Mitä vikaa / mitä muuttaisit tästä työhakemuksestani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin hakemus on liian pitkä. Moniin paikkoihin on tälläisenä aikana satoja hakijoita eikä kukaan jaksa lukea näin pitkiä sepustuksia. En laittaisi hoitovapaasta ja lapsista mitään.

Kiitos vinkistä. Mä kun kuvittelin että on jopa liian lyhyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ensinnäkin hakemus on liian pitkä. Moniin paikkoihin on tälläisenä aikana satoja hakijoita eikä kukaan jaksa lukea näin pitkiä sepustuksia. En laittaisi hoitovapaasta ja lapsista mitään.

Juu minustakin lyhentäminen ei haittaa.

Sitten hakemus kyllä supistuu aivan mahdottoman pieneksi, koska en ole ollut töissä valmistumisen jälkeen kuin viikonloppuja...Ja valitettavasti tosiaan olen tehnyt työhakemuksia viimeksi koulussa ja nyt katsoin netistä mallia perushakemukseen. En siis tiedä millaisia tämän päivän hyvät hakemukset ovat. Voin onneksi lohduttautua sillä, ettei työpaikan saanti ole kovin tärkeää :)

Ei sen hakemuksen todellakaan tarvitse olla pitkä. Lyhyt, ytimekäs ja sujuva riittää!

On ihan hyvä idea luetuttaa hakumus useammalla ja ottaa palautetta vastaan, niin kuin nyt teitkin.

Työhakemuksien tekeminen on nykyään taitolaji. Hakijoita on paljon ja jollakin tapaa massasta pitäisi erottua. Ei kuitenkaan pidä lähteä kikkailemaan erottuakseen, mitä et hakemuksessasi ole tehnytkään.

Selkeä, lyhyehkö hakemus jää varmasti mieleen. Mun mielestä kotona olemisen ja lastenhoidon voi mainita. Se työ jos mikä vaatii hyvää organisoitikykyä. Ja samalla osoitat, että itse arvostat kotonaolemistasi työnä.

Nyt vaan selkiytät hakemustasi ja varmasti saat töitä!

*******( nimike johon haen)

Hyvä vastaanottaja (tai nimi, jos tiedät)

Huomasin xxx (esim. työvoimatoimiston sivuilta) ilmoituksenne xxxx paikasta. Kiinnostukseni kyseiseen työhön heräsi heti, sillä olen aina nauttinut suurkeittiössä työskentelystä.

Olen suorittanut 2004-2007 ruoka-ja asiakaspalvelun tutkinnon ****:ssa. Ammatiltani olen*****. Menestyin opinnoissani erinomaisesti, saaden myös stipendin. Työharjoittelupaikoissa sain positiivista palautetta reippaudesta, organisointikyvystä, oma-aloitteisuudesta ja yhteistyökyvyistä.

Tällä hetkellä teen viikonlopputöitä****** Työnkuvaani kuuluu aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan laitto 30 vanhukselle, joista osalla on erikoisruokavalioita. Teen työtä yksin, joten olen tottunut itsenäiseen ja kiireiseen työhön. Arkisin olen hoitanut lapsiani hoitovapaalla. Elämäntilanteeni mahdollistaa työn aloittamisen nopeallakin aikataululla.

Pidän nopeasta työtahdista ja monipuolisesta työnkuvasta. Viihdyn hyvin asiakkaiden kanssa ja työskentelen mielelläni tiimissä. Minulta luonnistuu myös itsenäinen työ. Jo opiskeluaikoina pidin erityisesti suurkeittiötyöskentelystä, joten kyseinen työpaikka sopisi minulle erittäin hyvin. Uskon, että innokkuudesta, motivaatiosta ja monipuolisesta työkokemuksestani olisi teille hyötyä.

Toivon, että pääsen keskustelemaan kanssanne lisää kyseisestä työstä.

Ystävällisin terveisin,

LIITTEET

Mikä olisi hyvä tapa erottua?

Ja voisko joku oikeasti tietävä auttaa noiden pilkkujen kanssa, kun toinen sanoo että liikaa ja toinen että liian vähän?

Kiitos bla-bla! :)

Alkuperäinen kirjoittaja pilkkuvirheet:
Tuossahan on pilkku suunnilleen jokaisen konjuktion edessä. Muistelepa vaan sitä että ja sekä että -kä eli tai joko tai jne. -rimpsua koulussa. Sitten vaan pilkkuja harventamaan.

