Olen menossa syksyllä takaisin vakituiseen työhöni, jonne maallemuuttomme jälkeen matkan pituudeksi tulee noin 35 km. Nyt olis omassa pikkukaupungissa avoinna omalta alalta äitiyslomansijaisuus ajalle 2.5.2006 - 31.3.2007. Työmatkaa em. paikkaan n. 7 km eli matka taittuisi pyörällä muulloin paitsi talvella. Jos menen takaisin nykyiseen työpaikkaani, edessä on myös auton osto. Kolmas vaihtoehto on myös kysellä nykyiseltä työnantajalta mahdollisuutta tehdä 6-tuntista työpäivää, jollloin työpäivät matkoineen eivät venyisi niin pitkiksi, mutta työnantajanhan ei ole pakko siihen suostua. Onko kellään kokemusta, miten paljon nettotulot pienenevät lyhennettyä työviikkoa tehtäessä, kun samalla tietenkin myös veroprosentti pienenee. Meillä on myös hirveesti asuntolainaa, jota sitten syksyllä pitäis ruveta lyhentämään. Nuorempi lapsistamme täyttää kesällä 2 ja vanhempi 7 eli aloittaa koulunkäynnin syksyllä. Mitä itse tekisitte tilanteessani ja onko teillä ollut tämänkaltaisia "ongelmia" ja miten olette ne ratkaisseet? Mieheni on yksityisyrittäjä ja tekee pitkää ja epäsäännöllistä päivää, joten minun on järjestettävä työntekoni lapsille parhaalla mahdollisella tavalla. Kotiin en voi enää syksyllä jäädä, koska lainaa on pakko alkaa lyhentää. Nyt maksamme vain pelkät korot.