Mitä voisi olla? Kurkkukipeä toista viikkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kurkussa kaktus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kurkussa kaktus

Vieras
On vaihtelevaa kurkku kipua joka alkoi kaksi viikkoa sitten tiistaina. Alkoi jo hellittää kunnes nyt tuli äkkiä kovana takaisin. Kurkku on ihan kirkkaan punainen (ehkä jotain valkoista katetta hyvin vähän toisessa kitarisassa). Muita oireita on väsymys, ärtyisyys, rauhasten turvotus (kurkun turvotus nyt) sekä niska kipu. Pikkaisen ehkä henkeä ahdistaa (paniikkia?). Kuumetta tai lämpöä ei ole ollut.

Pitäisikö soitta heti lääkäriin vai vasta aamulla? Vai ylireagoinko vaan?

Keinoja joilla helpottaa oloa? Lämmintä olen juonut ja strepsilsiä syönyt.

Kurkku kipu alkoi noin kaksi viikkoa sen jälkeen kun olin sairastanut räkätaudin kovan yskän kanssa. Yskä kun alkoi helpottaa niin iski tuo kurkkukipu.

Täytynee varmaan huomenna soitella lääkäriin, jos saisi ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kurkussa kaktus:
On vaihtelevaa kurkku kipua joka alkoi kaksi viikkoa sitten tiistaina. Alkoi jo hellittää kunnes nyt tuli äkkiä kovana takaisin. Kurkku on ihan kirkkaan punainen (ehkä jotain valkoista katetta hyvin vähän toisessa kitarisassa). Muita oireita on väsymys, ärtyisyys, rauhasten turvotus (kurkun turvotus nyt) sekä niska kipu. Pikkaisen ehkä henkeä ahdistaa (paniikkia?). Kuumetta tai lämpöä ei ole ollut.

Pitäisikö soitta heti lääkäriin vai vasta aamulla? Vai ylireagoinko vaan?

Keinoja joilla helpottaa oloa? Lämmintä olen juonut ja strepsilsiä syönyt.

No mulla oli tollasia oireita just muutama viikko sitten ja soitin heti seuraavana päivänä tk:een ja se oli tosiaan angiinaa. Terveyskeskuksessa th totesi sen pikatestin avulla, pääsin lääkäriin ja sain ab-kuurin, joka alkoi tehota nopeasti. Mutta oli aluksi kyllä todella kipeä kurkku.

Mulla tää on ollu aika pitkään jo ja nyt äityi kovaksi tuo kipu. Ei ole koskaan ollut angiinaa niin en siitä tiedä. Kauan sulla oli noita oireita ennen kuin soitit? Päivän vai pari? Voiko angiinasta seurata jotain vakavampaa jos on pidempään jyllännyt päällä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla tää on ollu aika pitkään jo ja nyt äityi kovaksi tuo kipu. Ei ole koskaan ollut angiinaa niin en siitä tiedä. Kauan sulla oli noita oireita ennen kuin soitit? Päivän vai pari? Voiko angiinasta seurata jotain vakavampaa jos on pidempään jyllännyt päällä?

Mulla kipeyty kurkku edellisen päivän aikana ja jo yöllä totesin, että aamulla soitan heti terveyskeskukseen, oli meinaan niin kipeä (ei siis tavallista flunssakurkkukipua) ja oli noita muitakin oireita, mitä mainitsit. Soita ihmeessä terveyskeskukseen, kyllä se antibiootteja vaatii, jo se on angiina. Ja jos sulla on nyt vasta äitynyt angiinaksi, ollut aiemmin vaikka flunssaa?

Mul oli joskus nuhaa, sit alkoi kurkkukipu joka kesti aikansa, sit nous kuume aina iltaisin ja laski aamuksi/päiväksi. Lopulta menin lääkäriin, joka laittoi labrapäivystykseen, streptokokkihan se oli. Antibiooteilla meni ohi :-)

Pitää toivoa et mut sinne päivystykseen ottaa sit aamulla kun ei tosiaan kuumetta ole ollenkaan tän kahen viikon aikana ollu. Ja kurkku on välillä ollu niin kipeä ettei ole pystynyt puhumaan tai nielemään kunnolla. Sitten on aina helopottanut ja myöhemmin tullut takaisin. Nyt turposi kaikki rauhaset.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitää toivoa et mut sinne päivystykseen ottaa sit aamulla kun ei tosiaan kuumetta ole ollenkaan tän kahen viikon aikana ollu. Ja kurkku on välillä ollu niin kipeä ettei ole pystynyt puhumaan tai nielemään kunnolla. Sitten on aina helopottanut ja myöhemmin tullut takaisin. Nyt turposi kaikki rauhaset.

Juu kyl mullakin oli kurkku niin kipeä että itkun kanssa sai välillä syödä..en muista enää kauanko kesti että kuume alkoi sahaamaan, ei ihan heti ainakaan. Mut kyllä kuulostaa et sulla olis bakteeri kurkussa. Lääkäriin vaan sielä se selviää :-)

Yhteistyössä