Mitä hitsiä teen 1-vuotiaan kanssa!?

Joka ei malta syödä!? Maidot ja vellit menee pullosta oikein hyvin, mutta sitten ei malteta syödä mitään lusikalla suuhun laitettavaa! Syöttötuolissa ja sitterissä pyörii ja hyörii ja yrittää vängätä pois. Viihdyttämistä olen yrittänyt, ei tepsi, ei lelut eikä mitkään muutkaan.

Onko muita keinoja, lapsi kasvu on niukkaa kun ei malta syödä =(
 
kyllä
hän syö kun on nälkä. Ja kuumalla ei tahdo aikuisellekkaan maistua ruoka. Tuskin vauvasi nälkään kuolee jos ei just kellon aikoja noudatakkaan syömisessään. Juomaa kunhan menee.
 
Mä olen antanut meijän 1veelle oman lusikan käteen, ja saa sillä yrittää myös itse syödä samalla. Sit kuin huomaamatta, kun keskittyy muuhun asiaan, saa ruokaa meneen suuhun.

Joskus taas ei auta mikään, ja annan olla, ei varmasti silloin ole nälkä :) Varmasti sitten maistuu taas seuraava ateria.
 
Meillä oli samanlaista, ja mä todella viihdytin poikaa kaikin keinoin jotta söisi: näytin kuvia lehdistä, pöydässä oli muoviastioita hänen leikittävänään ja joskus jopa annoin hänen syödä jogurttia lääkeruiskun kautta koska se oli hauskaa.

Edelleen (2,5v) hän on huono syömään, mutta ihan hyvin kasvaa. Tuo huonosti syöminen on meillä ainakin geneettistä kun lasten setä, pappa, ja isomammakin eivät kauheasti tykkää syömisestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
meidän alta 1v osaa lappoa jo itse lusikalla suuhun, joten viihtyy oikein hyvin.

annatko toisen syödä itse?
Aina on lusikka kädessä, mutta se lentelee vain ympäri keittiötä. Tuntuu vaan niin omituiselta kun esikoinen söi jo tuon ikäisenä myös itse (suurimmaksi osaksi) ja nyt olen ihan hukassa tämän nuoremman kanssa. Mutta tämä nuorimmainen on vain niin hötkypötky ettei malta... Jospa se joskus menee ohi =)
 
h
Alkuperäinen kirjoittaja Jamzy:
Mä olen antanut meijän 1veelle oman lusikan käteen, ja saa sillä yrittää myös itse syödä samalla. Sit kuin huomaamatta, kun keskittyy muuhun asiaan, saa ruokaa meneen suuhun.

Joskus taas ei auta mikään, ja annan olla, ei varmasti silloin ole nälkä :) Varmasti sitten maistuu taas seuraava ateria.
Just näin meilläkin:) Ja nyt ku on 1v4kk on oppinu kokonaan ite syömään, jee! Ei vaan kande ottaa stressiä, lapsi vaistoo sen. Ja joo, helpommin sanottu ku tehty, tiiän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
hän syö kun on nälkä. Ja kuumalla ei tahdo aikuisellekkaan maistua ruoka. Tuskin vauvasi nälkään kuolee jos ei just kellon aikoja noudatakkaan syömisessään. Juomaa kunhan menee.
Se on kyllä totta, etten itsekään syö paljon mitään näillä ilmoilla, ehkä vaan teen liian suuren numeron syömisestä kun toisella paino nousee muutenkin niukasti.
 
Täällä samanlainen väkkärä. Omaan lusikkaan ei ole vielä innostunut, lentää lattialle alta aika yksikön. Sormiruokaa napostelee mielellään ja itse aina sivusta lykkään jotain lusikalla sekaan. Ruoat yritän miettiä sen mukaan, että saa omilla käsillään syötyä.

