mitä 3.5kk:lle, jolle maito ei maistu...

Olen ihan pulassa... Tyttömme on alusta alkaen ollut huono juomaan maitoja. On käyty kaikki kaupan korvikemerkit läpi, mutta ei ole vaikuttanut asiaan. Maissivellin ja perunaporkkanavellin aloitin n. 2kk. iässä neuvolan suosituksesta, kun maidon juonti oli yhtä taistelua. Riisivelliä ollaan nyt annettu myös iltaisin. Mutta... kun ei noita vellejäkään vissiin saisi ihan älyttömästi antaa. Nyt annan "aamuvellin" ja "iltavellin", perunaporkkana aamuisin ja riisivelli iltaisin. Annatteko vellejä päivällä? Päivät on yhtä taistelua. Maitoa syödään n. 13.30-14.30 jolloin ollaan pikkuisen maisteltu hedelmäsoseita lisäksi... Seuraava syöttökerta on n. 17.00 jolloin pelkkää maitoa menee n. 60-80 ml. Illalla n. 19.00 maitoa ja ehkä pikuisen sosetta ja yöllä menee n. 120 ml. maitoa, syö 2 kertaa 60ml.
Tosi sekavasti kirjoitettu, mut joka tapauksesa nuo päivän syöttökerrat, jolloin pullossa on pelkkää maitoa, ovat yhtä taistelua... Onko mitään, mitä voisi "sekoittaa" maitoon, että maistuisi...
Niin ja siis velliä syö ihan hyvällä halulla n.120ml. kerralla. (mikä melle on paljon...)
Neuvolassa eivät ole kovin huolissaa, kun paino kuitenkin nousee, mut lähinnä itsellä kurja olo, kun syöttötilanteet on hirveää sotimista. Kyläreissujakin inhoan jo, jos tiedän että tyttö täytyy ruokkia siellä...
Maidon annan myös aina ennen soseita, mut soseen syönti on vielä ihan lapsen kengissä. N. 3-4tl. kerralla, ettei pitäisi kyllä kauheasti nälkään vaikuttaa...

Miks et voisi sitten antaa vaikka pelkkää velliä, jos se kerran maistuu? :/ Tai teet sekoitusta, että puolet velliä puolet maitoa..
En ole ainakaan koskaan kuullut, että niitä ei saisi kauheesti antaa.. Parempi kai sekin, kun ei mikään?? :whistle:

meillä kans juodaan vähän maitoa. poika nyt 4 kuukautta. meillä näin:
aamulla maissivelli 200 ml
illalla peruanporkkanavelli 200 ml
yöllä maito 150 ml
päivällä todella todella harvoin maitoa juodaan kerran 15.00 aikaan
12.00 sose ja 18.00 sose

OSAAKO JOKU VASTATA MITÄ KÄY JOS VAUVA EI SAA TARPEEKSI MAITOA? Kun eihän sitä väkisinkään voi juottaa !

Meidän tytöllekään (nyt 8kk) ei maito tahdo maistua. Tissiä kyllä syö noin 4 kertaa/vrk (lähinnä öisin vain malttaa). Korvikemaidot ei maistu lainkaan ja velliä saattaa joskus juoda noin 50-100 ml kerrallaan, eli ei taida sekään niitä parhaita makuja olla. Olen myös itse pähkäillyt saako lapsi tarpeeksi maitoa siis kalsiumia ja entä jos ei saakaan. Osaako kukaan antaa tähän vastausta ?

Meille neuvolassa sanottiin että jos maito ei maistu niin ei voi pakottaakaan, että sitten otetaan kalkkilisä käyttöön. Elikkäs kalkkitablettia murskaksi jos maitoa menee alle 5 dl päivässä. Näin sanoi myös lastenlääkäri. Saisiko korviketta tai korvikejauhetta sekoitettua soseisiin?

Niin, olen nyt laittanut noihin "päivämaitoihin" suosiolla maissivelliä lähes 100 ja maitoa jonku 50ml pulloon... Ja vellitutilla hulauttanut alas. Näin olen saanut päivällä menemään jo lähes 100ml. kerralla... jee... saas vaan nähdä, kuinka kauan menee, ku tyttö tajuaa, et täähän on ja tylsän makuista...
Joo, pääasia, et jotain nestepitoista menee... Olkoon sitte velliä vaikka joka kerralla. Ainut et masu menee aika kovaksi meillä noista velleistä. Olenkin laittanut nyt aamuvelliin 1 tl ruokaöljyä, jotta kakka kulkisi paremmin... Ja jos samalla tyttö sais vähä lisäenergiaa. Tuota kalsiumin saantimäärää olen ja miettinyt, mut neuvolassa tietävät, et maitoa ei paljon mene, kai nyt sitten ohjeistaisivat jos jotain lisävitamiinia tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mamsu:
Meidän tytöllekään (nyt 8kk) ei maito tahdo maistua. Tissiä kyllä syö noin 4 kertaa/vrk (lähinnä öisin vain malttaa). Korvikemaidot ei maistu lainkaan ja velliä saattaa joskus juoda noin 50-100 ml kerrallaan, eli ei taida sekään niitä parhaita makuja olla. Olen myös itse pähkäillyt saako lapsi tarpeeksi maitoa siis kalsiumia ja entä jos ei saakaan. Osaako kukaan antaa tähän vastausta ?
no meillä tyttö nyt 9kk ja yleensä juo ton 100ml kerrallaan. En muista paljonko joi 3-4kk iässä velliä, mutta kuitenkin sen verran että tuo maidon tarve täyttyi, kysyin asiaa neuvolasta. Vellihän on melkein sama kuin korvike maitoa joisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tigru87:
Miks et voisi sitten antaa vaikka pelkkää velliä, jos se kerran maistuu? :/ Tai teet sekoitusta, että puolet velliä puolet maitoa..
En ole ainakaan koskaan kuullut, että niitä ei saisi kauheesti antaa.. Parempi kai sekin, kun ei mikään?? :whistle:
Pelkässä vellissä ei ole riittävästi ravintoaineita vauvalle, eli tuon ikäisen pitäis kuitenkin saada vielä maitoa.

Yhteistyössä