Mitä vauvalle puuron tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideoita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ideoita?

Vieras
Millä voisi korvata aamu- ja iltapuuron 8 kuukautta vanhalle vauvalle? Onko olemassa esimerkiksi suolattomia muroja, tai oletteko antaneet pelkkää voileipää? Puurossahan ei kai sinänsä ole mitään niin ihmeellistä, siis ravitsemuksellisesti, että lapsi sitä tarvitsisi.

Miksi ei puuroa? Puuroa kai annetaan juuri siksi että se on niin helppoa ja että kuitupitoinen on aina hyväksi. Ja huom puuroa voi tehdä myös mikrossa - ihan tavallistakin elovena-kaurapuuroa. Vauvajugurtit (Piltti, Semper) olisi sitten toinen vaihtoehto - olen antanut niitä mielelläni vielä ns. vauva-ajan jälkeenkin. Tuon ikäinen ei kuitenkaan vielä voileipää syö, ja tuskin kovin karkeita murojakaan....

Muroissa ja leivässä on suolaa. Ei toki paljoa, mutta alle 1-vuotiaille suolaa ei suositella lainkaan. Toki jostain voi löytää täysin suolatontakin leipää. Puuro on helppo ja nopea, vain muutama minuutti mikrossa.

Ihan omaa laiskuuttani haluan eroon edes iltapuurosta. Syön puuroa kyllä itse aamulla ja illalla joten kyse ei ole sen tekemisestä vaan siitä että sen syöttäminen on hermoja raastavaa värkkäämistä. Nyt olen tehnyt lapselle itse suolatonta leipää ja antanut sen kätöseen sekä toiseen käteen hedelmää, mut mieluiten ostaisin leivän ihan kaupasta niin pääsis siinäkin helpommalla. Lapsellani on tulleet hampaat nopsaan, ja leipää syödään aivan mallikkaasti haukaten ja pureskellen. Kun tykkää itsekin enemmän kaikesta muusta ruuasta kuin puurosta, niin turhaan siinäkään mielessä pakotan meitä kumpaakaan puurosessioihin.

Mut googletin ja onhan noita suolattomia muroja näemmä. Ne kun liottaa korvikkeessa, niin luulis että lapsi tykkäis kovastikin niitä napsia. Ja vauvojen jogurttia pitää kokeilla, enpä ajatellutkaan et sellaistakin on...

Lapsen ravitsemuksesta kai aika iso osa olisi hyvä tulla viljatuotteista, joten sikäli en menisi ehkä puuroa kuitenkaan korvaamaan jugurtilla. Mieluummin ehkä leivällä sitten, itse leivottu suolaton leipä on varmaan ihan hyvä ratkaisu. Murojen liottaminen korvikkeessa kuulostaa minusta aika merkilliseltä, lieneeko paljonkaan helpompaa syötävää kuin puuro? Kuinka paljon noissa suolattomissa muroissa mahtaa olla sokeria, lisäaineita, ynnä muuta?
Meillä 1-vuotias jo syö pääasiallisesti puuron itse lusikalla. Puuro on helppoa ja halpaa ruokaa ja sen voi maustaa marjoilla, niin saa vielä c-vitamiiniakin. Aion syöttää puuroa niin kauan kuin lapsi sitä suostuu syömään (isoveljensä alkoi kieltäytyä puurosta noin 2-vuotiaana, jolloin siirryttiin muroihin ja leipään).

puurolla saat helpoiten yöt pitkäjaksoisiksi. Lapsi pysyy kylläisenä pidempään ja suositellaanhan aikuisellekin puuroa juuri sen takia, että pysyy kylläisenä ja vatsa voi paremmin. Minä kyllä antaisin puuroa niin kauan kun vaan lapsi sitä syö. Meillä poika tulee isäänsä ja nyt 1.5v ei suostu puuroa syömään ollenkaan. ei nyt oikein murot kuulosta 8kk lapsen ruualta, mieluummin tosiaan leipä ja jogurtti/piltti. Piltit joissa on kauraa tms. on tietysti taas parempia, kuin pelkkä tavallinen piltti.

Miten ap jaksat syöttää vauvalle sitten lounaan valipalan ja päivällisen? Kyllähän nekin tarvitsee syöttää ja tietenkin jogurtti myös. Jos ne murt likoontuu, niin ei niitä tosiaan sen helpompi ole syödä kuin puuroa. En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Teet joka tapauksessa puuroa, mutta et vain jaksa syöttää sitä? Harkitset kuitenkin murojen tai jogurtin antamista, joka vaatii kuitenkin syöttämistä?

En siis ole kritisoimassa puurottomuutta. Kunhan ihmettelen mikä nyt oli pointti...? Puuro on eri asia syöttää kuin esim. jogurtti vai? Minä annan ainakin lapselle hieman vellimäisempää puuroa, joka uppoaa alas ihan mutkitta. Itse en edes tykkää puurosta ja pahimpana pitäisin sellaista liisteriä. En siis viitsi lapsellekaan sellaista syöttää. Itsestä ainakin tuntuu, että siihen tukehtuu. Teen siis vähän juoksevamman puuron, johon lisään pikkaisen sosetta mausteeksi, ja kyllä maistuu.

Siis pointti on otsikossa; haluan syöttää muuta kuin puuroa. Koska sen syöttäminen todella on erilaista! Lapseni ei pidä puurosta, ei vaikka tekisi mitä puuroa miten löysänä tai tiukkana tahansa. On ihan pikkasen eri asia lappaa ruokaa suu ammollaan odottavaan lapseen, kuin tenavaan jolla ei ole mitään aikomusta syödä.

