Mitä väärää on muka siinä, että hakee toimeentulotukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";27794463]Miten voisi saada toimeentulotukea jos ei olisi siihen oikeutettu? Mietis nyt vähän. :D[/QUOTE]

Ei kaikki yksinhuoltajaopiskelijat saa ja usein kiinni tuosta, että tuo opintolaina lasketaan tuloksi.

[QUOTE="a p";27794522]Älä nyt teen mitään oletuksia. Mä en nyt jaksaisi etsiä jokaista tietoa mun saamista rahoista. Kelan maksamien tukien määrät näet kyllä suoraan Kelan sivuilta; siis opintotuki (opintoraha- ja laina), lapsilisät kahdesta yh-korotuksineen ja elarit. Asumistuki on n.500€.

En todellakaan saa paljoa rahaa omasta mielestäni! Miten voisinkaan saada kun pitää välillä hakea toimeentulotukea?[/QUOTE]

Siis sä et edes tiedä minkälainen summa kuukaudessa sulle tulee tilille?
Et tiedä paljonko on varaa käyttää kuussa?

Tukien summat ei todellakaan kovasti muutu, kyllä jokaisen aikuisen tulisi tietää mitä sinne tilille tulee kuukausittain!
Miten muuten niitä voi käyttää sopivasti?

Vai teetkö niin että jos sattuu tyhjenemään tili "yhtäkkiä" niin kipaiset sinne sossuun ja sieltähän aina autetaan?

[QUOTE="vieras";27794555]Siis sä et edes tiedä minkälainen summa kuukaudessa sulle tulee tilille?
Et tiedä paljonko on varaa käyttää kuussa?

Tukien summat ei todellakaan kovasti muutu, kyllä jokaisen aikuisen tulisi tietää mitä sinne tilille tulee kuukausittain!
Miten muuten niitä voi käyttää sopivasti?

Vai teetkö niin että jos sattuu tyhjenemään tili "yhtäkkiä" niin kipaiset sinne sossuun ja sieltähän aina autetaan?[/QUOTE]

Tämän ketjun tarkoitus olla miettiä paljonko mä saan rahaa Kelasta aivan sentilleen. Asumistuen määrän jo kerroin. Opintotuki lainoineen n.520€, elarit n.302€, lapsilisät n.320. Toimeentulotuen määrä vaihtelee tai sitä ei saa ollenkaa jos olen ollut töissä. Onko nyt parempi mieli? Mistä seuraavaksi alat väittelemään?

Sossusta ei saa rahaa yhtään sen enempää kuin mihin on oikeutettu eli ihan turhaan syytät mua tuollaisesta mitä en todellakaan ole tehnyt.

[QUOTE="vieras";27794552]Ei kaikki yksinhuoltajaopiskelijat saa ja usein kiinni tuosta, että tuo opintolaina lasketaan tuloksi.[/QUOTE]

Laina nostettu ja silti saan toimeentulotukea välillä.

[QUOTE="vieras";27794646]Päivähoitomaksut taitaa olla noilla tuloilla melko pienet, vai meneekö ollenkaan?[/QUOTE]

Jos olisi päiväkoti-ikäisiä, niin maksu olisi nolla euroa. Mun lapset ovat kuitenkin jo koulussa.

Mielestäni toimeentulotuen väärinkäyttäjät ovat saaneet aikaiseksi sen, että kaikki toimeentulotukea hakevat leimataan helposti "siivelläeläjiksi". Entäpä hyvätuloiset/ rikkaat vanhemmat, jotka saavat lapsistaan lapsilisän, mutta eivät käytä sitä muuhun kuin sijoittamiseen, jotta vaurastuisivat edelleen, miksi heitä ei leimata toisten varoilla rikastujiksi? Hehän eivät käytä lapsilisiä siihen, mihin ne on tarkoitettu.

Missään ei lue, että lapsilisä olisi korvamerkitty juuri lapsen elatukseen. Jos talous on hyvässä kunnossa, eikö ole vain fiksua sijoittaa eli pistää raha poikimaan? Iso osa lapsista saa sijoitukset itselleen aikuisina tai niillä ostetaan esim. asunto.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhän kateus;27794671:
Missään ei lue, että lapsilisä olisi korvamerkitty juuri lapsen elatukseen. Jos talous on hyvässä kunnossa, eikö ole vain fiksua sijoittaa eli pistää raha poikimaan? Iso osa lapsista saa sijoitukset itselleen aikuisina tai niillä ostetaan esim. asunto.
Ei ole korvamerkitty, mutta jos puhutaan, että toimeentulotukea saavat varastavat muiden rahoja, hiin samalla perusteella kaikkia muita tukia saavat varastavat niiden rahoja, jotka eivät sitä tukea saa. Ihmettelin lähinnä sitä, että miksi todella tarpeeseensa toimeentulotukea saavat pitää leimata rosvoiksi, mutta ilman jotakin tukea pärjääviä, mutta sitä saavia ei leimata rosvoiksi.

Ja todellakaan en usko, että me varakkaat tai hyvätuloiset pidämme verojen maksamista ryöstönä. Mielummin ainakin minä käytän verovaroin maksettuja palveluja kuin maksaisin kaiken omasta pussista, vaikka siihen todellakin on varaa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot:)

Yhteistyössä