Pelkkien konjunktiorimpsujen muistaminen ei auta yhtään mitään, ellei tiedä, milloin lauseet ovat rinnasteisia ja milloin alisteisia. Rinnastuskonjunktioidenkin eteen tulee todella usein pilkku, vaikka monet luulevat, ettei niiden eteen, koskaan tule pilkkua.

Eikä totta ole sekään, että ,mutta-sanan eteen tulee aina pilkku ;)

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaihtaisin ehkä näin...:

Huomasin xxx (esim. työvoimatoimiston sivuilta) ilmoituksenne xxxx paikasta. Kiinnostukseni kyseiseen työhön heräsi heti, sillä olen aina nauttinut suurkeittiössä työskentelystä.

Olen suorittanut 2004-2007 ruoka-ja asiakaspalvelun tutkinnon ****:ssa. Ammatiltani olen*****. Menestyin opinnoissani erinomaisesti, saaden myös stipendin. Työharjoittelupaikoissa sain positiivista palautetta reippaudesta, organisointikyvystä, oma-aloitteisuudesta ja yhteistyökyvyistä.

Tällä hetkellä teen viikonlopputöitä****** Työnkuvaani kuuluu aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan laitto 30 vanhukselle, joista osalla on erikoisruokavalioita. Teen työtä yksin, joten olen tottunut itsenäiseen ja kiireiseen työhön. Arkisin olen hoitanut lapsiani hoitovapaalla. Elämäntilanteeni mahdollistaa työn aloittamisen nopeallakin aikataululla.

Pidän nopeasta työtahdista ja monipuolisesta työnkuvasta. Viihdyn hyvin asiakkaiden kanssa ja työskentelen mielelläni tiimissä. Minulta luonnistuu myös itsenäinen työ. Jo opiskeluaikoina pidin erityisesti suurkeittiötyöskentelystä, joten kyseinen työpaikka sopisi minulle erittäin hyvin. Uskon, että innokkuudesta, motivaatiosta ja monipuolisesta työkokemuksestani olisi teille hyötyä.

Ystävällisin terveisin,

LIITTEET

Kaunis kiitos hyvistä neuvoista! :)

Silloin kun ei ole mitään sanottavaa - kuten sinulla nyt ei ole - niin ei kauheasti kannata jaarittelemalla hakemusta pidentään. CV on kuitenkin tärkeämpi, osa rekrytoijista vilkaisee sen läpi ja lukee vasta sitten hakemuksen jos näkee hakijassa yhtään potentiaalia. Toiset toki tekevät toisin päin, lukevat ensin hakemuksen. Silti se CV on tärkeämpi ja hyvänkin hakemuksen jälkeen huono tai riittämätön CV pudottaa pois pelistä.

Parhaimmillaan työtä voi saada tyyliin s-postilla missä lukee viestissä "kuulin että teille kaivataan *työnimikettä* ja minä satun olemaan vapaana, liitteenä cv:ni".

Hio tuota hakemustasi vielä ja pidä huoli siitä, että CV on erittäin hyvä.

Minäkään en laittaisi lapsia hakemukseen, korkeintaan mainitsisin olevani tällä hetkellä kotiäinä ja se siitä, CV:stä löytyy sitten rivi "kotiäitinä vuodet 2003-2010" tai jotain. Hoitovapaallahan et ole kun ei ole mitään mistä olla vapaalla.

Onko sinulla lapsille hoitopaikka, ts. oletko käytettävissä töihin koska vaan, ja miten sitten tehdään jos/kun lapset sairastuvat. Onko miehelläsi mahdollisuus jäädä kotiin?

Ja voisko joku oikeasti tietävä auttaa noiden pilkkujen kanssa, kun toinen sanoo että liikaa ja toinen että liian vähän?

