Mitä äidit harrastaa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mikä minä olen muiden tilanteista rutkuttamaan?
No ehkä minä hieman ruikutin siksi, että joudun kuuntelemaan itse äiti-kavereiden ruikutusta siitä, että kiloja kertyy, olo on väsynyt ja itsetuntokin laahaa maata. Näen selvän korrelaation kaikkien näiden negatiivisten muutosten ja liikuntaharrastusten lopettamisen välillä. Liikunta auttaa pitämään kropan kunnossa, mielen virkeänä ja itsetunnonkin kohdillaan!
Ne jaksais paremmin jos tekisivät asialle jotain. Mullakin on kaveri joka aina valittaa ettei ehdi harrastaa mitään miehen työaikojen takia, mut silloin kun olis aikaa niin ei kuitenkaan lähde. Eli aloittamisen vaikeus!!! Aivan varmasti arkea jaksaa paljon paremmin jos liikkuu, priorisointia sanon mä ;)

Mulla on 3 lasta ja liikun (yritän) ainakin 3 krt viikossa. Jumppaa, pilatesta ja lenkkeilyä. Ja mulla on vuorotyö. Mulle liikunta on henkireikä ja jaksan arkihärdelliä paaljon paremmin kun teen jotain. Kroppa on kiinteytynyt ja olen paremmassa kunnossa kuin ennen lapsia.
Niin, mutta mun mielestä mulla ei ole oikeutta arvioida kenenkään muun jaksamista tai mahdollisuuksia. Toki, jos tiedän että kyse on vain aloittamisen vaikeudesta, voin kannustaa tukea.
Mutta jos en tasan tarkkaan tiedä kokonaistilannetta, niin ei mun mielestä mulla ole varaa sanoa, miten jonkun muun pitäisi elää.

Mulla on kohta neljä lasta (ja myös vuorotyö oli niin kauan kun pystyin tekemään ja on sitten taas synnytyksen jälkeen), ja ehdin, pystyn ja kykenen liikkumaan vähintään tunnin päivässä, usein enemmänkin. Ja tiedän, että mulla on parempi olo ja pysyn paremmassa kunnossa kun teen niin, mutta en mä silti voi väittää että kuka tahansa muu pystyy ja jaksaa saman ja kaikilla on mahdollisuus samaan.
Mä tarkoitin nyt ihan omaa tuttavapiiriäni. Tiedän äitejä, jotka ei vaan osaa hellittää ja ottaa sitä omaa aikaa. Aikaa olisi, jos sitä haluaisi. Ja jos sitä ylipainoakin on, niin aloittamisen kynnys on korkea. Olen yrittänyt pyytää mukaan jumppaan ja kannustaa. Enhän mä ole sanonut että jokaisen pitää elää samalla tavalla, mutta kyllä ero jaksamisen kannalta on ihan huomattava (omalla kohdallani).
 
kriisiapu
Ihan samalla tavalla harrastan nyt kuin ennenkin. Kun lapsi oli ihan pieni, joutui karsimaan, mutta nyt on 1-vuotias ja hommat jatkuvat entiseen malliin. Harrastan teatteria, tanssia, bänditoimintaa ja liikuntaa. Mies taas ei oikein harrasta mitään, lähinnä väitöskirjaansa ja viettää paljon aikaansa kotona työskennellen, joten mä saan mennä niin paljon kuin huvittaa, kun ei tarvitse sumplia menoja toisen mukaan. Jos mies taas joskus joutuu olemaan kotoa pois, niin pojan voi ottaa hyvin mukaan vaikka teatterille. Työt tietysti rajoittavat harrastuksia jonkin verran:D
 
Mä pystyn liikkumaan kotonakin kiitos crosstrainerin joten sitä varten ei tarvitse mihinkään erikseen lähteä, pitää kropan kokonaisuudessaan kuosissa, muut harrastukseni jotka ovat kaikki enemmän ja vähemmän luovia onnistuvat parhaiten kotona...

muoks. Niin ja lapsen saaminen ei ole muuttanut harrastustavoissani mitään.
 
