Mitä et tiedä keskosista?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
mamma
mä olen aika supistusherkkä,esikoinenkin meinasi syntyä 2kertaa liian aikaisin,mutta oli tuuria matkassa. nyt on rv 26+3 jos tämä nyt syntyisi mitkä olisivat mahdollisuudet jäädä henkiin ja kuinka suuret mahdollisuudet että lapsi ei saisi mitään kehitysvammaa. millä rv. syntyneistä voidaan sanoa että aika varmasti jää jo henkiin,vai voiko millään ennen täysiaikaisuutta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
mä olen aika supistusherkkä,esikoinenkin meinasi syntyä 2kertaa liian aikaisin,mutta oli tuuria matkassa. nyt on rv 26+3 jos tämä nyt syntyisi mitkä olisivat mahdollisuudet jäädä henkiin ja kuinka suuret mahdollisuudet että lapsi ei saisi mitään kehitysvammaa. millä rv. syntyneistä voidaan sanoa että aika varmasti jää jo henkiin,vai voiko millään ennen täysiaikaisuutta?
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=66
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
mulla on kaksi keskoslasta. toinen syntyi alle kilon painoisena rv:lla 29+5(2kk teholla) ja toinen oli just ja just keskonen. itse en kyllä häntä keskosena pidä.:) sitä en hyväksy että teholla vauvojen tuttiin laitetaan sokerilientä että rauhoittuvat! |O
Ei sitä siihen laiteta mitenkään rauhoittamiseksi, vaan sokeri on oikein älyttömän hyvä "kipulääke". Eli vauvan parasta siinä ajatellaan.
ahaa..no enpä kyllä tuollaista ole kuullut..
sokerilientä käytetään täysiaikaisillakin vauvoilla kivunlievitykseen. jalkapohjasta otettava verikoe on aika kivulias toimenpide :(
joo tiedän sen. mutta kun laittoivat sitä vaikkei mitään toimenpiteitä olisi tehtykään.
Meillä annettiin yliaikaiselle keltaiselle lapselle sokerilientä suuhun että alkoi imemään tissiä..ei muuten hokannut :whistle:
 
pera
mä en tiedä oliko lapsemme keskonen. syntyi 36+2, painoa 2070g SGA-lukee kortissa. neuvolassa käytettiin alussa hetken aikaa korjattua ikää, mutta täällä palstalla kuulema vauvamme ei ole keskonen. on paljon mitä en tiedä niistä, mutta tuo kysymys on rakkain mulle.
 
miltski
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
mulla on kaksi keskoslasta. toinen syntyi alle kilon painoisena rv:lla 29+5(2kk teholla) ja toinen oli just ja just keskonen. itse en kyllä häntä keskosena pidä.:) sitä en hyväksy että teholla vauvojen tuttiin laitetaan sokerilientä että rauhoittuvat! |O
Ei sitä siihen laiteta mitenkään rauhoittamiseksi, vaan sokeri on oikein älyttömän hyvä "kipulääke". Eli vauvan parasta siinä ajatellaan.
Näin juuri! Teholla pojan kanssa ollessa, näin kun tosi pienille tehtiin todella kivuliaita toimenpiteitä ja silloin tuota sokerilientä annettiin. Myös usein on niin, että kun ei tiedetä mikä vauvaa vaivaa niin ei saa antaa ollenkaan maitoa, niin tuo sokeriliemi nostaa verensokeria edes hiukan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Niin mikäs tuo korjattu ikä on?
jos lapsi syntyy esim. rv35 niin kahden kuukauden iässä lapsi on vasta 1kk ikäinen korjatussa iässä. Eli kehitystä seurataan tuon korjatun iän perusteella. Yleensä 1v asti. Korjattu ikä lasketaan lasketusta ajasta. Keskonenhan on vielä "kesken". Kasvukäyrät ovat usein korjatun iän mukaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mksi joillekin syntyy kaikki lapset keskosena?
Mulle ensimmäinen lapsi syntyi keskosena pahan raskausmyrkytyksen takia aikaisilla viikoilla. Toinen syntyi aikaisin kun virtaukset oli niin huonot, varsinaista myrkytystä ei tullut. Toivottavasti tässä kolmannessa raskaudessa päästään loppuun asti ilman ongelmia.:)
 
