Mitä ihmettä?! Matoja hangella joulukuussa??

  • Viestiketjun aloittaja MITÄ??
  • Ensimmäinen viesti
MITÄ??
Mihinkähän "luontoiltaan" voisi laittaa kyselyn tästä ihmeellisestä luontoilmiöstä, jonka olen nähnyt tässä joulun molemmin puolin...? Vai olisiko palstalla biologeja? ;)

Taisi olla jouluviikolla, kun ensimmäisen kerran havaittiin nämä madot lumisessa maassa. Ensin kierreltiin ja kaarreltiin, et onko ne matoja, vai puusta tippuneita "jotain", kun oli ollut sitä myrskyntapaista siinä lähipäivinä. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että ne olivat matoja ja asia varmistui tässä parisen päivää sitten, kun nähtiin pari ko. luirukkaa, jotka liikkuivat vielä.

Itse en osaa sanoa, mitä matoja ne ovat, tosi ohuita ja vähän punervia, osittain mustia (liekö jo vähän jäätyneet?). Yksi ihminen sanoi et ne on suolinkaisen aka. kastemadon "penikoita". Minulla tuli sama mieleen kuin tällä madonpenikoista puhuneella, että ovatko ne madot vääntäytyneet ylös maasta, kun on niin hirvittävän märkää. Kesälläkinhän kastematoja tulee maanpinnalle hirveesti kun on ollut oikein rankkasade. Mutta ne madot ei oo niin paksuja kuin kastemadot.

Löysin tällaisen iltasanomien jutun:

IS 80 vuotta: Mato hangella - IS raportoi harvinaisesta ilmi

Ne mun näkemät madot on kyllä jotakuinkin tuon oloisia kuin tuossa kuvassa. Mä olen kyllä nyt vähän matoherkällä tuulella, kun eilen mentiin yhteen kyläpaikkaan ja niiden pihakiveyksellä sätki pieni valkoinen ja vähän pullea mato!! Mikä ihmeen matojen vaellus nyt joulukuussa on meneillään?

Onko muut nähneet tällaisia erikoisia ilmiöitä? Toki käsitän et nyt on vuodenaikaan nähden lämmintä ja vetistä, et kai se ajaa noi ötökät liikkeelle, mut silti jotenkin ihmetyttää, kun onhan näitä "ruskeita jouluja" ollut ennenkin.
 
määä
Siis oot varma ettei ne olleet toukkia?
Lauantaivekkari - Luonto nyt | yle.fi | Arkistoitu
"Hyönteismaailma ei talvellakaan lepää. Lumen alla on riittävän lämmintä, joten osa lajeista on aktiivisia läpi talven.

HämähäkkiTutuimpia ovat varmaankin talvisääsket, hyppyhäntäiset, lumikorennot ja monet kärpäset, joita näkee leudoilla säillä hangen päälläkin. Hyppyhäntäiset jopa lisääntyvät myös talviaikaan.

Outoja ilmestyksiä keväthangilla ovat myös ”mustat madot” eli ruostesiiven ja sylkikuoriaisten toukat. Etenkin ruostesiiven toukat saattavat vaeltaa lumella pitkiä matkoja ennen koteloitumista. Jo nollan tietämissä alkaa verkkoja ja seittejä ilmaantua esim. kuusten oksille merkkinä hämähäkkieläinten
heräämisestä. Monet niistä saalistavat myös hangen alla siellä liikkuvia pikkueläimiä."

Ja suolinkainenhan on loismato?
Mutta ehkä niitä kastematojakin voi joskus löytyä, kun tää talvi nyt on tällainen...
Miten kastemadot pärjäävät jäisessä maassa? - Kysy - Tiede
 

Yhteistyössä