Mitä voi jälkikäteen vaatia maksettavaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokralainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuokralainen

Vieras
Entinen vuokranantaja (yksityinen) soitti ja sanoi,että veden tasauslasku tullut ja minun pitäisi maksaa yli 120,- ja jääkaapin kahvan olivat vaihtaneet kun se oli ihan normi käytössä murtunut rikki kiinnikkeestään. Siitäkin kuulemma laskua tulis. Sanoin,että jääkapin kahvan kyllä tulee normi käyttöä kestää,eri asia jos se oltais tahalteen rikottu! Ja tuo vesitasaus, kerran sieltä tuli lasku yli 200,- ja kun isännöitsijältä sitä selvitin, selvisi ettei vuokranantaja ollut heille maksanut ennakkoa kuin kahdesta henkilöstä ( meitä on viisi!) . Meinasivat siis kusettaa. Nyt ollaan kuitenkin asuttu muualla jo virallisesti yli 2 kk ja tämmöinen vaatimus tulee perästä.

Vähän kinkkinen juttu. Minulla vuokralainen maksaa suoraan ennakot taloyhtiölle + tietysti myös tasauslaskun.

Tuossa voi olla mahdollista että vuokranantaja ei ole maksanut ennakoita riittävästi tai sitten teillä on sitä vettä kulunut enmmän.

Tietämättä tarkemmin - paha ottaa kantaa.

Jääkaapin oven kahva kuuluu , normi kulumiseen , sitä teidän ei tarvitse maksaa. Jollei siitä pysty sanomaan että se olisi TAHALLAAn rikottu.

sitä edellistä vesilasku vaatimusta kun tarkistutin, niin sovittu vesiennakko oli riittänyt todella hyvin. Asunnossa on asunut uudet asukkaatkin jo yli 2 kk. mistä minä tiedän etes milloin siellä ne mittarit on luettu? Ja viimeksikin niin räikeästi yrittivät laskuttaa minulta ylimääräistä.

Niin, oletteko maksaneet vuokran yhteydessä vesimaksua tai onko sovittu, että tietty määrä vettä kuuluu vuokraan? Kyllä meillä vuokralaiselta on peritty kaikki hänen asuinaikanaan kulunut vesi, vaikka tasauslasku tulisi vasta poismuuton jälkeen. On siis sovittu, että vuokralainen maksaa käyttämänsä veden.

Niin, oletteko maksaneet vuokran yhteydessä vesimaksua tai onko sovittu, että tietty määrä vettä kuuluu vuokraan? Kyllä meillä vuokralaiselta on peritty kaikki hänen asuinaikanaan kulunut vesi, vaikka tasauslasku tulisi vasta poismuuton jälkeen. On siis sovittu, että vuokralainen maksaa käyttämänsä veden.

on sovittu,että tietty määrä vettä sisältyy vuokraan ja ylimenevä maksetaan itse. Vuokranantaja ei vaan maksanut ennakkoa kuin kahdesta ja sillä meille tuli niin iso lasku. Kun asian tarkistin,oli sovittu vesimäärä riittänyt hyvinkin. Sillä epäilen,että oltais toista sataa euroa enempi nyt vettä kulutettu. Ja toisaalta, siellä on ne uudetkin asukkaat olleet kuluttamassa vettä. Milloin lie siis mittari luettu.

Kun me muutettiin sinne, niin sovittiin,että vuokranantaja tapetoi seinät ja minä maksan työn. Siellä tarvittiin rakennustelineitä yhdessä huoneessa, telineet olivat 5 päivää siellä ja niistäkin keksi periä minulta maksua peräti 240 euroa! Sanoivat,että päivävuokra telineillä on niin paljon. Jälkikäteen tajusin,että siinäkin minua kusetettiin. Telineissä edes suojakaidetta ollu, varmaan heidän omat telineet.

sinun ei tarvitse reagoida tuohon vesilaskuun mitenkään. Se on uokranantajasi heiniä hoitaa se,ei sinun. En tiesä miten olette maksun maksanut,onko ollut kerta kk vai sitten niin,että vesilasku tullut teille suoraan. Mutta on se tullut miten tahansa niin teidän ei tarvitse sitä maksaa. Vuokranantajan nimissä se vesilaskun hoitaminen joka tapauksessa on.

Meillä ei ole yhdessäkään vuokra- tai omistuasunnossa hajonnut jääkaapin ovikahva. Ja myös ihan normikäytössä... toisilla normit voi sitten olal ihan erilaiset.

"...selvisi ettei vuokranantaja ollut heille maksanut ennakkoa kuin kahdesta henkilöstä ( meitä on viisi!) . Meinasivat siis kusettaa."

Tämä nyt ei oikien avautunut. Te olette itse kuluttaneet viisihenkisenä perheenä sen veden eli lukema on ihan teidän oamsta mittaristanne...