mamma
kiitos linkistä. en ole enään ihan niin kauhuissani kun tiedän että pikkuisella olisi jo hyvät mahdollisuudet selviytyä :) meille siis taitaa tulla vauva =) mä oon niin peännyt tota ennen aikaista syntymää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
kiitos linkistä. en ole enään ihan niin kauhuissani kun tiedän että pikkuisella olisi jo hyvät mahdollisuudet selviytyä :) meille siis taitaa tulla vauva =) mä oon niin peännyt tota ennen aikaista syntymää.
Ja kantsii tulla tuolla kevyt palstalla käymään.:) Siellä meitä keskosten äitejä on paljon ja sieltä saat paljon tietoa.:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pera:
mä en tiedä oliko lapsemme keskonen. syntyi 36+2, painoa 2070g SGA-lukee kortissa. neuvolassa käytettiin alussa hetken aikaa korjattua ikää, mutta täällä palstalla kuulema vauvamme ei ole keskonen. on paljon mitä en tiedä niistä, mutta tuo kysymys on rakkain mulle.
SGA= Small for Gestational = pieni sikiöikään nähden
 
pera
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pera:
mä en tiedä oliko lapsemme keskonen. syntyi 36+2, painoa 2070g SGA-lukee kortissa. neuvolassa käytettiin alussa hetken aikaa korjattua ikää, mutta täällä palstalla kuulema vauvamme ei ole keskonen. on paljon mitä en tiedä niistä, mutta tuo kysymys on rakkain mulle.
SGA= Small for Gestational = pieni sikiöikään nähden
kyl mä tuon tiedän, pieni viikkoihin nähden, mutta oliko keskonen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vastaan itse ensin. en tiennyt että keskoset opetetaan syömään tuttia sairaalassa. minulle oli sanottu että tutin saa antaa vasta lapsen ollessa 1kk ikäinen. Keskolassa tutti annettiin lapselle kuitenkin heti.
No empä oo koskaan kuullu moista, et vauvan pitäis olla 1kk ikäinen saadessaan tuttia ruveta syömään :eek: Hä?
Kyllä täälläpäin ainakin annetaan tutti jo laitoksella vauvalle, jos äiti niin haluaa.
 
tiedän
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vastaan itse ensin. en tiennyt että keskoset opetetaan syömään tuttia sairaalassa. minulle oli sanottu että tutin saa antaa vasta lapsen ollessa 1kk ikäinen. Keskolassa tutti annettiin lapselle kuitenkin heti.
tutin syöminen nostattaa imemisrefleksejä, jotka voiivat olla heikkoja keskosilla. Osa keskosista joutuvat olemaan sairaalassa pitkään syömisharjoittelussa.
 
4mama
lähinnä hämmästelen sitä, että keskosille suositellaan lisäruuan aloittamista paljon aikasemmin kuin täysiaikaisina syntyneille. eihän ole mitään järkeä pitää pelkälllä maidolla 7 kg painosta 3kk ikäistä ja samaan aikaan pieni 3kg:n keskonen vetää jo lihapottuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pera:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pera:
mä en tiedä oliko lapsemme keskonen. syntyi 36+2, painoa 2070g SGA-lukee kortissa. neuvolassa käytettiin alussa hetken aikaa korjattua ikää, mutta täällä palstalla kuulema vauvamme ei ole keskonen. on paljon mitä en tiedä niistä, mutta tuo kysymys on rakkain mulle.
SGA= Small for Gestational = pieni sikiöikään nähden
kyl mä tuon tiedän, pieni viikkoihin nähden, mutta oliko keskonen?
Mie jos en nyt ihan väärin oo koulussa oppinu, nii 22-36viikoset on keskosia ja täysaikasia 37-42. Korjatkaa jos oon väärässä:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
mulla on kaksi keskoslasta. toinen syntyi alle kilon painoisena rv:lla 29+5(2kk teholla) ja toinen oli just ja just keskonen. itse en kyllä häntä keskosena pidä.:) sitä en hyväksy että teholla vauvojen tuttiin laitetaan sokerilientä että rauhoittuvat! |O
meidän kaksoset syntyi rv26 ja alle kilon painoisin ja ovat siis pikkukeskosia. teholla meni melkein 2kk ja vielä 2kk jatkohoidossa.

sokerilieimi annetaan kivunlievitykseksi toimenpiteiden yhteydessä ja minusta sen sai antaa sen verran paljon kipua pienet jotuvat kärsimään. oletko todella noin pienen keskosen äiti kun suhtaudut noin jyrkästi lapsen hoitoon ja kivunlievitykseen
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4mama:
lähinnä hämmästelen sitä, että keskosille suositellaan lisäruuan aloittamista paljon aikasemmin kuin täysiaikaisina syntyneille. eihän ole mitään järkeä pitää pelkälllä maidolla 7 kg painosta 3kk ikäistä ja samaan aikaan pieni 3kg:n keskonen vetää jo lihapottuja.
keksoslapsilla on suurempi tarve saada lisäravinteita proteiinia, rasvoje jne. ja samssa iässä ne ruuat aloitetaan kun tavallisilleki vauvoille, mutta kun toi meidänkin 5,5kk painaa vaan 4 kg niin onhan se pienen näköinen syömään lihaa ja perunaa.
 

Yhteistyössä