Mitä haittaa jos konttaus jää välistä?

  • Viestiketjun aloittaja omena
  • Ensimmäinen viesti
omena
Meiän 9kk poitsia on saanu kävelyttää, sormista kiinni pitäen, kuukauden verran. Nyt jo vähän itekin hapuilee askeliä.
Onko siitä mitään haittaa jos nyt sitten konttaus jää välistä ja siirtyy suoraan kävelyyn ryömimisestä?
 
vieras
Meillä esikoisella jäi myös konttaus kokonaan välistä. Häntä sai myös 8kk:den ikäisestä asti kävelyttää. oppi kävelemään vuoden ikäisenä. En näkisi että mitään haittaa on vaikka ei kontannut.
 
Mun esikoinen lähti kävelemään 8kk iässä, ei ryöminyt eikä kontannut silloin vielä. Parin viikon kävelyn jälkeen näki pikkuserkkunsa konttaavan, minkä seurauksena päivässä oppi ryömimään. Viikkoa myöhemmin oppi myös konttaamaan. Eli vähän meni väärässä järjestyksessä, mutta oppi kaikki kuitenkin.
 
kuultua juttua
Neuvolantäti sanoi, että ryömimisen jääminen välistä ei ole niin iso juttu kun konttaamisen. Jotenkin ymmärsin, että liittyisi vartalon hallintaan ym.... Mutta oikeasti en tiedä, kuulopuhettahan tuo on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuultua juttua:
Neuvolantäti sanoi, että ryömimisen jääminen välistä ei ole niin iso juttu kun konttaamisen. Jotenkin ymmärsin, että liittyisi vartalon hallintaan ym.... Mutta oikeasti en tiedä, kuulopuhettahan tuo on.
Meillä esikoinen oppi konttaamaan vasta 1-v. on kyllä hieman kömpelö ja on kulkenut toimintaterapiassa sen vuoksi.
Näprää kyllä käsillään tosi taitavasti, että taitaa olla lähinnä kiinnostuksen kohteista ja motivaatiosta kiinni tuo taitaminen... :whistle:
 
vieras
meidän lapsi ei koskaan ole ryöminyt eikä kontannut oikein. Oppi vasta kävelemään, ehkä se vielä konttaamaankin oppii... vähän huolettaa lapsen tuleva kehitys, mut yritän olla stressaamatta.
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
ei aina mut yleensä jonkinasteisia oppimisavaikeuksia ,hiihtäminen yms liikkuminen missä tarvii 'ristiinkytkettyjä' liikkeitä hankalaa
En ymmärrä tätä argumenttia? Meinaatko, että myöhemmin nää on hankalia? En oikein jaksa uskoa. Eikä kai n. 1-vuotiaan vielä ole tarkoituskaan opetella hiihtämään.

Ei kun joo, nyt ymmärsin. Joutuu siis alusta asti opettelemaan ristikkäiskäytännön. Mut hiihtäähän voi tasavedoinkin? Onko paljon muita tilanteita, jossa tota taitoa tarvitaan?

Mitä järjellä kuvittelisin, ni suoraan ryömimästä kun nousee pystyyn voi tasapaino olla vähän haussa. Mutten ennen ole kuullut, että jonkin vaiheen pois jättämisestä olisi haittaa.
 
Meidän kuopus on pikkukeskonen, joten hänen kehitystään seurattiin muutama ensimmäinen vuosi oikein suurennuslasilla. Hän myös pyrki suoraan kävelemään ryömimisen jälkeen. Siinä vaiheessa fysioterapeutti määräsi heti muutaman ekstraterapiakerran juuri konttauksen opetteluun. Hän sanoi, että on mahdollista, että myöhemmin seuraa juuri tässä ketjussa aiemminkin mainituja oppimisvaikeuksia, jos konttaus jää välistä pois. Hän piti siis konttausvaihetta varsin tärkeänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
ei aina mut yleensä jonkinasteisia oppimisavaikeuksia ,hiihtäminen yms liikkuminen missä tarvii 'ristiinkytkettyjä' liikkeitä hankalaa
En ymmärrä tätä argumenttia? Meinaatko, että myöhemmin nää on hankalia? En oikein jaksa uskoa. Eikä kai n. 1-vuotiaan vielä ole tarkoituskaan opetella hiihtämään.

Ei kun joo, nyt ymmärsin. Joutuu siis alusta asti opettelemaan ristikkäiskäytännön. Mut hiihtäähän voi tasavedoinkin? Onko paljon muita tilanteita, jossa tota taitoa tarvitaan?

Mitä järjellä kuvittelisin, ni suoraan ryömimästä kun nousee pystyyn voi tasapaino olla vähän haussa. Mutten ennen ole kuullut, että jonkin vaiheen pois jättämisestä olisi haittaa.
kaikki sellaset missä ei mennä tasavedoin...liikkumisessa siis. pyöräilyssäkin.. en edelleenkään väitä että kaikille tulee ongelmia, mutta muutamatkin tuttavat ovat fysioterapeuttia moikanneet lapsen kanssa konttaus asioissa.
 
