Mitä voi tehdä, vai voiko yhtään mitään???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut vaimoke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut vaimoke

Vieras
Asumme mieheni kanssa asumuserossa, naimisissa kuitenkin vielä. Miehelläni on todettu vakava masennus, lääkitys aloitettu keväällä, mutta joka ei näytä tehoavan. Itsetuohoisia ajatuksia on todella paljon ja jopa käytöstä; ajanut moottoritiellä liki kahtasataa.

Kontrolliaika lääkärille on vasta elokuussa. Olen huolissani, pysyykö mieheni elossa sinne asti.

Mitä voin tehdä - olen koittanut patistaa häntä lääkäriin menemään, mutta ei.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut vaimoke:
Asumme mieheni kanssa asumuserossa, naimisissa kuitenkin vielä. Miehelläni on todettu vakava masennus, lääkitys aloitettu keväällä, mutta joka ei näytä tehoavan. Itsetuohoisia ajatuksia on todella paljon ja jopa käytöstä; ajanut moottoritiellä liki kahtasataa.

Kontrolliaika lääkärille on vasta elokuussa. Olen huolissani, pysyykö mieheni elossa sinne asti.

Kokemuksesta tiedän että et voi tehdä mitään jos miehesi ei lääkäriin suostu lähtemään.

Ainoastaan sillä hetkellä kun noita "itsariyrityksiä" on niin voit ambulanssin soittaa. Niin saa sitä kautta apua.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:

Kokemuksesta tiedän että et voi tehdä mitään jos miehesi ei lääkäriin suostu lähtemään.

Ainoastaan sillä hetkellä kun noita "itsariyrityksiä" on niin voit ambulanssin soittaa. Niin saa sitä kautta apua.

sepä voi olla sitten jo liian myöhäistä. Enhän ole näkemässä kun hän sen tekee. Suunnitellut sen vielä tekevänsä autolla, joten se voi olla sitten "kerrasta poikki" hänen elämänsä.

Miten sen pakkohoidon kanssa on? Eikö Suomessa kuitenkin sellaistakin anneta jos on itselle tai muille vaaraksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
sepä voi olla sitten jo liian myöhäistä. Enhän ole näkemässä kun hän sen tekee. Suunnitellut sen vielä tekevänsä autolla, joten se voi olla sitten "kerrasta poikki" hänen elämänsä.

Miten sen pakkohoidon kanssa on? Eikö Suomessa kuitenkin sellaistakin anneta jos on itselle tai muille vaaraksi?

Aika hankala on pakkohoitomääräystä Suomessa saada. Tosi sekaisin pitää olla että hoitoon saadaan väkisellä.

Jos olisin itse tilanteessasi yrittäisin tosiaan yksityisen kautta, niin kuin joku täällä jo ehdottikin. Lisäksi en haluaisi jäädä yksin auttajan rooliin varsinkin kun asumusero jo menossa, koska masennus voi johtua myös läheisriippuuvuuudesta ja erostanne. Yrittäisin värvätä miehen luottoystävän tai luottosukulaisen kanssani samaan rinkiin auttamaan. Voimia

Tää on just tätä hienoa mielenterveyspalveluiden avohoitoa...avotoimistot on kesällä kiinni ja se näkyy ikävä kyllä.
M1-lähetteen hoitoon voi kirjoittaa terveyskeskuslääkärikin, jos saat miehesi sinne juttelemaan, ambulanssi kannattaa soittaa jo siinä vaiheessa kun uhkailee lähteä ajamaan, he hoitavat lääkärin vastaanotolle,voimia ja tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:

Jos olisin itse tilanteessasi yrittäisin tosiaan yksityisen kautta, niin kuin joku täällä jo ehdottikin. Lisäksi en haluaisi jäädä yksin auttajan rooliin varsinkin kun asumusero jo menossa, koska masennus voi johtua myös läheisriippuuvuuudesta ja erostanne. Yrittäisin värvätä miehen luottoystävän tai luottosukulaisen kanssani samaan rinkiin auttamaan. Voimia

Hän itse otti ja lähti nyt vasta - yritimme saada liittoamme uudestaan kasaan. Lapset ovat hänelle todella rakkaita, mutta olen ihan ymmälläni, koska hän ei ole oikein halukas viettämään aikaansa heidänäkään kanssa.
Hänen äitinsä kanssa olen jutellut, mutta jotenkin luulen, että mieheni on sanonut hänelle jotain, koska hän ei ole pitänyt yhteyttä tai reagoinut mitenkään. Liekkö mieheni sanonut jotain tyyliin, että siellä ex puhuu ihan omiaan. Ei mulla mitään hätää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
lanssi paikalle jo uhkaa itsarilla, poliisit tullee sammaan syssyyn kans. toivottavasti asiat järjestyy :)

sehän tässä on hankalaa,että kertoo näistä myöhemmin. Niinku tuon, että ajoi noin lujaa tiellä menemään ja ajatteli, että antaisko mennä vaan loppuun.... samoin niistä, "mustista hetkistä" mitä on kokenut. Ei siis varsinaisesti uhkaile millään, ei siis käytä tätä esim. minään kiristyskeinona tai vastaavana.

et pysty tekemään muuta ku yrittää puhua miestäsi päivystykseen. Tai voithan soittaa itse vaikka heti päivystykseen ja kysyä neuvoa? mites kriisikeskus?

valitettavasti et muuta voi tehdä jos mies ei itse tule yhtään vastaan. ja tuo että kertoo sulle noista teoistaan ja itsemurha-aikeistaan, ne on hätähuutoja tai sitten lapsellisia keinoja saada toisen huomio jostain syystä...

itse aikanaan saanu parikin pakkohoitolähetettä, se riippuu ihan paikkakunnastakin kai miten helposti sen saa.

sitte antasin selittää. jos se itsaria meinaa se tekkee sen eikä kerro, mutta se että harkittee ja kertaa ->pyytää apua. minusta kertominen : meinasimpa tehä itsarin on vain huomion kerjäämistä. anteeksi ap mutta minun mielipie.

yhen kaveri hautajaiset oli 1v sitte hirtti ittensä, eikä kukaan aavistanu mitään. toinen kaveri oli pahoin masentunu, löyty narun jatkona mutta "selvisi" meni selvittään miehens kans asioita ja sano että tappaa ittensä, ex mies soitti lanssin ja kytät tuli samalla kertaa. kävi juttelemassa lekurien kans jonku aikaa ja nyt on kaikki ok.

Yhteistyössä