Alkuperäinen kirjoittaja tiedätkö:
sinun ei tarvitse reagoida tuohon vesilaskuun mitenkään. Se on uokranantajasi heiniä hoitaa se,ei sinun. En tiesä miten olette maksun maksanut,onko ollut kerta kk vai sitten niin,että vesilasku tullut teille suoraan. Mutta on se tullut miten tahansa niin teidän ei tarvitse sitä maksaa. Vuokranantajan nimissä se vesilaskun hoitaminen joka tapauksessa on.

Jos huoneistossa on oma vesimittari, niin kyllä kulutuksen mukainen maksu kuuluu vuokralaiselle. Samoin kuin sähkö.

Jos vuokrasopimuksessa lukee, että vuokralainen maksaa veden kulutuksesta vesimittarin näyttämän mukaan, niin vuokranantajalla tai taloyhtiöllä on oikeus veloittaa ne jälkikäteen. Lasku pitää lähettää muistaakseni vuoden kuluessa ja kolme vuotta on aikaa periä laskua ilman sen laittamista oikeuden päätökselle. Tasauslaskua ei voi edes lähettää ennen kuin tiedetään kulutus käyttöjakson päätytyttyä. Sillä ei ole merkitystä, mitä vuokrananataja on ilmoittanut isännöitsijälle asukasluvuksi, koska maksetaan kulutuksen mukaan. Meidän talossa enakkomaksu tulee neliöiden , ei askukasluvun mukaan. Joten saamme aina palautusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedätkö:

Tämä nyt on aivan shittiä. Vuokrasopimus tässä pätee, eikä palstamamman mielipide.

Tuo on vähän kinkkinen tilanne.. Nimittäin jos oltaisiin toimittu niinkuin pitäisi niin vesimittarit olisi pitänyt lukea silloin kun muutitte pois ja sen perusteella olisi pitänyt tulla joko hyvitystä tai lisämaksua...

Se vuokranantaja on hemmetin pihi, tilasi ulkomailta asti jonku halvan jääkaapin sinne. Jääkaapin kahva oli tosi korkealla ja kun ovea avasi, niin koko kaappi heilui aina mukana, ihmekkään,että se sitten murtui.
Mutta tuo vesilasku, siis sopimuksessa luki, että ennakko (11,-/hklö) kuuluu vuokraan ja mahdollinen ylimenevä osuus sitten maksetaan. No, sehän ei ollut maksanut ku kahdesta henkilöstä ennakkoa vaikka meitä viisi asui siellä, sillä tuli se eka tasauslasku niin isona ja sillä sitten selvitin sitä suoraan isännöitsijältä. Ja epäilen,ettei sitä mittaria edes olla luettu heti kun ollaan sieltä muutettu pois. Se edellinen lasku jäi sitten nimittäin vajaaksi!

Meillä hajosi jääkaapin kahva osittain vähän aikaa sitten. Muutamia vuosia vanha kaappi, jossa alhaalla poljin oven avaamista varten. Sitä jos ei käytä niin kahva helposti lähtee irti. Mutta ostettiin siis uus kahva eikä se kovin kallis ollut, oisko ollut 20 euron luokkaa. Mutta on mun mielestä kuluva osa, joten jos ette sitä ole tahallaan rikkoneet niin menee omistajan piikkiin.

Tuo on vähän kinkkinen tilanne.. Nimittäin jos oltaisiin toimittu niinkuin pitäisi niin vesimittarit olisi pitänyt lukea silloin kun muutitte pois ja sen perusteella olisi pitänyt tulla joko hyvitystä tai lisämaksua...

Missään ei ole mainittu tai ollut tietoa siitä, ettei vesimittaria ole luettu, kun talosta on pois muutettu. Lisäksi vuokralaisen pitäisi itse ilmoittaa poismuutosta joko isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle tilanteesta riippuen. Samoin katkaista tai siirtää sähkösopimus ym. määrättyyn asuntoon liittyvät sopimuksensa. Muutenhan seuraava asukas voi niitä käyttää mielin määrin ilmaiseksi. Meillä on kerran ollut tilanne, jossa aunnon edelliset asukkaat erosivat ja kumpikaan ei katsonut aihelliseksi katkaista sähköä tai puhelinta. Lankapuhelimen liittymän avaaminen meinasi olla hankalaa, koska me emme voineet heidän liittymäänsä sulkea ja uuden avaaminen ei ennen sitä onnistunut. Me pystyimme soittamaan heidän laskuunsa, mutta meille ei voinut soittaa.

tarkistin vielä meidän kirjallisen vuokrasopimuksen: siellä ei lue yhtään mitään veteen liittyen. Vuokraisäntä vaatii minun maksamaan veden, mittari kuulemma luettu 31.12. ja hän sanoo sen lukeneen myös kun muutimme sieltä virallisesti pois marraskuun lopussa. Ihmettelen suuresti tätä maksun suuruutta, koska käytännössä emme olleet edes marraskussa tuhlaamassa vettä. Sen mitä meni loppusiivouksen yhteydessä.
Eli tarviiko minun maksaa tätä vaadittua tasausta (virallista laskua ja lukemia en ole edes nähnyt) kun asiasta on vain suullinen sopimus olemassa?

Yhteistyössä