mitä ihmettä tehdään, kolmas kyy tänä kesänä pihassa????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
onkohan käärmeet niin tyhmiä, kun joku tossa sanoi että siilit syö niitä niin jos ostaisitte jostain puutarhakaupasta jotain siilikoristeita tms ja niitä laittelis pihannurkkiin?

hih, tää oli ihana = )

Alkuperäinen kirjoittaja äityliini:
mä arvasin et joku sanoo tän et vieraannuttu luonnosta ja muuttakaa kaupunkiin. Kaupungis nytkin asutaan,tosin ei kerrostalossa. Ja mun mielestä itsekästä sanoe ettei sais vouhkata ja pelätä, nää lapset pihassa on mun enkä haluaisi niille sitä tuskaa et käärme puree!
Nimittäin 3 tuttua lasta maannu sairaalassa kyyn takia...
Jostain syystä mäkin arvasin, että poimit pitkästä kirjoituksestani vain ne kohdat, jotka sut saa ärsyyntymään. Sorry, mutta pakko sanoa, että ne konkreettiset neuvotkin olisi ehkä kannattanut lukea

;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
mä arvasin et joku sanoo tän et vieraannuttu luonnosta ja muuttakaa kaupunkiin. Kaupungis nytkin asutaan,tosin ei kerrostalossa. Ja mun mielestä itsekästä sanoe ettei sais vouhkata ja pelätä, nää lapset pihassa on mun enkä haluaisi niille sitä tuskaa et käärme puree!
Nimittäin 3 tuttua lasta maannu sairaalassa kyyn takia...
Jostain syystä mäkin arvasin, että poimit pitkästä kirjoituksestani vain ne kohdat, jotka sut saa ärsyyntymään. Sorry, mutta pakko sanoa, että ne konkreettiset neuvotkin olisi ehkä kannattanut lukea

;)

oliko siinä jotain ohjeitakin sen lisäksi kuinka rehentelit kuinka kivaa oli leikkiä kyiden seassa? Ja sori ei tarvi vastata, sun vastaukset AINA piikikkäitä

Yhdyn keittiönoidan ohjeisiin. Töminä on yksi parhaista keinoista pitää kyitä pois. Lisäksi huolehtikaa, että nurmikko on lyhyt eikä pihan ympärillä ole rehottavaa taimikkoa. Voitte yrittää pitää niitä loitolla voimakkailla hajuilla, mutta takuuta ei ole. Ja mitä tulee muurahaisiin ja kyihin, niin mie tiedän kyllä pihoja joissa kummatkin viihtyy. Ja minusta ne molemmat mokomat on takapuolesta.

oliko siinä jotain ohjeitakin sen lisäksi kuinka rehentelit kuinka kivaa oli leikkiä kyiden seassa? Ja sori ei tarvi vastata, sun vastaukset AINA piikikkäitä
Jos et lukemaasi ymmärrä, niin antaa olla. Soita vvaikka poliisi seuraavan kerran, kun kyy on pihassa. Tai pukkaa mulle yytä, niin väännän sulle rautalangasta, miten voi pihansa ja lapsensa suojata kyyn puremilta. Voin myös neuvoa, mitä pitää tehdä, jos kyy puree ja mitä pitää olla lääkekaapissa sen varalta.

Sä muuntelet mun sanomisiani - olinko maininnut mitään leikkimisestä? - mutta antaa olla. Et siis halua neuvoja ihmiseltä, joka on koko lapsuutensa kaikki kesät viettänyt paikassa, jossa kyyt ovat olleet ihan arkipäivää ja joka ihan omasta kokemuksestaan tietää, miten lapsikin välttää kyyn aiheuttamat vaarat.

Saatan olla piikikäs, mutta erityisen piikikäs saatan olla juuri silloin, kun antamistani neuvoista ei edes haluta hyödyntää yhtään mitään vaan kirjoittamastani tekstistä haetaan juuri ne pari sanaa, mistä päästään vidduilemaan. Mutta kuten sanoin, antaa olla...omat ovat lapsesi, pihasi ja käärmeesi.

mä en kyllä mitään murkkupesää pihaani kantais, sitten kun siitä ei oliskaan apua niiden kärmeksien kanssa niin onkin lisäksi murkkuongelma :/ tota suolavanaa kokeilisin (voi sitten lähteä kaupasta kärrytolkulla sitä suolaa jos sattuu olemaan vaiks iso piha :D ja ah kun sade sen sulattaa maahan..pitäisköhän sittenki perua toi tän tarkemman pohdinnan jälkeen että kannattaa koklata :whistle: ) Mitäs örkkiä vastaan sitä kuparilankaa piti laittaa pihan ympäri? oliko se just käärmeitä karkottamaan?

Tässä on Turun sanomissa annettu vastaus..