minä
Minulla ei ollut kodin ulkopuolisia harrastuksia ennen lapsia. Lenkillä kävin silloin kun kävin ja salilla silloin tällöin. Kotona harrastin käsitöitä ja lukemista.
Ensimmäisen lapsen synnyttyä koin tärkeäksi, että saan jotain kodin ulkopuolista toimintaa. Aloitin taideharrastuksen. Käyn taideharrastuksessa pääsääntöisesti kaksi kertaa viikossa ja ohjatussa liikuntaharrastuksessa kerran viikossa. Ilman näitä harrastuksia en varmasti olisi jaksanut olla viittä vuotta kotona lasten kanssa.
Totta kai nämä harrastukset vaativat sen, että paikalla on myös osallistuva isä.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ettekö te harrasta miestenne kanssa mitään yhdessä?
Eli kodin ulkopuolella teillä ei ole mitään yhteistä tekemistä?
Miehen kanssa yhdessä harrastetaan kodin ulkopuolella ulkoilua lasten kanssa, shoppailua lasten kanssa, mökkeilyä lasten kanssa. Tätä se on, kun ei ole lapsille hoitajaa, ja kenellekään tuntemattomalle ei ole varaa jättää, jos haluaa hoitaa lapset kotona.
 
Mie
Mä huomasin että musta alko kovaa vauhtia tulossa semmonen kotona makoileva ruikuttaja. Sitte otin itteäni niskasta kiinni ja lasten ollessa 1,5 v ja 6kk lähin jumppailemaan. Oon kyllä nauttinu ihan hirveesti. Kolme kertaa viikossa tulee käytyä. On kyllä huomattavasti energisempi olo =)
 
Mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ettekö te harrasta miestenne kanssa mitään yhdessä?
Eli kodin ulkopuolella teillä ei ole mitään yhteistä tekemistä?
No en mä kyllä kerta viikkoon kehtais ketään pyydellä lapsenvahdiks.. Tosin nythän mä voin vastata tähän että joo keväällä mennään yhdessä häävalssikurssille :D
 
ristomaija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ettekö te harrasta miestenne kanssa mitään yhdessä?
Eli kodin ulkopuolella teillä ei ole mitään yhteistä tekemistä?
Emme koe tarvetta yhteisharrastuksiin, kun näemme kuitenkin päivittäin. Pitää virkeänä, kun molemmilla on omat menot. Tai no joo, käydään me kerta viikkoon about pelaamassa biljardia ja ottamassa lasilliset,mutta siihen se melkein jääkin. Kotona saatetaan soitella yhdessä (mies soittaa kitaraa ja minä koskettimia).

 
metsänpeitto
Miksi tässä kysytään, että mitä äidit harrastaa, jos harrastuksiksi kelpuutetaan vain liikuntaharrastukset? :)

Minä taas en osaa pitää esimerkiksi kävelylenkkejä tai nyrkkeilyä harrastuksenani, vaikka niitä teenkin. Minä harrastan käsitöitä, kirjoittamista (jota opiskelenkin), piirtämistä, maalausta yms. Ja sitä lukemista, jota minun mielestä muuten kaikki eivät tee :)
 
sara
Minä käyn vesijuoksemassa, uimassa, kuntosalilla, jumpissa, sauvakävelyllä, vaunukävelyllä ja hiihtämässä. Viikossa noin 4-6 kertaa mitä nyt milloinkin haluttaa tehdä ;) jumppaa ja kuntosalia on joka viikko, mutta muut liikkumiset riippuu ihan säistä tai mielialasta, mitä milloinkin huvittaa tehdä.

Mulla on ihana mies ja on kyllä lasten kans että minä pääsen liikkumaan <3
 
Minä vaan
En kerta kaikkiaan jaksa kun on niin menevä lapsi ja kotityöt teen minä. Lisäksi asutaan nykyään vähän sivummalla ja ei ole ajokorttia. Niin ei tule lähdetttyä. Olen siis lähes aina kotona. Kerran viikossa kauppaan. Liikun kyllä lapsen kanssa ulkona.
 
minttu
Mä en ole lopettanut liikuntaharrastuksia enkä edes vähentänyt lapsen syntymän jälkeen. Olen entinen kilpaurheilija, enkä voisi elää ilman urheilua... Onneksi mulla on sellainen mies, joka tykkää ja haluaa olla lapsen kanssa, joten ei tule äiskän harrastuksista mitään sanomista :)
 

Yhteistyössä