Mitä ihmettä kokeilen kun mikään ei sovi

Eli en jaksaisi enää kokeilla mitään ruokia ku tuntuu ettei mikään sovi,onko kellään vinkkiä mikä voisi olla "varma ruoka"?Luulin et kesäkurpitsa ja mustikka sopii kaikille niin ei tod. meille :kieh: .Päivät ihania ku mennään vain possulla ja riisillä sit menee kaikki sekaisin ja on sika rankkaa kun ei joku sovi eli kokeiltu on peruna,bataatti,aprikoosi,mango,mustikka,maissi,porkkana,kesäkurpitsa,kukkakaali ja ikää 8kk

Ei meille kesäkurpitsa ja mustikka sovi :) Meillä ei noita valmissoseita voi kyllä käyttää yhtään, siellä on aina jotain perunaa tms. seassa. Mites tuo vilja puoli? Hirssi, tattari, amarantti, quinoa, teff. Meillä käytössä neljä ensimmäistä, teff vielä kokeilematta. Sitten marjoista herukat, vattu, karviaisen marja, lakka. Meillä vattu sopii ääri harvoin pieninä annoksina. Hedelmistä banaani sopii meille, muut ei. Lihoista meidän lapselle käy jänis, hirvi, nz-lammas (nakkikokeilu loppui sitten tänään) eli seuraavaksi kokeillaan varmaan poro. Tuolta kasvis puolelta voisi kokeilla munakoiso, maa-artisokka, jamssi, parsa...Meille nuo ei käy kyllä mikään, mutta monelle muulle kyllä.

Eli en jaksaisi enää kokeilla mitään ruokia ku tuntuu ettei mikään sovi,onko kellään vinkkiä mikä voisi olla "varma ruoka"?Luulin et kesäkurpitsa ja mustikka sopii kaikille niin ei tod. meille :kieh: .Päivät ihania ku mennään vain possulla ja riisillä sit menee kaikki sekaisin ja on sika rankkaa kun ei joku sovi eli kokeiltu on peruna,bataatti,aprikoosi,mango,mustikka,maissi,porkkana,kesäkurpitsa, kukkakaali ja ikää 8kk

No pahimmat oireiden aiheuttajat meillä ovat olleet ( ja yleensä ) juurekset, esim. porkkana, hedelmistä sitrustuotteet ja aprikoosi, mango jne... Oletko ollut yhteydessä allergialiittoon tai ravitsemusterapeuttiin millään tavoin? Tutustuisit herkemmin allergioita aiheuttaviin taulukoihin/ turvallisimpiin aineisiin, mitkä eivät välttämättä tietenkään kerro siitä miten sinun lapsesi reagoi.

Kokeilujen väliin pitää jäädä tarpeeksi aikaa ettei edelliset aineet vaikuta reagointiin. Valitettavasti juuri juurekset/ vihannekset/ hedelmät ovat niitä jotka helposti aiheuttavat reagointia ja etenkin jos sisältävät eri käsittely- ja säilyntäaineita eli ovat " tuotuja."

Porkkana keitettynä on jo monille siedettävämpää kuten juurekset yleensä.

Valmisruokien käyttö allergikolle on aika vaikeaa koska sisältävät niin monia eri aineita jotka laukaisevat oireita ja aina ei ole kyse yksittäisestä aineesta vaan myös esim säilöntäaineesta.

Nykyään ei enään suositella tiukkoja diettejä vaan myös allergisoivan aineen käyttöä eli ikäänkuin " siedätyshoitoa".....riippuen tietysti oireiden määrästä ja laadusta.

Yleensä allergikolle sopii normaali kotiruoka; puhtaat kotimaiset tuotteet ( siis ei lisäaineita tai käsittelyaineita paljon )

Prinsessan aarre
Mä suosittelisin, että olisit hetken aikaa kokeilematta yhtään mitään. Saattaisi auttaa siihen, että elimistö alkaisi kestää erilaisia ruoka-aineita. Nimittäin, kyse voi olla ihan siitä, ettei lapsesi välttämättä ole kaikelle allerginen, mutta elimistö on sellaisessa tulehdustilassa, että se puolustautuu kaikkea vierasta vastaan.