Kyyt tuntuvat kiinnostavan ihmisiä kysymysten määrästä päätellen. Kyiden karkoittaminen on hankalaa varsinkin jos asuinpaikka sijaitsee lähellä kyiden talvipiiloa. Mitään myrkkyjä ei kyiden karkoittamiseen ole olemassa, mutta voimakkaat hajut saattavat karkoittaa hyvän hajuaistin omaavia käärmeitä.

Ainakin polttoöljyä, kamferia ja tervaa on käytetty kyiden karkoittamiseen. Sitä onko aineilla mitään tehoa ei tiettävästi ole tutkittu.

Mökin pihaan ilmestynyt "kesy" kyy oli luultavimmin synnyttämään valmistautunut naaras, joka hautoi poikasiaan lämpimässä kukkapenkissä. Vaikka kyy synnyttääkin eläviä poikasia lisääntyy sekin munimalla. Ovovivipariaksi kutsutussa lisääntymistavassa hedelmöityneet munat jäävät kyyn munanjohtimiin. Emot hakeutuvat lämpimiin paikkoihin muniaan "hautomaan" ja nopeuttavat tällä tavoin sikiöiden kehitystä. Pitkälle kehittynyt poikanen kuoriutuu hieman ennen syntymää ja lähtee omille teilleen välittömästi. Ilmiö on luultavimmin sopeutuma lyhyeen ja usein kylmään kesään sillä rantakäärmettä lukuunottamatta kaikki pohjolan matelijat synnyttävät eläviä poikasia.

Muuttakaa kerrostaloon. 5. tai sitä ylempi kerros on hyvä. No ei vaan, se oli vitsi vaikkakin ihan varteenotettava neuvo :hug: Me suomalaiset ollaan niin vieraannuttu luonnosta, etei me enää tiedetä, miten meidän pitäisi luonnon keskellä elää.

Mä olen lapsuuteni kaikki kesät viettänyt maalla Keski-Suomessa ja vaikka mummu pitikin huolen, että pihassa ruoho on lyhyttä, niin aika usein kyitä tuli talon ulkorappusille paistattelemaan päivää aamuauringossa. Siksi mummulla oli porstuassa lapio ja kumisaappaat. Jo 4 veenä, kun mummulassa lähdin aamulla pissalle ulkohuussiin, kiskaisin saappaat jalkaan, otin lapion käteeni ja joka kerta, kun rappusilla kyy makoili, otin sen varovasti lapion lapaan ja viskasin marjapensaaseen. Ja menin sen jälkeen ulkohuussiin.

Oli meillä mäki, jota ei oltu mitenkään hoidettu ja siellähän kyyt viihtyi. Keskenään me kakarat siellä kuljettiin, isoimmat justiinsxa koulunsa aloitaneena, pienimmät just vaipoista päässeinä. Kumisaappaat jalassa mäkeä alas marssittiin, hoilattiin ikivihreitä kuin viimeistä päivää ja tömisteltiin jaloillamme mennessämme. Meillä oli ihan sikahauskaa eikä ketään koskaan kyy purrut. Vaikka niitä kyitä paljon olikin. Eli nurmikko lyhyeksi, ei kiviä eikä kallioita piha-alueella. saappaat jalkaan, töminää ja ääntä peliin =)

Mä ajattelin, että se lapio olis sitä varten, jos tulee kyy vastaan, niin voi kalauttaa tajun kankaalle. :ashamed: :whistle:

Muoks, siis siltä käärmeeltä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Justiina 2004:
Mä ajattelin, että se lapio olis sitä varten, jos tulee kyy vastaan, niin voi kalauttaa tajun kankaalle. :ashamed: :whistle:

Olisihan sekin ollut toki lapiolla mahdollista. Mutta mummuvainaa oli rauhaa rakastava ihminen eikä se kalauttanut millään vekottimella tajua kankaalle edes naapurin kännipäissään örveltävältä ukolta, vaikka sekin joskun meidän huussimatkallamme sattuikin koikkelehtimaan. Mun lapsuuden oppini siis on, että epämiellyttävistä vierailijoista hankkiudutaan eroon ilman, että niitä tarvitsee kalautella. Noh, yhden hiipparin ( mikä lie pervo) perään mummuvainaa ampui keittiön ikkunasta haulikolla, mutta muita eläimiä ei vahingoittanut paitsi jos niistä aikoi laittaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Justiina 2004:

Olisihan sekin ollut toki lapiolla mahdollista. Mutta mummuvainaa oli rauhaa rakastava ihminen eikä se kalauttanut millään vekottimella tajua kankaalle edes naapurin kännipäissään örveltävältä ukolta, vaikka sekin joskun meidän huussimatkallamme sattuikin koikkelehtimaan. Mun lapsuuden oppini siis on, että epämiellyttävistä vierailijoista hankkiudutaan eroon ilman, että niitä tarvitsee kalautella. Noh, yhden hiipparin ( mikä lie pervo) perään mummuvainaa ampui keittiön ikkunasta haulikolla, mutta muita eläimiä ei vahingoittanut paitsi jos niistä aikoi laittaa ruokaa.

