Mitä jos mun lapsi otetaan huostaan

"vieras"
[QUOTE="vieras";27099633]Höpö höpö! Olen sairastanut enemmän ja vähemmän vaikeaa ahdistuneisuushäiriötä ja ollut jopa psykiatrisella osastolla hoidossa, mutta seKÄÄN ei ollut lastensuojeluasiakkuuteen tarpeeksi suuri syy.[/QUOTE]

Tarkoitin siis lastensuojeluilmoitukseen.
 
ls-sossu
hupshöps, ei me huostaan oteta tuosta noin vaan, muuta tukea kylläkin voidaan sulle ja lapselle tarjota :) sitä paitsi minäkin kärsin ahdistuksesta, paniikeista ja silti teen tuota duunia ja omatkin lapset asuu kotona. ota se mahdolllien ls-ilmoitus hyvänä asiana: voitte saada lisää apua!
 
"vieras"
Mä olin 3 lapsen yh ja mulla oli masennusta.Ennaltaehkäisevä apu oli perhetyöntekijä vanhimmalle lapselle 1krt/vko.Ja kun olin erimieltä kasvatusasioista tän perhetyöntekijän kanssa päätös oli lapset huostaan äidin masennuksen takia.Koti oli liian siisti kuulema.Se oli heti merkki että en ole lasten kanssa tarpeeksi.Tarhassa ja mun psyk polilla olivat huostaanottoa vastaan.Ei auttanu.Kaks vuotta taistelin ja kun otin asianajajan sain muksut takaisin.En uskalla enää ikinä hakea apua mihinkään.Toivottavasti sulla menee asiat toisin
 
Aikoinaan kun mun kaverilla puhkesi masennusta, ahdistusta ja itsetuhoisia ajatuksia, pyysin häntä tekemään itse lastensuojeluilmoituksen sen lisäksi, että haki apua oireisiinsa.
Ja hyvä niin, uupunut yh sai kotiin siivousapua ja perhetyöntekijän, perheen hyvinvointia ja harrastuksia tuettiin ja koskaan ei esitetty huostaanottoa vaihtoehdoksi.
Ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö on ehdottomasti se ensimmäinen vaihtoehto sossullekin, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Lisäksi, jos lääkärisi on sitä mieltä että lastensuojelun olisi hyvä tietää perheesi tilanteesta, eikö voisi ajatella että mahdollisesti huoli on ihan aiheellinen ja voisi myöntää että ehkä sitä joskus voisi apua kaivatakkin.
Jaksamista tilanteeseesi :hug:
 
Kiitos teille :)

Psykiatri siis tosiaan tietää mun taustoista ja näin. Mulla on nyt masennuslääkitys, sekä tarvittaessa rauhottavaa ja nukahtamislääkettä. Nuo Opamoxit on vaan todella tehottomia ja ei mulla niitä ole kuukausiin ollutkaan.

Lähinnä pelkään sitä että se puuttuu siihen, voinko ahdistus/paniikkikohtauksen tullessa huolehtia lapsesta. En siis koko ajan ole ahdistunut ja pystyn hoitamaan normaalit asiat. Yleensä romahdan sen jälkeen kun lapsi on iltaisin mennyt nukkumaan, ja koko päivän ajan tiedän jos kohtaus on tuloillaan. Tänään on ollut verrattain hyvä päivä.

Omasta mielestä oon lähinnä fiksu kun haen JO tässä vaiheessa apua, koska kokemusta on siitä kun se ahdistus on päällä 24/7. Se on ihan hirveää, ja nimenomaan lapsen vuoksi (ja toki itsenikin) haluan hoitaa päänupin kuntoon. Sen oon hyväksynyt etten tästä koskaan täysin parane, vaan huonoja jaksoja seuraa aina hyvät jne.

Mäkin olen ollut osastohoidossa, tosin siitä on jo melkein 9 vuotta aikaa.
 
