Mitä ihmettä tämä voisi olla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lapsi aloitti kakomisen ja nieleskelyn reilu puoli vuotta sitten. Mitään en huomaa että nousisi suuhun mutta aukoo suutaan, "yökkäilee" ja nieleskelee, maiskuttelee suutaan. Alussa teki tuota lähinnä väsyneenä, sitten alkoi tekemään joskus muulloinkin.

Vein lääkärille - katsoi korvat ja vilkaisi kurkun ja sanoi että on tapa. Tämä kuitenkin jatkui ja sain toista kautta lähetteen erikoislääkärille. Hän määräsi kolmen viikon kuurin Lostec (?)- nimistä lääkettä jota nyt käytetty viiden päivän ajan. Vieläkin tuota suun aukomista on, ehkä iiiiihan vähän vähemmän kuin aiemmin.

Mietin vaan että mitä tuo nyt voisi olla? Ja ihmettelen jotta miksi tuota esiintyy lähinnä univaiheissa - iltaisin nukkumaan mennessä ja aamuisin herätessä. Ei siis välttämättä tarvitse olla edes vaakatasossa vaan kun illalla rauhoittuu vaikka sohvalle katsomaan televisiota niin alkaa tuo "aukominen" ja nieleskely. En oikein jaksa uskoa että olisi pelkkä tapakaan kun saattaa vaikka kesken lauseen "yökätä" ( ei ole mikään voimakas refleksi - ei siis todella YÖKKÄÄ vaan lähinnä niin kuin haukoitus olisi tulossa ja nielaisi sen, ei kuitenkaan niin tee ). Lasta tuo ei häiritse millään tavalla mutta minä olen ihan tulisilla hiilillä että mitä tuo voi olla. Ja huolestuneena sitä tietty maalaa kaikki ne pahimmat kauhukuvat mieleensä.

Muita oireita lapsella ei ole. Luunäppyjä on ilmestynyt silmien ympärille ja tuohon yläosaan kasvoja, ne on kyllä herättäneet ajatuksen jostain allergiasta. Tiedä sitten. Lääkäri nyt kehotti kokeilemaan tuota lääkettä ja sanoi että jos se ei auta niin sitten katsotaan jos tähystettäisiin.

Mitä teillä tulee tuosta mieleen? Olen jo maalannut kauhukuvat kasvaimesta ja vaikka mistä kauheudesta.... :(
 
-
tuskin hyvä äippä täällä nyt kantsii kysellä sen enempää ( täälllä nyt kaikki leikkii olevansa tohtoreita! vaan menette yksityiselle erikoistuneelle ( lasten suu ja nielu) lastenlääkärin puheille ! minkä ikäinen tässä on kysessä. älä heti mieti pahinta! itsellä lapseni yökkäili ja oli kummallista oloa, kunnes vein hänet parhaimalle lääkäri asemalle! oli kuulemma psyykkistä, tehtiin verikokeet, kaikki ! ( johtui isänsä uudesta morsiammesta joka oli tullut uutena kuvioihin :( lapsella ei ollut vielä sanoja.
 
Ollaan jos siis lasten suu- ja nielujuttuihin erikoistuneella lääkärillä hoidossa" yliopistollisella sairaalalla. En yksityiselle ihan heti lähde vaan odottelen ainakin tuon tähystyksen. Odottavan aika on vaan pitkä ja tämä pyörii mielessä päivittäin.
 
"niin"
tuskin hyvä äippä täällä nyt kantsii kysellä sen enempää ( täälllä nyt kaikki leikkii olevansa tohtoreita! vaan menette yksityiselle erikoistuneelle ( lasten suu ja nielu) lastenlääkärin puheille ! minkä ikäinen tässä on kysessä. älä heti mieti pahinta! itsellä lapseni yökkäili ja oli kummallista oloa, kunnes vein hänet parhaimalle lääkäri asemalle! oli kuulemma psyykkistä, tehtiin verikokeet, kaikki ! ( johtui isänsä uudesta morsiammesta joka oli tullut uutena kuvioihin :( lapsella ei ollut vielä sanoja.
Voihan ap tietenkin ensin kokeilla tota Loseccia, jos se auttaa, eikä heti vaan päätetä, ettei siitä ollut apua, mennään yksityiselle valot vilkkuen. Voi sen tähystyksen tehdä myös ajallaa julkisellakin puolella.

Tuo ei ainakaan minusta kuulosta siltä, etteikö sitä vielä uskaltaisi seurailla, varsinkin kun lääkkeestä on jo ollut aavistuksen verran apua.
 
"kettu"
Kuulostaisi kyllä minunkin mielestäni hieman refluksilta. Jos lapsi on muuten virkeä eikä muita oireita niin tuskinpa kannattaa heti kaikkein pahimpia juttuja miettiä. :)
 
"vieras"
Ihan hyvin voisi olla opittu juttu, ns. tic-oire. Varsinkin kun tulee eritoten väsyneenä niin puhuisi sen puolesta. Jos jotain isompaa olisi, oireilisi kai muutoinkin ja muulloinkin. Tic-oireet vahvistuu enemmän väsyneenä ja/tai hermostuneena.
 
Eniten mua kummastuttaa se että tuota nieleskelyä ja maiskuttelua, suun aukomista, esiintyy lähinnä tosiaan nukkumaan mennessä/väsyneenä ja herätessä.... niin lääkärikin sanoi että refluksintyyppiseltä oireilulta vaikuttaisi mutta kun on tällanen liikahuolehtija, olen kasvaimista ym. ehtinyt kasvattaa jo melkosen peikon päähäni.... :ashamed:

Äsken taas teki tuolla tavalla ja kun kysyin että tuliko suuhun jotain niin sanoi että oksennusta nielaisin - joten todennäköisesti siellä siis jotain tuolla ruokatorvessa seilaa.... :confused: Joskus sanoo että leipää nielaisin....

Tuota Losecia olen nyt antanut mutta en tiedä, onko siitä nyt niin suurta apua ollut - ehkä vähän vähemmän ollut tuota mutta ei se ainakaan poistunut ole....

Tic-oireiluun en jaksa uskoa; kuten aiemmin mainitsin niin yhdellä lapsella sellaista ollut ja ei tuo sellaiselta vaikuta.
 

Yhteistyössä