat myös huippukivoja.

Tyttö ei vierasta kovasti ja tykkää muista lapsista. Höpöttää omaa kieltään kovasti. Äiti, ätä ja äittä on oikestaan ainoa merkityksellinen sana. Osaa näyttää kellon ja lampun. kun näkee kissan kuvan, paijaa sitä ja sanoo aijai. Paijaa kaikkea ja sanoo aijai. Kurkistusleikit ja piiloleikit ovat kivoja ja luukkukirjat myös.
 

Yhteistyössä