Mitä tykkäätte, jos teistä kerrotaan Facebookissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huspati Huta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huspati Huta

Aktiivinen jäsen
21.07.2006
28 140
15
36
ja ette nimenomaan itse ole siellä, omasta halustanne? Että teistä on siellä kuvia tai teidän asioistanne kerrotaan siellä, jos ei nyt ihan nimellä, mutta niin, että ne tunnistavat, joille se on osoitettukin?

Minä en kauheasti tykkää. Enhän tietty tietäisikään muuten, mutta joku sitten sanoo, että ai sulle/teille kuuluu sellaista, luin sen ja sen facebookista. :/ Ei ne nyt mitään salaisuuksia ole, mutta en silti tykkää, että ihmiset eivät pitäydy omissa asioissaan siellä turskaleen bookissa.

En tykkäisi, eihän se sitä varten ole että maailmalle muiden asioita levitellään. Ja eikös siihen tartte lupakin että voi laittaa sinne jonkun muun kuvia? Tai ainakin kaverit on kysynyt minulta että voiko laittaa kuvan missä minäkin olen..

no kyllähän tohon kuva-askaan on sellain laki,jotta ei saa toisen pärstää sinne ilman sun omaa lupaas laittaa!Ja noista puheista mitä ehkä selän takan saatetaan puhuu,niin kyllä sitä osataan juoruta ihan ilman feispuukkiakin,joten tod.näk.susta juoruuminen tapahtuis sit jotenkin muuten kun siellä.Ei kannata välittää,toisest korvast sisään ja toisest ulos..

Sen verran poikkeuksena, että minusta on ok jos joku laittaa päivitykseen että "Jippii minusta tuli täti!" jolloin arvaan että sen sisko, jonka tiedän, on synnyttänyt..

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Siis siellä ihan kaikkien luettavissa? En tykkäisi kyllä yhtään. :/

En oikeastaan tiedä kuinka kaikkien luettavissa, mutta ainakin joittenkin. Olen luultavasti yliherkkä tälle jutulle, jutellaanhan sitä tuttujen asioista muutenkin, jos vaikka kaupassa näkee, sanotaan, että kuulitko, että sille kävi niin tai niin. Enkä sitä pidä mitenkään pahana, jos oikeasti on yhteisistä tutuista kyse. Mutta tää facebook, en varmaan tiedä siitä tarpeeksi, siksi ajatus ei tunnu kivalta.

Varmaan semmoisia juhlissa otettuja kuvia on ihan ok laittaakin, jos vaikka on ollut jonkun nelikymppiset ja niitä on porukalla vietetty, en semmoisesta tietenkään närkästyisi, vaikka kuvassa näkyisinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Varmaan semmoisia juhlissa otettuja kuvia on ihan ok laittaakin, jos vaikka on ollut jonkun nelikymppiset ja niitä on porukalla vietetty, en semmoisesta tietenkään närkästyisi, vaikka kuvassa näkyisinkin.

Niin, mutta sellaisiinkin pitää saada jokaiselta kuvassa esiintyvältä tyypiltä lupa. Ja ne jotka ei anna lupaa, niin ne voisi vähintäänkin blurrata tunnistamattomiksi möykyiksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Siis siellä ihan kaikkien luettavissa? En tykkäisi kyllä yhtään. :/

En oikeastaan tiedä kuinka kaikkien luettavissa, mutta ainakin joittenkin. Olen luultavasti yliherkkä tälle jutulle, jutellaanhan sitä tuttujen asioista muutenkin, jos vaikka kaupassa näkee, sanotaan, että kuulitko, että sille kävi niin tai niin. Enkä sitä pidä mitenkään pahana, jos oikeasti on yhteisistä tutuista kyse. Mutta tää facebook, en varmaan tiedä siitä tarpeeksi, siksi ajatus ei tunnu kivalta.

Ymmärsin kyllä mitä ajat takaa, minustakin olisi todella epämiellyttävää kuulla itsestäni facebookin kautta. Antaa juoruamiselle ihan uuden merkityksen. :/

Alkuperäinen kirjoittaja fbee ou jee:
no kyllähän tohon kuva-askaan on sellain laki,jotta ei saa toisen pärstää sinne ilman sun omaa lupaas laittaa!Ja noista puheista mitä ehkä selän takan saatetaan puhuu,niin kyllä sitä osataan juoruta ihan ilman feispuukkiakin,joten tod.näk.susta juoruuminen tapahtuis sit jotenkin muuten kun siellä.Ei kannata välittää,toisest korvast sisään ja toisest ulos..