No minä olen suomen kieltä pääaineena opiskellut filosofian maisteri ja voin vakuuttaa, ettei sun pilkunkäyttö ihan pielessä ole. Kirjoitat ihan omien taitojesi mukaan, niin ihan hyvä tulee. Olen varma, että hakemuksesi lukeva ei osaa pilkkusääntöjä ainakaan paremmin kuin sinä :)

Tärkeää on se, että et toista hakemuksessa CV:täsi. Pyri kirjoittamaan ytimekäs selitys, miksi sinut kannattaisi valita paikkaan. Ellei hakemuksesi erotu muista "jonkin mallin mukaan laadituista hakemuksista", sulla ei ole toivoakaan saada paikkaa. Älä siis käytä mitään valmista mallia, vaan ota niistä korkeintaan vähän vinkkiä.

Mä ehdotan juuri sitä selkeyttä ja ytimekkyyttä.

Voit laittaa hakemuksen mulle oikoluettavaksi yksityisviestinä. Vaikka teenkin paljon kirjoitusvirheitä näin koneella, niin osaan kyllä oikolukea ja pilkkusäännötkin on hallussa.

t. Iloinen Kielikello-lehden kestotilaaja jo vuodesta 1999

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaihtaisin ehkä näin...:

Ystävällisin terveisin,

LIITTEET

Näin minäkin sen laittaisin, tosin saattaisin vielä jättää mainitsematta vanhuksien erityisruokavaliot, ja liirumlaarumin opiskelun palautteesta ja stipendeistä suulliseen haastatteluun.

Korjailin hieman, ehkälyhyempi versio

Kiinnostuin Teillä vapaana olevasta ****paikasta. Tällä hetkellä teen vain viikonlopputöitä ***** Teen työtä itsenäisesti, olen tottunut oma-aloitteiseen ja kiireiseen työhön. Opiskeluaikanani pidin erityisesti suurkeittiötyöskentelystä, ja olin kiinnostunut kyseisestä alasta. Olen innokas, motivoitunut, tunnollinen ja ahkera työntekijä. Minulla on myös erittäin monipuolinen työkokemus tästä alasta.
Työharjoittelupaikoissa olen saanut positiivista palautetta reippaudesta, organisointikyvystä, oma-aloitteisuudesta ja yhteistyökyvyistä. Pidän nopeasta työtahdista ja monipuolisesta työnkuvasta, joka on keittiöalalla tärkeää. Pidän työskentelystä erilaisten ihmisten kanssa mutta minulta onnistuu myös itsenäinen työskentely.

Toivon, että otatte minuun yhteyttä.

Ystävällisin terveisin,

LIITTEET

CV

Perustele alussa ehdottomasti ja hyvin se, että miksi olet kiinnostunut juuri siitä kyseisestä paikasta. Mikä työpaikkailmoituksessa herätti huomiosi, miksi haluat juuri heille töihin. Vaikeita kysymyksiä, mutta niihin kannattaa miettiä vastaukset. Jos perustelet mielenkiintosi oikein, niin se jo herättää lukijan huomion.

Alkuperäinen kirjoittaja Bla-bla:

Voit laittaa hakemuksen mulle oikoluettavaksi yksityisviestinä. Vaikka teenkin paljon kirjoitusvirheitä näin koneella, niin osaan kyllä oikolukea ja pilkkusäännötkin on hallussa.

Niin se hakemushan on tuossa ekalla sivulla ja osa sanoi että liikaa pilkkuja, osa sanoi että liian vähän. Olen pitänyt itseäni kohtuullisena mitä kielioppiasioihin tulee niin olen nyt vähän äimänä, jos pilkkuvirheitä onkin kamalasti.

Alkuperäinen kirjoittaja jotain vinkkejä:
Onko sinulla lapsille hoitopaikka, ts. oletko käytettävissä töihin koska vaan, ja miten sitten tehdään jos/kun lapset sairastuvat. Onko miehelläsi mahdollisuus jäädä kotiin?

Kun lapset sairastuu, jäädään tasapuolisesti kotiin. Tosin jos aloitan työt niin silloin mies hoitaa aluksi lasten sairastumiset. Voin aloittaa työt kun saan hoitopaikan ja se pitää löytyä 2 viikossa.

Muiden vastauksia lukematta vastaan: Hakemus on liian pitkä, lyhyt ja ytimekäs olisi parempi. Työnantaja joutuu lukemaan useita hakemuksia. Ja hiukan liikaa on yrittämisen makua hakemuksessa, tulee sellainen tekopirteä fiilis :/ Tee mielummin sellainen lyhyt hakemus vähän tyyliin ota tai jätä :)

Niin se hakemushan on tuossa ekalla sivulla ja osa sanoi että liikaa pilkkuja, osa sanoi että liian vähän. Olen pitänyt itseäni kohtuullisena mitä kielioppiasioihin tulee niin olen nyt vähän äimänä, jos pilkkuvirheitä onkin kamalasti.

