mitä ette syöttäisi lapsellenne?

Moi! Tännekin puolelle me sitten pari päivää sitten siirryttiin!

Eli mulla siis just vuoden täyttänyt pikku prinsessa. Tässä mietiskelin tätä ruokapuolta ja nythän saa sitten antaa jo kaikkea lapselle, vai saako. Onko mitään mitä ei saisi vieläkän antaa tai te itse ette antaisi?

pahasilmä
Pienille tytöille ei kai kannattas syöttää ranskalaisia perunoita. Jossain oli, että ne aiheuttaa rintasyöpää, siis ihan pienenä altistuminen.

Hih. On meidän tyttö vähäsen niitä syönyt. Pari kappaletta. :D

No periaatteessa tyttö saa syödä kaikkee, mikä maistuu :p Ihan "normaaleilla" kotiruuilla elellään ja silloin tällöin herkutellaan! Täysin uusia ruoka-aineitakin tulee vielä joskus vastaan, mutta koskaan ei oo mistään tullu mitään, joten aika vapaasti annan neidin syödä, jos vain maistuu.

Miskan äiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 13:16 vieras kirjoitti:
Tietenkin kovin suolaiset ja ylimakeat jutut, noh, saa maistaa, mutta ei sen enempää vielä.
Mä en oo antanu maistaa mm. sipsejä ja karkkia, koska tiedän että sitten niitä menee kuitenkin enemmän. Parempi ettei tiedä sellaisia edes olevan, niin ei osaa kaivata.

Mä en oo antanu pojalle siis karkkia, shipsejä yms. ja mehuakin annoin vasta nyt kesällä. Myöskään simpukoita ja muita mereneläviä kalaa lukuun ottamatta ei olla syöty, katkarapua poika maisto mutta ei tykänny. Myöskään kraavilohta poika ei ole syöny eikä myöskään kaupan savukalaa, itse savustettua säi nyt mökillä. Kovin maustetut ruuat ei meillä pojalle maistu, joten liha pitää ostaa marinoimattomana. Ja pojalla ikää himpun verran vajaa 2v.

Meillä toinen lapsista ei tykkää kovin voimakkaasti maustetusta ruuasta, mutta toinen maistaa välillä chilimurskaakin ruuan seassa (omasta tahdostaan).

Meillä aloitettiin karkkipäivä, kun nuorempi täytti 2 vee. Syynä tähän oli uskomatooman suuri kiinnostus kaikkea makeaa kohtaan (pullat, kakut sun muut), joten nyt saa rasiallisen xsylitol-karkkeja lauantaisin. Makeaa ei juuri muuten syödäkään, mitä näin kesäkuumalla jätskiä. Mehuja saavat harvoin, janojuomaksi juodaan vettä.

Hyvin kuumalla ilmalla myös lapselle pitää antaa suolaa, että hänen eletrolyyttitasapainonsa säilyisi hikoilun lisäännyttyä. Ruotsissa on monta lasta joutunut sairaalahoitoon näiden helteiden aikaan, koska niin monien vanhempien mielestä suola on myrkkyä. Eihän mitään sipsejä tarvi syöttää, mutta pieni suolalisä ruokaan on tarpeen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 14:40 Miskan äiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 13:16 vieras kirjoitti:
Tietenkin kovin suolaiset ja ylimakeat jutut, noh, saa maistaa, mutta ei sen enempää vielä.
Mä en oo antanu maistaa mm. sipsejä ja karkkia, koska tiedän että sitten niitä menee kuitenkin enemmän. Parempi ettei tiedä sellaisia edes olevan, niin ei osaa kaivata.
Mä en oo antanu pojalle siis karkkia, shipsejä yms. ja mehuakin annoin vasta nyt kesällä.
No 1-2-vuotiaalle herkkujen antaminen on täysin vanhemmista kiinni, joten kyllä minä säännöstelen sitä maistamista ja kokeilua. On siis saanut tyyliin kaksi sipsiä tai yhden suklaapalan joskus harvoin silloin tällöin. Eikä niitä mene yhtään enempää kuin mitä minä vanhempana päätän antaa, joten ei ole meillä huolta ylisyönneistä...

Muutenkaan en usko lapsen viettävän päiviään "kaipaamalla" makeisia, herkut tulevat aina spontaanina yllätyksenä eikä noin pieni uskoakseni vitä aikaansa haaveilemalla herkuista. Pyytääkään ei niitä osaa, joten herkuttelu ei ole meillä minkäänlainen ongelma! :)

DIRT
kaikkea olen antanut mitä itsekin syön. nyt ei tuu mieleen mitä en antais maistaa. meillä on syöty ranskiksiakin ihan ateriana, viimeksi tänään ravintolassa nauravat nakit veteli naamaan. en ole kovin tarkka ruoasta kunhan kohtuudessa pysytään.

kuu
Kaikkea kohtuudella, mitä muukin perhe syö. Ei tavallisesti syödä mitään kakkuja ja karkkeja, mutta saapi puolitoistavuotias oman kokoisen annoksensa jos kerran muutkin.

Lihaa en anna koska olemme kasvissyöjiä. Sitten saa jos itse joskus pyytää.

Mielestäni lapsen voi opettaa siihen, että kohtuudella saa joskus jotain herkutteluakin olla. Tiedän yhden tytön joka alkoi saamaan vasta 3v alk. herkkuja niin onkin sit tosi perso makeelle. Kylässäkin vetelis kaikki hyvät pöydästä ennen muita. mutta jos lapsen opettaa siihen, että vähän voi ottaa niin hän oppii kyllä siihen. Äiti x4

"Kuu": ihan mielenkiinnosta, millä ruoka-aineilla huolehditte siitä, että lapsi saa tarvitsemansa proteiinit kasvua varten? Kun kerran lihaa ette anna... kaverini on myös kasvissyöjä, mutta lapselle antaa lihaa juuri tämän kasvu-asian takia.

Alkuperäiseen kysymykseen, meidän poika on aina välillä saanut maistaa muutaman ranskalaisen ja suklaata. Siinä hänen herkkunsa sitten ovatkin, pullaa tms. ei saa allergioiden vuoksi. E

i ole saanut sellaisia ruoka-aineita, joista meillä ei laiteta yleensä muutenkaan ruokaa, kuten maksaa, sieniä, poroa, mereneläviä (kala tietysti poikkeuksena).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 19:42 DIRT kirjoitti:
kaikkea olen antanut mitä itsekin syön. nyt ei tuu mieleen mitä en antais maistaa. meillä on syöty ranskiksiakin ihan ateriana, viimeksi tänään ravintolassa nauravat nakit veteli naamaan. en ole kovin tarkka ruoasta kunhan kohtuudessa pysytään.
Samoilla linjoilla myös meillä ollaan! Turhaa stressata joka suupalaa... Pääasiassa syödään terveellistä kotiruokaa, mutta on sitä ehditty jo käydä tytön kanssa mäkkärillä lasten ateriaakin maistamassa :whistle: ;)

Meillä ei syödä maksaa missään muodossa. Eikä mitään ällöä kuten katkaravut, sienet, sinappi, piimä, lauantaimakkara... Lapsi saa kaikkea mitä minäkin. Normaalia ruokaa syödään, mutta myös mehuja, jäätelöä ja karkkia sillointällöin. Meillä pestään myös hampaita. Kovin tulisia ruokia en anna. Jos käymme joskus esim. gebabilla, annan lapsille kaupan purkkiruokaa sinä päivänä. :p

Yhteistyössä