sori, mutta kuvan ottajalla on kaikki oikeudet kuvaan. TOISEN ottamaan kuvaa ei saa käyttää ilman lupaa.
en pitäisi siitä että muut juttelee mun asioista. mutta onneksi mun kaverit on niin fiksuja, ettei ne oo edes tätä mun raskautta SELKEÄSTI paljastanut onnittelemalla. kohta kuitenkin paljastuu... lapsille kerrotaan tänään joten miehen ex saa tietää ja sitä rataa muita tyyppejä, jotka on myös FB:ssä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
sori, mutta kuvan ottajalla on kaikki oikeudet kuvaan. TOISEN ottamaan kuvaa ei saa käyttää ilman lupaa.
en pitäisi siitä että muut juttelee mun asioista. mutta onneksi mun kaverit on niin fiksuja, ettei ne oo edes tätä mun raskautta SELKEÄSTI paljastanut onnittelemalla. kohta kuitenkin paljastuu... lapsille kerrotaan tänään joten miehen ex saa tietää ja sitä rataa muita tyyppejä, jotka on myös FB:ssä. :whistle:

Voiko olla niin? Että esim. ottaa toisen lapsista kuvia ja laittaa ne nettiin levitykseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voiko olla niin? Että esim. ottaa toisen lapsista kuvia ja laittaa ne nettiin levitykseen?

mun mielestä oon niin jostain lukenut, kun tuli jossain puhetta...

No sittehän tuo on aikasta selvä homma..tietääpähän ketkä on oikeita kavereita,niinkun sillälailla että jos eivät viitti toisen yksityisyyttä kunnioittaa.Mullakii niin kaverit kysyy ihan että saakos sitä laittaa kuvan missä meikäläisen naamari näkyypi. kohteliaisuus kunniaan hei!

Ainakin julkaisutoiminnassa on sellainen sääntö, että julkisissa tiloissa olevan kuvan toisista ihmisistä saa julkaista ilman upaa, yksityistiloissa taas tarvitaan lupa. Luulisin, että tämä pätisi netissäkin.

No sittehän tuo on aikasta selvä homma..tietääpähän ketkä on oikeita kavereita,niinkun sillälailla että jos eivät viitti toisen yksityisyyttä kunnioittaa.Mullakii niin kaverit kysyy ihan että saakos sitä laittaa kuvan missä meikäläisen naamari näkyypi. kohteliaisuus kunniaan hei!

joo, onhan se hyvien tapojen mukaista kysyä lupaa.
ja jos kokee että kuva jotenkin LOUKKAA sinua niin sittenhän voit vedota siihen. ketään ei saa julkisesti loukata.

en tiedä tuosta sisätiloissa kuvatuista kuvista, mutta jotain luin että yksityistiloissa pitää kysyä lupa kuvaamiseen, mutta siis yksyistilan omistaja voi kuvata miten haluaa ja varmaankin sitten julkaista kuvia miten tahtoo.. kai. en sitten tiedä että jos saan luvan ottaa kuvia jossain bailuissa niin saanko niitä sitten levitellä netissä mielin määrin...
oon itse muutamia kuvia FB:ssä julkaissut, joissa on ollut muita kavereita. mutta niitä ei tosiaankaan oo nähnyt kaikki vaan just ne ihmiset jotka niihin kuviin liittyy. itse oon kyl katsellut ties kenen kaverin kaverin valokuvia ties mistä konserteista ja pippaloista.. eipä oo tullut mieleen, että heidän olis tarvinnut kysyä kaikilta lupaa.

ei mun ystäväpiirissä siellä ainakaan tollaista tapahdu. jokainen puhuu siellä vain omista asioistaan. riippuu vähä mistä siellä olis kerrottu, että tykkäisinkö vai enkö. oudolta tuntuis, jos joku alkaisi kertomaan siellä ilman mua mun henkilökohtaisia asioita

noista kuvista niin ymmärtääkseni julkisissa tiloissa saa ottaa kuvia ja niitä saa julkaista ilman lupaa, mutta niissä ei saisi olla ketään yksittäistä henkilöä pääosassa.. siis että kuvan saa ottaa festareilla, näkyy paljon ihmisiä mutta kukaan ei oel ns. pääosassa...
ja jos antaa luvan ottaa kuvan niin silloin taitaa olla kuvan ottajalla oikeus kuvan käyttöön kunhan se ei sisällöltään/kuvatekstiltään loukkaa henkilöä...

Yhteistyössä