Mitä kannattaa ottaa huomioon? Arkkitehti suunnittelee meille talon. Ei tiedetä muuta kuin, että halutaan puutalo

• Viestiketjun aloittaja "Linni"
  • Ensimmäinen viesti
realismia peliin
Mun mOnelle kaverille on käynyt niin että eivät ole ihan tyytyväisiä taloihinsa, puhuvat nyt et tekisivät asioita toisin jos voisi. Kannattaa aika paljon tutustua talojen pohjiin, vaikka kai sen vasta sit lopulta asuttuaan tietää, mikä olisi itselle hyvä...
Näinhän se menee. Vaikka kuinka koettaisi miettiä tiloja etukäteen ikään kuin "teoriassa", niin vasta käytäntö (=asuminen) osoittaa sen, mikä toimii ja mikä ei. Ja kun yhtä asiaa muuttaa, niin vaikutus ulottuu mahdollisesti moneen muuhunkin asiaan.

Onneksi ihminen on kuitenkin aika sopeutuvainen olio. Vaikka joku juttu osoittautuisikin ei-niin-toimivaksi (ja näinhän käy - aina!), niin ei siihen nyt sentään elämä pääty. Monet sopeutuvat asumaan niissä kerrostaloasunnoissakin, joissa pääsee itse päättämään suurin piirtein mattojen paikat.

Parasta olisi asua monenlaisissa asunnoissa ennen kuin omaa rakentaa. Kokemus kertoo sitten mitä asioita haluaa ja ehdottomasti välttelee.
Esim. minulle kattoikkuna makuuhuoneessa on ehdoton no no. Ne tähdet näkyy harvoin mutta sitäkin useammin aurinko paistaa suoraan silmiin. Verhot vinossa ikkunassa on hölmön näköiset.
Kylppäriä en rakennuttaisi isoista marmoreista, hiton kivaa avata jos tulee vesivahinko. Pyöreästi kaartavien portaiden alle jää vaikeasti hyödynnettävää tilaa. Sen sijaan oon tykännyt olohuoneet, keittiö ja aurinkohuone alhaalla, pesutilat ja makuuhuoneet yläkerroksissa ja sitä rataa.

[QUOTE="Linni";28399303]Tällä hetkellä mulla "nämä haluan" listalla

-käyttöullakko
- meidän makkari noin 12 neliötä + vh noin 5 neliötä
- lapsen mh 11 neliötä ja kolme kaappia yläkaappeineen
- telkkarihuone noin 10-13 neliötä
- työhuone / musiikkihuone jonne miehelle oma vh

Erillinen wc, kaksi suihkua kylppäriin, kunnon sauna, 10-12 neliöinen kodari.

Tupakeittiö, isot ikkunat

Harrastevälineet ( kypärät, laudat yms) säilytetään varastossa[/QUOTE]

Kannattaa tehdä wc myös kylppäriin tai toinen erillinen wc. Meillä on kolmihenkinen perhe, ja muistaakseni noin 124 neliöinen talo. Toinen vessa on koettu todella tarpeelliseksi.

Vaatehuone, jonne kuljetaan tuulikaapista tai eteisestä, on myös toimiva harrastaville ihmisille. Sinne saa jemmaan ylimääräiset käytössä olevat kengät ja ulkoiluvaatteet ja mahdolliset likaisemmat remontti- ja pihatyövaatteet pysyy siellä tallessa sotkematta siistimpiä vaatteita.

r23
- mä haluaisin vaatehuoneen/-t kodinhoitohuoneen viereen/yhteyteen, sillä meidän perheessä pahana tapana on nyt, että puolikäyttöisiä vaatteita löytyy keittiöstä ja eteisestä

- kodinhoitohuoneesta yhteys keittiöön ja kylppäriin, kodinhoitohuoneeseen tila hampaiden pesuun ja meikkaukseen, vessa vain hätätilanteisiin

- meillä nyt pyykkikone kellarissa ja haluaisin sen olevan lähempänä, sillä usein unohdan koko koneen, keittiön lähellä kuulisin sen piippaavan

- erillisen sisäänkäynti omalle porukalle, samalle puolelle kuin autotalli ja pyöräkatos (tutuilla autotallo pihan toisessa reunassa kuin mitä "arkiovi", vieraiden sisääntuloeteinen pysyisi siistimpänä (laiska siivoomaan)

- keittiössä alakaappien sijaan laatikostoja

- riittävän isot terassit

- eli sinuna miettisin, et mitä päivän aikana tapahtuu, alkaen siitä kun heräät, tapahtuuko vaatteiden vaihto makkarissa, pukuhuoneeessa, vai missä

- mä mietin asioita käytännöllisyyden mukaan, toiselle voi olla tärkeempää kodikkuus, arkkitehtonisuus tai jokin muu

Yhteistyössä