Esikoinen oli huono syömään pienenä ja silloin stressasin neuvolan kanssa kilpaa. NYt en suostu enää siihen. Ei se nälkään kuole, vaikka välillä söisikin huonommin.
 
ja
ehdottomasti ei kannata lähteä millekään viihdytys-/lelulinjalle ruokailun aikana. syödessä keskitytään syömiseen ja leikit tehdään muuna aikana. Kyllä lapsi syö, kun nälkä tulee. Ja tosiaan tuo maitopullo vasta muun ruokailun jälkeen (yksivuotiaan voisi kyllä opettaa jo mukistakin juomaan).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Anna maito/vellipullo vasta ruuan jälkeen.
No ehdottomasti näin! Ja selkeät ruokailuajat, eikä mitään ylimääräisiä naposteluja! Tuttipulloa ei tuonikäinen tarvi enää ollenkaan!
Meillä on pulloa annettu aamulla ja välipaloilla, ei ennen ruokaa, eikä sen jälkeenkään ja sydään säännöllisesti! Ja se pullo pitäisi pistää jo pois, tiedän, mutta mitäs minä sitten annan? Kun en saa jugurttia, kaurapuuroa tms (mistä sen maidon saisi) syömään kun on vaan sellainen hötkyiliä..
 
Meillä sama vika. Huonosyömäinen pikkuneiti perheessä. Ikää 1v 2kk. Heti kun on maha hieman täyttynyt, niin pois vaan syöttötuolista..ja sitten kun tulee sanomista, niin ruokaa ei kyllä saa menemään enää yhtään. Lusikalla ei syö vielä itse. Muutama puurolusikallinen pahimpaan nälkään saattaa mennä oma-alotteisesti neidillä, mutta kyllä se lusikka aika nopsaan siellä lattialla on. samoin sormiruoka alkaa lennellä siinä vaiheessa, kun ei enää huvita pöydässä istua....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kettujen kettu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Anna maito/vellipullo vasta ruuan jälkeen.
No ehdottomasti näin! Ja selkeät ruokailuajat, eikä mitään ylimääräisiä naposteluja! Tuttipulloa ei tuonikäinen tarvi enää ollenkaan!
Meillä on pulloa annettu aamulla ja välipaloilla, ei ennen ruokaa, eikä sen jälkeenkään ja sydään säännöllisesti! Ja se pullo pitäisi pistää jo pois, tiedän, mutta mitäs minä sitten annan? Kun en saa jugurttia, kaurapuuroa tms (mistä sen maidon saisi) syömään kun on vaan sellainen hötkyiliä..
"kun on vaan sellainen hötkyilijä" .. mun on pakko sanoo et tätä mä en ymmärrä, koska meillä on erittäin vilkas 11,5kk poika ja kyllä hän malttaa ruokapöydässä syödä, mikäli hän saa itse osallistua ruokailuun vaikka sormin.
Sotkuista viis ne saa siivottua ja lapsi oppii syömään - mitenkäs muutenkaan.
Lusikallalakin syö jo oikein mallikkaasti.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja kettujen kettu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Anna maito/vellipullo vasta ruuan jälkeen.
No ehdottomasti näin! Ja selkeät ruokailuajat, eikä mitään ylimääräisiä naposteluja! Tuttipulloa ei tuonikäinen tarvi enää ollenkaan!
Meillä on pulloa annettu aamulla ja välipaloilla, ei ennen ruokaa, eikä sen jälkeenkään ja sydään säännöllisesti! Ja se pullo pitäisi pistää jo pois, tiedän, mutta mitäs minä sitten annan? Kun en saa jugurttia, kaurapuuroa tms (mistä sen maidon saisi) syömään kun on vaan sellainen hötkyiliä..
Häh? Mukista sen maidon/veden annat..hörppyytät,annat nokkamukin,tai ostat taikamukin tai..?
Meillä 10kk menee viel illalla maitoa pullosta, ja aamulla joskus myös,
mutta muuten ihan ite juo taikamukista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja primrose:
Meillä sama vika. Huonosyömäinen pikkuneiti perheessä. Ikää 1v 2kk. Heti kun on maha hieman täyttynyt, niin pois vaan syöttötuolista..ja sitten kun tulee sanomista, niin ruokaa ei kyllä saa menemään enää yhtään. Lusikalla ei syö vielä itse. Muutama puurolusikallinen pahimpaan nälkään saattaa mennä oma-alotteisesti neidillä, mutta kyllä se lusikka aika nopsaan siellä lattialla on. samoin sormiruoka alkaa lennellä siinä vaiheessa, kun ei enää huvita pöydässä istua....
Meillä kans jaksetaan olla paikallaan sen 2min ja sitten pitäis päästä pois. Kun ipana on muutenkin sellainen että kyllästyy kaikkeen ihan hetkessä, ei pelkästään syömäjutuissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja kettujen kettu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Anna maito/vellipullo vasta ruuan jälkeen.
No ehdottomasti näin! Ja selkeät ruokailuajat, eikä mitään ylimääräisiä naposteluja! Tuttipulloa ei tuonikäinen tarvi enää ollenkaan!
Meillä on pulloa annettu aamulla ja välipaloilla, ei ennen ruokaa, eikä sen jälkeenkään ja sydään säännöllisesti! Ja se pullo pitäisi pistää jo pois, tiedän, mutta mitäs minä sitten annan? Kun en saa jugurttia, kaurapuuroa tms (mistä sen maidon saisi) syömään kun on vaan sellainen hötkyiliä..
Häh? Mukista sen maidon/veden annat..hörppyytät,annat nokkamukin,tai ostat taikamukin tai..?
Meillä 10kk menee viel illalla maitoa pullosta, ja aamulla joskus myös,
mutta muuten ihan ite juo taikamukista.
Siis minä varmaan kuulostan ihan tyhmälle akalle, mutta kun en saa sitä lasta juomaan edes pulloon laitettavasta "nokkaosasta", siis se valkea. Siitä tulee liian paljon kerralla. Ja sitten taas taikamukista ei osaa imeä, kun on liian tiivis, siis täytyy imeä tosi kovasti ennen kuin sieltä tulee mitään. Kai vaan täytyy sitkeästi yrittää ja antaa aikaa..
 