Tällä palstalla kieliasioissa neuvovat pääsääntöisesti ne, jotka itse eivät osaa :) Eli voit jättää ihan omaan arvoonsa nuo pilkunkäyttöarvostelut :)

Vähän hehkutusta peliin! Miksi tämä paikka ja minä kuulumme yhteen - tämähän se työnantajaa kiinnostaa ts. mitä sinä voit antaa heille. Tässä ehdotukseni, josta jätin mm. toistoa pois. Tonne tutkintonimike/ammatti-kohtaan siis laittaisin sen nimikkeen, jonka sait koulusta. Innokkuutta myös loppuun eli "tulen mielelläni kertomaan itsestäni" + "toivon kuulevani teistä pian" - ja suosittelen lämpimästi soittamaan hakemuksen perään sopivan ajan kuluttua. Näin todistat, että olet tosissasi kiinnostunut paikasta!

Olen erittäin kiinnostunut teillä avoinna olevasta ***** paikasta. Pidän nopeasta työtahdista ja monipuolisesta työnkuvasta ja uskon, että saisitte minusta motivoituneen ja ammattitaitoisen työntekijän! Tällä hetkellä olen hoitovapaalla, mutta teen samalla viikonlopputöitä ******na ******ssa. Tehtäviini *****ssa kuuluu aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan laitto 30 vanhukselle, joista osalla on erikoisruokavalio. Olen työskennellyt myös mm. ****na ****ssa ja useissa eri tehtävissä ****ssa.

Olen suorittanut 2004-2007 ruoka- ja asiakaspalvelun tutkinnon (tutkintonimike/ammatti) ****ssa. Menestyin opinnoissani erinomaisesti ja sain kiittävää palautetta työharjoittelupaikoissa reippaudesta, organisointikyvystä, oma-aloitteisuudesta ja yhteistyökyvyistä. Olen tottunut itsenäiseen työhön, mutta työskentelen erinomaisesti myös tiimissä. Kiireinen suurkeittiötyöskentely sopii minulle todella hyvin ja työskentelen mielelläni tarvittaessa myös asiakaspalvelussa.

Tulen mielelläni kertomaan lisää itsestäni ja osaamisestani. Toivon kuulevani teistä pian!

Ystävällisin terveisin

LIITTEET

CV

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi:
Ja hiukan liikaa on yrittämisen makua hakemuksessa, tulee sellainen tekopirteä fiilis :/ Tee mielummin sellainen lyhyt hakemus vähän tyyliin ota tai jätä :)

Harmi. Siksi että kyseiset työt ovat juuri sitä mitä haluan tehdä mutten onnistu tuomaan sitä esille.

Sulle on tullut monta korjausehdotusta, joissa pilkutkin on suurimmaksi osaksi korjattu!

Alkuperäinen kirjoittaja se suomea opiskellut:

Tällä palstalla kieliasioissa neuvovat pääsääntöisesti ne, jotka itse eivät osaa :) Eli voit jättää ihan omaan arvoonsa nuo pilkunkäyttöarvostelut :)

No kyllähän siinä nyt joitakin pilkkuvirheitä oli...

Alkuperäinen kirjoittaja Lyhyttä!:
ja suosittelen lämpimästi soittamaan hakemuksen perään sopivan ajan kuluttua. Näin todistat, että olet tosissasi kiinnostunut paikasta!

Mä soitin perään ja soitin perään kun hain yhteen koulutukseenkin. :/

Se vielä piti sanoa, että älä mainitse toki hoitovapaa, mutta mahd. lyhyesti. Lasten ikiä ei esim. kannata itse hakemustekstiin laittaa - kerrot sitten kun pääset haastatteluun :). Nyt pitää korostaa alaan liittyvän TYÖN tekemistä, ei missään nimessä kotona oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Sulle on tullut monta korjausehdotusta, joissa pilkutkin on suurimmaksi osaksi korjattu!

Sitten mä olen vielä sokeakin, kun kävin ne läpi ja ihan samaa kaavaa noudattivat kuin omanikin.

Yhteistyössä