Mitä kaikkea vauvaa varten kannattaa hankkia?

Siis esikoinen tulossa, aikaa onneksi vielä kuukausikaupalla siihen hetkeen. Olen vain jutellut veljen vaimon kanssa, joka on kertonut kaikkea kamaa mitä saadaan heiltä sitten vauvalle. Puolista tavaroista en ole kuullutkaan! Kysymys kuuluukin, mitä kaikkea vauvaa varten kannattaa ylipäätään hankkia?

Lisäilkää listaan, kiitos :)

(näitä olen ajatellut ainakin hankkia tai olen saamassa tutuilta)

-vaatteita parissakin eri koossa
-sitteri
-pinnis
-turvakoppa autoon *muoks* KAUKALO. Kiitti ;)
-kantoreppu
-tutteja, tuttipulloja
-senkki vauvanvaatteita varten
-hoitoalusta
-vaipparoskis
-vauvan lakanoita, yms
-amme
-vaunut
-matkasänky
-ruokalappuja

Ehkä olen vielä unohtanut jotain tosi ilmeistä? :)

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mikä tuo turvakoppa on? Siis yleensä tuota sanaa käytetään sellaisesta välineestä jossa vauva makaa autossa ja sitä ette kyllä tarvi mihinkään ellei vauva ole lonkkaluksaatiovauva. ELi turvakaukalo pitää olla. Vaipparoskista ei kyllä kannata ottaa edes käytettynä, jos se on jokin sellainen pussittava malli, vaan ihan normaaliin sekajätteeseen vaipat menee ja ihan tavallinen roskis riittää. Matkasänkyäkään ei kaikki tarvitse ja ruokalappujakaan ei tarvitse vielä puoleen vuoteen vauvan synnyttyä. Ei tuosta puutu kuin harsot, vaipat ja liivinsuojat, mutta ne ehtiih ankkia sitten ihan lähellä synnytystä.

"vieras"
Matkusteletteko paljon ku matkasängyn tarviitte?
Meillä vaunut on ajaneet kahden viimesimmän lapsen kohdalla sängyn virkaa, niin reissussa ku kotonaki:)

Ainoat pakolliset ois meille olleet vaunut ja kaukalo.
Kantoreppu vois olla tän kolmannen kans asiallinen kapistus, nyt ku hää vain haluis sylissä kölliä.

..
yhen tuttipullon voi varalle ostaa, jos siis aikoo imettää. samoin yhden putelin korviketta varalle. ruokalappuja ja syöttötuolin ehtii ostaa sitten joskus. samoin matkasänylle ei välttämättä heti ole käyttöä. jos reissaatte kun vauva on ihan pieni niin voi ehkä nukkua vaunukopassa.
vaippoja puuttuu listalta.
äitiyspakkaus kannattanee ottaa, jos ei ota sitä niin kynsisakset, jotain rasvaa, mahd kylpylämpömittari, ulkovaatetusta yms, mitä siinä pakkauskessa on.

bepanthenia.
liivinsuojia ja imetysliivit jos meinaa imettää. yhdet imetysliivit kannattanee ostaa vähän ennen vauvan syntymää, lisää sitten sen mukaan minkälaiseksi kuppikoko muodostuu.

"dame"
meillä tuo kantoreppu ei kelvannut missään vaiheessa pojulle..ja matkasänkykin oli mutta eipä tuo mökillä siinä viihtynyt vaan vaati päästä syliin tai viereen.Rintapumppu oli mulle ainakin se melkein tärkein tavara kun maitoa tuli yli tarpeiden:)

"vieras"
Muovifrotee on jees, mutta jos otat ä-pakkauksen niin siellä on sellainen.
Sitten kannattaa varmaan käväistä lukaisemassa tuolla odotus-puolella ihmisten juttuja: minusta siellä on ollut aiemmin tosi kattavia listoja joissa on lueteltu kaikki mahdollinen tarvike, mitä maailmassa on.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
"vieras"
Matkasänkyä et tarvitse missään, jos sinulla on vaunut, pinnasänky ja turvakaukalo sekä sitteri. Noilla pärjää kyllä vauvan kanssa. Harsot ja liivinsuojat ovat kylä tarpeen, vaippoja unohtamatta. Vaipparoskis on kallis turhake ja samoin meillä kävi kantoliinalle, emmekä onneksi huolineet kantoreppua.

