Mitä ihmettä voin tehdä 8kk ikäisen pulleudelle?

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
Kaikki neljä muuta lasta olleet vauvasta saakka hoikkasta keskikokoiseen, mutta tämä kuopus painii ihan eri sarjassa, oli syntyessään ihan normikokoinen ja sitten alkoi hurja painonnousu, nyt 8kk iässä on jo reilu 11kg (ja 73cm), nauvolantädin mukaan melko yläkäyrillä menee muttei muuta sanonut kun äimistelin vauvan "lihavuutta". Tuo muksu kun ei syö kuitenkaan yhtään sen enempää kuin hoikemmat sisaruksetkaan samanikäisinä ja liikkuu kuitenkin yhtä paljon kuin sisaruksensakin aikoinaan. Että mistä tuo muksu saa tuota painoa kertymään niin hurjasti? Onko kenelläkään muulla samaa "ongelmaa"?
 
No ei mitään! Se on vauva!! Ei se ole mikään ongelma, vauvat on vauvoja, eikä ne ole niin ulkonäköfiksoituneita kuten muu maailma. Kun lapsi lähtee liikkeelle ja alkaa syödä "tavallista" ruokaa, paino tasaantuu kyllä.
 
Mun poika oli samankokoinen 6 kk iässä. Mitä tein? No en mitään. Olin iloinen siitä, että pelkällä rintamaidolla kasvoi noin komian kokoinen sälli :)

Pitkä ikäisekseen on yhä, ja hoikka/normaalivartaloinen. Oli solakka silakka jo 1-vuotiaana.
 
voi
Siis oikeastikko tuo laihuusihannointi menee jo tuonne vauva-asteelle asti?? Miksi? Ei mulla ollut mitään stressiä mun esikon pulleudesta vaikka meni yli käyrien, hoikka hän nykyisin on ja tuo toinen taas mennyt käyrien alapuolelle pahastikkin ja lihoituskuurilla on ollut silloin tällöin mutta kohta alkaa huutaa verisuonet hoosiannaa.
Antakaa pikkuisten kehittyä ja syödä niinkuin luonto määrää, kyllä sitä liikkumisella sitten saa myöhemmin tasaantumaan.
 
ap
Elikäs normaalia kuitenkin..oon vaan pohtinut miten voi niin eri kaliiperia olla kuin sisaruksensa. Enkä mihinkään laihikselle ole laittamassakaan, ULKOPUOLISTEN kommentit ne vaan itkettää välillä kun muiden pitää muistaa aina mainita että onpa lihava vauva yms..;(
 
:)
Meillä oli kuopus kans todellinen pikku pallero, 6kk iässä jo yli 10kg.. 10kk neuvolassa oli pulleimmillaan, 12kg ja 78cm. Sitten hän oppi konttaamaan ja hoikistui jo siinä, sitten kävelemään ja pituuttakin pärähti ossain kohtaa hurjasti. 1,5v neuvolassa ei mitään huomautettavaa enää, 89cm ja 12,3kg.
Tiesin etten ole syöttämällä "lihottanut" (samaa ruokaa ja saman verran söi kuin sisaruksensakin) joten en ollut itse huolissani missään vaiheessa. Tietysti omalle selälle ja niskoille oli raskasta kanniskella +10kg jauhosäkkiä niin kauan.
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Elikäs normaalia kuitenkin..oon vaan pohtinut miten voi niin eri kaliiperia olla kuin sisaruksensa. Enkä mihinkään laihikselle ole laittamassakaan, ULKOPUOLISTEN kommentit ne vaan itkettää välillä kun muiden pitää muistaa aina mainita että onpa lihava vauva yms..;(
Mitä sitten? Vauva on vauva ja ei se, että joku kommentoi vauvaa lihavaksi tarkoita samaa kuin jos kommentoisi aikuista. Eiköhän kommentoijat tarkoita, että on söpö ja suloinen. Lihavahan tuo pikku vaaveli on vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Elikäs normaalia kuitenkin..oon vaan pohtinut miten voi niin eri kaliiperia olla kuin sisaruksensa. Enkä mihinkään laihikselle ole laittamassakaan, ULKOPUOLISTEN kommentit ne vaan itkettää välillä kun muiden pitää muistaa aina mainita että onpa lihava vauva yms..;(
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :hug:

Yksilöitä ne on, lapsoset.
 
ppp
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Elikäs normaalia kuitenkin..oon vaan pohtinut miten voi niin eri kaliiperia olla kuin sisaruksensa. Enkä mihinkään laihikselle ole laittamassakaan, ULKOPUOLISTEN kommentit ne vaan itkettää välillä kun muiden pitää muistaa aina mainita että onpa lihava vauva yms..;(
Juu tökeröä ehkä ulkopuolisilta, mutta ei vauva voi mielestäni olla "lihava" vaan suloisen pullea enintään. Ihmiset töksäyttelee kaikkea tyhmää. Niin ja eiköhän se paino tasaannu. Yksi mikä saattaisi vaikuttaa painoon on se, että vatsa ei toimi useasti (eli käyttää ravinnon hyvin), mutta ei siintäkään mitään haittaa ole jos vauvalla on hyvä olla.
 
minna
Meillä on ollu kaikki neljä pulleita vauvoja. Kyllä se sit alkaa tasaantuu ku lähtee liikkuu. Nyt tuo meidän 4v. on jo ihan "normaali". Ei monikaan varmasti pahalla sano, että on lihava. Ja kannattaako siitä edes nokkiinsa ottaa, eihän se paha asia ole jos vauva on lihava.
 

Yhteistyössä