Mitä kaloja saa syödä?

Heippa!
Neuvolasta olen saanut ohjeita siihen mitä saisi syödä ja mitä ei. Aika selkeitähän nuo ohjeet on, mutta se mitä mietin on tuo kun kalaa pitäisi syödä 2-3 kertaa viikko kalalajeja vaihdellen.
Ensinnäkään en ole mitenkään erityisen ihastunut kalaruokiin.
Toiseksi mun mielestä tuo on tosi sekavaa mitä saisi kaloja saisi syödä ja mitä ei. Vihkosessa sanotaan " Syö kirjolohta ja vaihdellen valtamerikalaa, itämeren kalaa ja sisävesien eri kalalajeja" silti pitäsisi välttää sisävesien suurten petokalojen syöntiä (hauki, ahven , kuha, made) sekä itämeren vanhojen silakoiden ja merilohen ja -taimenen syöntiä koska niissä on todettu suuria myrkkypitoisuuksia. Lisäksi ei saisi syödä eksoottisia kaloja kuten tuoretta tonnikalaa. Purkkitonnikalaa saa syödä.
Mutta jos katsotaan tuota listaa mitä ei saa syödä, siinä tuleekin käytyä läpi melkeen kaikki kalalajit joita suunnilleen edes tiedän.
Eli syönkö pelkkää kirjolohta vai?
Ja kun en todellakaan edes tykkää kalasta enkä itse osaa edes laittaa kalaruokia niin tuntuu menevän vaikeaksi. Koulussa yritän syödä kirjolohta aina ku sitä on tarjolla. Liian harvoin? Mitä teen? Miten te olette ratkaisseet ongelman vai onko tää teillä edes ongelma niinku mulla :x
 
Samaa oon kans miettinyt. Kalaa ei kyllä kauheen usein tuu syötyä.. Yks kalalaji, mitä ei mun mielestä ainakaan oo kielletty, on seiti. Sillon tällön itse ainakin ostan kaupasta niitä seitifileitä.

Mutta tosiaan, tuntuu olevan aika kapea valikoima niissä kaloissa mitä saa syödä raskausaikana.
 
Ainoastaan haukea olen välttänyt, vaikkakin pieniä haukia ilmeisesti voisinkin syödä. Muutoin on tullut syötyä kirjolohta, (kesällä ) silliä, siikaa, ahventa, kampelaa, madetta, tonnikalaa (purkista), silakkaa, kuhaa, seitiä... Siinähän niitä jo onkin. Kerran-, pari viikossa tulee kalaa syötyä. Neuvolassa kehottivat syömään vaihtelevasti sekä kasvatettua että luonnosta pyydettyä kalaa.
 
Jep, hankalaa on.
Itse ratkaisin ongelman sillä, että syön kalaöljykapseleita (lysi omega-3 forte). Sen kalan öljynhän takia sitä kalaakin pitäis syödä - erityisesti kannattaa katsoa, että öljyssä on EPA:a ja DHA:ta, mutta ei A-vitamiinia!

Muuten ei kyllä todella tule syötyä noin usein kalaa. Lähinnä ne mitä olen syönyt on just lohi ja pienet silakat ja muikut. Melkeinpä muut, mitä kaupasta saa, onkin sitten kiellettyjen listalla!

Jotkut kyllä väittää, että kalaöljy ohentaa liikaa verta tms., mutta ainakaan mulla ei ole ollut sen suhteen mitään ongelmia vaikka olen koko raskausajan niitä popsinut. Joillekinhan se verenohennus on vaan hyvä asia, ettei tule veritulppia! Ja neuvolassahan sitä seurataan.
 
Mulla itsellä on sinänsä hyvä tilanne että koulussa syön ja usein on joku ruokavaihtoehdoista kalaa. Mutta sitte jos on vaikka kuhaa, niin vaikea se on tietää onko se ollu joku nuori kala vai vanha joka siinä tarjolla lötköttää :| Ja jos ruokalistassa lukee värikästä uunikalaa, niin eipä siitäkään tiedä sitten että mitä se on. Tai puna-ahventa, saako sellaista syödäkään?
Mulla tuo kalaruokavalio siis pyörii kirjolohessa ja tonnikalassa. Mutta hyvähän se olisi vaihtelua saada siihen listaan. Seitiä vois kokeilla. Mutta taitaa kaikki olla kasvatettuja kaloja. Täytyy vissii itte lähteä kalalle nii näkee millasia kaloja syö :LOL: Mutta eipä tulis perkaamisesta ja muusta ruoaksi operoimisesta varmaan mitään :eek: Jos teillä on hyviä vinkkejä tai reseptejä uusavuttomalle nii laittakaa tänne niitä. Varmaa joku muukin voisi tarvia ku minä :)
 