Mä oonkin tehnyt, etten anna lämpimien ruokien välissä mitään välipalaa. Jos se saisi ruuan paremmin maistumaan, kun alkaisi jo olla oikeesti nälkä. Välillä toimii ja välillä ei. Mutta, kai jotkut lapset on vaan huonompisyömäisiä kun toiset. Pitäs osata olla stressaamatta. Välillä kun kattoo, mitä paljon pienemmät lapset syö, niin kyllä meidän neiti napostelee niin varpusen annoksia niihin verrattuna :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tue tyynyllä esim. ei pääse pois tuolista.
Pullot pois näkyvistä, annetaan vasta kun on syönyt.
Mutta sepäs tässä ihmetyttääkin kun ei ole tapana ollut ruuan jälkeen antaa pulloa tai jälkiruokaa, että sen takia jättäisi syömisen. Vettä on ollut ruoka juomana.
 
..ja mukista juodaan välillä oikein hyvin. välillä taas ei. sitten kun ei huvita, niin lentelee maidotkin. No, hyvää asennetta..siivoomallahan sen keittiön saa taas siistiksi ... Eiköhän ne jossain vaiheessa opi :D
 
Mä lopetin kokonaan maidon antamisen päivällä mun yksivuotiaalta kun alkoi olla niin tuttipulloriippuvainen ettei syönyt mitään muuta. Viikon verran protestoi ja sen jälkeen alkoi syömään (vihdoin!) isoja annoksia tavallista kotiruokaa. Maito ei edelleenkään kelpaa nokkamukista, mutta kyllä se varmaan siihenkin tottuu. Onneksi vesi menee nokkamukista hyvin. Aamulla ja illalla saa vielä pullosta maitoa ja velliä.

Niin ja sormiruokailu auttaa meilläkin välillä ja näköjään myös se että joku toinen syöttää niin ettei äiti ole paikalla! :D Hoitopaikassa nimittäin syö tosi hyvin!
 

Yhteistyössä