"vieras"
Kuten muutkin, niin minäkin ihmettelen tuota matkasänkyä. Rintarepussakaan ei tosiaan kaikki viihdy ja itse en ihan muutaman viikonikäistä siihen laittaiskaan, ehkä kantoliina vois olla parempi, jos jonkin kiikuttimen tahtoo. Muutama pullo ja tutti, ehdottomasti kannattaa ostaa muutama korvike kotiin, helpottaa elämää eikä tule karmeita paineita maidon riittävyydestä. Itselläni maito nousi vasta kotosalla, sittenhän sitä alkoi tulemaan enemmän kuin tarpeeksi, joten pullot oli siinä mielessä jees, että ukko saattoi välillä hoitaa yösyötön ja itse sai paapia aamun asti. Itse en tuolla kylpymittarilla mitään tehnyt, kun osaahan sitä kokeilla vettä josko ois kädenlämpöistä.

Okei, eli tarkoitin juu turvakaukaloa ja muokkasin sen nyt tuonne listaani. Kiitos :)

Ja matkasänky meille on jo tarjolla, ja me matkustetaan silleen aika paljon kun toiset isovanhemmat asuu kaukana ja molempien isovanhempien luona tullaan yöpymään suht usein.

Rintareppuun saa kuulemma sellaisen jonkun lisäosa-liinan että siihen saa ihan pienenkin. On vähän kuin liina sitten sen kanssa mutta helpompi laittaa itse päälle? Ei tietty kaikki viihdy repussa, mutta sekin on ilmaiseksi tarjolla niin kokeilaan ehdottomasti :)

Teiltä tuli hei tosi hyviä juttuja, mä aion kirjottaa nää johonkin ylös kaikki.

KIITOS!

*kirjoitusvirheitä sikana kun en ole nukkunut juurikaan*

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Itkuhälyttimellä ei tee mitään, jos lapsella ei ole mahdollisuuksia nukkua ulkona päiväunia, sisällä kuulee kyllä itkun ellei kämppä ole jonkin sorttinen linnake.

no joo
Mua naurattaa aina kun mammat korjaa että voi hommata vain sen YHDEN tuttipullon. Miksei samantien useamman :)
No joo, ja matkasänky on paras vaihtoehto jos tuollain on mummola missä usein käy. Meillä on ainakin matkasängylle ollut käyttöä. Itseasiassa mummolassa on kaksi ja niillä on käyttöä vuosiksi eteenpäin.
Vaipparoskis on myös ihan kiva, ellei joudu köyhistelemään että pitää joka sentti laskea. Se pitää hajut sisällään. Ei mikään välttämättömyys mutta mukava lisä :)

Ja jos tosiaan äitiyspakkauksen otat, niin siellä on kynsisakset, froteeliina ym. kätevää.

Sebamedia suosittelen pesemiseen. Se on iholle mieto ja tuoksuu ihanalle.

Olikos sulla listassa amme?

"harmaa"
Mua naurattaa aina kun mammat korjaa että voi hommata vain sen YHDEN tuttipullon. Miksei samantien useamman :)
No joo, ja matkasänky on paras vaihtoehto jos tuollain on mummola missä usein käy. Meillä on ainakin matkasängylle ollut käyttöä. Itseasiassa mummolassa on kaksi ja niillä on käyttöä vuosiksi eteenpäin.
Vaipparoskis on myös ihan kiva, ellei joudu köyhistelemään että pitää joka sentti laskea. Se pitää hajut sisällään. Ei mikään välttämättömyys mutta mukava lisä :)

Ja jos tosiaan äitiyspakkauksen otat, niin siellä on kynsisakset, froteeliina ym. kätevää.

Sebamedia suosittelen pesemiseen. Se on iholle mieto ja tuoksuu ihanalle.

Olikos sulla listassa amme?
Onko niit vaippoja pakko kerätä niin paljo et en alkaa lemuaan?

no joo
[QUOTE="harmaa";24402707]Onko niit vaippoja pakko kerätä niin paljo et en alkaa lemuaan?[/QUOTE]

Yksi pissavaippa/kakkavaippa riittää lemun aiheuttajaksi. Kuka niitä vaippoja jaksaa heti kiikuttaa ulkoroskikseen?

