Mitä yläastetta käyvälle tytölle joululahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitiliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitiliini"

Vieras
Neiti itse toivoo omaa tietokonetta ja nettiä. Sitä ei kyllä tule saamaan, koska hänellä on puhelimessa netti ja mielestäni ei vielä tarvitse omaa konetta, kun voi käyttää yhteistä.

Kertokaa mitä te olette ostaneet nuorille? Mitkä asiat ovat nyt in?

Minä ymmärrän jos ei ole rahaa omaan koneeseen.
Ja ymmärrän sen, jos moista ei joku halua ala-asteikäiselle hankkia.
Mutta noin isolle..?

Muina ehdotuksina ratsastustunteja?
Jokin harrastekurssi?
Lahjakortti vaatekauppaan?

Mielestäni yhteinen kone riittää ja puhelimella voi hoitaa pikaiset asiat netissä. Ainut mitä hän tekee netissä on facebookissa oleminen ja ehkä siihen nyt kuitenkaan ei omaa konetta tarvita. Sitten kun on yläaste ohitse ja oikeasti tarvitsee tietokonetta opiskeluun on oman koneen aika.

Lahjakortti vaatekauppaan on hyvä idea, kiitos :)

[QUOTE="vieras";25223235]Öö... Eikös se ole sun tehtäväsi äitinä tietää mistä sun lapsesi tykkäisi?!

Jutteletteko te koskaan?[/QUOTE]

Tiedän, mutta toiveena on minun tekemäni käsityö jota en ehdi ennen joulua tekemää. Ja tietokone on se ykköstoive.

No kyllä talossa yksi tietokone pitää riittää. Käsittämättömäksi materian hamuamiseksi mennyt tämä maailma.Miettikää omaa lapsuuttanne/nuoruuttanne. Oliko jokaisella perheenjäsenellä oma tietokone, jos nyt oli tietokoneita vielä ollenkaan?

[QUOTE="äitiliini";25223327]Mielestäni yhteinen kone riittää ja puhelimella voi hoitaa pikaiset asiat netissä. Ainut mitä hän tekee netissä on facebookissa oleminen ja ehkä siihen nyt kuitenkaan ei omaa konetta tarvita. Sitten kun on yläaste ohitse ja oikeasti tarvitsee tietokonetta opiskeluun on oman koneen aika.[/QUOTE]

Tuossa kohdin taitaa olla eri paikkakunnilla ja eri kouluissa isoja eroja.
Meillä tuo 14 v on peruskoulun neljänneltä luokalta eteenpäin palauttanut käytännöllisesti kaikki koulutehtävät netin kautta.

Mutta olen ymmärtänyt että eri paikoissa eri tapoja...

Kiva, jos yksi ideoista kolahti.
:)

No kyllä talossa yksi tietokone pitää riittää. Käsittämättömäksi materian hamuamiseksi mennyt tämä maailma.Miettikää omaa lapsuuttanne/nuoruuttanne. Oliko jokaisella perheenjäsenellä oma tietokone, jos nyt oli tietokoneita vielä ollenkaan?

Kun minä olin lapsi ei läksyjä pitänyt tehdä sähköisesti eikä perheen toimeentulo ollut kiinni tietokoneilla tehtävästä työstä.

[QUOTE="äitiliini";25223327]Sitten kun on yläaste ohitse ja oikeasti tarvitsee tietokonetta opiskeluun on oman koneen aika.
[/QUOTE]
Onpa kouluissa eroa, täällä on konetta tarvittu jo alakoulun puolella, tosin yhteiselläkin koneella ne hoituu. Yläkoulussa olisi jo hankalampaa ilman konetta, monet jutut pitää kirjoittaa jo koneella. Esitelmätkin onnistuu helpommin, kun saa koneella näytettyä juttuja kaikille, tosin nykyään voi heittää paperinkin kuvan seinälle koulun laitteilla.

Olisiko lapselle mahdoton pettymys jos annatte pesämunan (vaikka 1/3 hinnasta) ja tarkoituksena on säästää siihen koneeseen?

Tämäkin voisi olla ihan hyvä ratkaisu, mutta kun olen edelleen sitä mieltä että tarvetta omaan koneeseen ei ole. Toki ymmärrän, että jos en tätä lahjatoivetta täytä niin tuskin on yhtä hyvää korvaavaa lahjaa. Kyllä on vaikeeta :D

[QUOTE="vieras";25223383]Onpa kouluissa eroa, täällä on konetta tarvittu jo alakoulun puolella, tosin yhteiselläkin koneella ne hoituu. Yläkoulussa olisi jo hankalampaa ilman konetta, monet jutut pitää kirjoittaa jo koneella. Esitelmätkin onnistuu helpommin, kun saa koneella näytettyä juttuja kaikille, tosin nykyään voi heittää paperinkin kuvan seinälle koulun laitteilla.[/QUOTE]

Ala-asteella on tarvittu vain muutamia kertoja ja silloinkin on ollut esim. wikipediasta jonkun asian katsominen.

Yläasteella ei ole vielä tarvittu kertaakaan. Ehkä täällä maalla on sitten hieman erilaista. Jos esitelmiä tulee niin nekin voi hoitaa tällä yhteisellä koneella joka on vapaassa käytössä. Asia tikulle ja sitten koulun koneella näyttää kaikille. Meillä on kannettava jonka voi viedä omaan huoneeseen ja tehdä siellä tehtävät rauhassa, jos niihin joskus tulevaisuudessa konetta vaaditaan.

Tuossa kohdin taitaa olla eri paikkakunnilla ja eri kouluissa isoja eroja.
Meillä tuo 14 v on peruskoulun neljänneltä luokalta eteenpäin palauttanut käytännöllisesti kaikki koulutehtävät netin kautta.

Mutta olen ymmärtänyt että eri paikoissa eri tapoja...

Kiva, jos yksi ideoista kolahti.

Täytyy kyllä ihmetellä näitä suuria eroja. Koko tämän seitsemän kouluvuoden aika ei ole lapseni palauttanut yhtäkään tehtävää koneella tai että jonkun tehtävän olisi voinut edes voinut palauttaa sähköisesti. Täällä on edelleen käytössä oppikirjat ja ne ihan perinteiset läksyjen tekotavat kuin minunkin aikanani.

[QUOTE="äitiliini";25223479]Täytyy kyllä ihmetellä näitä suuria eroja. Koko tämän seitsemän kouluvuoden aika ei ole lapseni palauttanut yhtäkään tehtävää koneella tai että jonkun tehtävän olisi voinut edes voinut palauttaa sähköisesti. Täällä on edelleen käytössä oppikirjat ja ne ihan perinteiset läksyjen tekotavat kuin minunkin aikanani.[/QUOTE]

Jeps.
Olen ennenkin törmännyt noihin isoihin eroihin.
Täällä (ja maalla asumme muuten mekin) iso osa ala-asteenkin reaaliaineista opetellaan itse portfoliona tehtävistä "kirjoista" ja yläasteella on jotakuinkin päivittäin jotain läksyä, joka palautetaan opettajalle sähköisesti.

Yhteistyössä