mitä vieraita kieliä sä osaat???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä en kyl miellä ruottia laisinkaan toiseks kotimaiseks kieleks vaiks se sitä on olevinaan.. sit se sitä ois jos ruottalaistenki ois pakko osata Suomea.. :p ja mul ois varmaa englanti puhuminen 9,5 ja kirjotus 7,5 ja ruotti ois varmaa nykysin 6 ko en oo pitkii aikoihi käyttäny. Saksa kaikinpuolin kans jotai 5 tasoa ku on nii ruostees.. muista vain onnettomat alkeet, eli ranskast ja italiasta.

Englanti
Ruotsi
Saksa
Kreikka
Espanja
Ranska
Saame

Kaikkia noista olen opiskellut, toisia osaan enemmän ja toisia vähemmän. Parhaiten sujuu englanti, muut nykyään vähän niin ja näin.
Ennen asuin ulkomailla ja oli kielitaidolle käyttöä. Nykyään on tullut vaan puhuttua suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja haavekuva:
mä en kyl miellä ruottia laisinkaan toiseks kotimaiseks kieleks vaiks se sitä on olevinaan.. sit se sitä ois jos ruottalaistenki ois pakko osata Suomea.. :p ja mul ois varmaa englanti puhuminen 9,5 ja kirjotus 7,5 ja ruotti ois varmaa nykysin 6 ko en oo pitkii aikoihi käyttäny. Saksa kaikinpuolin kans jotai 5 tasoa ku on nii ruostees.. muista vain onnettomat alkeet, eli ranskast ja italiasta.

Miellät tai et, ruotsi on suomen toinen virallinen kieli. Se, mitä ruotsalaisten "pitää" osata, on ihan heidän asiansa, mutt pitäähän nytkin meidän suomenruotsalaisten osata suomea!

Ruotsi (Koulussa 10, moneen vuoteen en ole tarvinnut, huonontunut.)
Englanti (Kasin tasoa aina ollut.)
Saksa (Lukiossa pari kurssia.)
Venäjä (Alkeet työväenopistossa.)
Latvia (Sanakirjasta opittua työreissulla.)

Japanin kurssin aloitamme yhdessä mieheni kanssa vuoden alusta! Miestäni kiinnostaa Japani maana ja tähtäämme kielitaitoon ja reissuun joskus tulevaisuudessa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja haavekuva:

Miellät tai et, ruotsi on suomen toinen virallinen kieli. Se, mitä ruotsalaisten "pitää" osata, on ihan heidän asiansa, mutt pitäähän nytkin meidän suomenruotsalaisten osata suomea!
ehkäpä mut ei mun siltikään tarvitse ite osata ruottia sen enempää ku on pakko enkä kyl opiskelekaan sen enempää. Virallisesti ehk toinen kotimainen kieli mut ainaski mun mielipide olkoon se et se on vieras kieli silti. Kukin tyylillään ja mun mielipide on se. Sulla olkoon omasi ja hyvä niin :)

arvosanoja en satavarmasti muista, mutta olettaisin niiden ysit olleet lukion päästödistuksessa aikanaan ja yokirjoitus arvosanat L tai M (E ei silloin ollut olemassakaan).
Englantia ja ruotsia puhun ja kirjoitan melkein siinä kuin suomeakin. Saksalla pärjään jotenkuten ja itseopiskellulla ranskalla selviän kaikesta tärkeimmästä matkalla, italialla jonkunverran sanakirjaa vähän apuna käyttäen. venäjää ymmärrän ja puhun vähän mutta en kirjoita oikeastaan ollenkaan.
ja arvosanoin noista oli vain englanti, ruotsi ja saksa arvosteltu.

No joo.. koulun arvosanat mitä sain enkust oli 10
ruotsi no joo kai se pikkuhumalas menee jo seiskan arvoisesti :laugh:
saksaakin tulee jonkin verran
venäjää muutama hassu sana (vaik joskus sekin oli 10)
viro tulee kympillä kans :saint: .. noo okei ehkä 9 tai kasi..tullu liian tutuks tää suomenkieli :D

Englanti 8-9
Ruotsi 7-8
Saksa 5-6
Latina 5

Lukihäiriön takia kirjoitukseen tulee ikäviä kirjoutusvirheitä. Saksaa ja latinaa olen opiskellut viimeksi 2000-luvun alussa joten taidot on kivasti ruostuneet. Englantia käytän päivittäin ja ruotsiakin jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Englanti 8-9
Ruotsi 7-8
Saksa 5-6
Latina 5

Lukihäiriön takia kirjoitukseen tulee ikäviä kirjoutusvirheitä. Saksaa ja latinaa olen opiskellut viimeksi 2000-luvun alussa joten taidot on kivasti ruostuneet. Englantia käytän päivittäin ja ruotsiakin jonkin verran.

Niin ja nuo eivät ole arvosanoja vaan, oma arvio tämän hetken osaamisesta.

Yhteistyössä