Kova tuo siun mummo :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Kova tuo siun mummo :laugh:
Kiitos :flower: Tämä oli vielä se mun "lepsumpi" mummoni...isän äiti oli ...hmm... paljon kovempi. Mutta olen onnekas, kun saan kantaa geneneissäni kummankin mummon perimää ja ehkä juuri siksi olenkin jossain määrin "niskavuorelainen" B)

Meidän pihassa oli viime kesänä 7 kyytä,joista yksi löytyi meidän autotallista. Pikkasen säikähdin,kun sinne olin menossa ja hirveä sihinä alkoi kuulumaan :kieh: Olen kuvitellut,että käärmeet eivät pihoihin tulisi..
Täällä ongelma myös naapureilla. Pikkuisten puolesta pelottaa |O
Mies on käärmeet tappanu ja hävittäny.. Olen kuullut,että se ruumis pitäisi jättää siihen,että muut käärmeet karttais sitten..
Mies mietti,että mitenkähän myyränkarkotin toimisi. Eli siitä tuleva meteli pitäisi käärmeet poissa.
Meillä iso tontti,joten käärmeiden huomaaminen hankalaa..
Eli,mielelläni ottaisin kokemuksia ja vinkkejä vastaan,Keittiönoidaltakin :whistle:

En muuten usko tota suolajuttua, koska mulla on uidessa tullut kyy vastaan. Hetken tuijotimme toisiamme ja sitten vimmatusti eri suuntiin.

Ei kai sinä auta kuin vaan tappaa kaikki mitkä näkee. Pihasta saa mun muistaakseni ihan laillisesti tappaa kyyn, metsässä ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kuullut, että käärmeet karttaa siilejä ja muurahaisia. Ei kun pyydystään siilejä ja yrittäkää saada ne asettuun lähettyville ja käykää lapioimassa muurahaispesä jostain metikosta jätesäkkiin ja tuokaa lähelle pihaa.

Ei toimi. Muurahaiset eivät kelpuuta siirrettyä pesää. Nimittäin kokeiltu on.. Poika oli salaa siirtänyt pesän suoraan ulkooven eteen..

Alkuperäinen kirjoittaja Haarahius:
Alkuperäinen kirjoittaja aave:
Muurahaiskekoja pihaan!

Juu tätä minäkin ehdottaisin. Käärmeet ja muurahaiset eivät viihdy samas pihas. Suosittelen.
Eihän niit tartte keskelle pihaa tuoda vaan sinne laidalle. ykski varmasti riittää.

Siis ihan oikeesti mitkään muurahaiset,myyrät,vaatteiden poltot,suolat ei todellakaan karkoita käärmeitä kokemusta on 14 vuoden ajalta.Pitäkää nurmikko lyhyenä niin ne näkee paremmin

Kannattaa tappaa yks käärme ja sitten polttaa se niin pitäs karkottaa kyyt. Ainakin siellä toimi missä mun vanhemmat asuvat. Ennen kun niin tehtiin kyitä oli paljon pihapiirissä ja kun yksi käärme poltettiin pihassa niin ei ole sen jälkeen pihaan tullut käärmeitä.

Mä olen kans kuullut, että käärme poltetaan tappamisen jälkeen. Siitä tulee tosi pahanhajuinen, musta savu. Ei pitäisi tulla enään käärmeitä. Me teimme näin viime keväänä (vuosi sitten) ja ainakaan vielä ei ole näkynyt yhtään. Ja mitä myyriin tulee, niin eikös ne ole juuri käärmeiden parhainta ruokaa. Me onneksi saimme nekin hävitettyä, kun hommasimme rotan loukun ja myyrä hälyttimen.

Muuta en osaa sanoa, kuin että muurahaiset ei ainakaan asiaan auta. Asutaan hiekkakankaalla, jossa on muurahaisia...mutta myös käärmeitä. Niin ja meillä ei ainakaan käärmeitä säästellä jos vastaan tulee...henki pois ja mahdollisimman äkkiä.

mua kiinnostaas semmoinen kun meidän pihaan eksyi muutama viikko sit kyy. Hengestään pääsi. Niin olikohan tuo yksinäinen vaeltaja vai voiko nyt sitten kesän ootella muitakin? Eli liikkuvatko yleensä yksin vai laumoissa?

Ja meidän pihassa aiemmin ei oo ikinä nähty. Eli mistä lie tullut

Alkuperäinen kirjoittaja karoliina:
mua kiinnostaas semmoinen kun meidän pihaan eksyi muutama viikko sit kyy. Hengestään pääsi. Niin olikohan tuo yksinäinen vaeltaja vai voiko nyt sitten kesän ootella muitakin? Eli liikkuvatko yleensä yksin vai laumoissa?

Ja meidän pihassa aiemmin ei oo ikinä nähty. Eli mistä lie tullut

Yleensä yksin mutta rannan tuntumassa kaislikossa oon törmännyt useampaan yksilöön

Yhteistyössä