Mitä vikaa montessoripäiväkodeissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ope

Vieras
Tuossa toisessa ketjussa joku sanoi että ei xx-päiväkotiin koska se on monterssori.. mut ei sitten perustellu. Onko muita jotka on tätä mieltä ja miks? onko samaa suhtautumista myös stainerkouluun?

...mä oon aina ajatellu et jos täällä sellasia olis niin ehdottomasti tahtosin lapsen sinne. Kiva olis kuulla että mikä niissä sitten mättää?

Montessoripedagogiikassa on paljon hyvää. Itseäni mietityttää lähinnä vähäinen leikin osuus toiminnassa. Toinen puute on montessoripäiväkotien toiminta-ajat, noudattavat koulujen aukioloja pitkine lomineen ym. Muuten saattaisin harkita omalle lapselle. Nämä asiat siis ainakin täkäläisissä päiväkodeissa, muualla käytäntö esim. lomien suhteen saattaa olla erilainen.

Mun lapset ovat olleet jo kohta 2,5 vuotta Montessoripäiväkodissa. Hyvin ovat viihtyneet ja kaikki mielestäni toimii siellä loistavasti.Meillä lapset eivät menneet sinne siis montessoripedagokiikan takia vaan sen takia etten halunnut heitä muihin alueen päiväkoteihin viedä.Aluksi minua askarrutti asia,mutta olen todennut paikan loistavaksi. Poikkeaa suuresti omasta työpaikastani (olen pk:ssa lastenhoitajana),mutta sopii lapsilleni erittäin hyvin. Kyseisessä pedagokiikassa on mielestäni paljon hyviä puolia. Henkilökunta kyseisessä paikassa on aivan loistavaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja babyboy:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
Lapset ei saa olla lapsia, pitää itsenäistyä (liian) varhain.

ei pidä lainkaan paikkaansa. Tiedän paljon kyseisestä pedagogiikasta mutta kirjoitin siitä jo toiseen aloitukseen.

Kaveri oli sellaisessa töissä, tiedot ovat sieltä...

Arki on lapselle leikkiä ja arkeen lapset otetaan osallistumaan montessorissa ymmärtääkseni.

Ja joku tuolla ylempänä aikaista itsenäistymistä kauhisteli, sehän on maan tapa. :whistle: Suomessa kehutaan sillä, kuinka hyvin pienikin lapsi itsekseen pärjää. Montessorissa ei siihen kuitenkaan pyritä.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Montessoripedagogiikassa on paljon hyvää. Itseäni mietityttää lähinnä vähäinen leikin osuus toiminnassa. Toinen puute on montessoripäiväkotien toiminta-ajat, noudattavat koulujen aukioloja pitkine lomineen ym. Muuten saattaisin harkita omalle lapselle. Nämä asiat siis ainakin täkäläisissä päiväkodeissa, muualla käytäntö esim. lomien suhteen saattaa olla erilainen.

Täällä päiväkodit on ihan normaalisti auki loma aikoinakin.
Leikin osuus on ulkoilussa ja iltapäivässä. Myös montessoritehtävät ovat lapselle usein leikkiä. Kotonahan lapsi saa leikkiä ihan kyllikseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:

Meidän päiväkodissa lapset leikkivät koko iltapäivän ja päiväkoti on auki muuten paitsi heinäkuun,

Alkuperäinen kirjoittaja babyboy:
Lapset ei saa olla lapsia, pitää itsenäistyä (liian) varhain.

ei pidä lainkaan paikkaansa. Tiedän paljon kyseisestä pedagogiikasta mutta kirjoitin siitä jo toiseen aloitukseen.

Kaveri oli sellaisessa töissä, tiedot ovat sieltä...

ei pidä siltikään paikkansa tai sitten pedagogiikkaa ei toteuteta oikein.

Meidän lapsi on ollut n. 6kk montessorileikkikoulussa. Olen erittäin tyytyväinen, että lapsemme pääsi sinne. Päiväkoti on pieni ja erittäin kodinomainen. Lapsille opetetaan, että jokaisen pitää saada tehdä oma työnsä rauhassa ja siksipä kovaa meteli tms. ei päiväkodissa esiinny. Lapsille on runsaasti mielekästä ja virikkeelistä puuhaa ja opettajat kannustavat kutakin lasta hänen mielenkiintonsa mukaan.
Ulkopuolisen silmissä voi vaikuttaa että lapsilta "vaaditaan" paljon. Se on totta, että päiväkodissa lapset saavat tehdä paljon itse. Heitä ei kuitenkaan pakoteta eivätkä he tee mitään vasten tahtoaan. Meidän tyttö oli ainakin onnensa kukkuloilla, kun hän sai oman pienen tiskirätin, jolla putsasi pöydän ja tarjottimen ruuan jälkeen :) Kotonahan lapset ovat myös mielellään mukana arjen askareissa eivätkä välttämättä kaipaa sen kummempia leluja.

Meidän tytön päiväohjelma on suurinpiirtein tämmöinen: Aamupala, montessorityöskentelyä, piirituokio (jossa musiikki, runoja, satuja yms), ulkoilu, laulupiiri, lounas, päiväunet/lukupiiri, välipala,leikkiä/montessorityöskentelyä.
Lisäksi on kanteleopetusta 5-6 vuotiaille, uimakoulu ja retkiä.

Montessorityöskentely tarkoittaa sitä, että jokainen lapsi tekee omaa "työtään". Siellähän on kaikki "lelut" jaettu eri aihe-aluaisiin on: kodinaskareet, aistivälineeti, matematiikka, äidinkieli ja kulttuuri. Noista lapsi sitten valitsee oman mielenkiintonsa mukaan työn.

teen työtä lasten kanssa, olen tehnyt jo kauan ja pääsin montessoriryhmään töihin pieneksi ajanjaksoksi parisen vuotta sitten. Kokemus itselläni oli se että lapset olivat kuin robotteja, liikkuivat hiljaa ja hallitusti, eivät pitäneet meteliä, jos pitivät joku soitti kelloa. Siihen ryhmään, niille ohjaajille en lapsiani veisi sillä minustakin tuntui että sellainen iloisuus, nauru ja spontaanisuus lasten leikeistä puuttui. Hiljaista oli, korvat lepäsivät, mutta jotenkin se melu vaan osaltaan kuuluu lasten elämään, tottakai sitäkin pitää rajoittaa, mutta silti. Tämä siis kokemus siitä YHDESTÄ ryhmästä, en voi nyt yleistää, mutta lastentarhanopettaja joka ryhmää veti oli kyllä aika omistautunut montessorityölleen.

Yhteistyössä