Lukihäiriöönhän se konttaamattomuus ainakin oli yhteydessä. Ja tänään oli Aamulehdessä muutenkin liikunnallisuuden ja lukemisen yhteydestä. Oli joku Kajaanissa tehty tutkimus.

Mutta peli ei varmasti ole menetty vaikka vauvana konttaakaan, vaan sen voi opetella myöhemminkin. Ja tosiaan, jos myöhempikin liikunnan harrastaminen tukee lukemaanoppimista, niin panostaa sitten siihen liikuntaan lapsen kasvaessa.
 
Sariel
no tuskinpa mitään. exän poikakin lähti suoraan kävelemään ja ihan normaali yläasteikäinen on. itse tosin en kontannut vaan ryömisin käsillä itseäni vetäen, kuulemma :snotty:
 
Sariel
Alkuperäinen kirjoittaja Tatitar:
Meidän kuopus on pikkukeskonen, joten hänen kehitystään seurattiin muutama ensimmäinen vuosi oikein suurennuslasilla. Hän myös pyrki suoraan kävelemään ryömimisen jälkeen. Siinä vaiheessa fysioterapeutti määräsi heti muutaman ekstraterapiakerran juuri konttauksen opetteluun. Hän sanoi, että on mahdollista, että myöhemmin seuraa juuri tässä ketjussa aiemminkin mainituja oppimisvaikeuksia, jos konttaus jää välistä pois. Hän piti siis konttausvaihetta varsin tärkeänä.
Ai... No itselläni koulussa meni kiitettävästi ja äö on normaalia korkeampi. Tosin mulla oli puhevaikeuksia ekaluokalle asti, mutta kuitenkin olen kirjoittamisessa normaalia lahjakkaampi. Onko tosta jotain tutkimustuloksia vai mihin perustuu?
 
vieras
Aivotoiminta tarvitsee myös ristiliikettä, esimerkiksi kahdeksikon piirtäminen pystyyn tai poikittain on hyvää harjoitusta konttaamisen ohella.
Konttaaminen on tärkeää osata, sillä pikkulapsella aivot kehittyvät nopeimmin, ja ristiliikkeen hallinta auttaa juuri mm. oppimisessa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tatitar:
Meidän kuopus on pikkukeskonen, joten hänen kehitystään seurattiin muutama ensimmäinen vuosi oikein suurennuslasilla. Hän myös pyrki suoraan kävelemään ryömimisen jälkeen. Siinä vaiheessa fysioterapeutti määräsi heti muutaman ekstraterapiakerran juuri konttauksen opetteluun. Hän sanoi, että on mahdollista, että myöhemmin seuraa juuri tässä ketjussa aiemminkin mainituja oppimisvaikeuksia, jos konttaus jää välistä pois. Hän piti siis konttausvaihetta varsin tärkeänä.
Mä oon jostain kans kuullu tota että vois tulla oppimisvaikeuksia, jos jättää konttaamatta, mutta eipä tota voi oikein pakottaa kontaamaan. Mallia konttaukseen kyllä näkee kavereitten lapsilta, mutta kävely vaan kinnostaa! =)
 
Eiköhän ne lapset jossain vaiheessa opi konttaamaan. Minäkin osaan, vaikka siirryin ryömimisestä kävelyyn suoraan. Nämä ongelmat koskevat vain niitä, jotka eivät tosiaan osaa
ollenkaan kontata... Se että oppii/ tekee asiat eri järjestyksessä ei ole ongelma.

Olen ollut liikunnallinen ja nopea oppimaan, vaikka sen konttaamisen jätin vauvana väliin. Osaan toki kontata. Opin lukemaan ja laskemaan ennen 4-vuotissynttäreitä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tatitar:
Meidän kuopus on pikkukeskonen, joten hänen kehitystään seurattiin muutama ensimmäinen vuosi oikein suurennuslasilla. Hän myös pyrki suoraan kävelemään ryömimisen jälkeen. Siinä vaiheessa fysioterapeutti määräsi heti muutaman ekstraterapiakerran juuri konttauksen opetteluun. Hän sanoi, että on mahdollista, että myöhemmin seuraa juuri tässä ketjussa aiemminkin mainituja oppimisvaikeuksia, jos konttaus jää välistä pois. Hän piti siis konttausvaihetta varsin tärkeänä.
Minua kiinnostaisi, miten tuota konttaamista sitten opetellaan/opetetaan? Meidän jätkä alkaa huutamaan heti, kun laittaa konttausasentoon ja makuulta nousee istumaan ja siitä vain "peppukiitää".

Neuvolassa sanottiin, että ei saisi antaa olla istuaallaan vaan makuullaan, ettei tuo peppukiito vahvistuisi, mutta minkäs teet, kun makuultaankin nousee istumaan. Ja nousee kyllä jo seisomaankin ja käveleekin muutamia askeleita.
 

Yhteistyössä