"vieras"
Jos mummoloissa käydään usein, niin ostaisin mielummin molempiin paikkoihin halppis pinnikset, joissa kuitenkin pohjan korkeutta voi säätää, mun mielestä noi matkasängyt ei ole kovin kaksisia. Ikeassahan ei ne paljoo maksa uutenakaan.

no joo
[QUOTE="vieras";24402740]Jos mummoloissa käydään usein, niin ostaisin mielummin molempiin paikkoihin halppis pinnikset, joissa kuitenkin pohjan korkeutta voi säätää, mun mielestä noi matkasängyt ei ole kovin kaksisia. Ikeassahan ei ne paljoo maksa uutenakaan.[/QUOTE]

Itseasiassa kolmen lapsen kokemuksella voin todeta, että matkasängyt on olleet jokaisen lapsen mieleen heti vauvasta lähtien. Matkasänky on mukava, erilainen, pehmeämpi pesä jossa vauvakin viihtyy. Tykkäävät katsella verkon läpi ja raaputella itsensä uneen. Minä liputan matkasängyn nimeen, se on todella kätevä ja voi laittaa kokoon helposti toisin kuin pinnasängyn.

tiiteni harmaana
Rintakumi varalle. Itselläni pelasti alkuun kipeät rinnanpäät ja pystyin imettämään niistä huolimatta. Itselle istuinrengas. Esikoisesta olin alapäästäni tosi kipeä eikä mulla ollut kotona rengasta. Tein pyyherullasta renkaan. Tokasta en ollut niin kipeä, mutta hankin renkaan ja se oli alkuun kiva istuessa.

[QUOTE="vieras";24402740]Jos mummoloissa käydään usein, niin ostaisin mielummin molempiin paikkoihin halppis pinnikset, joissa kuitenkin pohjan korkeutta voi säätää, mun mielestä noi matkasängyt ei ole kovin kaksisia. Ikeassahan ei ne paljoo maksa uutenakaan.[/QUOTE]

Ei kaikissa mummoloissa ole tilaa säilyttää pinnasänkyä joka päivä kasassa...
Siinä mielessä matkasänky on kätevämpi..

"hmm"
rintapumppu oli itsellä ehdoton, jos poika nukkuikin pitkät unet rinnat oli räjähdyspisteessä ennenku heräsi. sitten pumppasin thjenmmäksi ja pakastin maidot, tai jätin pulloon josta mies syötti ja ite kävin vaikka rauhassa saunassa.

liivinsuojia ,itse suosin kestoja, oli iholle satakertaa paremmat, kertseillä iho meni heti rikki.
lansinoh rasvaa apteekista

kunnon kuummittari vauvalle, itse suosin sellasta millä voi mittaa pyllystä
rasvaa vauvalle, esim acualan, jos ei vauvan iho tarvikkaan voi käyttää ite, sinkkirasvan voi sitte hakee myöhemmin jos tarvii.

septidin ja vanu (tai kesto putsauslaput) navan hoitoon

itselle isoja yösiteitä/kestositeitä jälkivuotoon
mukavia löhö vaatteita ja esim joku iso mukava aamutakki mitä voi pitää vaikka kokopäivän kun imettää, saa helposti koko masun paljaaksi ja vauvan ihan iholle. tämä tukee imetystä ja parantaa vauvan oloa tutkitusti.

meillä ihan ehdoton oli myös robbarista ostettu muovitettu kosteussuoja joka oli muötoon ommeltu, minusta se äp-pakkauksen frotee oli ihan onnettoman pieni.
lisäksi ostin kangaskaupasta ison palan 2x2m omaan sänkyyn, suojasi mm. lapsivedeltä ja myöhemmin imetys maidoista, itsellä tuli niin paljon etttä jatkuvasti oli lakanat märkkänä.

hmm.. olikohan muuta....

