MItä jugurttia...

..taaperolle? Meidän poitsu on nyt hiukan päälle vuoden ja aamupalaksi ei puuro maistu enää millään (iltapalaksi kylläkin) joten jugurtti ja leipä olisi varmaan se hyvä vaihtoehto kuten jotkut tuolla aamupala-ketjussa kirjoittelivatkin. Mutta mitäs jugurttia? Danoninoissa ei ole säilöntäaineita, Kidiuksissa viidennes vähemmän lisättyä sokeria, vaiko ihan vai tavallista "sokeripommi"-jugurttia?
 
duuri
Vaihdellen eri jugurtteja. Aluksi annoin maustamatonta ja lisäsin siihen milloin mitäkin, mutta kun keväällä loppui marjat pakastimesta, niin siirryin valmiisiin. Valiolla on joitakin -30% sokerisia ja niitä sekä tavallisia olen antanut. Ei meillä lapsi syö jugurttia kuin ehkä joka toinen päivä.
 
krisse-80
Meillä syödään ihan tavallisisa Valion tai Ingmanin jugurtteja. Mä syön loput mitä neidiltä jää. Joskus jaksaa jopa puoli purkkia, useimmiten muutaman lusikallisen. Makeitahan noi on, mutta kun muussa ei sokeria oo, niin tuskinpa haittaa. Eikä se sokerikaan mitään myrkkyä kumminkaan oo.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 14:06 äippä84 kirjoitti:
Ihan tavallista jugurttia neuvoivat meidän neuvolassa antamaan ja sitä ollaan annettukin..
:/ Oikeasti tuota nimenomaan ei suositella. Tavallisessa jugurtissa on keskimäärin 8 sokeripalaa, joka on todellinen pommi pienille hampaille. Omassa neuvolassa käskettiin välttämätään taaperoikäiselle noita tavan jugurtteja, samoin olen itse koulussa opiskellut asiasta (valm. sairaanhoitajaksi ja jatko-opinnoissa nyt). Kyllähän noita tavan jugutteja voi silloin tällöin antaa, mitä teen kyllä itsekin, mutta jos lapsi on kovasti jugurtin perään ja syö jugurttia päivittäin, niin olisi parempaa vaihtaa niihin hieman vähemmän sokeria omaaviin jugurtteihin =)
 
Itse ostan litra jugurttia. Sekä maustamatonta ja "maustettua", eli sokerillista.
Lapselle teen sellaisen koktailin että laitan puolet naturellia ja puolet sokerillista jugurttia. On sit vähän terveellisempä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 15:26 Nella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 14:06 äippä84 kirjoitti:
Ihan tavallista jugurttia neuvoivat meidän neuvolassa antamaan ja sitä ollaan annettukin..
:/ Oikeasti tuota nimenomaan ei suositella. Tavallisessa jugurtissa on keskimäärin 8 sokeripalaa, joka on todellinen pommi pienille hampaille. Omassa neuvolassa käskettiin välttämätään taaperoikäiselle noita tavan jugurtteja, samoin olen itse koulussa opiskellut asiasta (valm. sairaanhoitajaksi ja jatko-opinnoissa nyt). Kyllähän noita tavan jugutteja voi silloin tällöin antaa, mitä teen kyllä itsekin, mutta jos lapsi on kovasti jugurtin perään ja syö jugurttia päivittäin, niin olisi parempaa vaihtaa niihin hieman vähemmän sokeria omaaviin jugurtteihin =)
No eipä ole kukaan neuvolassa eritellyt mitä jugurtteja saa tai kannattaa syödä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 20:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 15:26 Nella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 14:06 äippä84 kirjoitti:
Ihan tavallista jugurttia neuvoivat meidän neuvolassa antamaan ja sitä ollaan annettukin..
:/ Oikeasti tuota nimenomaan ei suositella. Tavallisessa jugurtissa on keskimäärin 8 sokeripalaa, joka on todellinen pommi pienille hampaille. Omassa neuvolassa käskettiin välttämätään taaperoikäiselle noita tavan jugurtteja, samoin olen itse koulussa opiskellut asiasta (valm. sairaanhoitajaksi ja jatko-opinnoissa nyt). Kyllähän noita tavan jugutteja voi silloin tällöin antaa, mitä teen kyllä itsekin, mutta jos lapsi on kovasti jugurtin perään ja syö jugurttia päivittäin, niin olisi parempaa vaihtaa niihin hieman vähemmän sokeria omaaviin jugurtteihin =)
No eipä ole kukaan neuvolassa eritellyt mitä jugurtteja saa tai kannattaa syödä...
Ehkäpä teillä on sitten osaamatonta väkeä :/ Tietenkään mitään ei kielletä antaa, mutta ihan lapsen hampaiden kannalta on parempi antaa niitä vähemmän sokerisia vaihtoehtoja.
 
