Mitä itse tekisitte?

Olen menossa syksyllä takaisin vakituiseen työhöni, jonne maallemuuttomme jälkeen matkan pituudeksi tulee noin 35 km. Nyt olis omassa pikkukaupungissa avoinna omalta alalta äitiyslomansijaisuus ajalle 2.5.2006 - 31.3.2007. Työmatkaa em. paikkaan n. 7 km eli matka taittuisi pyörällä muulloin paitsi talvella. Jos menen takaisin nykyiseen työpaikkaani, edessä on myös auton osto. Kolmas vaihtoehto on myös kysellä nykyiseltä työnantajalta mahdollisuutta tehdä 6-tuntista työpäivää, jollloin työpäivät matkoineen eivät venyisi niin pitkiksi, mutta työnantajanhan ei ole pakko siihen suostua. Onko kellään kokemusta, miten paljon nettotulot pienenevät lyhennettyä työviikkoa tehtäessä, kun samalla tietenkin myös veroprosentti pienenee. Meillä on myös hirveesti asuntolainaa, jota sitten syksyllä pitäis ruveta lyhentämään. Nuorempi lapsistamme täyttää kesällä 2 ja vanhempi 7 eli aloittaa koulunkäynnin syksyllä. Mitä itse tekisitte tilanteessani ja onko teillä ollut tämänkaltaisia "ongelmia" ja miten olette ne ratkaisseet? Mieheni on yksityisyrittäjä ja tekee pitkää ja epäsäännöllistä päivää, joten minun on järjestettävä työntekoni lapsille parhaalla mahdollisella tavalla. Kotiin en voi enää syksyllä jäädä, koska lainaa on pakko alkaa lyhentää. Nyt maksamme vain pelkät korot.

Katiaana
Minulla oli samantapainen ongelma... Meillä kaupunkiin 36km matkaa ja mies kulkee siellä... Ja työpäivän pituudeksi tulisi 10h, matkoineen.

Minulla oisi ollut mahdollisuus lähteä kaupunkii töihin, mutta toinen auto olisi pitänyt laittaa jne...

SAmoin, asuntolainan lyhennys alkaa talvella, ja on isohko.

Minä päätin jäädä kotiin. Se että maksan hoitomaksuja ja toinen auto, ei houkuttelut.

Mutta tämän tein toistaiseksi. Lähden kyllä syksyllä töihin JOS mies jää kotiin... Mutta omalta kylältä otan työn kuin työn vastaan jos sellaisen saan.

mie
Miten te saatte 35km:n matkalla työpäivät venytettyä 10h mittaiseksi? Tietenki sit jos käy kaupassa tms, mut ne asiathan on kuitenki joskus hoidettava. :)
Itsellä ei mene kuin n.1/2h mennen tullen jos ei tarvitse missään käydä.... En hakis äitiysloman sijaisuutta jos olis vakituinen työ noinkin lähellä.
Tiedä sit johtuuko ajatusmaailma siitä,että täällä välimatkat muutenki tosi pitkiä...

Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 11:48 mie kirjoitti:
Miten te saatte 35km:n matkalla työpäivät venytettyä 10h mittaiseksi? Tietenki sit jos käy kaupassa tms, mut ne asiathan on kuitenki joskus hoidettava. :)
Itsellä ei mene kuin n.1/2h mennen tullen jos ei tarvitse missään käydä.... En hakis äitiysloman sijaisuutta jos olis vakituinen työ noinkin lähellä.
Tiedä sit johtuuko ajatusmaailma siitä,että täällä välimatkat muutenki tosi pitkiä...

no, n. 10h. ja huom. joissakin paikoissa on 1/2h ruokatauko.
Mulla menee 36km matkaan n. 25min.
Mutta jos työt alkaa 7ltä, kyllä ne lapset pitää lähtee viemään jo 6 kieppeillä hoitoon. Ja useassa työpaikassa vaatteet pitää vaihtaa ennen työn alkua, joten varaappa siihe aikaa...
Tullessa ei tietenkään mene kuin vaatteen vaihto+ matka n35min

Mutta että kyllä se kuule aika lähelle 10h menee vaan!

Eikö työnantajan ole "pakko" suostua 6-tuntiseen työpäivään, jos työntekijällä on alle 3-vuotias lapsi tai 1-2 luokkalainen? Itse olen luullut, että lyhennetty työpäivä on tuolloin oikeutettu. Ainakin Kelan sivuilta saa sellaisen käsityksen.

Tuttuni tekee tälläistä ja sanoo, että hänelle ei tule eroa normaaliin palkkaan paljonkaan, kun ottaa huomioon alemmat hoitopäivämaksut ja verotuksen.

Kiitos kaikille vinkeistä! Luulin, että on työnantajan harkinnassa, suostuuko hän lyhennettyyn työpäivään vai ei. Tarkistan asian kuitenkin vielä ammattiliitostani. Mullahan molemmat lapset täyttää tuon lyhennetyn työpäivän myöntämiseen tarvittavat "ehdot", kun toinen on alle 3 v ja toinen ekaluokkalainen. Tietääkö joku muuten, maksaako Kela osittaista hoitorahaa eli 70 ? kummastakin lapsesta?

Mielestäni KELA maksaa sitä hoitorahaa vain siitä koululaisesta, tosin EN OLE VARMA!
Tulonmenetys tällaiselle osa-aika työlle yhtäkkiä aateltuna vois olla jotain 350e.Riippuu varmaan tuloistasi.
Mutta pystytkö ottamaan "virkavapaata" tai jos ei virkaa, palkatonta vapaata vuodeksi, tai tämän äippäloman sijaisuuden ajaksi? Sittenhän näkisi kannattaako ottaa lopareita ja ehkä jos saisi jatkaa tässä työssä jos HÄN jää vaikka hoitovapaalle tms. Aina kannattaa harkita myös riskinottoa!
Ja mitä näihin matkoihin menee riippuu siitä missä asuu. Täällä pohjoisessa pääsee 35km:n matkan 20 minuutissa, puoli tuntia kun tiputtaa lapset hoitoon. Pääkaupunkiseudulla ja isojen kaupunkien ympäristössä ei ole niin yksinkertaista päästä nopeasti!

Mielestäni tuo huima 70 euroa maksetaan vain kertaalleen, oli näitä lapsia sitten yksi tai kolme. Mutta jos molemmat vanhemmat lyhentävät työpäiväänsä, niin sitten saa molemmat tuon 70 euroa (-verot).

Yhteistyössä