Mitä voi olla? Syöpää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä tää voi olla? Muutama vuosi sitten alkoi vatsan yhtäkkinen kipu ja turvotus, tätä saattoi esiintyä päivittäin mutta kipu/turvotus kestoltaan lyhkäistä n. 15-30min.
Nykyään vatsa saattaa turvota, mutta ei ole kipua.
Täyteläinen olo, ei oikeeta kunnon ruokahalua. Paino kuitenkin noussut +10kg viimeisten 2 vuoden aikana. Vatsan toiminnassa oli noin vuosi sitten ongelmaa, vatsaa oli vaikea saada toimimaan. Kävin lääkärissä --->ei kuvantamista tai muitakaan jatkoja sillä lääkärin mukaan liian nuori että olisi syöpää tms. Edelleen vatsan toiminta hidasta, mutta ei sentään viime vuoden kaltaista pitkää vatsan toimimattomuus ongelmaa. Nyt uutena oireena tihentynyt virtsaamistarve, käytävä 2h välein wc:ssä. Olen itse huolissani? Kunnan puolella ei oireet kiinnosta mietin että otanko yksityiselle yhteyttä 🤔 pelkään itse munasarjasyöpää.

Jos epäilet, että jokin tosiaan painaa elimiä vatsassa (kuten voisi ehkä olla?), niin kävisin sinuna yksityisellä kuvauttamassa vatsan alueen. Esim. ultraus ei ole kovin kallista, jos siitä ainakin aloittaisi. Julkisella pitää olla tosi vaativa, ja mielellään vähän liioitella oireita, kuin esiintyä reippaana. Sano ettet voi nukkua kun koskee niin paljon, sitä ei niin herkästi voi sivuuttaa. :D

Jos epäilet, että jokin tosiaan painaa elimiä vatsassa (kuten voisi ehkä olla?), niin kävisin sinuna yksityisellä kuvauttamassa vatsan alueen. Esim. ultraus ei ole kovin kallista, jos siitä ainakin aloittaisi. Julkisella pitää olla tosi vaativa, ja mielellään vähän liioitella oireita, kuin esiintyä reippaana. Sano ettet voi nukkua kun koskee niin paljon, sitä ei niin herkästi voi sivuuttaa. :D
Miksi muualla heti tähystetään ja otetaan koepalat?

Lab. on ilm. Katsottu. Ei ole laktoosi-intoleranssis, ei keliakiaa eikä ruoka-aineallergioita eikä kilpirauhasongelmia. Uloste tulee normisti ilm. Joka päivä, ummetus tuo myös kys ongelmia. Voisiko olla kohdun laskeumaa? Painaa virtsarakkoa?
jos oireet jatkuvat, lääkärit pitää uudelleen tutkia asia myös julkisella.

Lab. on ilm. Katsottu. Ei ole laktoosi-intoleranssis, ei keliakiaa eikä ruoka-aineallergioita eikä kilpirauhasongelmia. Uloste tulee normisti ilm. Joka päivä, ummetus tuo myös kys ongelmia. Voisiko olla kohdun laskeumaa? Painaa virtsarakkoa?
jos oireet jatkuvat, lääkärit pitää uudelleen tutkia asia myös julkisella.

Labroja otettiin, calpro ja tranglutamiini ok. TSH ok. Ferritiini 9, ei tarvetta jatkossa kontrolloida Ferritiini arvoa.

Joo, no siis tällä hetkellä vatsa toimii siis sillai mulle "uudella normaalina" eli vähän kovia papanoita tulloo päivittäin tai joka toinen.

Kohdun laskeuma-asia, onko ollut raskauksia, ylipainoa

Yksi raskaus kauan sitten :) lapsi jo teini-ikäinen. Ite oon siis 35v.

Oon nuorempana ollut hoikka. Lapsen syntymän jälkeen paino palautui vanhoihin lukemiin vajaassa kahdes kuukaudessa. Siitä se sitten on noussut 3-4kg pysyen aika stabiilina lukuunottamatta aikaa jolloin jouduin syömään kortisonia. Mutta paino palautui kortisonin lopettamisen myötä normaaliin. Nyt kuitenki parin viime vuoden aikana paino on noussut 10kiloa ja siis BMI lukeman mukaan olen juuri ylittäen rajan lievästi ylipainoinen. Ja huomaa sen kun ennen (vielä viime kesänä) vaatteet oli xs/s ja nyt täytyy olla M. Ja ei en saa näitä kiloja mitenkään pois. Vatsa on sellainen kunnolla pömppö, ihan kuin olisin aika pitkällä raskaana.

Jos epäilet, että jokin tosiaan painaa elimiä vatsassa (kuten voisi ehkä olla?), niin kävisin sinuna yksityisellä kuvauttamassa vatsan alueen. Esim. ultraus ei ole kovin kallista, jos siitä ainakin aloittaisi. Julkisella pitää olla tosi vaativa, ja mielellään vähän liioitella oireita, kuin esiintyä reippaana. Sano ettet voi nukkua kun koskee niin paljon, sitä ei niin herkästi voi sivuuttaa.

Niin, kuinkahan nää toimii? Varataanko aika lääkärille vai suoraan esim. Vatsan UÄ? 🤔 Kallista tuo varmasti on, mutta haluaisin selvittää että onko jokin vinossa.

Yksi raskaus kauan sitten :) lapsi jo teini-ikäinen. Ite oon siis 35v.

Oon nuorempana ollut hoikka. Lapsen syntymän jälkeen paino palautui vanhoihin lukemiin vajaassa kahdes kuukaudessa. Siitä se sitten on noussut 3-4kg pysyen aika stabiilina lukuunottamatta aikaa jolloin jouduin syömään kortisonia. Mutta paino palautui kortisonin lopettamisen myötä normaaliin. Nyt kuitenki parin viime vuoden aikana paino on noussut 10kiloa ja siis BMI lukeman mukaan olen juuri ylittäen rajan lievästi ylipainoinen. Ja huomaa sen kun ennen (vielä viime kesänä) vaatteet oli xs/s ja nyt täytyy olla M. Ja ei en saa näitä kiloja mitenkään pois. Vatsa on sellainen kunnolla pömppö, ihan kuin olisin aika pitkällä raskaana.
Kevyttuotteet pois heti.

Yhteistyössä