Psykiatrilla kävin toissapäivänä ja eipä ainakaan vielä ole sossuja näkynyt :LOL: Hyvä että kävin. Masennuslääkettä nostettiin 150mg -> 225mg. Myös rauhottavat sain ja terapiakäyntejä tulee olemaan useammin :) Sain myös ihan hyviä pointteja pohdittavaksi mistä tämä kaikki mahdollisesti vois kummuta.
Hyvä hyvä. Meistä on tehty lastensuojeluilmoitus (tosin meidän suostumuksella ja saadaksemme tarvittavaa apua lapselle). Kaikki on menny hyvin ja reilusti, sanottiin sekin pelko ääneen että jos vievät ja ne sano että höpsistä. Se ilmotus ei tosiaan meinaa automaattisesti huostaanottoa vaan monia avotoimenpiteitä perheiden auttamiseksi kuten meillä. Koti on ok ja lapsen hoito kunnossa, ei oo syitä viedä poikaa. Eikä sitä oo äidin ahdistuskaan kun vaan hakee apua ja lapsella muuten asiat ok.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
äide
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27099693:
Aikoinaan kun mun kaverilla puhkesi masennusta, ahdistusta ja itsetuhoisia ajatuksia, pyysin häntä tekemään itse lastensuojeluilmoituksen sen lisäksi, että haki apua oireisiinsa.
Ja hyvä niin, uupunut yh sai kotiin siivousapua ja perhetyöntekijän, perheen hyvinvointia ja harrastuksia tuettiin ja koskaan ei esitetty huostaanottoa vaihtoehdoksi.
Ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö on ehdottomasti se ensimmäinen vaihtoehto sossullekin, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Lisäksi, jos lääkärisi on sitä mieltä että lastensuojelun olisi hyvä tietää perheesi tilanteesta, eikö voisi ajatella että mahdollisesti huoli on ihan aiheellinen ja voisi myöntää että ehkä sitä joskus voisi apua kaivatakkin.
Jaksamista tilanteeseesi :hug:
Voi niitä vanhoja hyviä aikoja kun oli vielä ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Siis tuota siivous yms apua..
Kamaluuksia sattuu, mutta silti ei saada palautettua kunnille näitä elintärkeitä tukia..Huoh!
Tämä siis muten vain kommenttina.
Tärkeintä kuitenkin, että AP on saanut tarvitsemaansa apua ja asiat alkaa taas suttaantua :)
 
Down siftaaja kotiäiti
Pitäs oikeasti saada itelle apua ahdistukseen. Hirvittää vaan jos psykiatri tekee ls-ilmoituksen. Lapsi on melkeenpä kaikki mitä mulla on, ja hänen hoidossaan ja kotioloissaan ei ole mitään puutteita.
Vaikea tilanne, olisiko mitään tsänssejä yksityiseen psykiatriin? Ilmotteliskohan ne yhtä ahkerasti?

Voimia, ja hatunnosto siitä että jaksat hyvin vaikeasta tilanteesta huolimatta pitää hyvää huolta rakkaasta lapsestas.
 
"vieras"
Älä ainakaan sano mitään tyyliin "Lapsi on ainoa mitä mulla on" tai "Ilman lasta mulla ei ole syytä elää".

Kaverilta huostaanotettiin 3 lasta, lasten isä tappoi itsensä ja nuorin lapsi jäi kaverille. Sossuille kaveri sanoi "Lapsi on ainoa mitä mulla enää on. Ilman sitä mulla ei oo mitään". Tekivät lastensuojeluilmoituksen ja kaveri muutti ensikotiin. Siellä tarkkailevat häntä koko ajan.
 
rohkiasti apua hakemaan
Mä oon myös pohojanmaalta ja kerronpa tarinani lyhyesti ja ytimekkäästi. Hain apua alakoholismiin, ja oon nelijän lapsen äiti. Ei puhettakaan mistään huostaanotoista vaan ihan oikiaa apua sain ja nyt elän raittiina.
 
NU= Nokian uutisissa oli juttua näistä lastensuojelu työn tekijöistä.