c81
Tirlitii,
Mie en ainakaan ole itsekään mikään seitin ystävä, mutta tykkään siitä, kun laitan uunikalaksi, tai vielä enemmän jos laitan 'thai-uunikalaksi'. Eli seitifile uunivuokaan, maustan limeraasteella, limemehulla, inkiväärillä, thai-chilikastikkeella, ja soija-, tai kalakastikkella. Sekä lopuksi laitan päälle purkin kookosmaitoa. Toki yhden ruokakerran takia tuntuu oudolle ostaa kaikki nuo mausteet, mutta jos muuten tekee thaityyppistä ruokaa - kannattaa. Minä ainakin tykkään. Syön yleensä wokkikasvisten kanssa. Ja jos haluaa - sopisi tuohon currykin mausteeksi, minä vaan itse olen kurkumalle allerginen niin en voi käyttää.
Mutta vaikeaa tuntuu minustakin olevan tuo oikeiden kalojen syönti. Vaikea tulkita mitä saa ja mitä ei syödä. Ja ei aina vaan maistuisi..
 
Tirlitii, puna-ahventa saapi syödä! :D

Mulla on pakasteseitille "tavis" -resepti kiireiselle päivälle: paketti seitifileitä, purjoa, suikaloitua paprikaa, herkkusieniä, kermaa. Koko komeus hetkeksi uuniin. Tuo c81:n thai-resepti kyllä vaikuttaa tosi herkulliselta, pakko kokeilla joskus! :p kiitokset!

Helppoja kalaruokia ovat mm.kiusaukset ja laatikot (lohesta, anjoviksesta, silakasta..), kylmäsavulohikastike pastalle (oma suosikki! :p vakuumipakattua kylmäsavulohtahan voi syödä ihan huoletta kun sen kuumeentaa), ruokaisat salaatit lohesta tai tonnikalasta...
 
En ole kalan ystävä minäkään, mutta nyt olen yrittänyt sitä vauvan takia syödä. Minunkin kokeilut ovat rajoittuneet Norjan loheen, purkkitonnikalaan sekä seitiin.

Uusimmassa Odotus ja vauvat -lehdessä 4/2007 (pitäisi saada vielä kaupasta, koska seuraava ilmestyy 16.10.) oli muutama hyvä resepti. Siellä oli tomaattisalsalla kuorrutettua lohta, jota olen muutaman kerran tehnyt. Siihen perunat ja vaikka Hollandaise tai Bearnaise -kastike. Sitten oli hyvännäköinen kampelafileohje, mutta en ole kaupasta löytänyt kampelafileitä etteikö niitä olisi jo valmiiksi paneroitu.

Tonnikalasta voi tehdä piirakan uunissa, siihen lisukkeeksi sekaan punasipulia, oliiveja, fetaa ja tomaattisiivuja. Päälle munamaitoseos ja juustoraastetta. Hyvää tulee!

Seitipalojen päälle voi valmistaa valmiista tillikastike -pussista kastikkeen. Ensin maustaa kalan ja sitten vaikka niitä tomaattiviipaleita. Kastike päälle ja uuniin. Samaan tapaan kuin tuossa c81 kirjoitti laittavansa seitiä.

Voisi kyllä kaupoissa olla enemmän valinnanvaraa..

 
Kiitti kaikille vinkeistä, siitä vaan pitää lähtee jokaista kokeilemaan viikonloppuisin :p Äidilläni onkin eräs hyvä kylmäsavulohikeiton ohje, johon tulee kylmäsavulohta, liemeen sulatejuustoa, perunasipulisekoitus-pakastetta ja sitten voi laittaa keittovihanneksia niinku haluaa. On minunki makuun vaik en kalasta tykkää. Ja tosi nopea ja helppo tehdä.
Tietääkö kukaan sitä ihanaa manteli kalan ohjetta? se kai tehdään myös seitifileistä? se on tosi hyvää, mutta koulussa ainoastaan olen saanut sitä enkä oo reseptiin törmännyt. Tiiättekö te?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
Tietääkö kukaan sitä ihanaa manteli kalan ohjetta? se kai tehdään myös seitifileistä? se on tosi hyvää, mutta koulussa ainoastaan olen saanut sitä enkä oo reseptiin törmännyt. Tiiättekö te?
Mantelikala


4 annosta
400 g pakasteseitiä paloina
suolaa
valkopippuria

Mantelikuorrutus:
3/4 dl korppujauhoja
2 dl kevyt kermaa
1 dl mantelilastuja
1 kananmuna
1 tl suolaa

1. Anna kalojen sulaa. Ripottele sulaneille kalapaloille suolaa ja valkopippuria ja pane palat reunallisen voidellun uunivuoan pohjalle.
2. Sekoita keskenään kuorrutuksen aineet, mutta säästä dl mantelilastuista päälle. Levitä kuorrutus kalan päälle ja ripottele pinnalle vielä loput mantelilastut. Paista vuokaa 200 asteessa noin 1/2 tunnin ajan.

 

Yhteistyössä