Mitä joulusyötävää aiot valmistaa itse? Ruuat/leivonnaiset yms. :)

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Tänä vuonna en jaksa valmistaa mitään, koska meillä on raksa ja työt ja lapset tässä... Mut yleensä leivon joululimput ainakin ite. Kinkku paistetaan ite, piparit leivotaan lasten kanssa, torttuja tehdään aattona se määrä mitä syödään ja laatikotki on kaupasta ollu aina. Mut katotaan, jos joku vuosi tekis vaikka ite...

"Vieras"
Ostan kaupasta pipari- ja torttutaikinaa, joista sitten leivon piparit ja tortut.
Kinkun tietysti paistan... Keitän riisipuuron ja sekahedelmäsopan.
Leivon varmaan maustekakunkin. Rosollin varmaan valmistan myös.

Aika perinteisellä setillä meillä mennään..

Itse teen alusta alkaen kaikki laatikot, eli meillä porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikot. Piparit ja joulutortut teen myös itse taikinasta lähtien. Kinkku paistetaan ja riisipuuro keitetään. Myös maustekakun olen yleensä tehnyt. Ja luumurahkaa, jonka tilalle tosin voisi kehitellä jotain muuta vaihteeksi tälle vuodelle. Sitten meillä on jouluna yleensä erilaisia ei-niin-jouluisia salaatteja, jotka teen itse myös.

Nämä tulee omista tekeleistä mieleen ekana.

*
Itse teen porkkana- ja lanttulaatikot, rosollin, graavilohen, sinappisillin, hirvipaistin, vihreän salaatin ja kinkun paistan. Lisäksi riisipuuroa, luumukiisseliä ja jotain leipomuksia. Torttuja valmiista pakastetaikinasta ja piparkakkutalo on jo tehtynä (valmiista taikinasta). Käy kurkkaan vaikka Hellapoliisin jouluosio, siellä paljon vinkkejä, samoin esim. Sunnuntain, Dan Sukkerin, Valion ym. sivuilla.

Me ollaan joulu mun vanhemmilla, mutta siellä minä teen laatikot (-peruna, -lanttu, -porkkana, -maksa), rosollin + kastikkeen, italiansalaatin, vihersalaatin, sillit, piparit/tortut omasta taikinasta...yhdessä vanhempien kanssa tehdään sitten kinkku (isä suolaa ja paistaa), kalat (graavataan ja savustetaan) ja kääresyltty myöskin tehdään. Itseasiassa, mitään ei osteta valmiina.

Yhteistyössä