Mitä joulusiivoukseesi sisältyy??

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Miten tarkkaan siivoat kotisi ennen joulua? Meillä ei siivota kaappeja (paitsi jääkaappi), mutta imuroidaan, siivotaan ja pyyhitään pölyt tasoilta, valaisimet pyyhitään/pestään, pesuhuone & vessat pestään.

En halua sellaista joulutunnelmaa, että hampaat irvessä puunataan kämppää vielä aattoaamuna. :( On kiva, että on siistiä, mutta kyllä se joulun tunnelma tulee jostain ihan muusta!
 
Meillä pestään viikottain lattiat ja vessat. Sitten pyyhitään pölyt ja imuroidaan. Ei meillä kaapeissa koskaan mikä katastrofi ole, että niitä pitäisi alkaa nyt siivota.

No sen keksin, että jos lämmin sää jatkuu huomisen yli, pesen ikkunat ulkoa myös. Siis alakerran. Mutta siinä se. Normisiivousta.

Marttoja lainatakseni, emme vietä jouluamme kaapissa.
 
"vieras"
Ihan normi viikkosiivous. Sauna yritetään ehtiä pestä, jos jaksetaan. Matot pihalle, pölyt pois pinnoilta ja lattiat mopataan. Vessat ja pesuhuone siivotaan normisti.
 
Keittiönoita
Riippuu ihan siitä, mitä ehdin tehdä. Vaatekaapit olisi takoitus siivota. Jouduin nimittäin 50-vuotissynttäreideni alla nopeasti pistämään paikat kuntoon ja nyt mulla on liinavaatteitakin vaatekomerossa, kun en ehtinyt silittää niitä ennen juhlia. Ja ne pitää silittää, jotta mahtuisivat liinavaatekaappiin.

Noi samat siivoukset kuin sullakin. Lisäksi pitää siivota 6 metriä kirjahyllyä. Niin ja kylppärit tietysti. Yksi matto pitää vielä pestä kylppärissä, toinen matto onneksi menee pesukoneeseen.
 
Noh tällä hetkellä on 2 huoneessa jo järjestys muuttunut:D Mutta siis perus viikkosiivous, lisänä koristelu joulutunnelmaan. En rupee jynssäämään kaappeja ym. en mä siel jouluani meinaa viettää. Ei mitään stressiä siivouksesta, sillein vaan et pojan kans viihdytään:)
 
"vieras"
- imurointi
- pölyjen pyyhintä
- vessan pesu
- keittiön normaali siivous (eli kaapinovien ja tasojen pyyhintä)
- vessan pesu + kylpyhuoneen lattian pesu

Eli normi viikkosiivous. Lattiat voisi kyllä lisäksi pestä myös, sitä ei tule turhan usein tehtyä.
 
"miikkis"
Pesen kaikki ne paikat, mihin ei tule muuten koskettua, esimerkiksi vaatekaapin pohja (meillä elfan korit telineineen, alle kertyy pölyä).

Järjestän, karsin tavaraa ja siivoan, koska siitä syntyy minulle se joulu. Kaikki on valmista reilusti ennen aattoa, aatonaattona vaihdetaan vielä lakanat ja tehdään viimeiset järjestelyt.

Jos joku paikka jää siivoamatta, niin ei se joulu pilalle mene, sitten jää. On vaan ihana kerran vuodessa siivota Kunnolla, kun muuten en ole mikään himosiivooja.
 
"peesaaja"
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25254367:
Mä en tee mitään joulusiivousta. Normi viikkosiivous riittää.
Näin myös minä. Joulun jälkeen jos oon lomalla niin usein teen sellaisen perusteelisemman siivouksen. Jos jaksan.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Normaali siivouksen lisäksi saunan pesu ja kylppäri kaipaa myöskin ihan kunnon pesua. Ja koska meillä on tässä viime aikoina kasautunut tavaraa sinne tänne (odottaa kirpparille menoa, kierrätystä tai jotakin) niin niiden selvittelyyn ja piilottamiseen menee varmasti paljon aikaa.
 
"vieras"
Minulla taas joulun tunnelma tulee mm. siitä siivoamisesta <3 En tiedä voiko sanoa JOULUsiivoukseksi mutta syksyllä se alkaa. Käyn kaikki kaapit läpi ja vaikka me ostetaan vain tarpeeseen ja järkkäillään usein niin aina sitä jotai ylimääräistä löytyy esim. lasten pieniä vaatteita. Usein käyn seinät ja katot luutulla läpi, tänä vuonna olen käynyt osan, osa taitaa jäädä käymättä. Kaapit puunataan läpi, aina niissä ainakin pölyä on vaikka "perussiivoojat" väittää että joka paikka on puhtaana pelkällä viikkosiivouksella ;) Meillä on aina perussiistiä mutta esimerkiksi tänään kävin läpi luutulla joka ikisen lapsen junaradan osan. Tuo ei eikä myöskään muut lelujen läpi käynnit kuulu viikkosiivoukseen. Samoin konttasin lasten huoneen ja kyllä sinne listojen päälle ja nurkkiin pölyä jää vaikka luutuan ja imuroin säännöllisesti. Pitäkää vaan hulluna, minusta tämä on ihanaa! <3
Sitten ens viikolla imurointi, luutuaminen, pölyjen pyyhintä. Siivooja kävi jo matot ja sohvan pesemässä :)
 
"sipsi"
Pölyjen pyyhintä, imurointi, moppaus - jos ehditään. Ollaan tiiviisti töissä kumpikin aattoon saakka. Mitään stressiä en viitsi siivouksesta ottaa, olkoon tämä ajattelutapa vaikka joululahja itselle :)
 
"aave"
En nyt tiedä mikä siivous tälläinen on, mutta nyt parin viikon ajan putsaillut kaapit, kaappien päälliset, uunin tausta, laatikot jne monia paikkoja mitä ei viikkosiivouksessa tuu pestyä. Aatonaattona imuroidaan, mopataan ja pestään sauna ja pesuhuone. Muksuille luin lakia että viisi päivää kun pitäisitte huoneen siistinä. Saas nähdä helpottais kyllä kummasti :)
 

Yhteistyössä