Meniskö kaupan puurot paremmin? Siis esim. Nutricia valmistaa sellaista pahvitölkeissä olevaa puuroa, on ollut meillä lasten herkkua, siinä on eri makuja, esim. ohra-luumu, omena-kaura, ruis-puolukka. Sitten muistaakseni Hipp-merkkistä on sellainen lasitölkeissä ostettava hedelmää ja kauraa -sose (niitä on kai ainakin kahta erilaista). Niitä meidän muksut on kans syöneet ihan innoissaan, muistuttaa enemmän hedelmäsosetta kuin puuroa. Ovat tietty kalliimpia kuin tavallinen kaurapuuro.

Joo, olen kokeillut kaupan valmispuuroja. Olin omasta mielestäni varsin hyvän makuisia, mut ei maistuneet lapselle. Kun ei tykkää niin ei tykkää - en itsekään ole ennen aikuisikää voinut syödä puuroa, en vaan saanut sitä nieltyä, vaikka puuro ois ollut kuinka hyvänmakuista tahansa. Tiedä sitten, vaikka lapselleni tulisi puurosta samanlainen tukehduttava tunne kuin minulle aikoinaan, koska kaikkea muuta syö hyvällä halulla.
No, olen nyt päätynyt siihen, että meillä jää puurot kokonaan pois ja korvaan ne itse tehdyllä kauraleivällä. Yhtä terveellistä ja kaikki pääsee helpommalla.

Vaikka pointtisi olikin jotain muuta kuin puuroa, niin tulin minäkin niitä puurovaihtoehtoja vänkäämään... (;

Jos meillä on kiirus ja haluan päästä helpolla, niin syötän 8-kuiselle kaupan kauravellin pullosta ja purkillisen vauvajugurttia/sosetta päälle. Oletko kokeillut Nallen minuuttivellijauhetta. Halvempaa kuin vauvanruokamerkkien jauhopuurot. Olen keittänyt siitä paksumman/puuromaisemman version kuin ohjeessa ja puurosta tulee ihanan samettista ilman kökön kökköä. Helppo tehdä myös mikrossa. Noin 2 kukkuraista teelusikallista jauhetta on aika sopiva määrä vauvan annokseen (n. 1,5dl?) Meniskö mannapuuro korvikkeeseen keitettynä?

Eipä tuo itseleivottu leipäkään varmasti huono vaihtoehto ole, jos lapsi kerran sitä pystyy jo vaivatta kunnollisen määrän syömään. (:

Pointtisi siis olikin, ETTEI LAPSI TYKKÄÄ PUUROSTA. Ihan eri asia kuin että sen syöttäminen on vaikeampaa..Entäs joku puolukkapuuro tms. vähän puurosta poikkeava puuro?

Alkuperäinen kirjoittaja ideoita?:
Millä voisi korvata aamu- ja iltapuuron 8 kuukautta vanhalle vauvalle? Onko olemassa esimerkiksi suolattomia muroja, tai oletteko antaneet pelkkää voileipää? Puurossahan ei kai sinänsä ole mitään niin ihmeellistä, siis ravitsemuksellisesti, että lapsi sitä tarvitsisi.

Oletko kokeillut valmiita kaupan Muksu-puuroja jotka ovat tetroissa? Ei muuta kuin mikroon ja löytyy vaikka minkä makuista hyvää.

Vähän vaivalloisempi on Muksu-puuro joka tehdään jauheesta. Ei voisi kyllä olla helpompaa, lämmitä neste ja sekoita puurojauhe mukaan. Meillä ihan hitti, tyttö tykkää kuin hullu puurosta :).

Meidän vauva ei 8 kk iässä syönyt oikeastaan mitään viljaa (paitsi riisiä), joten ei syöty puuroakaan. Iltapalaksi annettiin samaa ruokaa kuin päivälläkin tai sitten juuri jotain vauvanjogurttia.

Senkin jälkeen kun viljat ovat tulleet mukaan, ei meillä ole syöty puuroa joka ilta. Se kun ei kausittain maistu ollenkaan. Silloin iltapalaksi syödään esim. leipää ja jogurttia tai toinen annos iltaruokaa :) Mitä vain, mikä pitää nälän poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Pointtisi siis olikin, ETTEI LAPSI TYKKÄÄ PUUROSTA. Ihan eri asia kuin että sen syöttäminen on vaikeampaa..

Sivusta pieni huomio... Se, että vauvaikäinen ei tykkää ruuasta on käytännössä hyvinkin sama asia kuin syöttämisen vaikeus. Isomman lapsen kohdalla tykkäämättömyys ilmenee sitten muutenkin, vaikkapa äidin moittimisena.

Varsinaiseen ongelmaan olen huono auttamaan, koska meillä kaikki lapset ovat olleet vauvasta asti hyviä syömään ja puurokin maistuu koko perheelle. Varsinaisia vauvapuuroja ei ole vauvanakaan syötetty, vaan keitetty ihan normaaleista hiutaleista, jauhoista tai suurimoista.

Kiitos neuvoista. Kaikkea on tosiaan kokeiltu, eri paksuisina, eri lämpöisinä ja eri lisukkeilla. Ei vaan tykkää.Aamuisin ei ole niin väliksi, vaikkei puuro meniskään kuin lusikallinen ja sekin huijaamalla, mutta yöunia en ala riskeeraamaan huonon syömisen vuoksi.
Kokeilin tuota vauvajogurttia ja sehän meni alas oikein hyvin. Pieni pala leipää ja vähän jogurttia, siinä on jo massuntäytettä että jaksaa yön nukkua, ja kaikki olemme tyytyväisiä.

Voisiko vauvajugurttiin lisätä vaikka kaura- tai vehnäleseitä, jotta kuituja tulisi hieman enemmän. En ole varma voiko niitä antaa vauvoille, mutta uskoisin niin.