Lasten huostaanotto, kiireellinen sijoitus/väliaikais sijoitus on yleensä viimesiä keinoja. Apua koitetaan saada parheelle/perheille ensin muilla keinoilla. On harhaluulo toi että, jos hakee apua että, lapsi otetaan huostaan samantien ilman että, sen kummemmin asiaa tutkitaan/tarkastetaan lapsen kotiolot. Ihmisiä nekin on ja ne ajaa kuitenkin lasten ja nuorten asioita ja hyvinvointia. Moni perhe on saanu tota kautta tukea ja apua perheen sisäsiin ongelmiin. Täällä ainakin jos, tehään ilmotus niin, se ilmotus tutkitaan ja sitten kartotetaan sitä, minkälaista apua vanhemmat ja lapset tarvii, että normaali arki sujuisi hyvin. Tässä nyt tiivistettynä se mitä luuin Nokian Uutisista. Yhtään perätöntä ls-ilmoa ei ole tehty, näin tää haastateltava kerto siinä lehdessä.
 
Nellien
NU= Nokian uutisissa oli juttua näistä lastensuojelu työn tekijöistä.

Lasten huostaanotto, kiireellinen sijoitus/väliaikais sijoitus on yleensä viimesiä keinoja. Apua koitetaan saada parheelle/perheille ensin muilla keinoilla. On harhaluulo toi että, jos hakee apua että, lapsi otetaan huostaan samantien ilman että, sen kummemmin asiaa tutkitaan/tarkastetaan lapsen kotiolot. Ihmisiä nekin on ja ne ajaa kuitenkin lasten ja nuorten asioita ja hyvinvointia. Moni perhe on saanu tota kautta tukea ja apua perheen sisäsiin ongelmiin. Täällä ainakin jos, tehään ilmotus niin, se ilmotus tutkitaan ja sitten kartotetaan sitä, minkälaista apua vanhemmat ja lapset tarvii, että normaali arki sujuisi hyvin. Tässä nyt tiivistettynä se mitä luuin Nokian Uutisista. Yhtään perätöntä ls-ilmoa ei ole tehty, näin tää haastateltava kerto siinä lehdessä.

No sitten se valehteli koska aina tulee perättömiäkin ilmoituksia! Meistäkin on tehty 1täysin perätön ls-ilmoitus. ja muutama näitä jotka periaatteessa ei oo ollut perättömiä,mutta ei oo antanut aihetta ls-toimiin! (eli ne on tehty erityislapsen käytöksestä, eli siinä mielessä totta, mutta eivät syy lastensuojelutoimiin ja sinänsä siis aiheettomia).

Tiedän että yhdestä perheestä tehtiin aikanaan varmaan 15ilmoitusta kuinka lapset ei saa ruokaa, ja isä hakkaa niitä.. nää oli siis oikeesti katkeran tyypin ilkivaltaa(mt-tyyppi tehnyt näit, siis sellanen joka voi kuvitella että hitler on palannut elämään. Mutta kun tehtaili ilmoituksia nimettömänä) ja tää toiminta johti kiireelliseen huostaanottoon, ilman mitään keskusteluja vanhempien kanssa(nimittäin lpsethan oli vakavasti vaarassa,i lmoitusten mukaan). Ja kun oon tuntenut tuon perheen 30vuotta, Tiedän ettei noi ollu totta. No lapsethan palas kotiin. Mutta arvatkaa mitkä traumat kaikki sai tuosta.
 
Nellien
[QUOTE="vieras";27146994]Älä ainakaan sano mitään tyyliin "Lapsi on ainoa mitä mulla on" tai "Ilman lasta mulla ei ole syytä elää".

Kaverilta huostaanotettiin 3 lasta, lasten isä tappoi itsensä ja nuorin lapsi jäi kaverille. Sossuille kaveri sanoi "Lapsi on ainoa mitä mulla enää on. Ilman sitä mulla ei oo mitään". Tekivät lastensuojeluilmoituksen ja kaveri muutti ensikotiin. Siellä tarkkailevat häntä koko ajan.[/QUOTE]

Tuota käskeppä kaveris olla yhteydessä alue-hallintovirastoon sosiaaliylitarkastajaan, nauhottaa kaikki keskustelut sossujen kanssa(varalta).
 