No ei hampaat sokeriin "kuole" vaan niiden hoitamattomuuteen. Säännölliset xylitolit ruokailun jälkeen sekä aamun ja illan hampupesut ehkäisevät kaikki hammasvaarat eivätkä sokerit oikeasti tee jugurteista vaarallista hampaiden takia, joten siihen ei kannata vedota. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 18:16 Karenina kirjoitti:
Itse ostan litra jugurttia. Sekä maustamatonta ja "maustettua", eli sokerillista.
Lapselle teen sellaisen koktailin että laitan puolet naturellia ja puolet sokerillista jugurttia. On sit vähän terveellisempä...
Tällä systeemillä teen myös minä 1v pojalleni ja syön samanlaista itsekin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 22:08 vieras kirjoitti:
No ei hampaat sokeriin "kuole" vaan niiden hoitamattomuuteen. Säännölliset xylitolit ruokailun jälkeen sekä aamun ja illan hampupesut ehkäisevät kaikki hammasvaarat eivätkä sokerit oikeasti tee jugurteista vaarallista hampaiden takia, joten siihen ei kannata vedota. =)
E ole siihen vedonnutkaan, että hampaat tippuisi suusta :/ Mutta tämä on mun oma mielipiteeni ja opiskeluiden tuotosta. En ole väittänyt etteikö saisi antaa, mutta sanoinpahan vaan, että hyväksi se ei ole. Mutta sanottakoon kuitenkin, että kaikki eivät ole niin tunnollisia hoitamaan lastensa hampaita, tiedän erään äidin, jonka 3-v tyttö ei suurinpiirtein ollut koskaan hammasharjaa nähnytkään. Olisi ihanaa, jos äidit muistaisivat huoltaa lapsen suuhygieniaa, varsinkin jos sitä makempaa antaa =) Tarkoitukseni ei siis ole riidellä asiasta =) Mutta, sitten kun itse valmistun ja toivottavasti pääsen neuvolapuolelle töihin, aion ainakin muistuttaa tuosta suuhygieniasta, mitä omasta mielestäni tällä seudulla ei ainakaan valitettavasti tehdä :/
 
anu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 15:26 Nella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 14:06 äippä84 kirjoitti:
Ihan tavallista jugurttia neuvoivat meidän neuvolassa antamaan ja sitä ollaan annettukin..
:/ Oikeasti tuota nimenomaan ei suositella. Tavallisessa jugurtissa on keskimäärin 8 sokeripalaa, joka on todellinen pommi pienille hampaille. Omassa neuvolassa käskettiin välttämätään taaperoikäiselle noita tavan jugurtteja, samoin olen itse koulussa opiskellut asiasta (valm. sairaanhoitajaksi ja jatko-opinnoissa nyt). Kyllähän noita tavan jugutteja voi silloin tällöin antaa, mitä teen kyllä itsekin, mutta jos lapsi on kovasti jugurtin perään ja syö jugurttia päivittäin, niin olisi parempaa vaihtaa niihin hieman vähemmän sokeria omaaviin jugurtteihin =)
Onkos täällä ilmoilla pätemisen tarvetta? \|O Ethän muuten olisi koulutustasi laittanut..kuka tuota nyt ei olisi tiennyt..

Ja sitten ite kyssäriin: ihan tavallisia jukuja syödään koko perhe, saattaa kylläkin olla ettei edes joka paivä syödä.. sillon on tilalla hedelmä, kiisseli, leipä&maito tms.. ai niin ja nami namiakin ollaan syöty..hui..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 23:17 Anu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 15:26 Nella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 14:06 äippä84 kirjoitti:
Ihan tavallista jugurttia neuvoivat meidän neuvolassa antamaan ja sitä ollaan annettukin..
:/ Oikeasti tuota nimenomaan ei suositella. Tavallisessa jugurtissa on keskimäärin 8 sokeripalaa, joka on todellinen pommi pienille hampaille. Omassa neuvolassa käskettiin välttämätään taaperoikäiselle noita tavan jugurtteja, samoin olen itse koulussa opiskellut asiasta (valm. sairaanhoitajaksi ja jatko-opinnoissa nyt). Kyllähän noita tavan jugutteja voi silloin tällöin antaa, mitä teen kyllä itsekin, mutta jos lapsi on kovasti jugurtin perään ja syö jugurttia päivittäin, niin olisi parempaa vaihtaa niihin hieman vähemmän sokeria omaaviin jugurtteihin =)
Onkos täällä ilmoilla pätemisen tarvetta? \|O Ethän muuten olisi koulutustasi laittanut..kuka tuota nyt ei olisi tiennyt..

Ja sitten ite kyssäriin: ihan tavallisia jukuja syödään koko perhe, saattaa kylläkin olla ettei edes joka paivä syödä.. sillon on tilalla hedelmä, kiisseli, leipä&maito tms.. ai niin ja nami namiakin ollaan syöty..hui..
:headwall: On se ihme että kaikesta pitää nostaa haloo. Kuten tuossa yhdessä viestissäni jo sanoin, ei oo tarkotus riidellä mistään!
 
äiti1981
Meillä alussa syötiin maustamatonta+sosetta. Sitten A-jogurtteja ja nykyään niitä kidius(?) jogurtteja. Poika 1v 5kk. Itse yritän että ihan joka päivä ei jogurttia syötäisiin, vaikka onkin pojan suurta herkkua :p

Mitä sitten tuohon sokerikeskusteluun.... Itse ainakin mielummin annan ihan tavallista jogurttia (tietti mahd. vähän sokeria) kuin niitä rasvattomia, jotka on sitten makeutusaineilla makeutettu.
 
Meillä tyttö syö ihan mitä jukurttia milloinkin sattuu olemaan.. Ostan aina kaikenlaista vuoron perään. Välillä maustamatonta jukurttia ja joskus taas herkutellaan vanukkaalla. Kirjaa en jaksa tuon syömisistä pitää, eikä liikaa kannata stressata :)
 

Yhteistyössä