"123"
Kuumemittari.Meillä on sellainen joka mittaa lämmön 30 sekunnissa.Apteekista ostin ja maksoi noin 9euroa.Löytyy ihan tavallisistakin kaupoista.Lämpöä voi nousta rokotusten jälkeen,meillä ollut kätevä. Turhaksi olen kokenut itkuhälyttimet,ei käytetty kertaakaan,samoin talkki.Rintareppu oli käytössä noin 10 kertaa pahimpien itkujen aikana nukahti siihen.Kantoliina täysin hyödytön,vauva ei suostunut olemaan siinä ollenkaan.Pomppukiikku voi olla turhake mutta puolivuotiaalle kiva. Tuttia varten nauhapidike jottei maahan lennä aina kun tutti pyörähtää suusta.

tiiteni harmaana
Meillä ainakin itkuhälytin on tarpeellinen, vaikka vauva nukkuukin sisällä. Käyn itse kuitenkin sillä aikaa pihalla viemässä roskia tai ripustamassa pyykkiä ja jos vauva suostuisi pitempiä unia päivällä nukkumaan kävisin myös tuossa lähimetsässä mustikassa, kuten esikoisen aikaan. Talvella voisi käydä lumitöissä itse tai puuliiterissä. Riippuu tietysti asumismuodostakin tarviiko hälytintä. Meillä oli esikoisen kanssa käytössä vielä 3-vuotiaanakin kun nukkui sisällä päiväunia ja itse halusin olla pihalla.

"vieras"
Kaikkea ei kannata ostaa, kun ei tiedä tarviiko niitä, meillä mies kävi hakemassa jos tuli tarvetta, esim. rintapumppu. Ihmiset on niin erilaisia, se mikä toiselle on ollut maailman tärkein asia, niin toinen ei voi ymmärtää mihin sellaista voi tarvia. Itselläni ei käynyt edes mielessäkään rengastyynyn hankkiminen kotiin, enhän käyttänyt sitä sairaalassakaan.

Kuten moni muukin kirjoittaja sen sanoi, vetäisin henkselit yli vaipparoskiksen ja matkasängyn , kenties myös itkuhälyttimien kohdalla. Ja kantovälineistä... rintareppu on vähän isommille vauvoille, kantorepussa (esim. Manduca) voi kantaa jo 3,5-kiloista vaavia ja siinä on se vauvatuki.

Äippälootan "muovitettu frotee" on mielestäni kooltaan ja laadultaan varsin onneton lärpäke. Itse ostin muotoon ommeltuja muovitettuja froteelakanoita, mitkä ovat olleet ihan ykkösjuttu nyt 3,5-kuisen likan kanssa, kun likka pyörii kuin väkkärä unissaan ja tuo muotoon ommeltu on siis patjan kokoinen ja pysyy napakasti paikoillaan.

Vaikka aikoisitkin imettää, kannattaa tosiaan hommata pari tuttipulloa (lasisia tai bpa free -merkittyjä). Minulla kävi niin, että vaikka imetin, vauvalle kehotettiin antamaan lisämaitoa pienen syntymäpainon vuoksi, joten pullot olivat tarpeen. Pullot voi vallan mainiosti desinfioida keittämällä isossa kattilassa ja nostamalla kuumat pullot kuivumaan puhtailla (grilli)pihdeillä (itse ostin ihan uudet, halvat pihdit tätä varten). Kannattaa myös etsiä netistä Pullonpyörittäjän opas, jossa on kattavasti kerrottu pulloruokinnasta. Ihmettelen, ettei neuvolat jaa tuota Väestöliiton opasta, kun eihän kaikilla se imetys välttämättä luonnaa...

Viimeksi muokattu:
"muu"
Älä liikaa ressaa - sä oikeasti näät vasta sist kun vauva on syntynyt mitä tarviit. Esim mä sain talkkia purkin lahjaksi ja tuolla se on edelleen "homehtumassa", en ole keksinyt mihin sitä laittaisin kun lapsi on hyvä ihoinen...

Oikeasti, pieni tarttee tosi vähän ja musta ostaa kannattaa vasta tarpeeseen juttuja. Toki tuo kaukalo on must jos autolla liikkuu ja vaunutkin. Pinnasängynkin joutaa ostaan myöhemmin - oikeasti pakkauksen laatikossa nukkuu helposti vaikka kuukauden. JA joku vaipparoskiskin - Siis jos se tuntuu tarpeelliselta niin osta vasta sit kun olet todennut että kärsitte haisevasta roskaongelmasta. Vauva on markkinavoimien kulta-aitta. Ihmiset saadaan ostamaan jos jonkinlaista krääsää, jo ennen tarvetta.

Vaikka kuinka rahaa oliskin, niin kannattaako silti turhia ostaa?

• Tykkää
Reactions: Ninuski

Yhteistyössä