"vieras"
Tuota, mä en tiedä millaiset resurssit teidän kunnalla on, mutta meilläpin ei todellakaan jokainen joka "hakee" tukiperhettä edes sitä saa. Eikä niitä tosiaan noin vaan tilata. Mä epäilen et sun kohdalla ei ole "tarpeeksi" ongelmia että saisit mitään apua. Se voi tosin auttaa jos olet joskus aikaisemmin saanut niin saisit nyt helpommin. Harvemmin ne tekee ls-ilmoja, psyk.puolen työntekijät siis. Ja jos tekisivät, niin sitä käsiteltäisi sun kanssa ensin ennen kuin tekisivät. Ja se on vaan ilmoitus, ei huostaanotto ;)
 
"Kifa"
Nellien: tuollaiset perättömät ilmot ovat luonnollisesti todella ikäviä mutta vika ei silloin tosiaan ole sossuissa koska heidänhän on pakko toimia käytettävissä olevan tiedon varassa. Ja jos tulee ilmoitus että lapsi on tyyliin välittömässä hengenvaarassa niin ei silloin voida ruveta sopimaan että käykö teille että tultaisiin ensi viikolla kartoituskäynnille vaan se lapsi pitää ottaa turvaan HETI ja sitten aloittaa ne selvitykset. Kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole.
 
[QUOTE="vieras";27152036]Tuota, mä en tiedä millaiset resurssit teidän kunnalla on, mutta meilläpin ei todellakaan jokainen joka "hakee" tukiperhettä edes sitä saa. Eikä niitä tosiaan noin vaan tilata. Mä epäilen et sun kohdalla ei ole "tarpeeksi" ongelmia että saisit mitään apua. Se voi tosin auttaa jos olet joskus aikaisemmin saanut niin saisit nyt helpommin. Harvemmin ne tekee ls-ilmoja, psyk.puolen työntekijät siis. Ja jos tekisivät, niin sitä käsiteltäisi sun kanssa ensin ennen kuin tekisivät. Ja se on vaan ilmoitus, ei huostaanotto ;)[/QUOTE]

Niin, jonot on pitkät. Kuitenkin mun kaksi kaveria, jotka kummatkin asuu parisuhteessa lasten isien kanssa, ovat tukiperheen saaneet. Ja eivät ole mitään ns. syrjäytyneitä vaan töissäkäyviä. Heillä on muuten vaan omien sanojensa mukaan raskasta.
 
"nainen"
Oon jättäny mun 3 vuotiaan lapsen neuvolakäynnit väliin ja en oo menny ku on pitänyt mitä teen?;(viedääkö multa lapsi pois;(?tänään tuli ilmoitus lastensuojelusta kotiin että oon jättänyt neuvolakntejä väliin eihän ne oo ees pakolisia,mitä mun pitäs tehä tässä asiassa varasin jo kuitenki uutta aikaa tiistaille;)auttakaa;((
 
"höh"
[QUOTE="nainen";27230705]Oon jättäny mun 3 vuotiaan lapsen neuvolakäynnit väliin ja en oo menny ku on pitänyt mitä teen?;(viedääkö multa lapsi pois;(?tänään tuli ilmoitus lastensuojelusta kotiin että oon jättänyt neuvolakntejä väliin eihän ne oo ees pakolisia,mitä mun pitäs tehä tässä asiassa varasin jo kuitenki uutta aikaa tiistaille;)auttakaa;(([/QUOTE]

Mitäkö tehdä. Mennä tiistaina neuvolaan?
 
klklkl
Työskentelen psykiatriassa ja joka tapaamisesta ei tosiaankaan tehdä mitään lastensuojeluilmoitusta.
Sit kun ryyppäät, vedät nappeja ja puret ranteita auki lasten nähden niin sit kyllä tehdään. Kenenkään ongelmaansa apua hakevan ei tarvitse "pelätä" huostaanottoa ellei ongelma ole sellainen että se todella vaarantaa lapsen. Reaktio on "kiva kun haet apua, toivottavasti voidaan auttaa"
 
Lastensuojelulaissakin on määrätty että avohuollon tukitoimet tulee ensin käyttää, kiireellinen huostaanotto tehdään jos on epäilys että lapsi on välittömässä vaarassa, senkin aiheellisuus tulee tutkia pikaisesti ja se voi kestää enim. 30pv. Sijoituskin voidaan tehdä avohuollon tukitoimena jos esim. nuoren käytösongelmat ovat niin pahat tai esim. yh-äidin jaksaminen on täysin loppu, silloin se tehdään vanhempien luvalla ja suostumuksella yhteistyössä lastensuojelun kanssa, ei yksipuolisella päätöksellä.