Meiän pojalla oli aikoinaan samanmoinen ilmiö, mikään ei oikein tuntunut passaavan. Maissi oli ainut, joka oli todettu sopivaksi pojalle, joten sitten tein niin, että kaksi ellen peräti kolme viikkoa annoin pojalle pelkästään maissia ja rintamaitoa sekä vettä. Elimistö rauhoittui ja sen jälkeen alkoi kaikki sopia. Paitsi maito, vehnä, muna, soija ja pähkinä (tai tota en edes kokeillut), jotka oli verikokeissa todettu.

Lapsesi on kuitenkin vielä niin pieni, että voit aivan rauhassa kokeilla hitaalla tahdilla uusia ruoka-aineita. Ei ole mikään kiire. Ja jos joku ruoka-aine aiheuttaa selkeästi oireita, niin muistathan antaa lapsesi elimistön toipua oireista rauhassa? Mun mielestä hyvä ohje on se, että vain yksi uusi ruoka-aine per viikko. Tuli oireita tai ei.

lääkäri antoi listaa mitä kokeilla ja yksi ruokalaji/viikko,mikään niistä ei sopinut paitsi riisi+possu,kaikki oon itse tehnyt kiitos vinkeistä ajattelinkin nyt pitää "taukoa" kokeiluista,vaikka lääkäri käski aika tiuhaan tahtiin edetä että saataisiin laajennettua ruokavaliota. . .ravitsemusterapeutille pitäisi lähete saada kesäkuun alussa ;)

Minäkään en lähtisi kokeilemaan mitään valmisruokia, niissä kun on kaikenlaista ylimääräistä, että tarjoa ihan puhdasta kotona soseutettua vaan.

Mun tuli mieleen kaura, että voisit sitä kokeilla. Usein on niin että kaura sopii, vaikkei muut viljat sovikaan ja keliakikoillekin tämä usein sopii. Meilläkin on muutama hassu ruoka-aine käytössä (soijamaito, kaura, aprikoosi, banaani, bataatti ja nauta) ja poika 10kk.

Meillä on myöskin maitohappobakteerit käytössä ja niillä olen huomannut ihan selkeästi muutosta suolen paranemiseen. Meillä käytetään gefilus plussaa, joka on maidoton. En edes uskalla antaa pojan olla ilman niitä enää.. Onko teillä nämä käytössä? Ehkä voisit etsiä teille sopivan valmisteen ja olla tuolla ruokavaliolla ja mhb:lla pari viikkoa ja sitten lähteä kokeilemaan uusia?

Tuolla tulikin jo listaa hyvistä lihoista ja viljoista tuon kauran lisäksi. Oletko kokeillut mustikan puhtaana vai kaupan soseena? Meille ei kaupan sose käynyt, vielä pitäisi kokeilla itse tehtynä, jotta saan varmuuden....

Nyt haettu mhb:t ja mennään vain riisi+possu ruoalla,katsotaan jos elämä taasen rauhoittuisi =) .Mustikka oli kotimaista pakkasesta puuron sekaan laitoin,tota kauraa mietin et voikohan kokeilla kun kesällä oli tarkoitus tehdä vehnä/vilja altistuksia että saatais heti paperit kuntoon jos oireita tulee,kuuluukohan kaura myös altistusten joukkoon kenelläkään tästä kokemuksia?

Moi sahei!

Ihan samoilla fiiliksillä. Kun mikään ei käy...! |O
Meillä 6 ja puoli kk syö vaan maissia, kymmenkunta alkaa olla noita kokeiltuja epäsopivia. Aattelin kokeilla tuota totaalista stoppia näissä kokeiluissa, kun mitä se hyödyttää kiusata pientä ja kasvattaa vaan tuota allergialistaa...

Hei!
Meillä on myös allerginen lapsi, on ollut ihan vauvasta saakka. Hänellä vieläkin sopivien ruoka-aineiden lista on lyhyt. Hän oli todella herkkä jo imetys vaiheessa. Minun täytyi myös jättää ruokavaliostani kaikki sellaiset ruoka-aineet pois joista hän sai reaktion. Näin jälkeenpäin ajateltuna lapseni taisi reagoida myös minun rintamaidossani olevaan proteiniin. Elämä oli muutenkin hyvin raskasta tuolloin.
Toivottavasti sinulla on ystäviä joilla on kokemusta allergiasta ja voit jakaa kokemuksiasi heidän kanssaan. Voimia arkeen!

Yhteistyössä