mitä ajattelet aikuisesta naisesta, joka ei osaa uida?

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kuuluu kategoriaan jokaisen oma asia, mitä se kenellekään kuuluu. Koskaan ei voi tietää esim ihmisen taustaa, et onko joku paha muisto taustalla ettei veteen halua mennä/opetella uimaan, mutta mitäs siitä, ei kellään oo oikeutta alkaa päätänsä aukoon tollasesta aiheesta.
 
amanda
en mitään. ei meidän mummokaan osaa ajaa pyörällä.

ui käsipohjaa, siitä sitten käyttämään käsiä: eteen yhteen, sivuille. laita kämmenet kuopaksi ja vedä niillä itseäsi eteenpäin. pidä jalat vierekkäin ja potki vauhtia.
 
plm
Olisi syytä opetella jos aikoo yhtäänkään liikkua veden lähettyvillä. Viedä lapsia uimaan, mennä veneellä jonnekin, mennä Ruotsin/Tallinnan risteilylle, sisävesiristeilylle tms. Uimataidosta ei ainakaan haittaa ole.
 
Samaa ku aikuisesta miehestä joka ei osaa uida. Eli en juuri mitään. Kaikki vaan ei osaa. Se on kyllä harmi, minä ite ku tykkään uida ja pulikoida ni jotenki ajattelen että he jäisivät jostain kivasta paitsi, ei ehkä omasta mielestään.

Mun ukko ei osaa uida, on se jonkin verran yrittäny opetella ja muutaman metrin uikin (tai no oikeammin räpiköi..). Sille vesi on kans vähän ahdistava elementti. Kyllä se veteen tulee, mutta aina pitää vähän aikaa totutella ja mennä pikkuhiljaa syvempään veteen, ja aina täytyy olla sen verran matalaa että hyvin yltää jalat pohjaan ja pää reilusti pinnan yläpuolella. Luonnonvesissä matalammassa kuin uimahallissa/kylpylässä.
 
r
Uimataidon virallinen määritelmä oli muistaakseni "pystyy hyppäämään veteen upoksiin, nousee pintaan ja ui sen jälkeen 200m keskeytyksettä, viimeiset 50m selällään. Näiden kriteereiden perusteella mä en osaa uida. Uin lyhyitä matkoja, ja nekin mieluiten sellaisessa vedessä jossa tiedän jalkojeni ulottuvan pohjaan. En pysty kastelemaan päätäni, ja uintini katkeaa heti jos kasvoille roiskuu vettä. En tiedä mistä tämä pelko johtuu, lapsuuteni olen kasvanut maisemissa joissa ei järviä ollut lähimaillakaan eikä minua montaa kertaa kesässä viety uimaan. Teen kaikkeni jotta en siirrä pelkoani lapsilleni, ja että he oppivat uimaan ja olemaan luontevasti vedessä.
 
ihan luuseri
Alkuperäinen kirjoittaja ellen-:
jotenkin untuu hassulta että aikuinen ihminen ei osaa uida, jotenki sitä pitää niin itsestään selvyytenä. Vähän niinku joku aikuinen ei osaisi ajaa polkupyörällä :/
öh...mä en osaa uida enkä pyöräillä,autoakaan en osaa ajaa ja enklantiakaan en kunnolla osaa... voih ei.
 
shp
Eihän se niin kummallista ole. Jos ei ole viettänyt aikaa rannoilla, ei ole liikkunut vesillä eikä käynyt uimahalllissa niin missäpä sitä olisi voinut oppia. Peruskoulussa opetetaan vain alkeet ja loppu on oman harrastuneisuuden varassa. Välttämättä asia ei ole koskaan tullut eteen vaikkei vettä sinällään pelkäisikään.
 
maiski
Mun äiti 60v ei myöskään osaa uida.. Kun hän oli lapsi, niin ei ollut mitään uimakouluja eikä heidän lähellä ollut uimapaikkoja, joten koskaan ei ollut edes mahdollisuutta opetella uimaan.
 
Edellä mainittujen kriteereitten perusteella minäkään en osaa uida. Uin kyllä pieniä pätkiä. Osaan uida rintauintia ja selkää, mutten mitään pitkiä matkoja, mielellään vain aika lähellä rantaa. Sukeltaa en osaa muuten kuin pitämällä nenästä kiinni. Äkkiä käväisy pinnan alla ja heti takaisin pintaan. Menee nenään vettä jos ei pidä nenästä... Enkä jaksa edes pidättää hengitystä kauaa.
Eli pinnalla pysyn, mutta jos pitäisi uida pitempi matka niin ei onnistu. Ja toivottavasti en koskaan joudu sukeltamaan pitkään.
 
Ajattelen että sille on saattanut käydä samoin kuin mulle, meinannut hukkua lapsena. Mulle kehittyi siitä vesipelko, nyt oon kyllä uskaltautunut molempien lasten kanssa vauvauintiin. Lisäksi kyllä uskallan veneillä, vaikka kauhu takaraivossa onkin. Osaan mä nyt muutaman metrin räpiköidä :D
 
juudas
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Olisi syytä opetella jos aikoo yhtäänkään liikkua veden lähettyvillä. Viedä lapsia uimaan, mennä veneellä jonnekin, mennä Ruotsin/Tallinnan risteilylle, sisävesiristeilylle tms. Uimataidosta ei ainakaan haittaa ole.
Sillä uimataidolla nyt paljoakaan tee, jos laivalta tippuu. Kyllä se virta vie jo mennessään, saati talvella...

Mä en osaa uida, musta vesi on ihana elementti, kun sitä katsoo vaikka veneestä. Uimaan en mene, en ole koskaan tykännyt.
 

Yhteistyössä