Sossu ja lastensuojelu ovat monille kirosanoja jota pelätään kuulopuheiden ja ennakkoluulojen perusteella, mutta oikeasti tarkoitus on hyvä ja suurimmalle osalle apua saadaan kuten sitä tarvitaan. Tottakai on epäselvyyksiä ja väärinkäytöksiä, kuten myös kuntien toiminnassa on eroja ihan resursseja eli rahaa ajatellen, mutta ihmiset ne ovat niitäkin päätöksiä tekemässä.

Kannattaa pitää hyvin vahvana mielessä, että esim. kuva jonka työntekijät arvioidessaan lastensuojelun tarpeen perheestä saavat, ei ole sama kuin joka perheellä itsellään tai heidän tuttavillaan perheestä on. Ongelmiaan on välillä todella vaikea myöntää, ja monesti hyökkäys on paras puolustus, kunhan omia heikkouksiaan ei tarvitse myöntää. Ja sosiaalityöntekijän tulee jokainen lastensuojeluilmoitus tutkia, mitään ei voi vain siirtää ö-mappiin siksi että tyyppi on kaverin tuttu ja hyvä tyyppi.

Mahtavaa että ap on hakenut ja saanut itselleen apua ja toivottavasti saatte myös esim. tukiperheen tai perhetyön kautta apua jotta sun jaksaminen pysyy kunnossa :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27146994]Älä ainakaan sano mitään tyyliin "Lapsi on ainoa mitä mulla on" tai "Ilman lasta mulla ei ole syytä elää".

Kaverilta huostaanotettiin 3 lasta, lasten isä tappoi itsensä ja nuorin lapsi jäi kaverille. Sossuille kaveri sanoi "Lapsi on ainoa mitä mulla enää on. Ilman sitä mulla ei oo mitään". Tekivät lastensuojeluilmoituksen ja kaveri muutti ensikotiin. Siellä tarkkailevat häntä koko ajan.[/QUOTE]

Kuulostaa ihan hyvältä, että on ensikodissa. Ilmeisesti perheessä on ollut jotain ongelmaa kun on lapset huostaanotettu, sen jälkeen isä tekee itsemurhan ja äiti puhuu asioita jotka voisi tässä tilanteessa tulkita itsetuhoiseksi. Sieltä ensikodista saa varmasti tarvitsevansa avun, jo pelkkä elämä puolison kuoleman jälkeen on tarpeeksi raskasta ja tässä kun taitaa olla vielä taustalla ongelmia jo ennen tätä kuolemaa.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27098520:
:hug:
ei psykiatri tee ls-ilmoitusta, paitsi jos on syytä olettaa että lapsen kehitys ja kasvu ei ole turvattua. Voit oikeastaan tämän pelkosi psykiatrillekin kertoa, niin saat huojennusta oloosi.
Itse kävin psykiatrilla kun olin yh, lapset alle 5v eikä mitään ilmoitusta tehty. Ihan sain keroa että oli rankkaakin. Aikaa tästä tosin yli 10vuotta,
Lastensuojelulain 2. luvun 10§ kertoo asiasta näin;

Lapsen huomioon ottaminen aikuisille suunnatuissa palveluissa

Lapsen hoidon ja tuen tarve on selvitettävä ja lapselle on turvattava riittävä hoito ja tuki, kun lapsen vanhempi, huoltaja tai muu lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaava henkilö:

1) saa päihdehuolto- tai mielenterveyspalveluja tai muita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, joiden aikana hänen kykynsä täysipainoisesti huolehtia lapsen hoidosta ja kasvatuksesta arvioidaan heikentyneen;

Mutta se, että tekee lastensuojeluilmoituksen, se ei tarkoita sitä että lapsi otetaan huostaan. Lastensuojelun on selvitettävä, että millaisissa olosuhteissa lapsi elää kun elinolosuhteisiin liittyy riskitekijöitä, kuten vanhempien tai vanhemman mielenterveysongelmia.
 

Yhteistyössä