mitä eroa on kappalaisella ja seurakuntapastorilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
onko kappalainen kappeliseurakunnan pappi?

Mä googletin...

Wikipedia:

vakinainen pappi, jota tuomiokapitulilla ei ole oikeutta siirtää tarveharkintaisesti toiseen seurakuntaan.

Kappalaisen virkojen vähyys verrattuna seurakuntapastorin virkoihin on perua vanhasta menettelystä, jolla seurakuntakirkkoa tai kappelia kohti oli vain yksi riittävää kokemusta ja suoritettua kirkollista jatkokoulutusta edellyttävä papinvirka, jona toimi juuri kappalaisen virka. Näin turvattiin, että jokaista kirkkoa kohti oli vähintään yksi kokenut pappi.

periaatteessa voisi sanoa että kappalainen on paremmin koulutettu, kappalaisen on pitänyt suorittaa pastoraalitutkinto, teologian maisterin ja pappisvihkimyksen lisäksi, jotka riittää siis seurakuntapapin viran saamiseksi

Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
onko kappalainen kappeliseurakunnan pappi?

Mä googletin...

Wikipedia:

vakinainen pappi, jota tuomiokapitulilla ei ole oikeutta siirtää tarveharkintaisesti toiseen seurakuntaan.

Kappalaisen virkojen vähyys verrattuna seurakuntapastorin virkoihin on perua vanhasta menettelystä, jolla seurakuntakirkkoa tai kappelia kohti oli vain yksi riittävää kokemusta ja suoritettua kirkollista jatkokoulutusta edellyttävä papinvirka, jona toimi juuri kappalaisen virka. Näin turvattiin, että jokaista kirkkoa kohti oli vähintään yksi kokenut pappi.

Wikipedia:

Seurakuntapastorin virkaan voi hakea myös teologian maisteri, jolla ei ole pappisvihkimystä.

Kappalainen valitaan seurakunnan virkaan äänestyksellä ja pastori on tuomiokapitulin vapaasti "siirreltävä" Mun käsittääkseni koulutuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja kirkossa töissä:
Kappalainen valitaan seurakunnan virkaan äänestyksellä ja pastori on tuomiokapitulin vapaasti "siirreltävä" Mun käsittääkseni koulutuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa

Kyllä siltä osin että kappalaisen virkaan valittavalla tulee olla pastoraalitutkinto suoritettuna.
Kappalaisen virkaan ei myöskään voida valita tuttuuden perusteella kuten usein seurakuntapastorin virkaan vaan valinnassa painaa ennenkaikkea pätevyys ts. valittua pätevämmäksi itsensä kokeva voi valittaa tuomiokapitulin päätöksestä.
Seurakuntapastorin virkaan voidaan suoraan määrätä joku ilman että virka julistetaan avoimeksi, kappalaisen virka on aina laitettava viralliseen hakuun.

Alkuperäinen kirjoittaja kirkossa töissä:

Valitaan toki äänestyksellä, mutta aanestystä enemmän painaa hakijan pätevyys. Jos itsensä äänestyksen voittanutta pätevämmäksi kokeva hakija tekee valituksen tuomiokapituliin, asia tutkitaan ja pätevin hakija lopulta saa viran.

Yhteistyössä